Robert Józef Kubica, urodzony 7 grudnia 1984 roku w Krakowie, jest znanym polskim kierowcą, który wyróżnia się zarówno w wyścigach samochodowych, jak i rajdowych. Jego kariera rozpoczęła się od zdobycia mistrzostwa Formuły Renault 3.5 w 2005 roku.
W latach 2006–2009 Kubica był częścią zespołu BMW Sauber, gdzie początkowo pełnił rolę kierowcy testowego. W czerwcu 2008 roku, podczas emocjonującego Grand Prix Kanady, odniósł przełomowe zwycięstwo, stając się pierwszym Polakiem w historii, który zwyciężył w wyścigu Formuły 1. W tym samym sezonie uzyskał prowadzenie w klasyfikacji generalnej, kończąc go na imponującym 4. miejscu, co do dziś pozostaje jego najlepszym osiągnięciem w Formule 1.
W 2010 roku Kubica dołączył do zespołu Renault, jednak zaledwie rok później, podczas rajdu Ronde di Andora, przeszedł poważny wypadek, w wyniku którego omal nie stracił prawej ręki. Pomimo tego dramatycznego incydentu, jego pasja do wyścigów nie osłabła.
W latach 2013–2016 rywalizował w Rajdowych Mistrzostwach Świata, gdzie w swoim debiutanckim sezonie, za kierownicą Citroena DS3 RRC i we współpracy z pilotem Maciejem Baranem, zdobył tytuł mistrza świata w klasie WRC 2. Po tej przygodzie, w 2018 roku, Kubica powrócił do Formuły 1 jako kierowca rezerwowy i rozwojowy zespołu Williams. W sezonie 2019, po ośmiu latach nieobecności na torach F1, zasiadł ponownie za kierownicą, kontynuując swoją wyścigową przygodę.
W latach 2020–2022 był kierowcą rezerwowym zespołu Alfa Romeo Racing. Równocześnie w 2020 roku w barwach Orlen Team ART zadebiutował w seriach DTM. W 2021 roku, startując w zespole W Racing Team, zdobył tytuł mistrza Europy European Le Mans Series w kategorii LMP2. W sezonie 2022, współpracując z zespołem Prema Orlen Team w serii World Endurance Championship, zajął drugie miejsce w prestiżowym wyścigu 24h Le Mans w tej samej kategorii. A w 2023 roku, wraz z zespołem WRT, zdobył mistrzostwo świata WEC w kategorii LMP2.
Kubica jest nie tylko pionierem w polskich sportach motorowych, ale również wielokrotnie nagradzanym sportowcem. W historii Formuły 1 zadebiutował podczas Grand Prix Węgier w 2006 roku i po raz ostatni wystartował w Grand Prix Włoch w 2021 roku. Otrzymał wiele prestiżowych nagród, w tym Trofeum Lorenzo Bandiniego za rok 2007 oraz tytuł Sportowca Roku 2008 w plebiscycie Przeglądu Sportowego. Jego powrót do sportu był na tyle inspirujący, że w 2012 roku otrzymał tytuł „Człowieka Roku” od magazynu „Top Gear”. W 2013 roku został uhonorowany tytułem „Osobowości Roku” przez FIA, a w 2021 roku zdobył „Złotą Kierownicę”, najstarszą nagrodę motoryzacyjną w Czechach. Ponadto jest również założycielem zespołu kartingowego RK Kart Team.
Życiorys
Karting
Robert Kubica swoją karierę rozpoczynał w gokartach. Jako sześcioletnie dziecko po raz pierwszy zetknął się z tym sportem, trenując początkowo na asfaltowym placyku obok stadionu żużlowego Wandy Kraków. Z czasem jego ojciec zakupił mu do treningów gumowe pachołki, a później młody Robert trenował na torach w Wyrazowie i Kielcach. W 1994 roku uzyskał kartingową licencję, a jego pierwszym oficjalnym występem były zawody w Poznaniu, które wygrał. W ciągu następnych trzech lat stał się sześciokrotnym mistrzem kraju w różnych kategoriach wiekowych. Warto wspomnieć, że jego głównym rywalem był Jacek Henschke.
Mając trzynaście lat, wyjechał do Włoch, aby kontynuować rozwój swojego talentu. Tam zdobył pole position w pierwszy swoim starcie w juniorskich mistrzostwach Włoch, jednak ze względu na błąd w doborze przełożenia nie udało mu się triumfować mimo znakomitej formy. Po wielu sukcesach w Europie, w 1998 roku został juniorskim mistrzem Włoch i wicemistrzem Europy, wygrywając również Monako Kart Cup.
Niższe serie wyścigowe
Przed sezonem 2001 Kubica próbował swoich sił w kwalifikacjach do programu rozwojowego Toyoty, ale bez powodzenia. Zadebiutował w Europejskim Pucharze Formuły Renault 2000 jako kierowca zespołu EC Motorsport. Uzyskał dobre wyniki na testach i zdobył pole position na A1 Ring, mimo że nie ukończył wyścigu. W rywalizacji włoskiej z serii, mimo problemów, zdołał stanąć na podium i w 2002 roku zwyciężył w czterech wyścigach Formuły Renault, zajmując drugie miejsce w włoskiej odsłonie tej serii. W Mistrzostwach Brazylii na torze Interlagos także odniósł zwycięstwo.
2003–2004: Formuła 3
Debiut w Formule 3 Euroseries Kubicy został opóźniony przez wypadek samochodowy. Jednak po udanej rehabilitacji, wrócił do ścigania. 21 czerwca 2003 debiutował na torze Norisring z sukcesami, mimo że ręka nadal była w opatrunku.
2005: Formuła Renault 3.5
Sezon 2005 to czas, kiedy Robert zdobył międzynarodowy rozgłos, startując w Formule Renault 3.5 z zespołem Epsilon Euskadi, wspierany finansowo przez Allianz Polska. Zdobył mistrzowski tytuł w tej serii, dominując w kilku wyścigach i prezentując niesamowitą formę jazdy, która na długo zapadła w pamięć kibiców.
