Robert Kubica


Robert Józef Kubica, urodzony 7 grudnia 1984 roku w Krakowie, jest znanym polskim kierowcą, który wyróżnia się zarówno w wyścigach samochodowych, jak i rajdowych. Jego kariera rozpoczęła się od zdobycia mistrzostwa Formuły Renault 3.5 w 2005 roku.

W latach 2006–2009 Kubica był częścią zespołu BMW Sauber, gdzie początkowo pełnił rolę kierowcy testowego. W czerwcu 2008 roku, podczas emocjonującego Grand Prix Kanady, odniósł przełomowe zwycięstwo, stając się pierwszym Polakiem w historii, który zwyciężył w wyścigu Formuły 1. W tym samym sezonie uzyskał prowadzenie w klasyfikacji generalnej, kończąc go na imponującym 4. miejscu, co do dziś pozostaje jego najlepszym osiągnięciem w Formule 1.

W 2010 roku Kubica dołączył do zespołu Renault, jednak zaledwie rok później, podczas rajdu Ronde di Andora, przeszedł poważny wypadek, w wyniku którego omal nie stracił prawej ręki. Pomimo tego dramatycznego incydentu, jego pasja do wyścigów nie osłabła.

W latach 2013–2016 rywalizował w Rajdowych Mistrzostwach Świata, gdzie w swoim debiutanckim sezonie, za kierownicą Citroena DS3 RRC i we współpracy z pilotem Maciejem Baranem, zdobył tytuł mistrza świata w klasie WRC 2. Po tej przygodzie, w 2018 roku, Kubica powrócił do Formuły 1 jako kierowca rezerwowy i rozwojowy zespołu Williams. W sezonie 2019, po ośmiu latach nieobecności na torach F1, zasiadł ponownie za kierownicą, kontynuując swoją wyścigową przygodę.

W latach 2020–2022 był kierowcą rezerwowym zespołu Alfa Romeo Racing. Równocześnie w 2020 roku w barwach Orlen Team ART zadebiutował w seriach DTM. W 2021 roku, startując w zespole W Racing Team, zdobył tytuł mistrza Europy European Le Mans Series w kategorii LMP2. W sezonie 2022, współpracując z zespołem Prema Orlen Team w serii World Endurance Championship, zajął drugie miejsce w prestiżowym wyścigu 24h Le Mans w tej samej kategorii. A w 2023 roku, wraz z zespołem WRT, zdobył mistrzostwo świata WEC w kategorii LMP2.

Kubica jest nie tylko pionierem w polskich sportach motorowych, ale również wielokrotnie nagradzanym sportowcem. W historii Formuły 1 zadebiutował podczas Grand Prix Węgier w 2006 roku i po raz ostatni wystartował w Grand Prix Włoch w 2021 roku. Otrzymał wiele prestiżowych nagród, w tym Trofeum Lorenzo Bandiniego za rok 2007 oraz tytuł Sportowca Roku 2008 w plebiscycie Przeglądu Sportowego. Jego powrót do sportu był na tyle inspirujący, że w 2012 roku otrzymał tytuł „Człowieka Roku” od magazynu „Top Gear”. W 2013 roku został uhonorowany tytułem „Osobowości Roku” przez FIA, a w 2021 roku zdobył „Złotą Kierownicę”, najstarszą nagrodę motoryzacyjną w Czechach. Ponadto jest również założycielem zespołu kartingowego RK Kart Team.

Życiorys

Karting

Robert Kubica swoją karierę rozpoczynał w gokartach. Jako sześcioletnie dziecko po raz pierwszy zetknął się z tym sportem, trenując początkowo na asfaltowym placyku obok stadionu żużlowego Wandy Kraków. Z czasem jego ojciec zakupił mu do treningów gumowe pachołki, a później młody Robert trenował na torach w Wyrazowie i Kielcach. W 1994 roku uzyskał kartingową licencję, a jego pierwszym oficjalnym występem były zawody w Poznaniu, które wygrał. W ciągu następnych trzech lat stał się sześciokrotnym mistrzem kraju w różnych kategoriach wiekowych. Warto wspomnieć, że jego głównym rywalem był Jacek Henschke.

Mając trzynaście lat, wyjechał do Włoch, aby kontynuować rozwój swojego talentu. Tam zdobył pole position w pierwszy swoim starcie w juniorskich mistrzostwach Włoch, jednak ze względu na błąd w doborze przełożenia nie udało mu się triumfować mimo znakomitej formy. Po wielu sukcesach w Europie, w 1998 roku został juniorskim mistrzem Włoch i wicemistrzem Europy, wygrywając również Monako Kart Cup.

Niższe serie wyścigowe

Przed sezonem 2001 Kubica próbował swoich sił w kwalifikacjach do programu rozwojowego Toyoty, ale bez powodzenia. Zadebiutował w Europejskim Pucharze Formuły Renault 2000 jako kierowca zespołu EC Motorsport. Uzyskał dobre wyniki na testach i zdobył pole position na A1 Ring, mimo że nie ukończył wyścigu. W rywalizacji włoskiej z serii, mimo problemów, zdołał stanąć na podium i w 2002 roku zwyciężył w czterech wyścigach Formuły Renault, zajmując drugie miejsce w włoskiej odsłonie tej serii. W Mistrzostwach Brazylii na torze Interlagos także odniósł zwycięstwo.

2003–2004: Formuła 3

Debiut w Formule 3 Euroseries Kubicy został opóźniony przez wypadek samochodowy. Jednak po udanej rehabilitacji, wrócił do ścigania. 21 czerwca 2003 debiutował na torze Norisring z sukcesami, mimo że ręka nadal była w opatrunku.

