UWAGA! Dołącz do nowej grupy Kraków - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Bezpieczeństwo na drodze nie zawsze zależy od najnowszego systemu ABS czy zaawansowanej technologii w aucie. Czasami decyduje o nim mały, plastikowy kawałek w kolorze czerwonym, żółtym lub białym. Mowa oczywiście o odblaskach – niepozornych bohaterach codziennego transportu, które działają nawet wtedy, gdy wszystko inne zawodzi.

Bezpieczeństwo na drodze nie zawsze zależy od najnowszego systemu ABS czy zaawansowanej technologii w aucie. Czasami decyduje o nim mały, plastikowy kawałek w kolorze czerwonym, żółtym lub białym. Mowa oczywiście o odblaskach – niepozornych bohaterach codziennego transportu, które działają nawet wtedy, gdy wszystko inne zawodzi.

Dlaczego odblaski są obowiązkowe?

Odblaski w pojeździe nie są dekoracją, ale elementem wyposażenia wymaganym przez przepisy prawa drogowego. Ich zadanie jest proste: odbijać światło reflektorów i sprawić, że pojazd – szczególnie przyczepka – będzie widoczny po zmroku albo w trudnych warunkach atmosferycznych. Z pozoru to nic wielkiego, wystarczy jednak jeden brakujący odblask, by inny kierowca dostrzegł nas zbyt późno.

Niestety – o konsekwencji nieposiadania odblasków przekonał się (nieraz tragicznie) niejeden pieszy. Zresztą — oni również są zobowiązani do noszenia odblasków w warunkach ograniczonej widoczności. Podobne zasady obowiązują osób kierujących rowerami, hulajnogami i innymi pojazdami dopuszczonymi do ruchu ulicznego czy na ścieżkach rowerowych.

Rodzaje odblasków – co i kiedy wybrać?

Odblaski możemy kategoryzować na podstawie kilku cech. Pierwszą z nich jest kolor. Zgodnie z przepisami:

  • biały odblask powinien znajdować się z przodu przyczepy (tzw. czoło),
  • żółty odblask obowiązkowo trafia na boczne burty,
  • czerwony odblask należy zamontować z tyłu pojazdu.

Brzmi banalnie? Być może. Jednak błędne rozmieszczenie lub brak któregokolwiek z nich może skutkować nie tylko mandatem, ale i poważnym zagrożeniem na drodze.

Innymi sposobami kategoryzacji są kształt (odblaski prostokątne, okrągłe), sposób montażu (samoprzylepne, z uchwytem na śruby) lub modularność (odblaski pojedyncze, zestawy). Wybór produktu zależy od rodzaju pojazdu (przyczepka, laweta, naczepa itd.), miejsca montażu (bok, przód, tył), rodzaju powierzchni, do jakiej odblask ma zostać przymocowany. W krajach UE ważne, by kupować odblaski zgodne z normami europejskimi (np. ECE) gwarantujące odpowiedni poziom odbijania światła – tanie podróbki mogą wyglądać dobrze na sklepowej półce, ale w praktyce mogą działać jak światła roweru bez baterii – czyli wcale.

Montaż bez wysiłku i dramatu

Odblaski to szalenie istotne, ale proste elementy. Montuje się je błyskawicznie za pomocą śrub, wkrętów, a nawet taśmy samoprzylepnej – choć tutaj trzeba być ostrożnym. Fundamentalna jest tutaj dokładność. Prawidłowo ustawione odblaski umieszczone są na odpowiedniej wysokości i zgodnie z zaleceniami producenta.

Wybierając odblaski – zwłaszcza podczas zakupów przez Internet – warto sięgać po produkty sprawdzonych marek i posiadających homologację. To urzędowe potwierdzenie, że dany produkt spełnia określone normy i wymagania dopuszczające go do legalnego użytkowania na drogach publicznych. Taki produkt przeszedł testy skuteczności oraz wytrzymałości, zapewnia pożądany stopień bezpieczeństwa i nie naraża użytkownika na mandat.

Zadbaj o widoczność – nie tylko swoją

Wyposażenie samochodu czy przyczepki w dobrej jakości odblaski to nie tylko kwestia dbania o swój sprzęt. To przede wszystkim wyraz odpowiedzialności za siebie oraz innych uczestników ruchu. Będąc widocznym, dajesz innym kierowcom szansę na odpowiednią reakcję – nawet gdy są zmęczeni, jedzie im się źle lub mogą mieć opóźnioną reakcję.


Oceń: Odblaski – mały detal o wielkim znaczeniu

Średnia ocena:4.87 Liczba ocen:24