Formuła 1
2005
We wrześniu 2005 Kubica został zaproszony przez Minardi do występu jako trzeci kierowca w GP Chin, jednak formalne kwestie licencyjne uniemożliwiły jego debiut w F1 w tamtym sezonie. Zamiast tego, odbył pierwsze zimowe testy GP2, które pokazały jego potencjał.
2006
Kolejny rok to jego oficjalny debiut w F1 z zespołem BMW Sauber. Startując najpierw jako kierowca testowy, szybko przebił się do roli głównego kierowcy, zrywając z tradycjami i uzyskując zaskakujące wyniki, jak choćby podium w GP Włoch.
2007
Sezon 2007 przyniósł dalsze sukcesy, chociaż Robert miał na początku problemy z niezawodnością bolidu. Jego najlepszym wynikiem było czwarte miejsce w GP Hiszpanii. Jego kontuzja po wypadku w Kanadzie mogła się skończyć znacznie gorzej, ale na szczęście szybko wrócił do formy, finiszując na czwartej pozycji w GP Francji.
2008
Ten rok był przełomowy. Kubica zdobył swoje pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Kanady, obejmując na krótki czas prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Była to pierwsza w historii wygrana dla zespołu BMW Sauber i Polski w Formule 1, co uczyniło go bohaterem narodowym.
2009
Sezon 2009 rozpoczął się pod wielkimi nadziejami, ale zmiany w regulaminie i problemy z bolidem nie pozwoliły mu na osiągnięcie wyników porównywalnych do poprzedniego roku. Mimo to, Kubica wykazał się świetną jazdą podczas kilku wyścigów.
Rajdy w przerwie zimowej
Robert postanowił spróbować swoich sił w rajdach samochodowych. Wystartował w lońskich rajdach, takich jak Rajd Taormina-Mesyna, stając się coraz bardziej zauważalną postacią w świecie motorsportu, co zapowiadało jego przyszłe zaangażowanie w rajdy w pełnym wymiarze.
2010
Podpisał kontrakt z Renault F1, w którym jeździł wraz z Witalijem Pietrowem. Mimo trudności z zespołem, wykazał się wybitnymi umiejętnościami, zajmując m.in. drugie miejsce w Grand Prix Australii i stając się jednym z najbardziej wszechstronnych kierowców sezonu.
Rajdy w trakcie sezonu
W trakcie sezonu 2010 Robert brał również udział w rajdach, co stało się jego pasją. W tym czasie stawił czoła największym wyzwaniom, podróżując po nowych trasach i rywalizując w nieznanej sobie formule, co w dużej mierze pozwoliło mu na rozwinięcie swoich umiejętności rajdowych.
2011–2012: Wypadek i powrót do sportu
Początek 2011 roku przyniósł dramatyczną zmianę w karierze Kubicy. Kierowca wziął udział w rajdzie Ronde di Andora, gdzie uległ poważnemu wypadkowi. Jego samochód uderzył w barierę, a straż musiała rozciąć karoserię, by go wyciągnąć. W trakcie hospitalizacji przeszedł skomplikowane operacje ręki i nogi. Odzyskiwał sprawność przez kilka miesięcy, z determinacją powracając do sportu.
Kontrakt z Ferrari
Przed wypadkiem były plany jego przejścia do Ferrari, gdzie miał być przedstawiony jako nowy kierowca w sezonie 2012. Wypadek przerwał te plany, a jego zespół Lotus Renault zastąpił go Nickiem Heidfeldem.
2013: WRC i ERC
Po rekonwalescencji, Kubica wrócił do ścigania w rajdach, startując w WRC2 i wybranych rundach Mistrzostw Europy w Citroënie. Razem z partnerem Maciejem Baranem wygrywał liczne odcinki specjalne i zdobywał doświadczenie w nowym dla siebie środowisku rajdowym.
2014–2016: WRC
2014
W tym sezonie Kubica związał się z zespołem M-Sport, startując w WRC z Maciejem Szczepaniakiem jako pilotem. Sukces w Rajdzie Jänner udowodnił jego determinację i zdolności adaptacyjne, mimo że sezon w WRC przynosił wiele wyzwań.
2015
Robert kontynuował starty w WRC, tym razem w stworzonym przez siebie zespole RK WRT, który wspierały m.in. Grupa Azoty. Pomimo trudności organizacyjnych, wyniki z rajdach Polski i Węgier pokazały jego nieustępliwość.
2016
Ostatnia faza kariery Kubicy w WRC to udział w wyścigach takich jak Rajd Monte Carlo, który niestety zakończył się wycofaniem. Kładąc większy nacisk na inne formy ścigania, Robert zaczął eksplorować świat wyścigów torowych, co miało znaczenie dla jego dalszej kariery.
2017: Testy w WEC, GP3 i Formule E
Robert dokonał wielkiego powrotu do świata motorsportu, testując różne samochody, w tym bolid GP3 i Formuły E. Po rezygnacji z udziału w WEC koncentrował się na możliwościach, które mogłyby wprowadzić go z powrotem do wyścigów torowych.
Powrót do Formuły 1
2017: Testy
W ramach przygotowań do potencjalnego powrotu do F1, Kubica uczestniczył w serii testów, które pozwoliły mu sprawdzić się w nowych warunkach. We współpracy z zespołem Renault zrobił krok w kierunku wielkiego powrotu, co było możliwe dzięki jego niesamowitemu wysiłkowi i samozaparciu.
2018: Kierowca rezerwowy i rozwojowy
Kubica kontynuował swoją przygodę z Formułą 1, obejmując rolę kierowcy testowego i rezerwowego w zespole Williams. Udany udział w testach w Barcelonie oraz wybrane sesje treningowe były okazją do pokazania swoich zdolności.
2019: Kierowca wyścigowy
Robert ponownie stanął na starcie wyścigu GP jako główny kierowca zespołu Williams. Mimo trudności z bolidem, udało mu się zdobyć jeden punkt w GP Niemiec, co było dla niego małym sukcesem w niełatwym sezonie.
2020–2022: Kierowca rezerwowy i rozwojowy
Następnie Kubica został kierowcą rezerwowym w Alfa Romeo Racing wspieranym przez PKN Orlen, uczestnicząc w wybranych testach. Dzięki temu pozostawał w kontakcie z czołówką Formuły 1, mimo że nie miał stałego miejsca w wyścigach.