2005: Formuła Renault 3.5

Sezon 2005 to czas, kiedy Robert zdobył międzynarodowy rozgłos, startując w Formule Renault 3.5 z zespołem Epsilon Euskadi, wspierany finansowo przez Allianz Polska. Zdobył mistrzowski tytuł w tej serii, dominując w kilku wyścigach i prezentując niesamowitą formę jazdy, która na długo zapadła w pamięć kibiców.

Formuła 1

2005

We wrześniu 2005 Kubica został zaproszony przez Minardi do występu jako trzeci kierowca w GP Chin, jednak formalne kwestie licencyjne uniemożliwiły jego debiut w F1 w tamtym sezonie. Zamiast tego, odbył pierwsze zimowe testy GP2, które pokazały jego potencjał.

2006

Kolejny rok to jego oficjalny debiut w F1 z zespołem BMW Sauber. Startując najpierw jako kierowca testowy, szybko przebił się do roli głównego kierowcy, zrywając z tradycjami i uzyskując zaskakujące wyniki, jak choćby podium w GP Włoch.

2007

Sezon 2007 przyniósł dalsze sukcesy, chociaż Robert miał na początku problemy z niezawodnością bolidu. Jego najlepszym wynikiem było czwarte miejsce w GP Hiszpanii. Jego kontuzja po wypadku w Kanadzie mogła się skończyć znacznie gorzej, ale na szczęście szybko wrócił do formy, finiszując na czwartej pozycji w GP Francji.

2008

Ten rok był przełomowy. Kubica zdobył swoje pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Kanady, obejmując na krótki czas prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Była to pierwsza w historii wygrana dla zespołu BMW Sauber i Polski w Formule 1, co uczyniło go bohaterem narodowym.

2009

Sezon 2009 rozpoczął się pod wielkimi nadziejami, ale zmiany w regulaminie i problemy z bolidem nie pozwoliły mu na osiągnięcie wyników porównywalnych do poprzedniego roku. Mimo to, Kubica wykazał się świetną jazdą podczas kilku wyścigów.

Rajdy w przerwie zimowej
Robert postanowił spróbować swoich sił w rajdach samochodowych. Wystartował w lońskich rajdach, takich jak Rajd Taormina-Mesyna, stając się coraz bardziej zauważalną postacią w świecie motorsportu, co zapowiadało jego przyszłe zaangażowanie w rajdy w pełnym wymiarze.

2010

Podpisał kontrakt z Renault F1, w którym jeździł wraz z Witalijem Pietrowem. Mimo trudności z zespołem, wykazał się wybitnymi umiejętnościami, zajmując m.in. drugie miejsce w Grand Prix Australii i stając się jednym z najbardziej wszechstronnych kierowców sezonu.

Rajdy w trakcie sezonu

W trakcie sezonu 2010 Robert brał również udział w rajdach, co stało się jego pasją. W tym czasie stawił czoła największym wyzwaniom, podróżując po nowych trasach i rywalizując w nieznanej sobie formule, co w dużej mierze pozwoliło mu na rozwinięcie swoich umiejętności rajdowych.

2011–2012: Wypadek i powrót do sportu

Początek 2011 roku przyniósł dramatyczną zmianę w karierze Kubicy. Kierowca wziął udział w rajdzie Ronde di Andora, gdzie uległ poważnemu wypadkowi. Jego samochód uderzył w barierę, a straż musiała rozciąć karoserię, by go wyciągnąć. W trakcie hospitalizacji przeszedł skomplikowane operacje ręki i nogi. Odzyskiwał sprawność przez kilka miesięcy, z determinacją powracając do sportu.

Kontrakt z Ferrari

Przed wypadkiem były plany jego przejścia do Ferrari, gdzie miał być przedstawiony jako nowy kierowca w sezonie 2012. Wypadek przerwał te plany, a jego zespół Lotus Renault zastąpił go Nickiem Heidfeldem.

2013: WRC i ERC

Po rekonwalescencji, Kubica wrócił do ścigania w rajdach, startując w WRC2 i wybranych rundach Mistrzostw Europy w Citroënie. Razem z partnerem Maciejem Baranem wygrywał liczne odcinki specjalne i zdobywał doświadczenie w nowym dla siebie środowisku rajdowym.

2014–2016: WRC

2014

W tym sezonie Kubica związał się z zespołem M-Sport, startując w WRC z Maciejem Szczepaniakiem jako pilotem. Sukces w Rajdzie Jänner udowodnił jego determinację i zdolności adaptacyjne, mimo że sezon w WRC przynosił wiele wyzwań.

2015

Robert kontynuował starty w WRC, tym razem w stworzonym przez siebie zespole RK WRT, który wspierały m.in. Grupa Azoty. Pomimo trudności organizacyjnych, wyniki z rajdach Polski i Węgier pokazały jego nieustępliwość.

2016

Ostatnia faza kariery Kubicy w WRC to udział w wyścigach takich jak Rajd Monte Carlo, który niestety zakończył się wycofaniem. Kładąc większy nacisk na inne formy ścigania, Robert zaczął eksplorować świat wyścigów torowych, co miało znaczenie dla jego dalszej kariery.

2017: Testy w WEC, GP3 i Formule E

Robert dokonał wielkiego powrotu do świata motorsportu, testując różne samochody, w tym bolid GP3 i Formuły E. Po rezygnacji z udziału w WEC koncentrował się na możliwościach, które mogłyby wprowadzić go z powrotem do wyścigów torowych.

Powrót do Formuły 1

2017: Testy

W ramach przygotowań do potencjalnego powrotu do F1, Kubica uczestniczył w serii testów, które pozwoliły mu sprawdzić się w nowych warunkach. We współpracy z zespołem Renault zrobił krok w kierunku wielkiego powrotu, co było możliwe dzięki jego niesamowitemu wysiłkowi i samozaparciu.

