Michał Kościuszko, ur. 20 kwietnia 1985 roku w Krakowie, to uznany polski kierowca rajdowy, który zyskał sobie miejsce w historii sportów motorowych. W latach 2007-2009 był członkiem zespołu fabrycznego Suzuki Sport Europe, gdzie współpracował z pilotem Maciejem Szczepaniakiem. Ich wspólne występy zaowocowały rywalizacją w Rajdowych Mistrzostwach Świata (JWRC), a także w późniejszych latach w cyklu dla samochodów produkcyjnych (PWRC) w latach 2011-2012.
Od sezonu 2013 Michał startuje w najwyższej kategorii, czyli WRC. Pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach rajdowych. Jest synem Jana "Naczelnika" Kościuszki, który jest znanym krakowskim restauratorem i wielokrotnym mistrzem Polski w wyścigach górskich. Jan Kościuszko, poza swoimi osiągnięciami sportowymi, znany jest również z przygotowywania posiłków na wigilię dla bezdomnych, co świadczy o jego zaangażowaniu społecznym.
Michał Kościuszko to nie tylko uzdolniony zawodnik, ale także pierwszy i jak dotąd jedyny polski kierowca rajdowy, który zdobył zwycięstwo w zawodach rangi JWRC, co miało miejsce podczas Rajdu Sardynii w 2008 roku. Do jego osiągnięć należy również zdobycie tytułów dwukrotnego mistrza Polski w klasach A6 i F2. W bezpośredniej rywalizacji na międzynarodowej arenie Michał reprezentuje Polskę od 2007 roku, prowadząc takie pojazdy jak Suzuki Swift Super 1600, Mitsubishi Lancer Evo X, Mini John Cooper Works WRC, a obecnie Ford Fiesta WRC.
Życiorys
Michał od najmłodszych lat wielką pasją do sportów motorowych i swoją karierę rozpoczął w wieku piętnastu lat, gdzie z pasją zajął się kartingiem. W roku 2001 wziął udział w Kartingowych Mistrzostwach Polski, które zakończył zdobyciem tytułu Mistrza Polski, co stanowiło dla niego znaczący krok w rozwoju kariery.
Po zawirowaniach w kartingu, Michał zdecydował się na rajdy samochodowe. Już w roku 2002 zdobył międzynarodową licencję rajdową i z sukcesem zdobył dwa rajdy w ramach Pucharu PZM. Debiut w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski miał miejsce w 2003 roku, gdzie startował z uznawanym pilotem Jarosławem Baranem, reprezentując zespół Suzuki Chłopskie Jadło Team.
Rok 2004 był czasem rozwoju jego umiejętności. Michał zajął w klasyfikacji generalnej mistrzostw Polski 12. miejsce, osiągając 5. lokatę w Rajdzie Nikon. W kolejnym sezonie znacznie poprawił swoje osiągnięcia, kończąc cztery eliminacje w czołowej szóstce, w tym zdobywając 3. miejsce w Rajdzie Rzeszowskim. W klasie Super 1600 udało mu się zdobyć 3. miejsca w sezonie 2004 oraz tytuł „Talent roku” przyznany przez Polski Związek Motorowy.
W 2005 roku otrzymał propozycję współpracy z zespołem Suzuki Motor Poland. W tej roli, jako najmłodszy zawodnik w historii, zdobył swój pierwszy tytuł Mistrza Polski w klasach Super 1600 i F2. Sukcesy Michała trwały w 2006 roku, gdzie powtórzył osiągnięcia i rozpoczął starty w JWRC, a w 2007 roku stanął na podium Rajdu Finlandii.
W sezonie 2008 Kościuszko, reprezentując fabryczny team Suzuki Sport Europe, zajął miejsce na podium w Rajdzie Meksyku i jako pierwszy Polak w historii wygrał rundę Rajdowych Mistrzostw Świata w klasie juniorów podczas Rajdu Sardynii. 2009 rok niósł kolejne zwycięstwa w JWRC, gdzie Michał wygrał dwa rajdy (w Portugalii i Argentynie) i zdobył tytuł wicemistrza.
W 2010 roku wyruszył w rajdy z nowym zespołem Dynamic World Rally Team, prowadząc Forda Fiesta S2000. Pechowo, podczas Rajdu Jordanii, miał wypadek, co zakończyło jego starty w tym sezonie. Kolejne rajdy przyniosły mu możliwość startów w Skodzie Fabii S2000 Evo II.
W roku 2011 Michał kontynuował swoją karierę w Mistrzostwach Świata w klasie PWRC, prowadząc Mitsubishi Lancera Evo X, osiągając 3. miejsce na koniec sezonu. W 2012 roku, jako zawodnik Lotos Dynamic Rally Team, kontynuował starty w PWRC, kończąc sezon na 4. miejscu.
W 2013 roku Michał przystąpił do cyklu WRC, w którym zadebiutował w Mini John Cooper Works WRC, a od Rajdu Sardynii przesiadł się do Forda Fiesta RS WRC. Niestety, podczas Rajdu Niemiec doznał poważnej kontuzji – złamania kręgosłupa, co uniemożliwiło mu dalsze starty w rajdach.
