Leszek Kuzaj


Leszek Kuzaj, urodzony 16 maja 1966 roku w Krakowie, to znany polski kierowca rajdowy, który zyskał uznanie w swoim fachu. Jego kariera na rajdowych trasach zainaugurowała się w 1988 roku, kiedy to debiutował w Rajdzie Elmot, gdzie kierował samochodem Fiat 126p. Jego historia w wyścigach WRC zaczęła się w Rajdzie Monte Carlo, lecz niestety nie udało mu się ukończyć tej prestiżowej imprezy, gdyż wypadł z trasy na siódmym odcinku specjalnym.

W latach 2002, 2004, 2005 oraz 2006 Kuzaj obronił tytuł mistrza Polski w klasyfikacji generalnej, co świadczy o jego niezrównanym talencie i determinacji na sadzie. W trakcie swojej kariery miał okazję prowadzić wiele różnych modeli samochodów rajdowych, w tym:

  • Fiat 126p,
  • Cinquecento Abarth,
  • Renault Clio,
  • Mitsubishi Lancer Evo,
  • Subaru Impreza WRC,
  • Toyota Corolla WRC,
  • Peugeot 206 WRC,
  • Subaru Impreza gr. N,
  • Peugeot 207 S2000,
  • Peugeot 307 WRC.

Jego wszechstronność i umiejętności w prowadzeniu tak różnorodnych pojazdów rajdowych czynią go postacią niezapomnianą w polskim sporcie motorowym.

Kariera

Fiat 126p

Leszek Kuzaj, który od najmłodszych lat związany był z rajdami, miał ogromny wpływ na rozwój tego sportu w Polsce. Jego ojciec, Julian, również był aktywnym uczestnikiem rajdów motoryzacyjnych w latach siedemdziesiątych XX wieku. W młodości Leszek, pochodzący z Podgórza, asystował w zespołach serwisowych podczas zawodów Adama Adamka i Szerli. Wkrótce po uzyskaniu licencji rajdowej, zasiadł za kierownicą Fiata 126p. Niestety, jego kariera miała chwilowe zawahanie po nieszczęśliwym zdarzeniu na Rajdzie Krakowskim w 1988, gdzie dachował na odcinku specjalnym Stadniki, chociaż zakończył swój występ na trzecim miejscu w klasie.

Renault Clio Williams

W 1995 roku Kuzaj powrócił do rywalizacji za kierownicą Renault Clio Williams, który przywiózł z Włoch. Niestety, podczas tego samego Rajdu Krakowskiego spotkała go kolejna nieprzyjemność – ponownie dachował. Następnie jego przygoda z rajdami była kontynuowana za kierownicą Fiata Cinquecento Abarth, jednakże wyniki nie były satysfakcjonujące.

Mitsubishi Galant

Przygotowania do sezonu 1996 były kluczowe, a Leszek zdecydował się na zakup Mitsubishi Galant, którego nabył od Jarosława Pai. Ten pojazd umożliwił mu pierwsze kroki w świecie napędu 4×4, przynosząc nowe możliwości na trasie.

Mitsubishi Lancer EVO 3

Debiutując na profesjonalnych zawodach w Mitsubishi Lancer EVO 3 w 1996 roku, Kuzaj osiągnął zaskakująco dobre wyniki. Zakończył sezon na 7. miejscu w klasyfikacji generalnej, a także zdobył trzecie miejsce w grupie N. W tym roku uzyskał swój pierwszy mistrzowski tytuł w rallycrossie w klasie 4×4. Rok później mógł cieszyć się tytułem mistrza Polski w grupie N oraz 4. miejscem w klasyfikacji generalnej, przy okazji ponownie stając na podium w klasyfikacji mistrza Polski w klasie 4 w rallycrossie. W 1998 roku odbył się dla niego ekscytujący sezon z sześcioma startami w eliminacjach mistrzostw świata, z jednym wielkim sukcesem – czwartym miejscem w grupie N podczas Rajdu Finlandii.

Toyota Celica GT4 i Subaru Impreza WRC

W sezonie 1999 Leszek rywalizował w grupie A, przy czym początkowo używał Toyoty Celica GT 4, później przesiadając się na Subaru Impreza WRC. Zakończenie tego sezonu przyniosło mu trzecią lokatę w klasyfikacji generalnej polskiej edycji rajdów oraz zwycięstwo w Kryterium na ulicy Karowej.

Toyota Corolla WRC

Rok 2000 był momentem przełomowym w karierze Kuzaja, gdy przeszedł do Toyota Corolli WRC. Jego występy tego sezonu zaowocowały zdobyciem tytułu wicemistrza Polski, a rywalizacja z Januszem Kuligiem była niezwykle zacięta. Pierwsze zwycięstwo miało miejsce w Rajdzie Zimowym. Niestety, nie udało mu się ukończyć eliminacji w Rajdzie Portugalii. Sezon zakończył się jednak w dramatyczny sposób po poważnym wypadku na Rajdzie Tatry.

Peugeot 206 WRC

W 2002 roku Leszek nieustannie podnosił swoje umiejętności, przesiadając się do Peugeota 206 WRC z ekipy Kronos Racing. Pod kierownictwem pilota Erwina Mombaertsa, spędził jeden z najlepszych sezonów w swojej karierze, zdobywając tytuł mistrza Polski. Jego osiągnięcia obejmowały również zwycięstwo w Rajdzie Albeny w Bułgarii oraz drugie miejsce w Rajdzie Barum. Występ w Rajdzie Antibes z mistrzem Europy Renato Travaglią wskazał na rozwój i wszechstronność Kuzaja, który zakończył sezon na drugiej pozycji w klasyfikacji wicemistrza Europy za Włochem Travaglią.

