Krzysztof Komornicki, urodzony 16 kwietnia 1931 roku w Krakowie, był nie tylko znanym polskim kierowcą wyścigowym, ale również rajdowym. Jego kariera sportowa oraz działalność biznesowa na trwałe wpisały się w historię motoryzacji w Polsce.
Przez wiele lat aktywnie uczestniczył w rajdach, a także stając się pilotem rajdowym, zdobył uznanie w kręgach miłośników sportów motorowych. Komornicki zmarł 24 czerwca 2019 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie niezatarty ślad w polskim motorsporcie.
Biografia
W 1959 roku Krzysztof Komornicki rozpoczął swoją rywalizację w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (RSMP), korzystając z samochodu Simca Aronde. Jego umiejętności za kierownicą zaowocowały zwycięstwami w dwóch rajdach swojego sezonu – Rajdzie Zimowym oraz Rajdzie Polski. W Rajdzie Wisły zajął drugie miejsce, przegrywając jedynie z Sobiesławem Zasadą. Te osiągnięcia pozwoliły mu zdobyć pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej klasy V.
W roku 1961 pełnił rolę pilota dla Grzegorza Timoszka, a ich załoga zdobyła wicemistrzostwo Polski w klasyfikacji generalnej. Komornicki powrócił do startów jako kierowca w 1962 roku, rywalizując w DKW Junior, Morris Mini Cooper oraz BMW 700. Z pomocą pilota Ksawerego Franka, odniósł zwycięstwo w Rajdzie Wisły oraz zajął drugą lokatę w klasyfikacji klasy I.
Jego debiut w Polskiej Formule 3 miał miejsce w 1964 roku, gdzie zajął dziewiąte miejsce w klasyfikacji końcowej, rywalizując samochodem Rakiem. Dodatkowo, ten rok spędził na pilotażu Stanisława Stolarskiego oraz Franciszka Postawki, a w 1965 roku ponownie był pilotem Stolarskiego. Rok 1965 przyniósł mu lepsze wyniki w Formule 3, gdzie osiągnął trzecie miejsce w Łańcucie i zakończył sezon na szóstej pozycji.
W sezonie 1966 Krzysztof był pilotem Lecha Jaworowicza, a w 1967 roku ścigał się za kierownicą BMW 1600, gdzie jego załoga zajęła trzecie miejsce w Rajdzie Polski oraz dziewiąte w klasyfikacji sezonowej. Na rok 1968 Komornicki przesiadł się do Renault 8 Gordini, z którym we współpracy z Zygmuntem Wiśniowskim wygrał Rajd Polski, kończąc sezon na drugiej pozycji w klasie 4 oraz trzeciej w klasyfikacji ogólnej.
Rok 1969 to triumf w Rajdzie 1001 Jezior dzięki Renault Alpine A110, a w 1970 roku zajął drugie miejsce w klasie 4. W tym czasie uczestniczył w kilku międzynarodowych rajdach, takich jak Rajd Hiszpanii, Rajd Semperit czy Rajd Pneumant, zdobywając również pierwsze miejsca w Rajdzie Mazurskim oraz Rajdzie Wisły.
Począwszy od 1971 roku, Komornicki ścigał się Polskim Fiatem 125p 1500 z pilotem Błażejem Krupą. Sezon zakończyli na piątej lokacie w klasyfikacji, a następny rok przyniósł już trzecie miejsce, a także zwycięstwo w Rajdzie Kormoran. W 1973 roku zajął siódme miejsce w bułgarskim Rajdzie Złote Piaski, będąc eliminacją Pucharu Pokoju i Przyjaźni.
Od 1974 roku Komornicki używał Polskiego Fiata 1600 Monte Carlo. W tym pojeździe zajął piąte miejsce w Rajdzie Polski, a w 1975 roku uplasował się na szóstym miejscu. Jego ostatni sezon rajdowy to 1977 rok, kiedy ścigał się Oplem Kadettem GT/E, zdobywając pierwsze miejsce w Rajdzie Barbórka.
W latach 1979–1980 brał udział w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (WSMP). W 1979 roku rywalizował w klasie 4, osiągając zwycięstwo w wyścigu w Kielcach. W kolejnym roku, w klasie 6, zdobył dwa triumfy w Poznaniu oraz jeden w Kielcach, jednak te sukcesy nie wystarczyły do zdobycia tytułu Mistrza Polski, który przypadł Maciejowi Bogusławskiemu.
