Trasa Galicyjska to niezwykle istotna część miejskiej infrastruktury, która stanowi odcinek II obwodnicy Krakowa, biegnący od ronda Mogilskiego aż do węzła drogowego noszącego imię Czesława Miłosza. To kluczowe połączenie pozwala na sprawniejszy ruch drogowy oraz znacząco wpływa na komunikację w obrębie miasta.
W dalszej części tej trasy planowana jest alternatywna droga, która ma przebiegać równolegle do al. 29 Listopada. Dzięki temu projektowi powinno nastąpić zwiększenie możliwości transportowych oraz poprawa jakości życia mieszkańców Krakowa poprzez odciążenie głównych arterii komunikacyjnych.
Kształt obecny
Obecnie zrealizowana trasa, która stanowi ważny element urbanistyczny Krakowa, jest w 50% ukończona. Jej przebieg prowadzi przez Aleksandra Lubomirskiego oraz Wita Stwosza, a końcowy punkt to węzeł drogowy imienia Czesława Miłosza.
To konstrukcja, która znacząco przyczynia się do odciążenia Alei Trzech Wieszczów. Pod ulicą Aleksandra Lubomirskiego zlokalizowany jest tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, co dodatkowo zwiększa funkcjonalność tego obszaru.
Planowane przedłużenie
W kontekście planowania przestrzennego Krakowa, Trasa Galicyjska ma przechodzić za ulicą Wita Stwosza, łączącą się z ul. 6 Sierpnia, co oznacza, że stanie się ona drogą kategorii G, oferującą alternatywę dla al. 29 Listopada. Ta ostatnia boryka się z problemami związanymi z dużą liczbą dochodzących do niej uliczek oraz z sygnalizacją świetlną, co prowadzi do powstawania korków, szczególnie w godzinach szczytu porannego w kierunku Nowego Kleparza.
Podczas wieczornych godzin szczytu, problem korków występuje natomiast w kierunku Warszawy.
Ważniejsze obiekty przy Trasie Galicyjskiej
W okolicach ronda Mogilskiego znajduje się nowoczesny budynek Unity Center, który przez długi czas znany był pod kontrowersyjną nazwą: Szkieletor. Ten charakterystyczny obiekt to jeden z ważniejszych elementów architektonicznych w mieście.
Zaraz za rondem, w kierunku skrzyżowania z ulicą Rakowicką, rozciągają się budowle Uniwersytetu Ekonomicznego, który kształci przyszłe pokolenia specjalistów z dziedziny ekonomii.
Na ulicy Lubomirskiego 21 znajduje się Gimnazjum Specjalne Nr 61, które zajmuje się edukacją dzieci i młodzieży z różnymi dysfunkcjami. Obok tego miejsca, pod nr 27-29, możemy podziwiać secesyjną kamienicę zaprojektowaną w 1912 roku przez Karola Szpondrowskiego, wyróżniającą się niezwykłą architekturą.
Nieopodal, w rejonie skrzyżowania z ulicą Rakowicką, znajdują się również zabudowania klasztoru karmelitów bosych. Ich klasztor jest ważnym miejscem kultu religijnego w Krakowie.
Warto także zwrócić uwagę na Dworzec MDA, który znajduje się tuż przy ul. Wita Stwosza, pełniący istotną rolę w komunikacji miejskiej.
Na ul. Wita Stwosza 4 mieści się Muzeum Armii Krajowej, instytucja gromadząca cenne zbiory związane z historią polskiego ruchu oporu. Naprzeciwko muzeum znajduje się nastawnia dysponująca stacji Kraków Główny, co czyni to miejsce kluczowym w krajobrazie komunikacyjnym Krakowa.
Przypisy
- Marek Kwoczyński: Kraków Plan Miasta – Inwestycje. Kraków: Okręgowe Przedsiębiorstwo Geodezyjno-Kartograficzne w Krakowie sp. z o.o., 2007 r. ISBN 83-919628-2-2. Brak numerów stron w książce
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju | Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (Trasa Łagiewnicka) | Tunel Rafała Kalinowskiego w Krakowie | Trasa Łagiewnicka | Przepust drogowy przy ul. MiodowejOceń: Trasa Galicyjska w Krakowie