2018: Kierowca rezerwowy i rozwojowy

Kubica kontynuował swoją przygodę z Formułą 1, obejmując rolę kierowcy testowego i rezerwowego w zespole Williams. Udany udział w testach w Barcelonie oraz wybrane sesje treningowe były okazją do pokazania swoich zdolności.

2019: Kierowca wyścigowy

Robert ponownie stanął na starcie wyścigu GP jako główny kierowca zespołu Williams. Mimo trudności z bolidem, udało mu się zdobyć jeden punkt w GP Niemiec, co było dla niego małym sukcesem w niełatwym sezonie.

2020–2022: Kierowca rezerwowy i rozwojowy

Następnie Kubica został kierowcą rezerwowym w Alfa Romeo Racing wspieranym przez PKN Orlen, uczestnicząc w wybranych testach. Dzięki temu pozostawał w kontakcie z czołówką Formuły 1, mimo że nie miał stałego miejsca w wyścigach.

2021: Zastępstwo za Kimiego Räikkönena

W sezonie 2021 Kubica ponownie znalazł się na torze podczas GP Holandii i Włoch jako zastępca dla Kimiego Räikkönena. Otrzymał pozytywne opinie za swoją solidną postawę i doświadczenie, przyczyniając się do rozwoju zespołu.

2020: DTM

W 2020 roku Kubica rozpoczął starty w serii Deutsche Tourenwagen Masters, startując w zespole klienckim Orlen Team ART za kierownicą BMW M4 DTM. Mimo że był to dla niego nowy obszar wyścigowy, Kubica wykazywał się konkurencyjnością.

Od 2021: Wyścigi długodystansowe

2021

Kubica rozpoczął karierę w wyścigach długodystansowych, dołączając do zespołu W Racing Team w serii European Le Mans Series. Wspólnie z zespołem osiągnęli sukcesy, takie jak zwycięstwo w wyścigu na torze Spa-Francorchamps.

2022

Sezon 2022 kontynuował swoją przygodę z wyścigami endurance. W FIA WEC reprezentował zespół Prema, a jego starty obejmowały m.in. Le Mans, gdzie zajęli znakomite drugie miejsce w kategorii LMP2.

2023

Na przestrzeni sezonu 2023 Kubica wzmocnił załogę #41 w WRT, zdobywając m.in. pierwsze miejsce podczas wyścigu 6 Hours of Spa-Francorchamps. Po udanych występach załoga zdobyła tytuły w LMP2, co było wielkim osiągnięciem w jego rajdowej karierze.

2024

Robert Kubica zdecydował się na nowe wyzwanie, dołączając do włoskiego zespołu AF Corse, gdzie będzie rywalizował w kategorii Hypercar. Oczekiwania są wysokie, a jego doświadczenie i umiejętności z pewnością będą kluczowe dla sukcesu zespołu.

Wyniki

WRC

Wyniki Roberta Kubicy w rajdowych mistrzostwach świata są odzwierciedleniem jego wytrwałości oraz talentu. W poniższej tabeli przedstawione są kluczowe informacje dotyczące jego osiągnięć w tej dyscyplinie.

Klucz do oznaczeń w tabelach wyników
Otwórz szablon na nowej karcie
SymbolOpis
ZłotyZwycięzca lub mistrz
Srebrny2. miejsce lub wicemistrz
Brązowy3. miejsce lub II wicemistrz
ZielonyUkończył, uzyskał punkty (w klasyfikacji generalnej, jeśli zdobył co najmniej jeden punkt w sezonie, wyłączając trzy powyższe kategorie)
NiebieskiUkończył, nie zdobył punktów (w klasyfikacji generalnej, jeśli nie osiągnął co najmniej jednego punktu w sezonie)
CzerwonyNie zakwalifikował się (NZ)
Nie prekwalifikował się (NPK)
RóżowyNie ukończył (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu w sezonie)
CzarnyZdyskwalifikowany (DK)
Wykluczony (WYK/EX)
BiałyNie wystartował (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Wyścig odwołany (OD/C)
Bez koloruZostał wycofany (WYC/WD)
Nie przybył (NP/DNA)
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszony (–)
PogrubienieStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie wyścigu
Nie ukończył, ale jego wynik został zaliczony, ponieważ przejechał więcej niż 90% dystansu wyścigu.
*Sezon w toku
_Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym
Zestawienie systemów punktacji w Formule 1

Klasyfikacja generalna

W tej sekcji zebrano dane dotyczące ogólnej klasyfikacji Roberta Kubicy, która przedstawia jego osiągnięcia na przestrzeni lat.

SezonZespółSamochód12345678910111213141516PunktyMiejsce
2013Citroën RacingCitroën DS3 RRC



19


11

9

9

5


9

9

NU
_1813
2014M-Sport World Rally TeamFord Fiesta RS WRC
NU

24

NU

NU

6

8

20

34

NU

9

NU

17

11
_1416
2015RK World Rally TeamFord Fiesta RS WRC
NU

20

18


9

30

8

NU

35


22

11

9
_1112

WRC-2

W tej klasie, Kubica również pokazał swoje umiejętności, a efekty jego pracy można zobaczyć w poniższej tabeli.

RokZespółSamochód12345678910111213Poz.Pkt.
2013Citroën RacingCitroën DS3 RRCMCO
SWE
MEX
POR
6
ARG
GRE
1
ITA
1
FIN
2
DEU
1
AUS
FRA
1
ESP
1
GBR
1143

Rajdowe Mistrzostwa Europy

W rajdowych mistrzostwach Europy, osiągnięcia Kubicy są znaczącym elementem jego kariery oraz polskiego motorsportu.