2021: Zastępstwo za Kimiego Räikkönena
W sezonie 2021 Kubica ponownie znalazł się na torze podczas GP Holandii i Włoch jako zastępca dla Kimiego Räikkönena. Otrzymał pozytywne opinie za swoją solidną postawę i doświadczenie, przyczyniając się do rozwoju zespołu.
2020: DTM
W 2020 roku Kubica rozpoczął starty w serii Deutsche Tourenwagen Masters, startując w zespole klienckim Orlen Team ART za kierownicą BMW M4 DTM. Mimo że był to dla niego nowy obszar wyścigowy, Kubica wykazywał się konkurencyjnością.
Od 2021: Wyścigi długodystansowe
2021
Kubica rozpoczął karierę w wyścigach długodystansowych, dołączając do zespołu W Racing Team w serii European Le Mans Series. Wspólnie z zespołem osiągnęli sukcesy, takie jak zwycięstwo w wyścigu na torze Spa-Francorchamps.
2022
Sezon 2022 kontynuował swoją przygodę z wyścigami endurance. W FIA WEC reprezentował zespół Prema, a jego starty obejmowały m.in. Le Mans, gdzie zajęli znakomite drugie miejsce w kategorii LMP2.
2023
Na przestrzeni sezonu 2023 Kubica wzmocnił załogę #41 w WRT, zdobywając m.in. pierwsze miejsce podczas wyścigu 6 Hours of Spa-Francorchamps. Po udanych występach załoga zdobyła tytuły w LMP2, co było wielkim osiągnięciem w jego rajdowej karierze.
2024
Robert Kubica zdecydował się na nowe wyzwanie, dołączając do włoskiego zespołu AF Corse, gdzie będzie rywalizował w kategorii Hypercar. Oczekiwania są wysokie, a jego doświadczenie i umiejętności z pewnością będą kluczowe dla sukcesu zespołu.
Wyniki
WRC
Wyniki Roberta Kubicy w rajdowych mistrzostwach świata są odzwierciedleniem jego wytrwałości oraz talentu. W poniższej tabeli przedstawione są kluczowe informacje dotyczące jego osiągnięć w tej dyscyplinie.
Klucz do oznaczeń w tabelach wyników Otwórz szablon na nowej karcie | |
---|---|
Symbol | Opis |
Złoty | Zwycięzca lub mistrz |
Srebrny | 2. miejsce lub wicemistrz |
Brązowy | 3. miejsce lub II wicemistrz |
Zielony | Ukończył, uzyskał punkty (w klasyfikacji generalnej, jeśli zdobył co najmniej jeden punkt w sezonie, wyłączając trzy powyższe kategorie) |
Niebieski | Ukończył, nie zdobył punktów (w klasyfikacji generalnej, jeśli nie osiągnął co najmniej jednego punktu w sezonie) |
Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie prekwalifikował się (NPK) | |
Różowy | Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu w sezonie) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru | Został wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszony (–) | |
Pogrubienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
† | Nie ukończył, ale jego wynik został zaliczony, ponieważ przejechał więcej niż 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon w toku |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Zestawienie systemów punktacji w Formule 1 |
Klasyfikacja generalna
W tej sekcji zebrano dane dotyczące ogólnej klasyfikacji Roberta Kubicy, która przedstawia jego osiągnięcia na przestrzeni lat.
Sezon | Zespół | Samochód | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Punkty | Miejsce |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | Citroën Racing | Citroën DS3 RRC | – | – | – | 19 | – | 11 | 9 | 9 | 5 | – | 9 | 9 | NU | _ | 18 | 13 | ||
2014 | M-Sport World Rally Team | Ford Fiesta RS WRC | NU | 24 | NU | NU | 6 | 8 | 20 | 34 | NU | 9 | NU | 17 | 11 | _ | 14 | 16 | ||
2015 | RK World Rally Team | Ford Fiesta RS WRC | NU | 20 | 18 | – | 9 | 30 | 8 | NU | 35 | – | 22 | 11 | 9 | _ | 11 | 12 |
WRC-2
W tej klasie, Kubica również pokazał swoje umiejętności, a efekty jego pracy można zobaczyć w poniższej tabeli.
Rok | Zespół | Samochód | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Poz. | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | Citroën Racing | Citroën DS3 RRC | MCO – | SWE – | MEX – | POR 6 | ARG – | GRE 1 | ITA 1 | FIN 2 | DEU 1 | AUS – | FRA 1 | ESP 1 | GBR – | 1 | 143 |
Rajdowe Mistrzostwa Europy
W rajdowych mistrzostwach Europy, osiągnięcia Kubicy są znaczącym elementem jego kariery oraz polskiego motorsportu.
Legenda oznaczeń w tabelach wyników Wyświetl szablon na nowej stronie | |
---|---|
Oznaczenie | Wyjaśnienie |
Złoty | Zwycięzca lub mistrzostwo |
Srebrny | 2. miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | 3. miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończył, punktował (w klasyfikacji generalnej, jeśli zdobył przynajmniej jeden punkt w trakcie sezonu, z wyjątkiem trzech powyższych opcji) |
Niebieski | Ukończył, nie punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobył przynajmniej jednego punktu w trakcie sezonu) |
Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie prekwalifikował się (NPK) | |
Różowy | Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru | Został wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszono (–) | |
Pogrubienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
† | Nie ukończył, ale wynik został zaliczony ze względu na przejechanie więcej niż 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon w trakcie |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Lista systemów punktacji Formuły 1 |
Rok | Zespół | Samochód | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | Poz. | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | Renault | Renault Clio S1600 | ITA 37 | CRO – | POL – | BEL – | TUR – | POR – | CZE – | ESP – | GRE – | FRA 3 | CHE – | _ | NS | 0 |
2013 | Citroën | Citroën DS3 RRC | AUT – | LVA – | ESP NU | POR 6 | FRA NU | BEL – | RUM – | CZE – | POL NU | CRO – | ITA – | SZW – | 29 | 17 |
2014 | Ford | Ford Fiesta RRC | AUT 1 | LVA – | GRE – | IRL – | POR – | BEL – | EST – | CZE – | CYP – | CHE – | FRA – | _ | 13 | 39 |
Formuła 1
Formuła 1 to kolejna arena, na której Kubica zdobył doświadczenie i uznanie. Jego wyniki są świadectwem ciężkiej pracy i determinacji.
