Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, znany również jako Trasa Łagiewnicka, to nowoczesna konstrukcja tramwajowa usytuowana w Krakowie, która łączy Ruczaj z Kurdwanowem. Ten imponujący obiekt ma długość 700 metrów, co obejmuje również rampy wjazdowe, co czyni go czwartym tego typu tunelem w Polsce.
W ramach tunelu znajduje się jeden przystanek, którego lokalizacja to Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Tunel wpisuje się w większy projekt, jakim jest trasa Łagiewnicka, która znacząco ułatwia transport w obrębie Krakowa.
Budowa tego obiektu trwała od 2018 do 2022 roku, z uroczystym otwarciem, które miało miejsce 27 sierpnia 2022 roku. Tunel ten oraz związana z nim infrastruktura stanowią istotny element sieci Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, który zapewnia wygodny i sprawny transport publiczny w mieście.
Trasa ma swoje znaczenie także lokalizacyjnie; bliskość ulicy Wincentego Witosa dodaje dodatkowy atut dla pasażerów korzystających z tego środka transportu.
Opis tunelu
Wjazd do tunelu znajduje się po zachodniej stronie, w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą Zakopiańską. Tuż obok można znaleźć stację kolejową Kraków Łagiewniki, a także obszar Ruczaju. Po przejściu przez wjazd, tunel kieruje się na południowy zachód, biegnąc równolegle do rzeki Wilga, aż do obszaru Białe Morza, gdzie znajduje się przystanek Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, w bliskim sąsiedztwie Bazyliki Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.
Następnie, tunel skręca w kierunku wschodnim, gdzie przebiega przez około 400 metrów, aż do Kurdwanowa, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Jerzego Turowicza oraz ulicą Zbigniewa Herberta. Na przystanku zainstalowane są punkty kontroli ruchu, zwane SOP, z których pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu nadzorują funkcjonowanie obiektu oraz regularnie monitorują jego stan przy pomocy sieci czujników oraz systemu telewizji przemysłowej.
W trosce o bezpieczeństwo użytkowników, w tunelu zastosowano dwustawne, samoczynne blokady liniowe. Zainstalowano także liczne systemy alarmowe, które informują w przypadku zagrożenia pożarem oraz udostępniono telefony SOS do kontaktu z dyspozytorem. Nie zapomniano również o wyjściach ewakuacyjnych, które są kluczowe w sytuacjach kryzysowych. System wentylacji oddymiającej został zaprojektowany przez firmę GEMOS, co znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa w tym obiekcie.
W centralnej części systemu oddymiania zamontowanych jest 8 rewersyjnych wentylatorów, które odpowiadają za efektywne usuwanie dymu i gazów powstałych podczas ewentualnych pożarów. Dzięki tym wentylatorom, utrzymuje się odpowiednia ilość świeżego powietrza w tunelu, co zapewnia komfort podróżującym.
Tunel ma długość 700 metrów, łącznie z rampami wjazdowymi, co czyni go czwartym tego typu obiektem w Polsce. Ważne jest także, że w tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h, co ma na celu zapewnienie dalszego bezpieczeństwa oraz komfortu pasażerów.
Historia
1 lutego 2017 roku przeszedł do historii jako dzień, w którym podpisano umowę kredytową na realizację budowy trasy Łagiewnickiej oraz tunelu tramwajowego. Zgodnie z planem, ukończenie budowy tunelu zaplanowano na lipiec 2022 roku. Prace budowlane formalnie rozpoczęły się 22 lutego 2018 roku, a ich prowadzeniem zajęło się konsorcjum firm, które tworzyły Budimex oraz Ferrovial Agroman.
Na terenie, gdzie powstawała trasa Łagiewnicka, znajdował się wcześniej park handlowy oraz różne pawilony handlowo-usługowe. W początkowej fazie robót budowlanych cały proces rozpoczął się od prac porządkowych. Zrealizowano rozbiórkę obiektów budowlanych, które nie wymagały decyzji administracyjnych a także przeprowadzono działania zgodne z ustawą o ochronie przyrody.
Łączny koszt budowy trasy Łagiewnickiej oraz tunelu tramwajowego wyniósł aż 840 milionów złotych, z czego znaczna część tej kwoty była finansowana za pośrednictwem Unii Europejskiej. Wstępnie przewidywano, że trasa zostanie oddana do użytku pod koniec 2020 roku. Niestety, liczne trudności techniczne, jak również wielokrotne powodzie spowodowane pobliską rzeką Wilgą, sprawiły, że otwarcie tunelu opóźniło się, i ostatecznie miało miejsce dopiero 27 sierpnia 2022 roku.