Legenda oznaczeń w tabelach wyników
Wyświetl szablon na nowej stronie
OznaczenieWyjaśnienie
ZłotyZwycięzca lub mistrzostwo
Srebrny2. miejsce lub wicemistrzostwo
Brązowy3. miejsce lub II wicemistrzostwo
ZielonyUkończył, punktował (w klasyfikacji generalnej, jeśli zdobył przynajmniej jeden punkt w trakcie sezonu, z wyjątkiem trzech powyższych opcji)
NiebieskiUkończył, nie punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobył przynajmniej jednego punktu w trakcie sezonu)
CzerwonyNie zakwalifikował się (NZ)
Nie prekwalifikował się (NPK)
RóżowyNie ukończył (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu)
CzarnyZdyskwalifikowany (DK)
Wykluczony (WYK/EX)
BiałyNie wystartował (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Wyścig odwołany (OD/C)
Bez koloruZostał wycofany (WYC/WD)
Nie przybył (NP/DNA)
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszono (–)
PogrubienieStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie wyścigu
Nie ukończył, ale wynik został zaliczony ze względu na przejechanie więcej niż 90% dystansu wyścigu.
*Sezon w trakcie
_Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym
Lista systemów punktacji Formuły 1
RokZespółSamochód123456789101112Poz.Pkt.
2010RenaultRenault Clio S1600ITA
37
CRO
POL
BEL
TUR
POR
CZE
ESP
GRE
FRA
3
CHE
_NS0
2013CitroënCitroën DS3 RRCAUT
LVA
ESP
NU
POR
6
FRA
NU
BEL
RUM
CZE
POL
NU
CRO
ITA
SZW
2917
2014FordFord Fiesta RRCAUT
1
LVA
GRE
IRL
POR
BEL
EST
CZE
CYP
CHE
FRA
_1339

Formuła 1

Formuła 1 to kolejna arena, na której Kubica zdobył doświadczenie i uznanie. Jego wyniki są świadectwem ciężkiej pracy i determinacji.

Klucz do oznaczeń w tabelach wyników
Zobacz szablon w nowej zakładce
OznaczenieOpis
ZłotyZwycięzca lub mistrz
SrebrnyDrugie miejsce lub wicemistrz
BrązowyTrzecie miejsce lub II wicemistrz
ZielonyUkończono, punktowano (w klasyfikacji generalnej, zdobywając przynajmniej jeden punkt w trakcie sezonu, poza powyższymi opcjami)
NiebieskiUkończono, bez punktów (w klasyfikacji generalnej, nie zdobyto przynajmniej jednego punktu w trakcie sezonu)
CzerwonyNie zakwalifikowano (NZ)
Nie prekwalifikowano (NPK)
RóżowyNie ukończono (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie sklasyfikowano w żadnym wyścigu sezonu)
CzarnyZdyskwalifikowany (DK)
Wykluczony (WYK/EX)
BiałyNie wystartował (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Wyścig odwołany (OD/C)
Bez koloruWycofano (WYC/WD)
Nie przybyto (NP/DNA)
Nie brano udziału w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszono (–)
WytłuszczenieStart z pierwszej pozycji
KursywaNajszybsze okrążenie wyścigu
Nie ukończono, ale wynik został uznany, ponieważ przejechano więcej niż 90% dystansu wyścigu.
*Sezon trwa
_Punktowana lokata w sprincie kwalifikacyjnym
Zestawienie systemów punktacji Formuły 1
RokZespółSamochódSilnikWyniki w eliminacjachPunktyPozycja
2006BMW Sauber F1 TeamBMW Sauber F1.06BMW P86 2,4L V8_____________________616
DK1231399____
2007BMW Sauber F1 TeamBMW Sauber F1.07BMW P86/7____________________396
NU18645NU44758597NU5_____
2008BMW Sauber F1 TeamBMW Sauber F1.08BMW P86/8____________________754
NU2344215NU78363112611____
2009BMW Sauber F1 TeamBMW Sauber F1.09BMW P86/9____________________1714
14NU131811NU713141384NU89210_____
2010Renault F1 TeamRenault R30Renault RS27-2010____________________1368
1124583675NU7NU387NU595___
2019ROKiT Williams RacingWilliams FW42Mercedes M10 EQ Power+____________________119
171617161818181820151019171716NU1718NU1619_
2021Alfa Romeo Racing ORLENAlfa Romeo C41Ferrari 065/6____________________020
1514

DTM

Zawody DTM również kształtowały umiejętności Kubicy, a jego wyniki można zobaczyć w poniższych tabelach.

Klucz do oznaczeń w tabelach wyników
Wyświetl szablon na nowej stronie
OznaczenieWyjaśnienie
ZłotyWynik lub mistrzostwo
SrebrnyDrugie miejsce lub wicemistrzostwo
BrązowyTrzecie miejsce lub II wicemistrzostwo
ZielonyUkończono, punktowano (w klasyfikacji ogólnej, zdobył minimum jeden punkt w sezonie, poza powyższymi)
NiebieskiUkończono, bez punktów (w klasyfikacji ogólnej, nie zdobył minimum jednego punktu w sezonie)
CzerwonyNie zakwalifikowano (NZ)
Nie prekwalifikowano (NPK)
RóżowyNie ukończono (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji ogólnej, gdy nie ma klasyfikacji w żadnym wyścigu sezonu)
CzarnyZdyskwalifikowany (DK)
Wykluczony (WYK/EX)
BiałyNie wystartował (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Wyścig odwołany (OD/C)
Bez koloruWycofany (WYC/WD)
Nie przybył (NP/DNA)
Nie uczestniczył w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszony (–)
PogrubioneStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie wyścigu
Nie ukończono, ale wynik zaliczony za przejechanie powyżej 90% dystansu wyścigu.
*Sezon w toku
_Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym
Zestawienie systemów punktacji Formuły 1
SezonZespółSamochódWyniki w poszczególnych rundachPunktyPozycja
Silnik
2020__
SPA

SPA

LAU

LAU

LAU

LAU

ASS

ASS

NÜR

NÜR

NÜR

NÜR

ZOL

ZOL

ZOL

ZOL

HOC

HOC
2015
BMW ORLEN Team ARTBMW M4 Turbo DTM1414131316161014161213NU1412NU3815
BMW P48 Turbo I-4t

24 Hours of Le Mans

We wspaniałej historii wyścigu 24 Hours of Le Mans, Kubica miał również swoje osiągnięcia, które są dowodem na jego wszechstronność jako kierowcy.

