EC Engineering, znane również jako ECE, to dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo z siedzibą w Krakowie, które swoje działania koncentruje na szerokim zakresie branż, takich jak kolej, lotnictwo i motoryzacja.
Pracuje tutaj ponad 150 wykwalifikowanych inżynierów, którzy angażują się w różnorodne projekty, w tym w projektowanie pojazdów szynowych oraz przeprowadzanie symulacji komputerowych, co znacznie podnosi jakość i innowacyjność oferowanych rozwiązań.
Warto zaznaczyć, że firma dysponuje dwoma zakładami, zlokalizowanymi w Podłężu (powiat wielicki) oraz Mielcu, gdzie prowadzi produkcję różnych elementów, takich jak narzędzia, pantografy oraz inne podzespoły dla przemysłu kolejowego i lotniczego.
W 2009 roku EC Engineering zyskało prestiżowy status Centrum Badawczo – Rozwojowego, który został nadany przez ministra gospodarki, co stanowi potwierdzenie zaangażowania firmy w innowacje oraz badania rozwojowe.
Historia
Geneza
W dniu 20 kwietnia 1998 roku, Tadeusz Uhl, będący profesorem Akademii Górniczo-Hutniczej, podjął decyzję o powołaniu do życia przedsiębiorstwa Energocontrol. To nowopowstałe przedsiębiorstwo powstało w wyniku fuzji dwóch spółek cywilnych – Vibrocontrol i Controlsoft. W początkowych miesiącach swojej działalności, Energocontrol zatrudniał zaledwie 8 pracowników i koncentrował się na projektach w sektorze energetycznym.
W roku 2000 utworzono w spółce nowy dział, który zajmował się projektowaniem konstrukcji mechanicznych, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów szynowych. Pierwszą wielką realizacją tego działu był projekt tramwaju Alstom Citadis 100, który został zrealizowany w technologii 3D. W następnym roku, firma zaprezentowała swoje umiejętności opracowując kompleksowy projekt autobusu szynowego typu 213M. W 2003 roku zespół inżynierski zrealizował niezwykle ambitne zadanie, polegające na zaprojektowaniu 500 części do samolotu Airbus A380, co wkrótce doprowadziło do nawiązania współpracy z firmą Newag w 2004 roku.
W lutym 2005 roku, po tym jak liczba zatrudnionych przekroczyła 100, Energocontrol przeszedł reorganizację. Na jego podstawie powstała grupa przedsiębiorstw, w której większościowym właścicielem stał się Energocontrol. To właśnie wówczas utworzono spółkę EC Engineering, powstałą z Oddziału Projektów, Badań i Rozwoju. W chwili powołania, 75% udziałów EC Engineering było własnością Energocontrolu. Pierwsza siedziba spółki mieściła się w Krakowie przy ul. Powstańców 25A, lecz już w tym samym roku przeniesiono ją na ul. Lublańską 34.
Działalność
W 2005 roku EC Engineering zrealizowało dla Newagu pełny projekt jednostki trakcyjnej typu 14WE, a rok później także koncepcję pociągu papieskiego bazującego na tej samej platformie. W 2006 roku biuro opracowało nową zabudowę silnika oraz elementów trakcyjnych dla trolejbusu Solaris Trollino, a także zaprojektowało tramwaj typu 123N dla HCP-FPS. Właśnie w tym okresie nawiązano współpracę z Bombardier Transportation.
Na początku 2007 roku, przedsiębiorstwo zakończyło kompleksowy projekt mechaniczny tramwajów rodzin Tramicus od typów 119N do 122N, jak również opracowało wizję tramwaju Moderus dla Modertransu. Dodatkowo zaprojektowano kabinę oraz wygląd lokomotywy typu 311D dla Newagu oraz zrealizowano projekt lokomotywy E6ACT dla ZNLE Gliwice. Już w tym roku ruszyły też prace nad jednostką trakcyjną typu 19WE oraz nową stylistyką wózka elektrycznego marki Melex. W lipcu 2007 roku spółka otworzyła swoją filię przy ul. Żurawiej w Warszawie.
