Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski planuje przedstawić nowy projekt uchwały dotyczący Strefy Czystego Transportu, który uwzględnia głosy mieszkańców. Zmiany mają na celu ułatwienie dostosowania się mieszkańcom do wymogów strefy, a także wprowadzenie bezterminowych zwolnień dla starszych pojazdów. Przesunięcie daty obowiązywania strefy oraz złagodzenie w wymogach technicznych to kluczowe elementy nowego projektu, który zostanie zaprezentowany w przyszłym tygodniu.
Jedną z najważniejszych propozycji jest przesunięcie terminu rozpoczęcia obowiązywania Strefy Czystego Transportu na 1 stycznia 2026 roku. Przejściowy okres płatny będzie obowiązywał od 1 stycznia 2026 roku do 31 grudnia 2028 roku. Dodatkowo ograniczony zostanie obszar strefy, a zmiany dotyczące przepisów będą bardziej dostosowane do potrzeb mieszkańców Krakowa.
Nowe regulacje zakładają, że po strefie będą mogły poruszać się nawet dwudziestoletnie samochody benzynowe oraz pojazdy z silnikami diesla, które spełniają określone normy. Uproszczona procedura rejestracji pojazdów niespełniających wymogów ma ułatwić mieszkańcom korzystanie z przywilejów. Ważnym punktem jest również wprowadzenie zwolnienia dla osób przyjeżdżających do lekarzy oraz rozszerzenie możliwości poruszania się dla pojazdów zabytkowych bez ograniczeń wojewódzkich.
Zmiany mają także wpływ na opłaty emisyjne, które zostały uproszczone poprzez wprowadzenie stawki godzinowej oraz abonamentu miesięcznego zamiast dziennych. Nowym rozwiązaniem jest możliwość opłacenia wjazdu przez aplikacje mobilne oraz dobrowolna nalepka, która ułatwi kontrolę, jednak nie będzie obowiązkowa. Rekomendacje zawarte w projekcie mają na celu lepsze dostosowanie przepisów do rzeczywistości mieszkańców Krakowa oraz zmniejszenie utrudnień związanych z wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu.
Źródło: Urząd Miasta Kraków
Oceń: Wprowadzenie zmian w Strefie Czystego Transportu w Krakowie
Zobacz Także