Klucz do oznaczeń w tabelach wyników Zobacz szablon w nowej zakładce | |
---|---|
Oznaczenie | Opis |
Złoty | Zwycięzca lub mistrz |
Srebrny | Drugie miejsce lub wicemistrz |
Brązowy | Trzecie miejsce lub II wicemistrz |
Zielony | Ukończono, punktowano (w klasyfikacji generalnej, zdobywając przynajmniej jeden punkt w trakcie sezonu, poza powyższymi opcjami) |
Niebieski | Ukończono, bez punktów (w klasyfikacji generalnej, nie zdobyto przynajmniej jednego punktu w trakcie sezonu) |
Czerwony | Nie zakwalifikowano (NZ) |
Nie prekwalifikowano (NPK) | |
Różowy | Nie ukończono (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie sklasyfikowano w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofano (WYC/WD) |
Nie przybyto (NP/DNA) | |
Nie brano udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszono (–) | |
Wytłuszczenie | Start z pierwszej pozycji |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
† | Nie ukończono, ale wynik został uznany, ponieważ przejechano więcej niż 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon trwa |
_ | Punktowana lokata w sprincie kwalifikacyjnym |
Zestawienie systemów punktacji Formuły 1 |
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Pozycja | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | BMW Sauber F1 Team | BMW Sauber F1.06 | BMW P86 2,4L V8 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 6 | 16 | |
– | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | DK | 12 | 3 | 13 | 9 | 9 | _ | _ | _ | _ | ||||||
2007 | BMW Sauber F1 Team | BMW Sauber F1.07 | BMW P86/7 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 39 | 6 | ||
NU | 18 | 6 | 4 | 5 | NU | – | 4 | 4 | 7 | 5 | 8 | 5 | 9 | 7 | NU | 5 | _ | _ | _ | _ | _ | ||||||
2008 | BMW Sauber F1 Team | BMW Sauber F1.08 | BMW P86/8 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 75 | 4 | ||
NU | 2 | 3 | 4 | 4 | 2 | 1 | 5 | NU | 7 | 8 | 3 | 6 | 3 | 11 | 2 | 6 | 11 | _ | _ | _ | _ | ||||||
2009 | BMW Sauber F1 Team | BMW Sauber F1.09 | BMW P86/9 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 17 | 14 | ||
14 | NU | 13 | 18 | 11 | NU | 7 | 13 | 14 | 13 | 8 | 4 | NU | 8 | 9 | 2 | 10 | _ | _ | _ | _ | _ | ||||||
2010 | Renault F1 Team | Renault R30 | Renault RS27-2010 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 136 | 8 | ||
11 | 2 | 4 | 5 | 8 | 3 | 6 | 7 | 5 | NU | 7 | NU | 3 | 8 | 7 | NU | 5 | 9 | 5 | _ | _ | _ | ||||||
2019 | ROKiT Williams Racing | Williams FW42 | Mercedes M10 EQ Power+ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 1 | 19 | ||
17 | 16 | 17 | 16 | 18 | 18 | 18 | 18 | 20 | 15 | 10 | 19 | 17 | 17 | 16 | NU | 17 | 18 | NU | 16 | 19 | _ | ||||||
2021 | Alfa Romeo Racing ORLEN | Alfa Romeo C41 | Ferrari 065/6 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | 20 | ||
– | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 15 | 14 | – | – | – | – | – | – | – | – |
DTM
Zawody DTM również kształtowały umiejętności Kubicy, a jego wyniki można zobaczyć w poniższych tabelach.
Klucz do oznaczeń w tabelach wyników Wyświetl szablon na nowej stronie | |
---|---|
Oznaczenie | Wyjaśnienie |
Złoty | Wynik lub mistrzostwo |
Srebrny | Drugie miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | Trzecie miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończono, punktowano (w klasyfikacji ogólnej, zdobył minimum jeden punkt w sezonie, poza powyższymi) |
Niebieski | Ukończono, bez punktów (w klasyfikacji ogólnej, nie zdobył minimum jednego punktu w sezonie) |
Czerwony | Nie zakwalifikowano (NZ) |
Nie prekwalifikowano (NPK) | |
Różowy | Nie ukończono (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji ogólnej, gdy nie ma klasyfikacji w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie uczestniczył w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszony (–) | |
Pogrubione | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
† | Nie ukończono, ale wynik zaliczony za przejechanie powyżej 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon w toku |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Zestawienie systemów punktacji Formuły 1 |
Sezon | Zespół | Samochód | Wyniki w poszczególnych rundach | Punkty | Pozycja | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silnik | ||||||||||||||||||||||
2020 | _ | _ | SPA | SPA | LAU | LAU | LAU | LAU | ASS | ASS | NÜR | NÜR | NÜR | NÜR | ZOL | ZOL | ZOL | ZOL | HOC | HOC | 20 | 15 |
BMW ORLEN Team ART | BMW M4 Turbo DTM | 14 | 14 | 13 | 13 | 16 | 16 | 10 | 14 | 16 | 12 | 13 | NU | 14 | 12 | NU | 3 | 8 | 15 | |||
BMW P48 Turbo I-4t |
24 Hours of Le Mans
We wspaniałej historii wyścigu 24 Hours of Le Mans, Kubica miał również swoje osiągnięcia, które są dowodem na jego wszechstronność jako kierowcy.
Sezon | Zespół | Klasa | Kierowcy | Samochód | Silnik | Ilość okrążeń | Poz. | Poz. kl. | Źródło |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | Team WRT | LMP2 | Louis Delétraz Yifei Ye | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | 362 | NS | _ | |
2022 | Prema ORLEN Team | LMP2 | Louis Delétraz Lorenzo Colombo | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | 369 | 6 | 2 | _ |
2023 | Team WRT | LMP2 | Rui Andrade Louis Delétraz | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | 328 | 10 | 2 | _ |
2024 | AF Corse | Hypercar | Robert Szwarcman Yifei Ye | Ferrari 499P | Ferrari 3.0 L Turbo V6 | 248 | NU | _ |
FIA World Endurance Championship
W seryjnych mistrzostwach wytrzymałości, Kubica również dawał z siebie wszystko, co można zobaczyć w jego wynikach.