1 czerwca 2008 roku, nazwy Energocontrol oraz Grupa Energocontrol zostały zastąpione przez całkowicie nową identyfikację wizualną – EC Grupa. W skład tej wizji weszło 8 przedsiębiorstw, z największym udziałem EC Engineering. W tym samym roku biuro zrealizowało projekt członu wiszącego dla Protramu oraz analizy numeryczne do konstrukcji tramwaju 205WrAs, a także wizualizację tramwaju typu 206WrAs oraz pełny projekt mechaniczny Solarisa Tramino typu S100. Również w 2008 roku zrealizowano pierwszy modernizacja pantografu, co wkrótce doprowadziło do prac nad nowym modelem tego urządzenia. W następnym roku z radością przedstawiono prototyp niesymetrycznego pantografu typu 160EC, który okazał się pierwszym polskim pantografem od lat 80.
18 sierpnia 2009 roku, przedsiębiorstwo otrzymało status centrum badawczo-rozwojowego nadany przez ministra gospodarki Waldemara Pawlaka. W tym samym roku firma przyłączyła się do prac nad zaawansowanym projektem pociągu dużych prędkości Bombardier Zefiro 380 dla Chin oraz zrealizowała projekt taboru dla linii 12 szanghajskiego metra.
Na początku stycznia 2010 roku EC Engineering skoncentrowało się na pracach nad jednostkami typu 220M i 221M. W połowie roku zakłady Newag wypuściły pierwszy egzemplarz lokomotywy typu 15D zaprojektowanej przez biuro, a pod koniec roku, po przeprowadzonych badaniach i testach oraz uzyskaniu świadectwa Urzędu Transportu Kolejowego, przystąpiono do seryjnej produkcji pantografu kolejowego 160EC. W grudniu 2010 roku firma zatrudniała 93 pracowników.
W styczniu 2011 roku zespół zaprezentował koncepcję lokomotyw z rodziny Griffin oraz jednostki EZT typu 35WE, a następnie kontynuował projektowanie tych innowacyjnych pojazdów. Również w roku 2011 opracowano projekt mechaniczny prototypowego tramwaju Nevelo oraz pomyślnie zakończono projekt EZT dla KVSZ, co zaprowadziło do zacieśnienia współpracy z rynkiem wschodnim. Z dniem 1 października 2011 roku, EC Engineering przeniosło swoją siedzibę na ul. Opolską 100 w Krakowie, a także otworzyło oddział w Ostrawie w Czechach, zatrudniając 137 osób.
W 2012 rozpoczęto produkcję seryjną pantografu tramwajowego 70EC. Również tego roku przedsiębiorstwo wprowadziło do oferty toaletę próżniową EC-VAC, przeprowadzając dostawy oprzyrządowania dla Alstom Transport. Ze struktur wydzielono dział odpowiedzialny za lotnictwo, a pod koniec roku w firmie pracowało 180 osób.
19 lutego 2013 roku, pomyślnie przeszedł testy EZT typu 31WE, który wyposażony był w pantograf 160EC, realizując prędkość 210 km/h i ustanawiając rekord prędkości dla polskiego taboru na krajowych szlakach. Również w 2013 roku, pierwszy egzemplarz SZT typu 222M został zaprezentowany, a biuro zaangażowało się w projektowanie samolotów z rodziny Airbus A320 i Airbus A350, osiągając stan zatrudnienia wynoszący 225 pracowników w październiku.
W 2014 roku, zakład produkcyjny w Mielcu, stworzone przez PZL Mielec i stały się częścią EC Grupy, został przejęty przez EC Engineering od spółki EC AvioTech. W tym samym roku pantograf 160EC uzyskał certyfikację zgodności z TSI, a także podjęto prace nad zmodyfikowaną wersją pantografu tramwajowego 70EC. W dniu 1 kwietnia 2014 roku firma w consortium z Akademią Górniczo-Hutniczą rozpoczęła projektowanie systemów odbierania energii elektrycznej dla autobusów elektrycznych.
