Lesław Czapliński


Lesław Czapliński to znana postać w świecie kultury i sztuki, który przyszedł na świat 22 kwietnia 1956 roku w Krakowie. W swojej karierze pełni wiele ról, co sprawia, że jest wszechstronnym twórcą i krytykiem.

Jako eseista i felietonista, Czapliński doskonale odnajduje się w analizie zjawisk literackich oraz społecznych. Jego zainteresowania obejmują także historię idei, co czyni go ważnym głosem w dyskusjach intelektualnych.

W swojej pracy jako krytyk muzyczny, filmowy i teatralny, Czapliński posiada bogate doświadczenie, które pozwala mu na dogłębną ocenę różnorodnych dzieł artystycznych. Dodatkowo, zajmuje się tłumaczeniami literatury z języków francuskiego, rosyjskiego i włoskiego, co znacząco przyczynia się do popularyzacji tych kultur w Polsce.

Jest również członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich (SFP) oraz międzynarodowej organizacji FIPRESCI, gdzie angażuje się w oceny oraz promocję filmów. Jego działalność obejmuje także pracę jako juror na festiwalach filmowych, gdzie ocenia różnorodne produkcje znane na całym świecie.

Życiorys

Lesław Czapliński jest znanym absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie zdobył solidne podstawy teoretyczne. Jego twórczość obejmuje szeroki wachlarz przekładów prozy i poezji, w tym dzieła takich autorów jak Arrigo Boito, André de Chénier, Marina Cwietajewej, Dominique Fernqandeza, Romaina Garyego, Jean Geneta, Sarkis Paradżanian (Siergiej Paradżanow) oraz Pier Paolo Pasolini. Badania Czaplińskiego koncentrują się na związku pomiędzy różnymi sztukami, co zaowocowało dogłębną analizą przedstawień Tadeusza Kantora w kontekście form muzycznych.

W artykule „Muzyczność – jako kategoria estetyczna, ideał czystej sztuki widowiskowej oraz model jej opisu” analizuje znane przedstawienia takie jak „Umarła klasa” oraz „Wielopole, Wielopole”, interpretując je jako zjawiska rządzące się prawami rozwoju form muzycznych. Publikacja ta ukazała się w WYBORACH i RYZYKACH AWANGARDY. Studia z teorii awangardy, wydanej przez PWN w Łodzi w 1985 roku.

Czapliński bada również interakcje pomiędzy obrzędami a sztuką widowiskową, co szczegółowo opisuje w artykule „Obrzęd taneczny derwiszów Mewlewich”, zamieszczonym w piśmie DIALOG z 1983 roku. Ponadto, zwraca uwagę na zjawiska związane z systemami religijnymi i nowoczesnymi ideologiami, omawiając wpływ totalitaryzmu na monoteizm w artykule opublikowanym w dziś w 2002 roku.

Tematy związane z propagandą przedstawia w kilku badaniach, takich jak „Modele propagandy” w KINO w 1991 roku, „Katolicka nowomowa” w dziś w 2001 roku oraz „Język utopii wolnorynkowej” w 2007 roku, analizując wpływ języka i mediów na społeczeństwo.

Czapliński nie pomija również mitów tradycyjnej kultury, pisząc o dybuku w artykule „Dybuk. Na pograniczu tradycyjnej kultury i nowoczesnej sztuki” opublikowanym w Kwartalniku Literackim KRESY w latach 1992. Zajmuje się także tematem golema, przedstawiając go w kontekście jego związku z dybukiem oraz z boskim aktem stworzenia w takich pracach jak „Golem, przyrodni brat dybuka” i „Historia golema czyli naśladowanie boskiego aktu stworzenia”.

W ostatnich latach Czapliński skoncentrował się na problematyce twórczości operowej w różnych krajach europejskich, takich jak Węgry, Łotwa, Ukraina, Chorwacja, Gruzja, Armenia oraz Turcja. W swojej pracy „Opera na ekranie – nieoczywiste związki”, która znajduje się w tomie Europejskie kino gatunków, wydanym przez Uniwersytet Jagielloński w 2023 roku, eksploruje związki między operą a kinem. Dodatkowo zajmuje się również zagadnieniami dotyczącymi filmu żydowskiego w przedwojennej Polsce, wnosząc cenny wkład w zrozumienie tego zjawiska. Czapliński jest autorem wielu książek, które stanowią ważne źródło wiedzy w obszarze sztuki i kultury.


Oceń: Lesław Czapliński

Średnia ocena:4.71 Liczba ocen:6