SezonZespółKlasaKierowcySamochódSilnikIlość okrążeńPoz.Poz.
kl.
Źródło
2021Team WRTLMP2Louis Delétraz
Yifei Ye
Oreca 07Gibson GK428 4.2 L V8362NS_
2022Prema ORLEN TeamLMP2Louis Delétraz
Lorenzo Colombo
Oreca 07Gibson GK428 4.2 L V836962_
2023Team WRTLMP2Rui Andrade
Louis Delétraz
Oreca 07Gibson GK428 4.2 L V8328102_
2024AF CorseHypercarRobert Szwarcman
Yifei Ye
Ferrari 499PFerrari 3.0 L Turbo V6248NU_

FIA World Endurance Championship

W seryjnych mistrzostwach wytrzymałości, Kubica również dawał z siebie wszystko, co można zobaczyć w jego wynikach.

RokZespółKategoriaPojazdTyp silnikaWyniki w różnych wyścigachPunktyMiejsceŹródło
2021 High Class RacingLMP2Oreca 07Gibson GK428 4.2 L V8SPAPORMONLMSBAHBAH_1021_
88
2022 Prema ORLEN TeamLMP2Oreca 07Gibson GK428 4.2 L V8SEBSPALMSMONFUJBAH_945_
472664
2023 Team WRTLMP2Oreca 07Gibson GK428 4.2 L V8SEBPORSPALMSMONFUJBAH_1731_
4312311
2024 AF CorseHypercarFerrari 499PFerrari 3.0 L Turbo V6QATIMOSPALMSSÃOLSLFUJBHR579_
488NU111128

IMSA SportsCar Championship

W ramach IMSA, osiągnięcia Kubicy potwierdzają jego umiejętności w wyścigach samochodowych.

SezonZespółKlasaSamochódSilnikWyniki w poszczególnych rundachPunktyPozycjaPunkty MECPozycja MECŹródła
2021High Class RacingLMP2Oreca 07Gibson GK428 4.2 L V8DAYSEBWGL1WGL2ELKLGAPET0NS810_
9

European Le Mans Series

Udział w European Le Mans Series również dodał bogatego doświadczenia do kariery Kubicy.

SezonZespółKlasaSamochódSilnikWyniki w poszczególnych rundachPunktyPozycjaŹródło
2021Team WRTLMP2Oreca 07Gibson GK428 4.2 L V8CATRBRLECMONSPAALG1181_
115412
2024AO by TFLMP2Oreca 07Gibson GK428 4.2 L V8BARLECIMOSPAMUGPOR931_
732152

Europejski Puchar Formuły Renault 2000

W młodszych latach wyścigowych, osiągnięcia w Europejskim Pucharze Formuły Renault 2000 utorowały Kubicy drogę do przyszłych sukcesów.

Źródło: Speedsport Magazine

Oznaczenia w tabelach wyników
Otwórz szablon na nowej stronie
SymbolOpis
ZłotyMistrz lub zwycięzca
SrebrnyDrugie miejsce lub wicemistrzostwo
BrązowyTrzecie miejsce lub II wicemistrzostwo
ZielonyUkończono, zdobyto punkty (w klasyfikacji generalnej, jeśli zdobyto co najmniej jeden punkt w sezonie, poza trzema powyższymi)
NiebieskiUkończono, brak punktów (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobyto co najmniej jednego punktu w sezonie)
CzerwonyNie zakwalifikowano się (NZ)
Nie prekwalifikowano (NPK)
RóżowyNie ukończono (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie sklasyfikowano w żadnym wyścigu sezonu)
CzarnyZdyskwalifikowano (DK)
Wykluczono (WYK/EX)
BiałyNie wystartowano (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Wyścig odwołany (OD/C)
Bez koloruWycofano (WYC/WD)
Nie przybył (NP/DNA)
Nie uczestniczył w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszono (–)
PogrubioneStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie wyścigu
Nie ukończono, ale wynik uznano, ponieważ przejechano ponad 90% dystansu wyścigu.
*Sezon w toku
_Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym
Systemy punktacji w Formule 1
RokZespół12345678910PozycjaPunkty
2001RC MotorsportMOZ
NU
BRN
NU
MAG
15
SIL
21
ZOL
NU
HUN
6
SPI
NU
NÜR
12
JAR
6
EST
2
1446
2002RC MotorsportMAG
2
SIL
4
JAR
13
AND
3
OSC
10
SPA
NU
IMO
27
DON
EST
4
_780

Formuła 3 Euro Series

Formuła 3 Euro Series była jednym z ważniejszych kroków w karierze Kubicy, który pomógł mu zdobyć doświadczenie na międzynarodowej arenie.

Źródło: Wyprzedź Mnie!