Przystanek
W centralnej strefie tunelu znajduje się przystanek tramwajowy, który nosi nazwę Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Każdy tor w tej lokacji ma swoje indywidualne, niezależne perony. Takie rozwiązanie jest efektem zastosowania w tunelu tramwajów jednostronnych, które posiadają drzwi jedynie po prawej stronie.
Ten przystanek został zaplanowany z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Wyposażono go w dwie windy, co znacząco ułatwia dostępność. Dodatkowo, zastosowane liczne pochylni oraz niskie progi czynią go bardziej przyjaznym dla wszystkich podróżnych. Od początku przystanek dostosowano także do obsługi tramwajów niskopodłogowych, co jest kluczowe dla uniemożliwienia barier w dostępie do transportu publicznego.
Na przystanku działa elektroniczny system informacji pasażerskiej, który jest zupełnie identyczny z tym, który można spotkać na pozostałych odcinkach trasy szybkiego tramwaju. Funkcjonalność ta pozwala podróżnym na łatwy dostęp do aktualnych rozkładów jazdy oraz innych istotnych informacji. Co więcej, ulokowane tam automaty Krakowskiej Karty Miejskiej umożliwiają wygodne nabycie biletów i innych usług.
Przypisy
- a b Kłęby dymu w tunelach Trasy Łagiewnickiej. Trwają testy [online], LoveKraków, 31.12.2023 r. [dostęp 31.12.2023 r.]
- Mapy i schematy KMK. [w:] Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie [on-line]. ztp.krakow.pl. [dostęp 31.12.2023 r.]
- Alarm przeciwpożarowy na Trasie Łagiewnickiej. Takie problemy mogą się powtarzać [online], www.radiokrakow.pl [dostęp 31.12.2023 r.]
- Trasa Łagiewnicka – czas na testy – Magiczny Kraków [online], www.krakow.pl [dostęp 31.12.2023 r.]
- Przebito ostatni tunel w ramach Trasy Łagiewnickiej – Magiczny Kraków [online], www.krakow.pl [dostęp 31.12.2023 r.]
- Kraków. Tydzień do otwarcia Trasy Łagiewnickiej. Tunele czekają na samochody. [w:] Kraków Nasze Miasto [on-line]. krakow.naszemiasto.pl. [dostęp 31.12.2023 r.]
- Trasa Łagiewnicka coraz bliżej – Magiczny Kraków [online], www.krakow.pl [dostęp 31.12.2023 r.]
- a b Trasa Łagiewnicka otwarta. „Największe w dziejach miasta zadanie inżynierii lądowej” [online], Miasto.pro, 29.08.2022 r. [dostęp 31.12.2023 r.]
- Kraków: jaki wpływ na środowisko ma budowa Trasy Łagiewnickiej? [online], Inżynieria.com [dostęp 31.12.2023 r.]
- Trasa Łagiewnicka otwarta! [online], www.radiokrakow.pl [dostęp 31.12.2023 r.]
- W sobotę otwarcie Trasy Łagiewnickiej – Magiczny Kraków [online], www.krakow.pl [dostęp 31.12.2023 r.]
- Od poniedziałku tramwaje jeżdżą Trasą Łagiewnicką [online], www.radiokrakow.pl [dostęp 31.12.2023 r.]
- Tramwaje eksploatowane w Krakowie [online], www.mpk.krakow.pl [dostęp 31.12.2023 r.]
- Kraków. Trasa Łagiewnicka: powstał nowy podziemny przystanek między sanktuariami. [w:] Kraków Nasze Miasto [on-line]. krakow.naszemiasto.pl. [dostęp 31.12.2023 r.]
- Trasa Łagiewnicka – trasa nowych możliwości – Magiczny Kraków [online], www.krakow.pl [dostęp 31.12.2023 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Tunel Rafała Kalinowskiego w Krakowie | Trasa Łagiewnicka | Przepust drogowy przy ul. Miodowej | Trasa Galicyjska w Krakowie | Tunel Krakowskiego Szybkiego TramwajuOceń: Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (Trasa Łagiewnicka)