Rok | Zespół | Kategoria | Pojazd | Typ silnika | Wyniki w różnych wyścigach | Punkty | Miejsce | Źródło | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | High Class Racing | LMP2 | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | SPA | POR | MON | LMS | BAH | BAH | _ | 10 | 21 | _ | |
– | – | – | – | 8 | 8 | ||||||||||
2022 | Prema ORLEN Team | LMP2 | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | SEB | SPA | LMS | MON | FUJ | BAH | _ | 94 | 5 | _ | |
4 | 7 | 2 | 6 | 6 | 4 | ||||||||||
2023 | Team WRT | LMP2 | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | SEB | POR | SPA | LMS | MON | FUJ | BAH | _ | 173 | 1 | _ |
4 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | |||||||||
2024 | AF Corse | Hypercar | Ferrari 499P | Ferrari 3.0 L Turbo V6 | QAT | IMO | SPA | LMS | SÃO | LSL | FUJ | BHR | 57 | 9 | _ |
4 | 8 | 8 | NU | 11 | 1 | 12 | 8 |
IMSA SportsCar Championship
W ramach IMSA, osiągnięcia Kubicy potwierdzają jego umiejętności w wyścigach samochodowych.
Sezon | Zespół | Klasa | Samochód | Silnik | Wyniki w poszczególnych rundach | Punkty | Pozycja | Punkty MEC | Pozycja MEC | Źródła | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | High Class Racing | LMP2 | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | DAY | SEB | WGL1 | WGL2 | ELK | LGA | PET | 0 | NS | 8 | 10 | _ |
9 | – | – | – | – | – | – |
European Le Mans Series
Udział w European Le Mans Series również dodał bogatego doświadczenia do kariery Kubicy.
Sezon | Zespół | Klasa | Samochód | Silnik | Wyniki w poszczególnych rundach | Punkty | Pozycja | Źródło | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | Team WRT | LMP2 | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | CAT | RBR | LEC | MON | SPA | ALG | 118 | 1 | _ |
1 | 1 | 5 | 4 | 1 | 2 | ||||||||
2024 | AO by TF | LMP2 | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | BAR | LEC | IMO | SPA | MUG | POR | 93 | 1 | _ |
7 | 3 | 2 | 1 | 5 | 2 |
Europejski Puchar Formuły Renault 2000
W młodszych latach wyścigowych, osiągnięcia w Europejskim Pucharze Formuły Renault 2000 utorowały Kubicy drogę do przyszłych sukcesów.
Źródło: Speedsport Magazine
Oznaczenia w tabelach wyników Otwórz szablon na nowej stronie | |
---|---|
Symbol | Opis |
Złoty | Mistrz lub zwycięzca |
Srebrny | Drugie miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | Trzecie miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończono, zdobyto punkty (w klasyfikacji generalnej, jeśli zdobyto co najmniej jeden punkt w sezonie, poza trzema powyższymi) |
Niebieski | Ukończono, brak punktów (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobyto co najmniej jednego punktu w sezonie) |
Czerwony | Nie zakwalifikowano się (NZ) |
Nie prekwalifikowano (NPK) | |
Różowy | Nie ukończono (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie sklasyfikowano w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowano (DK) |
Wykluczono (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartowano (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofano (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie uczestniczył w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszono (–) | |
Pogrubione | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
† | Nie ukończono, ale wynik uznano, ponieważ przejechano ponad 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon w toku |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Systemy punktacji w Formule 1 |
Rok | Zespół | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Pozycja | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | RC Motorsport | MOZ NU | BRN NU | MAG 15 | SIL 21 | ZOL NU | HUN 6 | SPI NU | NÜR 12 | JAR 6 | EST 2 | 14 | 46 |
2002 | RC Motorsport | MAG 2 | SIL 4 | JAR 13 | AND 3 | OSC 10 | SPA NU | IMO 27 | DON – | EST 4 | _ | 7 | 80 |
Formuła 3 Euro Series
Formuła 3 Euro Series była jednym z ważniejszych kroków w karierze Kubicy, który pomógł mu zdobyć doświadczenie na międzynarodowej arenie.
Źródło: Wyprzedź Mnie!
Klucz do oznaczeń w tabelach wyników Otwórz szablon na nowej stronie | |
---|---|
Symbol | Opis |
Złoty | Mistrz lub zwycięzca |
Srebrny | Drugie miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | Trzecie miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończono, zdobyto punkty (w klasyfikacji generalnej, gdy zdobyto przynajmniej jeden punkt w trakcie sezonu, poza trzema wcześniej wymienionymi) |
Niebieski | Ukończono, brak punktów (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobyto przynajmniej jednego punktu w trakcie sezonu) |
Czerwony | Nie zakwalifikowano (NZ) |
Nie prekwalifikowano (NPK) | |
Różowy | Nie ukończono (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie sklasyfikowano w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Wykluczony (WYK/EX) |
Zdyskwalifikowany (DK) | |
Biały | Brak startu (NW) |
Urazy (K/INJ) | |
Wyścig anulowany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofano (WYC/WD) |
Nie przybyto (NP/DNA) | |
Brak udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszono (–) | |
Pogrubienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie w wyścigu |
† | Nie ukończono, ale wynik zaliczony ze względu na przejechanie ponad 90% dystansu wyścigu. |
* | Sędziowanie w toku |
_ | Punktowana lokata w sprincie kwalifikacyjnym |
Zestawienie systemów punktacji Formuły 1 |
Rok | Zespół | Bolid | Silnik | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Poz. | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2003 | Prema Powerteam | Dallara F303/022 | Spiess-Opel | HOC1 1 – | HOC1 2 – | ADR 1 – | ADR 2 – | PAU 1 – | PAU 2 – | NOR 1 1 | NOR 2 2 | LMS 1 27 | LMS 2 7 | NÜR 1 9 | NÜR 2 6 | A1R 1 11 | A1R 2 NU | ZAN 1 7 | ZAN 2 24 | HOC2 1 24 | HOC2 2 10 | MAG 1 4 | MAG 2 8 | 12 | 31 |
2004 | Mücke Motorsport | Dallara F302/032 | HWA-Mercedes | HOC1 1 6 | HOC1 2 7 | EST 1 9 | EST 2 23 | ADR 1 17 | ADR 2 NU | PAU 1 3 | PAU 2 2 | NOR 1 19 | NOR 2 4 | MAG 1 9 | MAG 2 5 | NÜR 1 5 | NÜR 2 2 | ZAN 1 8 | ZAN 2 5 | BRN 1 10 | BRN 2 8 | HOC2 1 4 | HOC2 2 7 | 7 | 53 |
Formuła Renault 3.5
Wielu kierowców wykorzystuje Formułę Renault 3.5 jako trampolinę do wielkich wyścigów, a Kubica był jednym z nich.