Koniec 2014 roku przyniósł nowe możliwości dla przedsiębiorstwa, które zatrudniało 230 osób. W 2015 roku EC Engineering kontynuowało współpracę z Newagiem przy projektowaniu EZT typu 39WE. W kwietniu 2015 roku firma miała 250 pracowników, z których ponad 150 to inżynierowie. Latem 2015 roku kontrakt na budowę pociągów metra dla Rijadu został podpisany z Alstom Konstal.
Początek 2016 roku przyniósł projekt eksportu pantografów 70EC do Rumunii. W czerwcu tego roku, w odpowiedzi na problemy, z jakimi borykały się modernizowane przez Newag zespoły serii EN57AKŚ obsługujące Koleje Śląskie, EC Engineering wspólnie z Politechniką Krakowską pracowało nad dokumentacją naprawczą. W lipcu tego samego roku pantograf tramwajowy typu 120EC przeszedł pozytywne testy eksploatacyjne przez zespół Tramwaje Warszawskie oraz był gotowy do seryjnej produkcji.
W sierpniu 2016 roku zapowiedziano plany budowy nowej hali produkcyjnej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w Krakowskim Parku Technologicznym, a 1 stycznia 2017 roku siedziba EC Engineering przeniosła się na ul. Jasnogórską 9.
Rok 2017 przyniósł nowy produkt – odbierak dla autobusów elektrycznych o nazwie Ride&Charge, zrealizowany w ramach projektu „InnoTech” z udziałem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W styczniu 2018 roku spółka dostarczyła tysięczny pantograf 160EC. Od 2014 roku EC Engineering współpracuje z Alstom Transport przy budowie Kolei Dużych Prędkości TGV, gdzie krakowska firma dostarcza stanowiska do produkcji podzespołów pociągu.
W 2018 roku pantograf 120ECI pozytywnie przeszedł serię testów w takich miastach jak Kraków, Poznań, Aglomeracja Śląska i Budapeszt. Niezwykła jakość tego produktu sprawiła, że można go montować na pojazdach osiągających prędkość do 120 km/h. W 2019 roku nastąpiło zamówienie na 24 niskopodłogowe tramwaje przez tureckiego klienta firmę Durmazlar, dla której dostarczono pantografy 120ECI.
Rok 2020 był kolejnym sukcesem, kiedy system szybkiego ładowania autobusów elektrycznych Ride&Charge był już sprzedawany w czterech krajach. W 2021 roku na warszawskie ulice wjechały pierwsze tramwaje z zamówionych 123 sztuk przez miasto, a EC Engineering odegrało istotną rolę w tym największym kontrakcie tramwajowym w historii Polski.
W 2021 roku firma nawiązała współpracę z malezyjską firmą SMH Rail, celem opracowania lokomotywy przeznaczonej na rynek afrykański, co wiązało się z przeprowadzeniem zaawansowanych symulacji komputerowych oceniających wytrzymałość i dynamikę konstrukcji. To wszystko pokazuje, jak dynamicznie rozwija się EC Engineering, wprowadzając innowacyjne rozwiązania w branży.
Usługi i produkcja
EC Engineering to firma, która oferuje zróżnicowane usługi skierowane do przemysłu kolejowego, lotniczego oraz motoryzacyjnego. Dodatkowo, przedsiębiorstwo angażuje się w sprzedaż oprogramowania oraz produkcję. Posiada dwa zakłady produkcyjne, które pełnią kluczową rolę w jej działalności.
