Krzysztof Komornicki (kierowca)


Krzysztof Komornicki, urodzony 16 kwietnia 1931 roku w Krakowie, był nie tylko znanym polskim kierowcą wyścigowym, ale również rajdowym. Jego kariera sportowa oraz działalność biznesowa na trwałe wpisały się w historię motoryzacji w Polsce.

Przez wiele lat aktywnie uczestniczył w rajdach, a także stając się pilotem rajdowym, zdobył uznanie w kręgach miłośników sportów motorowych. Komornicki zmarł 24 czerwca 2019 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie niezatarty ślad w polskim motorsporcie.

Biografia

W 1959 roku Krzysztof Komornicki rozpoczął swoją rywalizację w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (RSMP), korzystając z samochodu Simca Aronde. Jego umiejętności za kierownicą zaowocowały zwycięstwami w dwóch rajdach swojego sezonu – Rajdzie Zimowym oraz Rajdzie Polski. W Rajdzie Wisły zajął drugie miejsce, przegrywając jedynie z Sobiesławem Zasadą. Te osiągnięcia pozwoliły mu zdobyć pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej klasy V.

W roku 1961 pełnił rolę pilota dla Grzegorza Timoszka, a ich załoga zdobyła wicemistrzostwo Polski w klasyfikacji generalnej. Komornicki powrócił do startów jako kierowca w 1962 roku, rywalizując w DKW Junior, Morris Mini Cooper oraz BMW 700. Z pomocą pilota Ksawerego Franka, odniósł zwycięstwo w Rajdzie Wisły oraz zajął drugą lokatę w klasyfikacji klasy I.

Jego debiut w Polskiej Formule 3 miał miejsce w 1964 roku, gdzie zajął dziewiąte miejsce w klasyfikacji końcowej, rywalizując samochodem Rakiem. Dodatkowo, ten rok spędził na pilotażu Stanisława Stolarskiego oraz Franciszka Postawki, a w 1965 roku ponownie był pilotem Stolarskiego. Rok 1965 przyniósł mu lepsze wyniki w Formule 3, gdzie osiągnął trzecie miejsce w Łańcucie i zakończył sezon na szóstej pozycji.

W sezonie 1966 Krzysztof był pilotem Lecha Jaworowicza, a w 1967 roku ścigał się za kierownicą BMW 1600, gdzie jego załoga zajęła trzecie miejsce w Rajdzie Polski oraz dziewiąte w klasyfikacji sezonowej. Na rok 1968 Komornicki przesiadł się do Renault 8 Gordini, z którym we współpracy z Zygmuntem Wiśniowskim wygrał Rajd Polski, kończąc sezon na drugiej pozycji w klasie 4 oraz trzeciej w klasyfikacji ogólnej.

Rok 1969 to triumf w Rajdzie 1001 Jezior dzięki Renault Alpine A110, a w 1970 roku zajął drugie miejsce w klasie 4. W tym czasie uczestniczył w kilku międzynarodowych rajdach, takich jak Rajd Hiszpanii, Rajd Semperit czy Rajd Pneumant, zdobywając również pierwsze miejsca w Rajdzie Mazurskim oraz Rajdzie Wisły.

Począwszy od 1971 roku, Komornicki ścigał się Polskim Fiatem 125p 1500 z pilotem Błażejem Krupą. Sezon zakończyli na piątej lokacie w klasyfikacji, a następny rok przyniósł już trzecie miejsce, a także zwycięstwo w Rajdzie Kormoran. W 1973 roku zajął siódme miejsce w bułgarskim Rajdzie Złote Piaski, będąc eliminacją Pucharu Pokoju i Przyjaźni.

Od 1974 roku Komornicki używał Polskiego Fiata 1600 Monte Carlo. W tym pojeździe zajął piąte miejsce w Rajdzie Polski, a w 1975 roku uplasował się na szóstym miejscu. Jego ostatni sezon rajdowy to 1977 rok, kiedy ścigał się Oplem Kadettem GT/E, zdobywając pierwsze miejsce w Rajdzie Barbórka.

W latach 1979–1980 brał udział w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (WSMP). W 1979 roku rywalizował w klasie 4, osiągając zwycięstwo w wyścigu w Kielcach. W kolejnym roku, w klasie 6, zdobył dwa triumfy w Poznaniu oraz jeden w Kielcach, jednak te sukcesy nie wystarczyły do zdobycia tytułu Mistrza Polski, który przypadł Maciejowi Bogusławskiemu.