Źródło: Wyprzedź Mnie!
Legenda oznaczeń w tabelach wyników Szablon wyświetlony na nowej stronie | |
---|---|
Oznaczenie | Wyjaśnienie |
Złoty | Mistrz lub zwycięzca |
Srebrny | 2. miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | 3. miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończony wyścig, punktacja (w klasyfikacji generalnej po zdobyciu co najmniej jednego punktu w sezonie, poza wymienionymi wcześniej) |
Niebieski | Ukończony wyścig, brak punktów (w klasyfikacji generalnej przy braku punktów w sezonie) |
Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie prekwalifikował się (NPK) | |
Różowy | Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie uzyskał klasyfikacji w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig anulowany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszony (–) | |
Pogrubienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
† | Nie ukończono, ale wynik został uznany z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon w toku |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Systemy punktacji w Formule 1 |
Rok | Zespół | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Poz. | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | Epsilon Euskadi | ZOL 1 3 | ZOL 2 1 | MON 1 5 | VAL 1 2 | VAL 2 16 | LMS 1 3 | LMS 2 2 | BIL 1 1 | BIL 2 8 | OSC 1 1 | OSC 2 1 | DON 1 3 | DON 2 6 | EST 1 2 | EST 2 3 | MNZ 1 NU | MNZ 2 NU | 1 | 154 |
Podsumowanie
Jako gość, Kubica nie mógł zdobyć punktów. Jego wyniki w różnych klasach i seriach wyścigowych pokazują, że jest to kierowca o niezwykłym talencie oraz determinacji.
Sezon | Seria | Zespół | Wyścigi | P1 | PP | NO | Podia | Pkt. | Poz. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | Europejski Puchar Formuły Renault 2000 | RC Motorsport | 10 | 0 | 1 | 0 | 1 | 46 | 14 |
Włoska Formuła Renault | 5 | 0 | 0 | 1 | 1 | 27 | 12 | ||
2002 | Europejski Puchar Formuły Renault 2000 | RC Motorsport | 8 | 0 | 1 | 0 | 2 | 80 | 7 |
Włoska Formuła Renault 2000 | 10 | 4 | 3 | 5 | 6 | 188 | 2 | ||
Brazylijska Formuła Renault 2000 | RS2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | – | NS† | |
2003 | Formuła 3 Euro Series | Prema Powerteam | 13 | 1 | 0 | 3 | 2 | 31 | 12 |
Brytyjska Formuła 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | – | NS† | ||
Masters of Formula 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | – | 33 | ||
Grand Prix Makau | Target Racing | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | – | NS | |
Korea Super Prix Formuły 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | – | 6 | ||
2004 | Formuła 3 Euro Series | Mücke Motorsport | 20 | 0 | 0 | 0 | 3 | 53 | 7 |
Grand Prix Makau | Manor Motorsport | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | – | 2 | |
2005 | Formuła Renault 3.5 | Epsilon Euskadi | 17 | 4 | 3 | 1 | 11 | 154 | 1 |
Grand Prix Makau | Carlin Motorsport | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | – | 2 | |
Formuła 1 | Mild Seven Renault F1 Team | kierowca testowy | |||||||
2006 | Formuła 1 | BMW Sauber F1 Team | 6 | 0 | 0 | 0 | 1 | 6 | 16 |
2007 | Formuła 1 | BMW Sauber F1 Team | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 39 | 6 |
2008 | Formuła 1 | BMW Sauber F1 Team | 18 | 1 | 1 | 0 | 7 | 75 | 4 |
2009 | Formuła 1 | BMW Sauber F1 Team | 17 | 0 | 0 | 0 | 1 | 17 | 14 |
2010 | Formuła 1 | Renault F1 Team | 19 | 0 | 0 | 1 | 3 | 136 | 8 |
2011 | Formuła 1 | Lotus Renault GP | przedsezonowy kierowca testowy | ||||||
2013 | Rajdowe Mistrzostwa Europy | PH Sport | 4 | 0 | – | – | 0 | 17 | 29 |
Rajdowe mistrzostwa świata WRC-2 | Robert Kubica | 7 | 5 | – | – | 6 | 143 | 1 | |
Rajdowe Mistrzostwa Świata | 8 | 0 | – | – | 0 | 18 | 13 | ||
2014 | Rajdowe Mistrzostwa Europy | RK M-Sport WRT | 1 | 1 | – | – | 1 | 39 | 13 |
Rajdowe Mistrzostwa Świata | RK M-Sport World Rally Team | 13 | 0 | – | – | 0 | 14 | 16 | |
2015 | Rajdowe Mistrzostwa Świata | Robert Kubica | 11 | 0 | – | – | 0 | 11 | 12 |
2016 | Rajdowe Mistrzostwa Świata | BRC Racing Team | 1 | 0 | – | – | 0 | 0 | NS |
Renault Sport Trophy – Pro | Duqueine Engineering | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | NS† | |
Renault Sport Endurance Trophy | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | NS† | ||
2017 | Formuła 1 | Renault Sport Formuła 1 Team | kierowca testowy | ||||||
Formuła 1 | Williams Martini Racing | kierowca testowy | |||||||
2018 | Formuła 1 | Williams Martini Racing | Kierowca rezerwowy | ||||||
2019 | Formuła 1 | ROKiT Williams Racing | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 19 |
2020 | Deutsche Tourenwagen Masters | BMW ORLEN Team ART | 18 | 0 | 0 | 0 | 1 | 20 | 15 |
Formuła 1 | Alfa Romeo Racing ORLEN | Kierowca rezerwowy | |||||||
2021 | European Le Mans Series – LMP2 | Team WRT | 6 | 3 | 0 | 0 | 4 | 118 | 1 |
IMSA SportsCar Championship – LMP2 | High Class Racing | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | NS | |
Formuła 1 | Alfa Romeo Racing ORLEN | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | |
FIA WorldEndurance Championship – LMP2 | High Class Racing | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 21 | |
2022 | FIA World Endurance Championship – LMP2 | Prema ORLEN Team | 6 | 0 | 0 | 0 | 1 | 94 | 5 |
Formuła 1 | Alfa Romeo F1 Team ORLEN | Kierowca rezerwowy | |||||||
2023 | FIA World Endurance Championship – LMP2 | Team WRT | 7 | 3 | 1 | 0 | 6 | 173 | 1 |
2024 | FIA World Endurance Championship – Hypercar | AF Corse | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ |
European Le Mans Series – LMP2 | AO by TF | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ |
Życie prywatne
Robert Kubica, syn Anny i Artura Kubiców, dorastał w malowniczej dzielnicy Krakowa, na Grzegórzkach. Już w 1988 roku otrzymał od swojego ojca pierwszy miniaturowy samochód, co zapoczątkowało jego pasję do motoryzacji. Po ukończeniu Szkoły Podstawowej nr 38 im. Bractwa Kurkowego w Krakowie, kontynuował naukę w liceum. Jego rodzice rozstali się, gdy Robert miał zaledwie kilkanaście lat, a jego ojciec pracował w branży wyścigowej, organizując wyjazdy na wyścigi Formuły 1.