Zakład znajdujący się w Podłężu specjalizuje się w wytwarzaniu pantografów zarówno dla kolei, jak i tramwajów, a także toalet próżniowych pod marką EC-VAC oraz innowacyjnych ładowarek autobusowych „Ride&Charge”. Z kolei zakład w Mielcu koncentruje się na projektowaniu oraz produkcji przyrządów przeznaczonych dla sektora lotniczego, motoryzacyjnego oraz obronnego.
EC Engineering zajmuje się także tworzeniem kompleksowych projektów dla wszystkich typów pojazdów szynowych. Firma zapewnia odpowiednie oprzyrządowanie do wyprodukowanych pojazdów, a także przygotowuje pełną dokumentację taboru, zgodnie z wymaganiami prawnymi. W 2012 roku powstał wydzielony dział lotniczy, który prowadzi działania badawczo-rozwojowe, obejmujące projektowanie struktur lotniczych, analizę konstrukcji oraz przepływów, a także tworzenie oprzyrządowania do produkcji w branży lotniczej oraz programowanie maszyn numerycznych.
W części motoryzacyjnej inżynierowie EC Engineering angażują się w kompleksowe projektowanie pojazdów oraz ich podzespołów i detali. Działalność ta obejmuje także rozwój maszyn, urządzeń, linii produkcyjnych oraz stacji pomiarowych.
Firma jest również polskim, autoryzowanym przedstawicielem producentów oprogramowania symulacyjnego CAE. W ramach tego przedstawicielstwa oferuje nie tylko pomoc techniczną, ale także organizuje szkolenia dla klientów, co jest istotnym elementem wspierającym rozwój branży.
Wyniki finansowe
W 2015 roku przychody firmy EC Engineering osiągnęły poziom 50,5 mln zł, co stanowi znaczący wskaźnik jej działalności na rynku. Ponadto, kapitał zakładowy przedsiębiorstwa wynosi 1 005 000 zł, co odzwierciedla stabilność finansową firmy.
Konferencje i targi
EC Engineering aktywnie bierze udział w różnorodnych konferencjach oraz organizuje własne wydarzenia. Przedsiębiorstwo nie tylko uczestniczy w ważnych spotkaniach branżowych, ale również ma swoją obecność na targach lotniczych i kolejowych. W trakcie tych eventów, EC Engineering eksponuje swoją ofertę produktową na dedykowanych stoiskach, natomiast producenci taboru prezentują pojazdy, które zostały zaprojektowane przez biuro.
Rok | Targi | Miejsce | Stoiska EC Engineering | Produkty EC Engineering | Pojazdy zaprojektowane przez EC Engineering | _ |
---|---|---|---|---|---|---|
2005 | Trako | Gdańsk | 1 | brak | 14WE (produk. Newag) SA108 Regio Tramp (produk. ZNTK Poznań) | _ |
2006 | InnoTrans | Berlin | brak | brak | 121N Tramicus (produk. Pesa) | _ |
2007 | Trako | Gdańsk | 1 | brak | 311D (mod. Newag) | _ |
2008 | InnoTrans | Berlin | 1 | brak | 19WE (produk. Newag) 311D (mod. Newag) 122N Tramicus (produk. Pesa) | _ |
2009 | Trako | Gdańsk | brak | brak | E6ACT Dragon (produk. Newag Gliwice) S100 Tramino (produk. Solaris) 158A (produk. HCP-FPS) | _ |
2010 | InnoTrans | Berlin | 2 | pantograf 160EC | E6ACT Dragon (produk. Newag Gliwice) 221M (produk. Newag) S100 Tramino (produk. Solaris) makieta Zefiro 380 (inne języki) (produk. Bombardier) | _ |
2011 | Międzynarodowa Wystawa Transportu Kolejowego | Szanghaj | 1 | brak | brak | _ |
Trako | Gdańsk | brak | brak | E6ACT Dragon (produk. Newag Gliwice) SA137 (produk. Newag) 134Ac (mod. Newag) | _ | |