Klucz do oznaczeń w tabelach wyników
Otwórz szablon na nowej stronie
SymbolOpis
ZłotyMistrz lub zwycięzca
SrebrnyDrugie miejsce lub wicemistrzostwo
BrązowyTrzecie miejsce lub II wicemistrzostwo
ZielonyUkończono, zdobyto punkty (w klasyfikacji generalnej, gdy zdobyto przynajmniej jeden punkt w trakcie sezonu, poza trzema wcześniej wymienionymi)
NiebieskiUkończono, brak punktów (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobyto przynajmniej jednego punktu w trakcie sezonu)
CzerwonyNie zakwalifikowano (NZ)
Nie prekwalifikowano (NPK)
RóżowyNie ukończono (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie sklasyfikowano w żadnym wyścigu sezonu)
CzarnyWykluczony (WYK/EX)
Zdyskwalifikowany (DK)
BiałyBrak startu (NW)
Urazy (K/INJ)
Wyścig anulowany (OD/C)
Bez koloruWycofano (WYC/WD)
Nie przybyto (NP/DNA)
Brak udziału w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszono (–)
PogrubienieStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie w wyścigu
Nie ukończono, ale wynik zaliczony ze względu na przejechanie ponad 90% dystansu wyścigu.
*Sędziowanie w toku
_Punktowana lokata w sprincie kwalifikacyjnym
Zestawienie systemów punktacji Formuły 1
RokZespółBolidSilnik1234567891011121314151617181920Poz.Pkt.
2003Prema PowerteamDallara F303/022Spiess-OpelHOC1
1
HOC1
2
ADR
1
ADR
2
PAU
1
PAU
2
NOR
1
1
NOR
2
2
LMS
1
27
LMS
2
7
NÜR
1
9
NÜR
2
6
A1R
1
11
A1R
2
NU
ZAN
1
7
ZAN
2
24
HOC2
1
24
HOC2
2
10
MAG
1
4
MAG
2
8
1231
2004Mücke MotorsportDallara F302/032HWA-MercedesHOC1
1
6
HOC1
2
7
EST
1
9
EST
2
23
ADR
1
17
ADR
2
NU
PAU
1
3
PAU
2
2
NOR
1
19
NOR
2
4
MAG
1
9
MAG
2
5
NÜR
1
5
NÜR
2
2
ZAN
1
8
ZAN
2
5
BRN
1
10
BRN
2
8
HOC2
1
4
HOC2
2
7
753

Formuła Renault 3.5

Wielu kierowców wykorzystuje Formułę Renault 3.5 jako trampolinę do wielkich wyścigów, a Kubica był jednym z nich.

Źródło: Wyprzedź Mnie!

Legenda oznaczeń w tabelach wyników
Szablon wyświetlony na nowej stronie
OznaczenieWyjaśnienie
ZłotyMistrz lub zwycięzca
Srebrny2. miejsce lub wicemistrzostwo
Brązowy3. miejsce lub II wicemistrzostwo
ZielonyUkończony wyścig, punktacja (w klasyfikacji generalnej po zdobyciu co najmniej jednego punktu w sezonie, poza wymienionymi wcześniej)
NiebieskiUkończony wyścig, brak punktów (w klasyfikacji generalnej przy braku punktów w sezonie)
CzerwonyNie zakwalifikował się (NZ)
Nie prekwalifikował się (NPK)
RóżowyNie ukończył (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie uzyskał klasyfikacji w żadnym wyścigu sezonu)
CzarnyZdyskwalifikowany (DK)
Wykluczony (WYK/EX)
BiałyNie wystartował (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Wyścig anulowany (OD/C)
Bez koloruWycofany (WYC/WD)
Nie przybył (NP/DNA)
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszony (–)
PogrubienieStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie wyścigu
Nie ukończono, ale wynik został uznany z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu.
*Sezon w toku
_Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym
Systemy punktacji w Formule 1
RokZespół1234567891011121314151617Poz.Pkt.
2005Epsilon EuskadiZOL
1
3
ZOL
2
1
MON
1
5
VAL
1
2
VAL
2
16
LMS
1
3
LMS
2
2
BIL
1
1
BIL
2
8
OSC
1
1
OSC
2
1
DON
1
3
DON
2
6
EST
1
2
EST
2
3
MNZ
1
NU
MNZ
2
NU
1154

Podsumowanie

Jako gość, Kubica nie mógł zdobyć punktów. Jego wyniki w różnych klasach i seriach wyścigowych pokazują, że jest to kierowca o niezwykłym talencie oraz determinacji.

SezonSeriaZespółWyścigiP1PPNOPodiaPkt.Poz.
2001Europejski Puchar Formuły Renault 2000RC Motorsport1001014614
Włoska Formuła Renault500112712
2002Europejski Puchar Formuły Renault 2000RC Motorsport80102807
Włoska Formuła Renault 20001043561882
Brazylijska Formuła Renault 2000RS211111NS†
2003Formuła 3 Euro SeriesPrema Powerteam1310323112
Brytyjska Formuła 320000NS†
Masters of Formula 31000033
Grand Prix MakauTarget Racing10000NS
Korea Super Prix Formuły 3100006
2004Formuła 3 Euro SeriesMücke Motorsport200003537
Grand Prix MakauManor Motorsport101112
2005Formuła Renault 3.5Epsilon Euskadi17431111541
Grand Prix MakauCarlin Motorsport100012
Formuła 1Mild Seven Renault F1 Teamkierowca testowy
2006Formuła 1BMW Sauber F1 Team60001616
2007Formuła 1BMW Sauber F1 Team160000396
2008Formuła 1BMW Sauber F1 Team181107754
2009Formuła 1BMW Sauber F1 Team1700011714
2010Formuła 1Renault F1 Team1900131368
2011Formuła 1Lotus Renault GPprzedsezonowy kierowca testowy
2013Rajdowe Mistrzostwa EuropyPH Sport4001729
Rajdowe mistrzostwa świata WRC-2Robert Kubica7561431
Rajdowe Mistrzostwa Świata8001813
2014Rajdowe Mistrzostwa EuropyRK M-Sport WRT1113913
Rajdowe Mistrzostwa ŚwiataRK M-Sport World Rally Team13001416
2015Rajdowe Mistrzostwa ŚwiataRobert Kubica11001112
2016Rajdowe Mistrzostwa ŚwiataBRC Racing Team1000NS
Renault Sport Trophy – ProDuqueine Engineering100000NS†
Renault Sport Endurance Trophy100010NS†
2017Formuła 1Renault Sport Formuła 1 Teamkierowca testowy
Formuła 1Williams Martini Racingkierowca testowy
2018Formuła 1Williams Martini RacingKierowca rezerwowy
2019Formuła 1ROKiT Williams Racing210000119
2020Deutsche Tourenwagen MastersBMW ORLEN Team ART1800012015
Formuła 1Alfa Romeo Racing ORLENKierowca rezerwowy
2021European Le Mans Series – LMP2Team WRT630041181
IMSA SportsCar Championship – LMP2High Class Racing100000NS
Formuła 1Alfa Romeo Racing ORLEN20000020
FIA WorldEndurance Championship – LMP2High Class Racing200001021
2022FIA World Endurance Championship – LMP2Prema ORLEN Team60001945
Formuła 1Alfa Romeo F1 Team ORLENKierowca rezerwowy
2023FIA World Endurance Championship – LMP2Team WRT731061731
2024FIA World Endurance Championship – HypercarAF Corse_______
European Le Mans Series – LMP2AO by TF_______