W wieku 12 lat, Kubica uczestniczył po raz pierwszy jako kibic w wyścigu Formuły 1, który odbył się w ramach Grand Prix Węgier 1997. Wkrótce po tym, w 1997 roku, podjął decyzję o przeprowadzce do Włoch, co znacznie wpłynęło na jego karierę.
Choć sfotografowany przez media, Robert stara się nie ujawniać zbyt wielu szczegółów ze swojego życia osobistego. W doniesieniach prasowych przewija się jego długi związek z Edytą Witas. Obecnie mieszka w Monako, gdzie jest powszechnie szanowany w padoku oraz wśród dziennikarzy, a jego osobowość jest opisywana jako skromna i prosta.
Wśród jego bliskich przyjaciół w padoku można wymienić Fernando Alonso, z którym spędzał wiele czasu. Robert jest również entuzjastą kolarstwa, które daje mu ogromną satysfakcję i pozwala na utrzymywanie w dobrej formie fizycznej. Regularnie trenuje z Michałem Kwiatkowskim oraz innymi włoskimi kolarzami, takimi jak Alessandro Petacchi i Michele Bartoli.
W 2018 roku wprowadził do swojego planu treningowego jazdę na rowerze szosowym po torach F1 w czasie przerw między zawodami, co pozwalało mu także na lepsze zapoznanie się z torami. Przykładem może być wyścig przed Grand Prix Brazylii w 2018 roku, kiedy to na torze Interlagos przejechał rowerem imponujące 28 okrążeń.
Robert ma również wiele zainteresowań poza wyścigami – lubi grać w Texas Hold’em oraz bowling. Jest zapalonym fanem klubu A.C. Milan, a po swoim wypadku w 2011 roku, włoski zespół wydał oświadczenie w wsparciu dla niego. Lubi samochody z silnikiem diesla i często widywany jest za kierownicą takich modeli jak Nissan GT-R, BMW X6 czy Audi RS6. W jego garażu znajduje się także Porsche 911 GT3 RS z 2008 roku, jednak sam kierowca przyznaje, że nie przykłada dużej wagi do posiadanych samochodów, traktując je głównie jako środki transportu.
Interesującą ciekawostką jest, że w swoim domu ma zabytkową konstrukcję bolidu BMW Sauber F1.06, który jako pierwszy przyczynił się do zdobycia przez Kubicę podium na wyścigach F1, zajmując 3. miejsce na Grand Prix Włoch w 2006 roku. Jako preferowany kierowca, szczególnie upodobał sobie tory uliczne, a jego ulubione miejsca do rywalizacji to Monza, Melbourne, Montreal oraz Monaco. Posiada wyrafinowany gust kulinarny, ceniąc zarówno kuchnię włoską, japońską, jak i międzynarodowe dania. Kubica biegle posługuje się językiem angielskim i włoskim, co pozwala mu swobodnie funcjonować w międzynarodowym środowisku wyścigowym.
Nagrody i wyróżnienia
Robert Kubica, wybitny polski kierowca rajdowy, zdobył liczne nagrody i wyróżnienia w swojej karierze, potwierdzając tym samym swoje umiejętności i determinację. W 2005 roku zajął dziewiąte miejsce w Plebiscycie Przeglądu Sportowego, uzyskując 157 743 głosów. Rok później udało mu się poprawić swoje osiągnięcie, zajmując drugą lokatę. W 2007 roku był szósty, zdobywając 51 071 głosów. W kwietniu 2008 roku ogłoszono, że przyznano mu Trofeum Lorenzo Bandiniego za rok 2007, a nagrodę odebrał w maju po przejechaniu bolidem F1 odcinka drogi z Faenzy do Brisighelli.
W 2008 roku, Kubica otrzymał tytuł najlepszego sportowca w Polsce, zdobywając w Plebiscycie Przeglądu Sportowego 128 779 punktów, co pozwoliło mu wyprzedać drugiego Leszka Blanika o 6827 punktów. W 2012 roku szanowany brytyjski magazyn motoryzacyjny Top Gear wyróżnił go tytułem Człowieka Roku, doceniając jego powrót do sportu motorowego po katastrofalnym wypadku, który miał miejsce w 2011 roku. Dwa lata później, w 2013 roku, otrzymał zaszczytne miano Osobowości Roku w plebiscycie FIA.