2012 | Czech Raildays | Ostrawa | 1 | pantograf 160EC pantograf 70EC | brak | _ |
InnoTrans | Berlin | 2 | pantograf 160EC pantograf 70EC toaleta EC-VAC | 35WE Impuls (produk. Newag) 16D (mod. Newag) E4MSU Griffin (produk. Newag Gliwice) | _ | |
2013 | Trako | Gdańsk | brak | brak | 31WE Impuls (produk. Newag) ST48 (mod. Newag) E4MSU Griffin (produk. Newag Gliwice) | _ |
2014 | Eurasia Rail | Stambuł | 1 | brak | brak | _ |
InnoTrans | Berlin | 1 | brak danych | 222M (produk. Newag) E6ACT Dragon (produk. Newag Gliwice) | _ | |
NT Expo | São Paulo | 1 | pantograf 200EC toaleta EC-VAC | brak | _ | |
2015 | Trako | Gdańsk | 1 | pantograf 200EC toaleta EC-VAC podnóżek P400 rampa ECL900 | E6ACT Dragon (produk. Newag) S111o Tramino (produk. Solaris) | _ |
2016 | InnoTrans | Berlin | 1 | _ | _ | _ |
Współpraca z oświatą i nauką
Biuro ściśle współpracuje z Akademią Górniczo-Hutniczą, co przekłada się na realizację różnorodnych projektów oraz prowadzenie zajęć nastawionych na ukazanie inżynierskich aspektów w praktycznym kontekście przemysłowym. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą współpracy, zwłaszcza że większość pracowników ECE to absolwenci tej uczelni, co sprzyja efektywnej wymianie wiedzy i doświadczeń.
Nasze przedsiębiorstwo aktywnie uczestniczy w wielu projektach badawczych i rozwojowych, które są finansowane m.in. przez Unię Europejską oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Tego rodzaju wsparcie umożliwia nam dążenie do innowacji oraz podnoszenie standardów w branży inżynieryjnej.
Początek realizacji | Zakończenie realizacji | Nazwa lub przedmiot projektu | Wartość w zł | Dofinansowanie w zł | _ |
---|---|---|---|---|---|
8 listopada 2006 | 31 października 2011 | Opracowanie projektu, wykonanie prototypu oraz wdrażanie produkcji seryjnej nowej polskiej lokomotywy elektrycznej do przewozów towarowych | 20 760 000 | 5 353 250 | _ |
10 sierpnia 2009 | 10 listopada 2009 | Wsparcie działań eksportowych EC Engineering poprzez przygotowanie planu rozwoju eksportu | 12 200 | 8 000 | _ |
1 lutego 2010 | 30 września 2012 | Estomad (stworzenie narzędzi i metodologii wspomagających producentów maszyn w procesie projektowania) | _ | _ | _ |
1 lipca 2010 | 30 czerwca 2012 | Wdrożenie planu rozwoju eksportu przez firmę EC Engineering Sp. z o.o. | 114 448 | 57 224 | _ |
12 listopada 2010 | 11 listopada 2013 | Advanced Simulation Methodologies for Chassis & Suspension Engineering: Optimizing Driving Dynamics of Intelligent Vehicles | 2 250 500 | 1 350 300 | _ |
17 lipca 2012 | 13 grudnia 2014 | Promocja usług EC Engineering na targach krokiem do eksportu | 373 551 | 227 775 | _ |
1 kwietnia 2014 | 30 września 2016 | Prace B+R nad opracowaniem innowacyjnych systemów odbierania prądu do pojazdów z napędem elektrycznym | 6 051 588 | 2 481 940 | _ |
1 czerwca 2014 | 31 grudnia 2015 | Opracowanie prototypu wieloosiowego pozycjonera spawalniczego wyposażonego w system wizualizacji procesu | 2 283 063 | 880 862 | _ |