Po zakończeniu kariery sportowej, Komornicki zajął się działalnością dealerską marki Opel, a w 1989 roku objął stanowisko prezesa spółki Automarket, odpowiedzialnej za import samochodów tej marki. Jego życie nie było wolne od kontrowersji, gdyż uczestniczył w aferze FOZZ, co zakończyło się dla niego wyrokiem sądowym i karą pozbawienia wolności oraz grzywną w wysokości 320 tysięcy złotych.
Warto dodać, że jego syn, Łukasz, również kontynuował tradycję rajdową, biorąc udział w Rajdzie Dakar.
Wyniki w Polskiej Formule 3
Wyniki Krzysztofa Komornickiego w Polskiej Formule 3 są interesującym aspektem jego kariery wyścigowej. Jego osiągnięcia w tej serii wyścigowej mogą wiele powiedzieć o jego umiejętnościach jako kierowcy.
Objaśnienia oznaczeń w tabelach wyników Otwórz szablon na nowej stronie | |
---|---|
Oznaczenie | Wyjaśnienie |
Złoty | Mistrz lub zwycięzca |
Srebrny | Drugie miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | Trzecie miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończenie, punktacja (w klasyfikacji generalnej, jeśli zdobył przynajmniej jeden punkt w trakcie sezonu, z wyjątkiem trzech powyższych) |
Niebieski | Ukończenie, brak punktów (w klasyfikacji generalnej, jeśli nie zdobył przynajmniej jednego punktu w trakcie sezonu) |
Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie prekwalifikował się (NPK) | |
Różowy | Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, jeśli nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie uczestniczył w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszony (–) | |
Wyróżnienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie w wyścigu |
† | Nie ukończył, ale jego wynik został uznany z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon w toku |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Systemy punktacji w Formule 1 |
Oto skrócony przegląd jego wyników w wyścigach. W tabeli znajdziesz szczegółowe informacje na temat jego startów, a także osiągnięć z poszczególnych lat, które mogą dostarczyć cennych informacji o jego postępach na torze.
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki eliminacji | Punkty | Pozycja | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1964 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 8 | 9 |
Automobilklub Warszawski | Rak 64 | Wartburg | 4 | – | – | 6 | |||
1965 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 6 | 6 |
Automobilklub Warszawski | Rak 64 | Wartburg | NU | NU | 2 | _ |
Przypisy
- JanuszJ. Szymanek JanuszJ., GrzegorzG. Chmielewski GrzegorzG., Stulecie. Rajd Polski 1921–2021, Warszawa: Auto Klub Dziennikarzy Polskich, 2021.
- Zmarł Krzysztof Komornicki. motorsport.com. [dostęp 26.06.2019 r.]
- Dawid Tokarz: Wiraż. [w:] pb.pl, 14.10.2005 r. [dostęp 28.04.2019 r.]
- Iwona Szpala: Opel bierze tylko gotówkę. [w:] wyborcza.pl, 09.08.1991 r. [dostęp 28.04.2019 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1980. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- 28.09.1980 Kielce - 6 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- 21.06.1980 Poznań - 4 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- 3-4.05.1980 Poznań - 2 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- 23-24.06.1979 Kielce - 2 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- 11-12.07.1975 - 35. Rajd Polski - 3 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- 12-13.07.1974 - 34. Rajd Polski - 3 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1972. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1971. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1970. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- 18-20.04.1969 - 2. Rajd 1001 Jezior - 1 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1968. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- 1-3.08.1968 - 28. Rajd Polski - 3 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1967. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Krzysztof Komornicki. [w:] ewrc-results.com [dostęp 28.04.2019 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1965. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1964. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1962. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- 15-16.09.1962 - 12. Rajd Wiślański - 6 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1961. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
- Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1959. [w:] scr.civ.pl [dostęp 28.04.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Edward Jabłoński (piłkarz) | Elżbieta Międzik | Anna Trener-Wierciak | Blanka Isielonis | Marek Holocher | Marcin Urbaś | Piotr Woźnicki (trener) | Norbert Wojtuszek | Witold Meres | Wiesława Holocher | Marek Sukiennik | Eugeniusz Lewacki | Władysław Gędłek | Henryk Reyman | Michał Pazdan | Wojciech Gorgoń | Dariusz Kuć | Joanna Michalik | Krzysztof Popczyński | Andrzej GarlejOceń: Krzysztof Komornicki (kierowca)