Trasa Łagiewnicka


Trasa Łagiewnicka to niezwykle istotny projekt drogowy w Krakowie, obejmujący odcinek o długości 3,5 km, który rozciąga się od ul. Grota-Roweckiego aż do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Trasa ta jest kluczowym elementem południowej obwodnicy Krakowa, a jej budowa trwała od 2018 do 2022 roku.

Formalności związane z projektem rozpoczęły się 1 lutego 2017 roku, kiedy to podpisano umowę kredytową na realizację inwestycji. Planowane zakończenie budowy miało mieć miejsce w lipcu 2022 roku, a za realizację tego przedsięwzięcia odpowiadało konsorcjum firm Budimex SA oraz Ferrovial Agroman SA. Całkowity koszt budowy wynosi około 802 milionów złotych, co czyni ten projekt jednym z większych w Polsce. Co więcej, w przyszłości Trasa Łagiewnicka, w połączeniu z planowanymi trasami Zwierzyniecką oraz Pychowicką, zamknie trzecią obwodnicę Krakowa.

22 lutego 2018 roku nastąpiło oficjalne przekazanie terenu pod budowę wykonawcy. W pierwszej kolejności zrealizowano prace porządkowe, w tym rozbiórkę obiektów budowlanych, które nie wymagały decyzji administracyjnych, oraz działania zgodnie z ustawą o ochronie przyrody. Wykonawcom przekazano teren w oparciu o zakreślony w prawomocnej decyzji ZRID nr 18/4/2015 z dnia 30 października 2015 roku.

W ramach tej inwestycji zbudowano między innymi:

  • ulicę główną przyspieszonej GP 2 × 3 (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu) o długości około 3,7 km od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania ulic: Witosa, Halszki, Beskidzka,
  • linię tramwajową na odcinku od pętli przy ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej, długości ok. 1,7 km,
  • około 0,4 km tunelu, który przebiega od ul. Grota Roweckiego do ul. Kobierzyńskiej,
  • około 0,6 km tunelu pomiędzy węzłem z ul. Nowoobozową i ul. Zakopiańską,
  • około 0,7 km tunelu drogowego oraz równoległego tunelu tramwajowego od linii kolejowej Kraków Płaszów – Oświęcim do mostu na rzece Wildze,
  • około 0,25 km tunelu pod skrzyżowaniem z ulicami: Turowicza i Herberta,
  • nowego zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego wraz z mini-centrum obsługi podróżnych,
  • przebudowę ul. Zakopiańskiej na długości ok. 0,9 km, w tym budowę kładki pieszo-rowerowej na wysokości włączenia ulic: Ruczaj i Pszczelnej o długości 0,5 km.

Początkowo planowano, aby trasa została oddana do użytku pod koniec 2020 roku. Jednak ze względu na występujące opóźnienia, otwarcie miało miejsce dopiero 27 sierpnia 2022 roku.


Oceń: Trasa Łagiewnicka

Średnia ocena:4.47 Liczba ocen:15