Kraków Sanktuarium stanowi istotny punkt na mapie krakowskich tras pielgrzymkowych, mieszcząc się w malowniczych Łagiewnikach w województwie małopolskim. Obiekt ten został zbudowany z myślą o obsłudze turystów i pielgrzymów odwiedzających liczne sanktuaria, takie jak Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz Centrum Jana Pawła II.
Kraków Sanktuarium zyskało szczególne znaczenie w kontekście Światowych Dni Młodzieży 2016, kiedy to pełniło rolę ważnego przystanku dla pielgrzymów. Warto dodać, że jego strategia obsługi obejmowała również centrum handlowe przy ulicy Zakopiańskiej oraz pobliskie osiedla mieszkalne, co zwiększało jego funkcjonalność i dostępność.
Obiekt ten nie tylko wspierał lokalną społeczność, ale również przyczynił się do rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, co podkreśla znaczenie infrastruktury transportowej w regionie. Dzięki temu, Kraków Sanktuarium stało się miejscem, które łączy duchowość z codziennym życiem mieszkańców.
Ruch pasażerski
Analiza ruchu pasażerskiego w Krakowie przedstawia istotne informacje dotyczące wymiany pasażerów w wybranych latach. Poniżej znajduje się tabela, która ilustruje codzienną wymianę pasażerską z dwóch lat.
Rok | Codzienna wymiana pasażerska |
---|---|
2017 | 50–99 |
2022 | 100–149 |
Historia
„PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę przystanku w trybie „projektuj i buduj” w listopadzie 2015 roku. Całkowity koszt inwestycji oszacowano na 28 mln zł, a zakończenie prac planowane było na listopad 2016 roku. Co więcej, sam przystanek zaczął funkcjonować przed Światowymi Dniami Młodzieży, co podkreśla jego znaczenie.
Zakres prac obejmował budowę dwóch peronów jednokrawędziowych, każdy o długości 200 m oraz szerokości 9 m, które wzbogacono o zadaszenia, systemy informacji pasażerskiej, oświetlenie oraz nagłośnienie.
W bezpośrednim sąsiedztwie przystanku zaplanowano utworzenie parkingu P&R na 60 samochodów osobowych oraz miejsce na 110 rowerów. 30 marca 2016 roku zawarto umowę z firmą Sanel, a prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu.
Oddanie peronów wraz z infrastrukturą, parkingu dla osób niepełnosprawnych oraz kładki dla pieszych po stronie południowej miało miejsce do 30 czerwca 2016 roku, natomiast oddanie kładki po stronie północnej peronów planowano na 30 września 2016 roku.
W końcu, otwarcie przystanku miało miejsce 24 lipca 2016 roku, co miało istotne znaczenie dla lokalnej społeczności oraz dla ruchu pasażerskiego w tym rejonie.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Rynek Kolejowy: Marek Bauer: Przystanek Kraków Sanktuarium ma uzasadnienie. Rynek Kolejowy, 20.12.2015 r. [dostęp 21.12.2015 r.]
- Będzie nowy przystanek kolejowy Kraków Sanktuarium. [w:] Rynek Kolejowy, ZDG TOR Sp. z o.o., 25.11.2015 r. [dostęp 26.11.2015 r.]
- Rozpoczęła się budowa przystanku Kraków Sanktuarium. [w:] Rynek Kolejowy, ZDG TOR Sp. z o.o., 05.04.2016 r. [dostęp 06.04.2016 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Piotr Tymczak: Powstanie przystanek na Dni Młodzieży. [w:] Dziennik Polski [on-line]. Polska Press Sp. z o.o., 27.10.2014 r. [dostęp 26.11.2015 r.]
- Budowa kolejowego przystanku osobowego Kraków Sanktuarium na linii kolejowej nr 94. zikit.krakow.pl, 29.08.2014 r. [dostęp 21.12.2015 r.]
- RynekR. Kolejowy R., Pasażerowie już korzystają z przystanku kolejowego Kraków Sanktuarium [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 25.07.2016 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Kraków Sidzina | Kraków Opatkowice | Kraków Bieżanów | Kraków Bonarka | Dworzec MDA w Krakowie | Kombinat (Pętla) | Kraków Główny | Kraków Lubocza | Kraków Łęg | Kraków Młynówka | Kraków Płaszów | Kraków Łobzów | Kraków Bieżanów Drożdżownia | Kraków Olszanica | Kraków Główny KGA | Kraków Piastów | Kraków Zakliki | Kraków Podgórze | Kraków Nowa Huta Północ | Kraków Mydlniki WapiennikOceń: Kraków Sanktuarium