Trasa Łagiewnicka to niezwykle istotny projekt drogowy w Krakowie, obejmujący odcinek o długości 3,5 km, który rozciąga się od ul. Grota-Roweckiego aż do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Trasa ta jest kluczowym elementem południowej obwodnicy Krakowa, a jej budowa trwała od 2018 do 2022 roku.
Formalności związane z projektem rozpoczęły się 1 lutego 2017 roku, kiedy to podpisano umowę kredytową na realizację inwestycji. Planowane zakończenie budowy miało mieć miejsce w lipcu 2022 roku, a za realizację tego przedsięwzięcia odpowiadało konsorcjum firm Budimex SA oraz Ferrovial Agroman SA. Całkowity koszt budowy wynosi około 802 milionów złotych, co czyni ten projekt jednym z większych w Polsce. Co więcej, w przyszłości Trasa Łagiewnicka, w połączeniu z planowanymi trasami Zwierzyniecką oraz Pychowicką, zamknie trzecią obwodnicę Krakowa.
22 lutego 2018 roku nastąpiło oficjalne przekazanie terenu pod budowę wykonawcy. W pierwszej kolejności zrealizowano prace porządkowe, w tym rozbiórkę obiektów budowlanych, które nie wymagały decyzji administracyjnych, oraz działania zgodnie z ustawą o ochronie przyrody. Wykonawcom przekazano teren w oparciu o zakreślony w prawomocnej decyzji ZRID nr 18/4/2015 z dnia 30 października 2015 roku.
W ramach tej inwestycji zbudowano między innymi:
- ulicę główną przyspieszonej GP 2 × 3 (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu) o długości około 3,7 km od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania ulic: Witosa, Halszki, Beskidzka,
- linię tramwajową na odcinku od pętli przy ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej, długości ok. 1,7 km,
- około 0,4 km tunelu, który przebiega od ul. Grota Roweckiego do ul. Kobierzyńskiej,
- około 0,6 km tunelu pomiędzy węzłem z ul. Nowoobozową i ul. Zakopiańską,
- około 0,7 km tunelu drogowego oraz równoległego tunelu tramwajowego od linii kolejowej Kraków Płaszów – Oświęcim do mostu na rzece Wildze,
- około 0,25 km tunelu pod skrzyżowaniem z ulicami: Turowicza i Herberta,
- nowego zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego wraz z mini-centrum obsługi podróżnych,
- przebudowę ul. Zakopiańskiej na długości ok. 0,9 km, w tym budowę kładki pieszo-rowerowej na wysokości włączenia ulic: Ruczaj i Pszczelnej o długości 0,5 km.
Początkowo planowano, aby trasa została oddana do użytku pod koniec 2020 roku. Jednak ze względu na występujące opóźnienia, otwarcie miało miejsce dopiero 27 sierpnia 2022 roku.
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Przepust drogowy przy ul. Miodowej | Trasa Galicyjska w Krakowie | Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju | Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (Trasa Łagiewnicka) | Tunel Rafała Kalinowskiego w KrakowieOceń: Trasa Łagiewnicka