Życie prywatne

Robert Kubica, syn Anny i Artura Kubiców, dorastał w malowniczej dzielnicy Krakowa, na Grzegórzkach. Już w 1988 roku otrzymał od swojego ojca pierwszy miniaturowy samochód, co zapoczątkowało jego pasję do motoryzacji. Po ukończeniu Szkoły Podstawowej nr 38 im. Bractwa Kurkowego w Krakowie, kontynuował naukę w liceum. Jego rodzice rozstali się, gdy Robert miał zaledwie kilkanaście lat, a jego ojciec pracował w branży wyścigowej, organizując wyjazdy na wyścigi Formuły 1.

W wieku 12 lat, Kubica uczestniczył po raz pierwszy jako kibic w wyścigu Formuły 1, który odbył się w ramach Grand Prix Węgier 1997. Wkrótce po tym, w 1997 roku, podjął decyzję o przeprowadzce do Włoch, co znacznie wpłynęło na jego karierę.

Choć sfotografowany przez media, Robert stara się nie ujawniać zbyt wielu szczegółów ze swojego życia osobistego. W doniesieniach prasowych przewija się jego długi związek z Edytą Witas. Obecnie mieszka w Monako, gdzie jest powszechnie szanowany w padoku oraz wśród dziennikarzy, a jego osobowość jest opisywana jako skromna i prosta.

Wśród jego bliskich przyjaciół w padoku można wymienić Fernando Alonso, z którym spędzał wiele czasu. Robert jest również entuzjastą kolarstwa, które daje mu ogromną satysfakcję i pozwala na utrzymywanie w dobrej formie fizycznej. Regularnie trenuje z Michałem Kwiatkowskim oraz innymi włoskimi kolarzami, takimi jak Alessandro Petacchi i Michele Bartoli.

W 2018 roku wprowadził do swojego planu treningowego jazdę na rowerze szosowym po torach F1 w czasie przerw między zawodami, co pozwalało mu także na lepsze zapoznanie się z torami. Przykładem może być wyścig przed Grand Prix Brazylii w 2018 roku, kiedy to na torze Interlagos przejechał rowerem imponujące 28 okrążeń.

Robert ma również wiele zainteresowań poza wyścigami – lubi grać w Texas Hold’em oraz bowling. Jest zapalonym fanem klubu A.C. Milan, a po swoim wypadku w 2011 roku, włoski zespół wydał oświadczenie w wsparciu dla niego. Lubi samochody z silnikiem diesla i często widywany jest za kierownicą takich modeli jak Nissan GT-R, BMW X6 czy Audi RS6. W jego garażu znajduje się także Porsche 911 GT3 RS z 2008 roku, jednak sam kierowca przyznaje, że nie przykłada dużej wagi do posiadanych samochodów, traktując je głównie jako środki transportu.

Interesującą ciekawostką jest, że w swoim domu ma zabytkową konstrukcję bolidu BMW Sauber F1.06, który jako pierwszy przyczynił się do zdobycia przez Kubicę podium na wyścigach F1, zajmując 3. miejsce na Grand Prix Włoch w 2006 roku. Jako preferowany kierowca, szczególnie upodobał sobie tory uliczne, a jego ulubione miejsca do rywalizacji to Monza, Melbourne, Montreal oraz Monaco. Posiada wyrafinowany gust kulinarny, ceniąc zarówno kuchnię włoską, japońską, jak i międzynarodowe dania. Kubica biegle posługuje się językiem angielskim i włoskim, co pozwala mu swobodnie funcjonować w międzynarodowym środowisku wyścigowym.

Nagrody i wyróżnienia

Robert Kubica, wybitny polski kierowca rajdowy, zdobył liczne nagrody i wyróżnienia w swojej karierze, potwierdzając tym samym swoje umiejętności i determinację. W 2005 roku zajął dziewiąte miejsce w Plebiscycie Przeglądu Sportowego, uzyskując 157 743 głosów. Rok później udało mu się poprawić swoje osiągnięcie, zajmując drugą lokatę. W 2007 roku był szósty, zdobywając 51 071 głosów. W kwietniu 2008 roku ogłoszono, że przyznano mu Trofeum Lorenzo Bandiniego za rok 2007, a nagrodę odebrał w maju po przejechaniu bolidem F1 odcinka drogi z Faenzy do Brisighelli.

W 2008 roku, Kubica otrzymał tytuł najlepszego sportowca w Polsce, zdobywając w Plebiscycie Przeglądu Sportowego 128 779 punktów, co pozwoliło mu wyprzedać drugiego Leszka Blanika o 6827 punktów. W 2012 roku szanowany brytyjski magazyn motoryzacyjny Top Gear wyróżnił go tytułem Człowieka Roku, doceniając jego powrót do sportu motorowego po katastrofalnym wypadku, który miał miejsce w 2011 roku. Dwa lata później, w 2013 roku, otrzymał zaszczytne miano Osobowości Roku w plebiscycie FIA.