Jego osiągnięcia nie zatrzymały się na tym – w Plebiscycie Przeglądu Sportowego 2013 roku zajął szóste miejsce, zdobywając około 174 tys. punktów. Najnowszym wyróżnieniem, które otrzymał, jest Złota Kierownica (cz. Zlaty Volant) w 2021 roku. Tak liczne nagrody i wyróżnienia odzwierciedlają jego niezłomność oraz pasję do sportu motorowego, sprawiając, że pozostaje ikoną nie tylko w Polsce, ale i na międzynarodowej scenie wyścigowej.
Kibice
Robert Kubica cieszy się ogromnym wsparciem ze strony polskich fanów, którzy od samego początku jego sportowej kariery towarzyszą mu w podróżach po różnych zakątkach świata. Pasjonaci motoryzacji regularnie uczestniczą w treningach, testach oraz wydarzeniach, w których bierze udział, a zwłaszcza są obecni na wszystkich wyścigach serii Grand Prix, gdzie może zaprezentować swoje umiejętności.
Podczas każdego wyścigu towarzyszy mu imponująca biało-czerwona flaga o powierzchni aż 60 m². Flaga ta nie tylko jest znakiem rozpoznawczym polskich kibiców, ale również zawiera wizerunek samego kierowcy oraz napis „Forza Robert”. Co więcej, jest zbudowana z 6000 zdjęć jego oddanych fanów, co podkreśla silną więź między Kubicą a jego zwolennikami.
Flaga najczęściej wywieszana jest na głównej trybunie toru, na którym Kubica rywalizuje, co jeszcze bardziej podkreśla entuzjazm i przywiązanie kibiców do swojego idola.
Popularność
Robert Kubica zajmuje szczególne miejsce w sercach wielu Polaków, będąc jednym z najpopularniejszych sportowców w naszym kraju. Początek jego kariery jako kierowcy wyścigowego w zespole BMW Sauber zaowocował tym, że w krótkim czasie zdobył uznanie i sympatię publiczności. W latach 2008–2011 zdołał zająć 2. miejsce w rankingu najbardziej rozpoznawalnych polskich sportowców. Jego popularność nie osłabła nawet po pewnych zawirowaniach życiowych, a w latach 2012–2013 wciąż zajmował 3. pozycję, z powrotem wskakując na 2. miejsce w roku 2014.
W kolejnych latach, mimo pewnych spadków, takich jak 5., 6. oraz 7. miejsce w latach 2015–2017, Kubica nadal znacząco wpływał na rozwój motorsportu w Polsce. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez instytut ARC Rynek i Opinia, kiedy w latach 2006–2010 regularnie brał udział w wyścigach Formuły 1, ta dyscyplina zajmowała nawet czwarte miejsce wśród najpopularniejszych sportów w Polsce. Transmisje z Grand Prix osiągały imponujące liczby widzów, co świadczy o ogromnym zainteresowaniu tą formą rywalizacji sportowej.
Dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia, zwrócił uwagę na interesujący paradox – wypadek, który Kubica miał w 2011 roku, w pewnym sensie nawet przyczynił się do zwiększenia jego popularności. Obecność kierowcy w mediach sprawiła, że Polacy nie zapomnieli o Formule 1, mimo że przez chwilę wypadła ona z zestawienia ulubionych dyscyplin sportowych, spadając na 13. miejsce. Kubica jest bowiem jedynym polskim kierowcą, który można mówić, że ma za sobą doświadczenie w Formule 1.
Obecnie popularność Roberta Kubicy odzwierciedla również jego aktywność w mediach społecznościowych, gdzie prowadzi oficjalny fanpage na Facebooku oraz konto na Instagramie. Łącznie obserwuje go ponad 300 tysięcy fanów, co pokazuje, jak silnie jest związany z fanami motorsportu i jak wiele dla nich znaczy.
W kulturze
Postać Roberta Kubicy znalazła swoje odzwierciedlenie w różnych produkcjach filmowych i telewizyjnych. W 2008 roku wystąpił w filmie „Ile waży koń trojański?”, gdzie główna postać, Zosia, zderza się z kilkuletnim Robertem na jego zabawkowym gokarcie. Rok później, jego wizerunek pojawił się w filmie „Idealny facet dla mojej dziewczyny”, zobaczymy go podczas oratorium, które jest kluczowym momentem na początku tej produkcji.
Robert Kubica jest także obecny w serii animacji „MiniDrivers”, gdzie pojawia się kilkukrotnie. W odcinku MiniDrivers – 10×22 – „Mini for Speed 5” zdobył szczególne uznanie, ponieważ ujawniono w nim, że razem z rosyjskim kierowcą Daniiłem Kwiatem przez cały sezon 2018 odgrywali rolę czarnych charakterów animacji, znanych jako Dark Mini. W zamian za to, obaj zawodnicy mieli możliwość powrotu do stawki F1 w nadchodzącym roku.
Twórcy dokumentów również nie omijali jego sylwetki – był bohaterem wielu programów emitowanych na całym świecie, w tym w renomowanej telewizji BBC. W 2019 roku zyskał jeszcze większe uznanie, kiedy stał się jednym z protagonisty drugiego sezonu serialu dokumentalnego Netflixa, zatytułowanego „Formuła 1: Jazda o życie”.
Nie można zapomnieć o premierze jego biografii zatytułowanej „Niezniszczalny”, która ukazała się 27 lutego 2019 roku. Książka, napisana przez Cezarego Gutowskiego i Aldonę Marciniak, to relacja dziennikarzy Przeglądu Sportowego, którzy od długiego czasu śledzą karierę polskiego kierowcy.
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Dariusz Zawadzki | Marek Zając (piłkarz) | Andrzej Słowakiewicz (piłkarz) | Łukasz Daros | Józef Kubiński | Jerzy Łapczyński (piłkarz) | Jerzy Słaboszowski | Jadwiga Kowalczuk | Marek Gonciarczyk | Katarzyna Krężel | Agnieszka Fikiel | Michał Czajczyk | Szymon Łukasiak | Katarzyna Wasick | Dorota Siudek | Andrzej Żurek | Stanisław Ziemiański (piłkarz) | Mateusz Bezwiński | Zbigniew Kudłacz | Marcin PasionekOceń: Robert Kubica