Starty w rajdach WRC
W ramach kariery rajdowej Michała Kościuszko, warto zwrócić szczególną uwagę na jego występy w różnych seriach WRC, gdzie zdobywał doświadczenie i osiągał sukcesy. Poniżej przedstawione są szczegółowe dane dotyczące jego startów w Junior WRC, Super WRC oraz PWRC.
Starty w JWRC
Sezon | Zespół | Samochód | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Punkty | Miejsce |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | Michał Kościuszko | Suzuki Ignis S1600 | 37 | 32 | 28 | 46 | NU | 27 | 0 | – | ||||||||||
2007 | Michał Kościuszko | Renault Clio S1600 Suzuki Swift S1600 Fiat Punto Abarth S2000 | NU | 44 | 22 | NU | NU | 28 | 24 | 0 | – | |||||||||
2008 | Suzuki Sport Europe | Suzuki Swift S1600 | 10 | NU | 15 | 22 | 30 | NU | _ | 0 | – | |||||||||
2009 | Suzuki Sport Europe | Suzuki Swift S1600 | 17 | 13 | 14 | 13 | NU | 18 | _ | 0 | – | |||||||||
2010 | Dynamic World Rally Team | Ford Fiesta S2000 Škoda Fabia S2000 | 20 | NU | 13 | 16 | 28 | 14 | 15 | _ | 0 | – | ||||||||
2011 | Lotos Dynamic Rally Team | Mitsubishi Lancer Evo X | 24 | 20 | 25 | 7 | 21 | 15 | _ | 6 | 21. | |||||||||
2012 | Lotos Dynamic Rally Team | Mitsubishi Lancer Evo X | 30 | 14 | NU | 13 | 21 | 31 | _ | 0 | – | |||||||||
2013 | Lotos Team WRC | MINI John Cooper Works WRC Ford Fiesta RS WRC | 10 | 14 | NU | NU | NU | 7 | NU | _ | 7 | 19. |
Starty w SWRC
Sezon | Zespół | Samochód | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Punkty | Miejsce |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | Michał Kościuszko | Suzuki Ignis S1600 | SWE 8 | ESP 5 | FRA | ARG | ITA 10 | DEU 11 | FIN NU | TUR 10 | GBR | 5 | 19. |
2007 | Michał Kościuszko | Suzuki Ignis S1600 | NOR | POR NU | ITA 12 | FIN 3 | DEU NU | ESP NU | FRA 9 | _ | 6 | 11. | |
2008 | Michał Kościuszko | Suzuki Ignis S1600 | MEX 3 | JOR NU | ITA 1 | FIN 3 | DEU | ESP 9 | FRA 9 | _ | 22 | 5. | |
2009 | Michał Kościuszko | Suzuki Ignis S1600 | IRL | CYP 2 | POR 1 | ARG 1 | ITA 2 | POL NU | FIN 3 | ESP | _ | 42 | 2. |
Starty w PWRC
Rok | Nazwa zespołu | Typ samochodu | Runda 1 | Runda 2 | Runda 3 | Runda 4 | Runda 5 | Runda 6 | Runda 7 | Runda 8 | Runda 9 | Runda 10 | Łączne punkty | Ranking |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | Lotos Dynamic Rally Team | Ford Fiesta S2000 Škoda Fabia S2000 | SWE | MEX 3 | JOR NU | NZL | POR 3 | FIN 5 | DEU 6 | JPN | FRA 3 | GBR 5 | 73 | 5. |
Sezon | Zespół | Samochód | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Punkty | Miejsce |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | Lotos Dynamic Rally Team | Mitsubishi Lancer Evo X | SWE | POR 7 | ARG 10 | FIN 5 | AUS 2 | ESP 2 | GBR 2 | _ | 71 | 3. | |
2012 | Lotos Dynamic Rally Team | Mitsubishi Lancer Evo X | MCO 1 | MEX 3 | ARG NU | GRE | NZE | DEU 1 | ITA 6 | SPA 6 | _ | 81 | 4. |
Przypisy
- KOŚCIUSZKO PO CIĘŻKIEJ KONTUZJI WRACA DO SPORTU. "CHCIELI MI WSTRZYKNĄĆ CEMENT DO KRĘGOSŁUPA". www.przegladsportowy.pl, 20.08.2015 r. [dostęp 09.02.2018 r.]
- Dynamic World Rally Team w Mistrzostwach Świata. kosciuszko.com.pl. [dostęp 23.02.2010 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Janina Legutko | Bogdan Śliwa | Władysław Stiasny | Mateusz Wdowiak | Krzysztof Przytuła | Gabriela Janik | Witold Gieras | Andrzej Marcisz | Andrzej Sala | Alan Uryga | Paweł Stolarski | Jan Józef Fischer | Władysław Kawula | Ludwik Ochman | Adrianna Kąkol | Piotr Bagnicki | Bronisław Seichter | Łukasz Kasperzec | Michał Feliks | Tomasz FornalOceń: Michał Kościuszko