Jego osiągnięcia nie zatrzymały się na tym – w Plebiscycie Przeglądu Sportowego 2013 roku zajął szóste miejsce, zdobywając około 174 tys. punktów. Najnowszym wyróżnieniem, które otrzymał, jest Złota Kierownica (cz. Zlaty Volant) w 2021 roku. Tak liczne nagrody i wyróżnienia odzwierciedlają jego niezłomność oraz pasję do sportu motorowego, sprawiając, że pozostaje ikoną nie tylko w Polsce, ale i na międzynarodowej scenie wyścigowej.

Kibice

Robert Kubica cieszy się ogromnym wsparciem ze strony polskich fanów, którzy od samego początku jego sportowej kariery towarzyszą mu w podróżach po różnych zakątkach świata. Pasjonaci motoryzacji regularnie uczestniczą w treningach, testach oraz wydarzeniach, w których bierze udział, a zwłaszcza są obecni na wszystkich wyścigach serii Grand Prix, gdzie może zaprezentować swoje umiejętności.

Podczas każdego wyścigu towarzyszy mu imponująca biało-czerwona flaga o powierzchni aż 60 m². Flaga ta nie tylko jest znakiem rozpoznawczym polskich kibiców, ale również zawiera wizerunek samego kierowcy oraz napis „Forza Robert”. Co więcej, jest zbudowana z 6000 zdjęć jego oddanych fanów, co podkreśla silną więź między Kubicą a jego zwolennikami.

Flaga najczęściej wywieszana jest na głównej trybunie toru, na którym Kubica rywalizuje, co jeszcze bardziej podkreśla entuzjazm i przywiązanie kibiców do swojego idola.

Popularność

Robert Kubica zajmuje szczególne miejsce w sercach wielu Polaków, będąc jednym z najpopularniejszych sportowców w naszym kraju. Początek jego kariery jako kierowcy wyścigowego w zespole BMW Sauber zaowocował tym, że w krótkim czasie zdobył uznanie i sympatię publiczności. W latach 2008–2011 zdołał zająć 2. miejsce w rankingu najbardziej rozpoznawalnych polskich sportowców. Jego popularność nie osłabła nawet po pewnych zawirowaniach życiowych, a w latach 2012–2013 wciąż zajmował 3. pozycję, z powrotem wskakując na 2. miejsce w roku 2014.

W kolejnych latach, mimo pewnych spadków, takich jak 5., 6. oraz 7. miejsce w latach 2015–2017, Kubica nadal znacząco wpływał na rozwój motorsportu w Polsce. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez instytut ARC Rynek i Opinia, kiedy w latach 2006–2010 regularnie brał udział w wyścigach Formuły 1, ta dyscyplina zajmowała nawet czwarte miejsce wśród najpopularniejszych sportów w Polsce. Transmisje z Grand Prix osiągały imponujące liczby widzów, co świadczy o ogromnym zainteresowaniu tą formą rywalizacji sportowej.

Dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia, zwrócił uwagę na interesujący paradox – wypadek, który Kubica miał w 2011 roku, w pewnym sensie nawet przyczynił się do zwiększenia jego popularności. Obecność kierowcy w mediach sprawiła, że Polacy nie zapomnieli o Formule 1, mimo że przez chwilę wypadła ona z zestawienia ulubionych dyscyplin sportowych, spadając na 13. miejsce. Kubica jest bowiem jedynym polskim kierowcą, który można mówić, że ma za sobą doświadczenie w Formule 1.

Obecnie popularność Roberta Kubicy odzwierciedla również jego aktywność w mediach społecznościowych, gdzie prowadzi oficjalny fanpage na Facebooku oraz konto na Instagramie. Łącznie obserwuje go ponad 300 tysięcy fanów, co pokazuje, jak silnie jest związany z fanami motorsportu i jak wiele dla nich znaczy.

W kulturze

Postać Roberta Kubicy znalazła swoje odzwierciedlenie w różnych produkcjach filmowych i telewizyjnych. W 2008 roku wystąpił w filmie „Ile waży koń trojański?”, gdzie główna postać, Zosia, zderza się z kilkuletnim Robertem na jego zabawkowym gokarcie. Rok później, jego wizerunek pojawił się w filmie „Idealny facet dla mojej dziewczyny”, zobaczymy go podczas oratorium, które jest kluczowym momentem na początku tej produkcji.

Robert Kubica jest także obecny w serii animacji „MiniDrivers”, gdzie pojawia się kilkukrotnie. W odcinku MiniDrivers – 10×22 – „Mini for Speed 5” zdobył szczególne uznanie, ponieważ ujawniono w nim, że razem z rosyjskim kierowcą Daniiłem Kwiatem przez cały sezon 2018 odgrywali rolę czarnych charakterów animacji, znanych jako Dark Mini. W zamian za to, obaj zawodnicy mieli możliwość powrotu do stawki F1 w nadchodzącym roku.

Twórcy dokumentów również nie omijali jego sylwetki – był bohaterem wielu programów emitowanych na całym świecie, w tym w renomowanej telewizji BBC. W 2019 roku zyskał jeszcze większe uznanie, kiedy stał się jednym z protagonisty drugiego sezonu serialu dokumentalnego Netflixa, zatytułowanego „Formuła 1: Jazda o życie”.

Nie można zapomnieć o premierze jego biografii zatytułowanej „Niezniszczalny”, która ukazała się 27 lutego 2019 roku. Książka, napisana przez Cezarego Gutowskiego i Aldonę Marciniak, to relacja dziennikarzy Przeglądu Sportowego, którzy od długiego czasu śledzą karierę polskiego kierowcy.


Oceń: Robert Kubica

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:12