Reality Pump Studios to polskie studio gier komputerowych, którego siedziba znajduje się w malowniczym Krakowie. Firma ta zyskała renomę głównie dzięki serii gier RTS Earth oraz popularnym produkcjom RPG, takim jak Two Worlds. Historia studia sięga 1995 roku, kiedy to rozpoczęło swoją działalność jako TopWare Programy.
Pod przewodnictwem Mirosława Dymka zespół podjął się wyzwania stworzenia strategicznej gry Earth 2140, która zadebiutowała w 1997 roku. Produkcja ta zdobyła ogromną popularność, zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w Turcji. Gra doczekała się dwóch dodatków oraz bezpośrednich kontynuacji, wydawanych kolejno w 2000 i 2005 roku.
W lipcu 2001 roku studio zmieniło swoją nazwę na Reality Pump Studios, co zbiegało się z nową erą w jego działalności. Niestety, w 2013 roku firmę opuścił jej założyciel, Mirosław Dymek, który później założył własne studio o nazwie Home Net Games.
W Polsce gry wydawane przez Reality Pump były dystrybuowane przez TopWare Poland, natomiast na rynkach zagranicznych współpracowano z takimi firmami jak ZUXXEZ Entertainment (od 2011 roku znanym jako TopWare Interactive), SouthPeak Interactive, JoWooD, Deep Silver, Interplay, Akella oraz Eidos Interactive.
Od maja 2015 roku, po ogłoszeniu bankructwa, Reality Pump Studios stało się oddziałem Topware Interactive AG, kontynuując swoją działalność pod nowym szyldem.
Wyprodukowane gry
Reality Pump Studios jest znane z produkcji wielu popularnych gier, które zdobyły uznanie graczy na całym świecie. Przyjrzyjmy się zatem ich osiągnięciom oraz tytułom, które przyczyniły się do umocnienia renomy studia. W poniższej tabeli znajduje się zestawienie wydanych przez nie gier wraz z kluczowymi informacjami.
Tytuł | Rok | Wydawca | Platforma | Uwagi |
---|---|---|---|---|
jako TopWare Programy | ||||
Earth 2140 | 1998 | Interplay Entertainment; TopWare Interactive; TopWare CD Service AG | Microsoft Windows; MS-DOS; Amiga 4000; Macintosh | Według Mirosława Dymka gra sprzedała się w granicach 500 – 750 tys. egzemplarzy; z czego 150 tys. w Niemczech, a w Polsce – 20 tys. |
Earth 2150: Escape from the Blue Planet | 2000 | TopWare Interactive; Mattel Interactive; TopWare CD Service AG | Microsoft Windows | _ |
Earth 2150: The Moon Project | TopWare Interactive; Strategic Simulations, Inc.; TopWare CD Service AG | _ | ||
World War III: Black Gold | 2001 | TopWare Interactive; JoWooD Entertainment; ZUXXEZ Entertainment | _ | |
Heli Heroes | TopWare Interactive | _ | ||
Earth 2150: Lost Souls | 2002 | TopWare Interactive; Strategy First; ZUXXEZ Entertainment | _ | |
Frontline Attack: War over Europe | TopWare Interactive; Eidos Interactive; ZUXXEZ Entertainment | W USA znana jako World War II: Panzer Claws | ||
jako Reality Pump Game Development Studios | ||||
Polanie II | 2003 | TopWare Interactive; Atari; ZUXXEZ Entertainment | Microsoft Windows | Poza Polską gra była znana jako KnightShift oraz Once Upon a Knight (w USA) |
World War II: Panzer Claws II | 2004 | TopWare Interactive; ZUXXEZ Entertainment | _ | |
Earth 2160 | 2005 | TopWare Interactive; Midway Games; Deep Silver; ZUXXEZ Entertainment | _ | |
Two Worlds | 2007 | TopWare Interactive; ZUXXEZ Entertainment; SouthPeak Interactive | Microsoft Windows; Xbox 360 | |
Two Worlds II | 2010 | Microsoft Windows; Xbox 360; PlayStation 3; Macintosh | _ | |
Two Worlds II: Pirates of The Flying Fortress | 2011 | TopWare Interactive | _ | |
Two Worlds II: Castle Defense | Microsoft Windows; IOS; Macintosh | W 2011 r. studio zorganizowało konkurs na najlepszy wynik osiągnięty w grze z pulą nagród wynoszącą 10 000 $. | ||