Subaru Impreza WRC S8

Rok 2003 oznaczał zmianę pojazdu, w którym Kuzaj zasiadł za kierownicą Subaru Impreza WRC S8. Jednak techniczne problemy oraz wypadki nie sprzyjały i sezon zakończył na trzecim miejscu w RSMP. W 2004 roku rozpoczął z wyścigami w Jannerze, Sumava, Prešovie i Vranovie. Był to rok przełomowy, gdyż Leszek zaczął przygotowywać i wynajmować pojazdy Subaru. Mimo zakazu stosowania aut WRC w mistrzostwach Polski przesiadł się do Imprezy STi N10 grupy N, zdobywając kolejny tytuł mistrza Polski, ze zwycięstwami na mecie rajdów Elmot i Rzeszowski. Zakończony sukcesem sezon2084 z wygraną w rajdzie Barbórki Warszawskiej , zapoczątkował nowy rozdział w jego karierze. 2005 rok zakończył pewnym sukcesem w Belgii, gdzie zwyciężył Rajd Bleu Ardenne, chociaż nie dokończył rywalizacji w Rajdzie del Ciocco. Przez resztę sezonu brał udział w zawodach RSMP oraz RSME na Subaru Imprezie STI N11 grupy N.

W 2006 roku Leszek jednocześnie występował w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych (PCWRC) oraz mistrzostwach Polski. Czworo wygranych eliminacji RSMP zaowocowało kolejnym tytułem mistrza Polski. Najwyższą pozycję w MŚ zajął na Rajdzie Argentyny, docierając do drugiego miejsca w klasyfikacji PCWRC (jeden przejechany odcinek specjalny w PCWRC). Współpraca z firmą Tein, specjalizującą się w zawieszeniach sportowych, przyniosła korzyści obu stronom.

Warto także wspomnieć o zespole pilotów, na którym pracował Leszek, w tym m.in. Macieja Barana, Jarosława Barana, Zbigniewa Barana, Roberta Hundlę, Pawła Boratyna, Andrzeja Mociego, Krzysztofa Gęborysa, Andrzeja Górskiego, Jakuba Mroczkowskiego, Artura Skorupę, Emila Horniacka, Mikołaja Madeja, oraz Macieja Wisławskiego, Erwina Mombaertsa, Magdę Lukas, Łukasza Włocha, Macieja Szczepaniaka i Przemysława Mazura.

Rajd Praski w Czechach

6 grudnia 2008 roku miała miejsce tragiczna sytuacja podczas 14. edycji Rajdu Praskiego, który odbył się w Czechach. W wyniku niebezpiecznego zdarzenia, samochód prowadzony przez Leszka Kuzaja wjechał w grupę kibiców.

Choć wielu fanów rajdów pasjonuje się tym sportem, niestety, w tym feralnym momencie jedna osoba straciła życie na miejscu, a kolejna zmarła w szpitalu po przewiezieniu. Dodatkowo, trzy inne osoby, w tym tylko 8-letnia dziewczynka, odniosły obrażenia. Wszyscy ci kibice znajdowali się w niedozwolonym miejscu, co dodatkowo podkreśla kontrowersyjność tej sytuacji.

W obliczu tak dramatycznych wydarzeń, rajd został natychmiast przerwany, a Kuzaj zdecydował się na kilkumiesięczną przerwę w swojej karierze. Powrócił do sportu w kwietniu 2009 roku, z nadzieją na dalsze sukcesy i realizację swojej pasji.

Starty w rajdach WRC

Leszek Kuzaj, znany polski kierowca rajdowy, brał udział w wielu wyścigach WRC na przestrzeni lat. Jego starty są dowodem na jego umiejętności oraz zaangażowanie w tym wymagającym sporcie. Poniżej przedstawiamy szczegóły dotyczące jego startów w mistrzostwach.

SezonZespółSamochód12345678910111213141516PunktyMiejsce
1998Leszek KuzajMitsubishi Lancer Evo III
Mitsubishi Lancer Evo IV
Mitsubishi Lancer Evo V

NU


NU

NU



NU



22

NU


_0
2001Leszek KuzajToyota Corolla WRC


NU











_0
2006AMK RzemieślnikSubaru Impreza WRC


13



16


NU


17




NU

0
2007Subaru Rally Team PolandSubaru Impreza WRX STi



NU


NU


NU






11

NU

NU
0

Kłopoty z prawem

Na początku grudnia 2021 roku Leszek Kuzaj został zatrzymany na polecenie Prokuratury Okręgowej w Krakowie. Otrzymał zarzut zaangażowania się w działalność zorganizowanej grupy przestępczej, co wiąże się z oszustwami podatkowymi przy zakupie nowych samochodów.

Zakupione auta, zarówno w kraju, jak i za granicą, były następnie sprzedawane odbiorcom po obniżonych cenach, co wywołało poważne kontrowersje. W wyniku tych zdarzeń sąd wydał decyzję o jego tymczasowym aresztowaniu na okres trzech miesięcy. Po upływie tego czasu Kuzaj został zwolniony, a wobec niego zastosowano tzw. środki o charakterze wolnościowym.

W lutym 2024 roku prokuratura podjęła decyzję o skierowaniu aktu oskarżenia przeciwko niemu oraz innym osobom zamieszanym w tę sprawę. W odpowiedzi na te zarzuty, Leszek Kuzaj wydał publiczne oświadczenie, w którym skrytykował prokuraturę za nierzetelność informacji, które zostały mu przypisane.


Oceń: Leszek Kuzaj

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:13