Po zakończeniu kariery sportowej, Komornicki zajął się działalnością dealerską marki Opel, a w 1989 roku objął stanowisko prezesa spółki Automarket, odpowiedzialnej za import samochodów tej marki. Jego życie nie było wolne od kontrowersji, gdyż uczestniczył w aferze FOZZ, co zakończyło się dla niego wyrokiem sądowym i karą pozbawienia wolności oraz grzywną w wysokości 320 tysięcy złotych.

Warto dodać, że jego syn, Łukasz, również kontynuował tradycję rajdową, biorąc udział w Rajdzie Dakar.

Wyniki w Polskiej Formule 3

Wyniki Krzysztofa Komornickiego w Polskiej Formule 3 są interesującym aspektem jego kariery wyścigowej. Jego osiągnięcia w tej serii wyścigowej mogą wiele powiedzieć o jego umiejętnościach jako kierowcy.

Objaśnienia oznaczeń w tabelach wyników
Otwórz szablon na nowej stronie
OznaczenieWyjaśnienie
ZłotyMistrz lub zwycięzca
SrebrnyDrugie miejsce lub wicemistrzostwo
BrązowyTrzecie miejsce lub II wicemistrzostwo
ZielonyUkończenie, punktacja (w klasyfikacji generalnej, jeśli zdobył przynajmniej jeden punkt w trakcie sezonu, z wyjątkiem trzech powyższych)
NiebieskiUkończenie, brak punktów (w klasyfikacji generalnej, jeśli nie zdobył przynajmniej jednego punktu w trakcie sezonu)
CzerwonyNie zakwalifikował się (NZ)
Nie prekwalifikował się (NPK)
RóżowyNie ukończył (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, jeśli nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu)
CzarnyZdyskwalifikowany (DK)
Wykluczony (WYK/EX)
BiałyNie wystartował (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Wyścig odwołany (OD/C)
Bez koloruWycofany (WYC/WD)
Nie przybył (NP/DNA)
Nie uczestniczył w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszony (–)
WyróżnienieStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie w wyścigu
Nie ukończył, ale jego wynik został uznany z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu.
*Sezon w toku
_Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym
Systemy punktacji w Formule 1

Oto skrócony przegląd jego wyników w wyścigach. W tabeli znajdziesz szczegółowe informacje na temat jego startów, a także osiągnięć z poszczególnych lat, które mogą dostarczyć cennych informacji o jego postępach na torze.

RokZespółSamochódSilnikWyniki eliminacjiPunktyPozycja
1964_______89
Automobilklub WarszawskiRak 64Wartburg46
1965_______66
Automobilklub WarszawskiRak 64WartburgNUNU2_

Przypisy

  1. JanuszJ. Szymanek JanuszJ., GrzegorzG. Chmielewski GrzegorzG., Stulecie. Rajd Polski 1921–2021, Warszawa: Auto Klub Dziennikarzy Polskich, 2021.
  2. Zmarł Krzysztof Komornicki. motorsport.com. [dostęp 26.06.2019 r.]
  3. Dawid Tokarz: Wiraż. [w:] pb.pl, 14.10.2005 r. [dostęp 28.04.2019 r.]
  4. Iwona Szpala: Opel bierze tylko gotówkę. [w:] wyborcza.pl, 09.08.1991 r. [dostęp 28.04.2019 r.]
  5. Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1980. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  6. 28.09.1980 Kielce - 6 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  7. 21.06.1980 Poznań - 4 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  8. 3-4.05.1980 Poznań - 2 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  9. 23-24.06.1979 Kielce - 2 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  10. 11-12.07.1975 - 35. Rajd Polski - 3 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  11. 12-13.07.1974 - 34. Rajd Polski - 3 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  12. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1972. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  13. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1971. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  14. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1970. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  15. 18-20.04.1969 - 2. Rajd 1001 Jezior - 1 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  16. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1968. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  17. 1-3.08.1968 - 28. Rajd Polski - 3 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  18. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1967. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  19. Krzysztof Komornicki. [w:] ewrc-results.com [dostęp 28.04.2019 r.]
  20. Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1965. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  21. Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1964. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  22. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1962. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  23. 15-16.09.1962 - 12. Rajd Wiślański - 6 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  24. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1961. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
  25. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1959. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]

Oceń: Krzysztof Komornicki (kierowca)

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:8