Cluster Frenzy | 2012 | Microsoft Windows; IOS; Android | _ | |
3SwitcheD | _ | |||
Iron Sky: Invasion | 2013 | Microsoft Windows; PlayStation 3; Xbox 360; iOS; Android | _ | |
Raven’s Cry | 2015 | Microsoft Windows | Porty na konsole zostały anulowane z powodu słabego przyjęcia przez krytyków i graczy. Po kilku miesiącach wydano poprawioną wersję gry pod tytułem Vendetta: Curse of Raven’s Cry | |
Two Worlds II: Call of the Tenebrae | 2017 | Drugi oficjalny dodatek fabularny do gry. | ||
Two Worlds II: Echoes of the Dark Past | Niesamodzielny, dwuczęściowy dodatek do gry, zawierający nowe fabularne i poboczne zadania oraz rozszerzający tryb multiplayer o nowe mapy i elementy wyposażenia. | |||
2018 | ||||
Two Worlds II: Shattered Embrace | 2019 | Ostatnie, samodzielne DLC wprowadzające nową kampanię fabularną w trybie jednoosobowym. |
Niewydane gry
W historii gier wideo, wiele projektów nigdy nie doczekało się swojego debiutu. Do takich produkcji należy Sacrilegium, który miał być survival horror z perspektywy trzeciej osoby. Premiera tej gry planowana była na platformę Microsoft Windows. Główną postacią w tej opowieści miała być młoda dziewczyna, która stawiała czoła złym ludziom. Choć rozgrywka miała być ogólnie liniowa, gracz miał mieć możliwość wyboru różnych ścieżek, z czym wiązała się także unikalna mechanika, w której walka miała być ostatecznością. W praktyce, często zmuszeni byli się ukrywać lub uciekać przed zagrożeniem. Niestety, w maju 2014 roku ogłoszono, że prace nad tym tytułem zostały wstrzymane.
Kolejnym interesującym tytułem jest Polanie 3, znane w zachodnich rynkach jako KnightShift 2: Curse of Souls. Produkcja ta, gry cRPG, została usunięta z planu wydawniczego firmy ZUXXEZ w grudniu 2005 roku. Decyzja ta została uzasadniona brakiem zainteresowania ze strony wydawcy.
Trzecim mniej znanym projektem jest 4Hunters Genesis, zapowiedziana przez TopWare Interactive w 2012 roku. Gra, która miała łączyć elementy cRPG z turowym systemem walki, była prezentowana na imprezie GameDay EXPO 2012 i miała być dostępna na platformach takich jak Microsoft Windows, Android oraz iOS.
Przypisy
- Wayback Machine [online], web.archive.org, 28.09.2003 r. [dostęp 24.06.2021 r.]
- Secret Service Magazine, listopad 1997 r. [dostęp 23.02.2021 r.]
- Złe zarządzanie doprowadziło do bankructwa zasłużonego polskiego studio tworzącego gry [online], AntyWeb, 07.05.2015 r. [dostęp 24.04.2019 r.]
- Reality Pump Studios - oddział TopWare Interactive AG [online], realitypump.com [dostęp 24.11.2015 r.]
- Filip Grabski: Polska siła! Przegląd gier tworzonych nad Wisłą – część I. Gry-Online, 03.05.2013 r. [dostęp 03.05.2013 r.]
- Paweł Olszewski: Prace nad Sacrilegium zostały wstrzymane i nie wiadomo, czy ruszą ponownie. gamezilla.komputerswiat.pl, 31.05.2014 r. [dostęp 04.06.2014 r.]
- Jiker: TopWare Poland – weteran polskiej branży idzie do piachu. Gry-Online, 30.06.2010 r. [dostęp 14.05.2015 r.]
- TopWare Programy → Reality Pump | GRYOnline.pl [online], GRY-Online.pl [dostęp 14.03.2020 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Wydawnictwo Skrzat | Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” | Ryvu Therapeutics | Skandynawskie Centrum Biznesu i Kultury Nordic House w Krakowie | W. Kruk | Wytwórnia Sprzętu Elektroenergetycznego Aktywizacja w Krakowie | Zakłady Budowy Maszyn i Aparatury im. Ludwika Zieleniewskiego w Krakowie | Wydawnictwo WAM | Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas” | Wydawnictwo Literackie | Synerise | Columbus Energy | Veracomp | ZamKor | Answear | Herbapol Kraków | Wydawnictwo SQN | Angel Poland Group | Targi w Krakowie | Termo OrganikaOceń: Reality Pump Studios