Kraków wprowadził propozycję nowych zasad dla Strefy Czystego Transportu (SCT), które mają na celu poprawę jakości powietrza w mieście oraz odpowiedź na oczekiwania mieszkańców. Zmiany w wymaganiach dotyczących pojazdów mają być krokiem naprzód w walce z zanieczyszczeniem powietrza. Dodatkowo, mieszkańcy Krakowa będą mieli możliwość korzystania z pojazdów, które nie spełniają nowych norm przez kilka lat. Konsultacje społeczne, które już się odbyły, miały na celu zbieranie opinii i uwag od mieszkańców.
Nowe zasady dla samochodów osobowych obejmują pierwszeństwo dla pojazdów z silnikiem benzynowym oraz diesla, w zależności od roku produkcji oraz normy emisji. Dla samochodów benzynowych wymagany będzie co najmniej rocznik 2005 lub norma EURO 4, podczas gdy dla diesli wymagana będzie norma EURO 6 od 1 lipca 2030 r. Pojazdy mieszkańców Krakowa będą mogły jeździć po mieście bez ograniczeń aż do 1 lipca 2030 r., co daje dodatkowy czas na ewentualne dostosowanie się do nowych zasad.
Wprowadzone zostaną również nowe opłaty emisyjne dla pojazdów spoza Krakowa, którzy zechcą wjechać do SCT. Koszt za wjazd będzie wynosił 2,50 zł za godzinę, a abonamentowego 20 zł dziennie oraz 500 zł miesięcznie. Strefa obejmie niemal całe miasto, z wyjątkiem miejsc kluczowych dla mieszkańców, takich jak szpitale czy drogi do obwodnicy. Z raportów wynika, że zmiany te nie tylko przyczynią się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, ale także poprawią jakość życia krakowian, co jest priorytetem dla władz miasta.
Źródło: Urząd Miasta Kraków
Oceń: Nowe zasady Strefy Czystego Transportu w Krakowie
Zobacz Także