1 marca 2016 | 30 kwietnia 2019 | Opracowanie innowacyjnych przegubów międzyczłonowych o unikalnej lżejszej konstrukcji pochłaniającej energię zderzenia dla zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów w transporcie publicznym | 12 553 825 | 6 140 947 | _ |
Nagrody i wyróżnienia
W ciągu swojej działalności, firma EC Engineering zyskała szereg wyróżnień i nagród, które potwierdzają jej pozycję oraz innowacyjność na rynku. Oto szczegółowy wykaz osiągnięć:
- 2005 – otrzymano wyróżnienie podczas targów Trako w konkursie im. Ernesta Malinowskiego za projekt EZT typu 14WE,
- 2009 – zdobycie nagrody głównej w konkursie Lokomotywy Rynku Kolejowego podczas targów Trako za innowacyjne podejście do projektowania taboru szynowego, rozwinięte technologicznie rozwiązania software oraz bliską współpracę z naukowcami,
- 2012 – osiągnięcie 73. miejsca w prestiżowym rankingu Gazele Biznesu opracowanym przez Puls Biznesu,
- 2012 – wyróżnienie w rankingu Skrzydła Biznesu, realizowanym przez „Dziennik Gazetę Prawną”,
- 2012 – uzyskanie Certyfikatu Wiarygodności Biznesowej nadanego przez Dun & Bradstreet Poland, co odzwierciedla najwyższą ocenę stabilności przedsiębiorstwa,
- 2013 – 5. miejsce w Polsce oraz 1. miejsce w województwie małopolskim w rankingu Diamenty Forbesa dla firm z przychodami 5–50 mln zł,
- 2013 – ponowne przyznanie Certyfikatu Wiarygodności Biznesowej przez Dun & Bradstreet Poland za najwyższą ocenę stabilności,
- 2014 – osiągnięcie 58. miejsca w województwie małopolskim w rankingu Diamenty Forbesa dla przedsiębiorstw z przychodami 5–50 mln zł,
- 2014 – kolejny Certyfikat Wiarygodności Biznesowej od Dun & Bradstreet Poland, potwierdzający najwyższe standardy stabilności,
- 2015 – wyróżnienie w konkursie SITK o nagrodę im. Czesława Jaworskiego za pantograf kolejowy typu 200EC podczas targów Trako,
- 2021 – zdobycie 1. miejsca w konkursie Technovation Award.
Te osiągnięcia ilustrują nie tylko wysoki poziom innowacyjności firmy, ale także jej zaangażowanie w rozwój technologii oraz współpracę z innymi instytucjami. Dzięki temu, EC Engineering umacnia swoją pozycję w branży inżynieryjnej.
Przypisy
- Jeździ już 1000 pantografów 160 EC. inforail.pl, 25.01.2018 r. [dostęp 26.02.2018 r.]
- AdrianA. Izydorek, Współpraca EC Engineering z Alstom Transport przy produkcji pociągów TGV [online], Portal Kolejowy NaKolei.pl, 21.08.2019 r. [dostęp 10.02.2022 r.]
- Pantografy z Krakowa podbijają rynek [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 10.02.2022 r.]
- KurierK. Kolejowy KurierK., Polskie pantografy w drodze do Turcji [online], kurier-kolejowy.pl [dostęp 10.02.2022 r.]
- EC Engineering, when charging e-buses is a matter of power. Ride & Charge sold in four countries [online], Sustainable Bus, 06.11.2020 r. [dostęp 10.02.2022 r.]
- Pierwsze nowe tramwaje dotarły już do stolicy! [online], um.warszawa.pl [dostęp 10.02.2022 r.]
- Polsko-malezyjska lokomotywa dla Tanzanii [film] [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 10.02.2022 r.]
- Produkty EC Engineering [online], ec-e.pl [dostęp 09.02.2022 r.]
- O nas [online], ec-e.pl [dostęp 08.02.2022 r.]
- Kariera [online], ec-e.pl [dostęp 08.02.2022 r.]
- KOMPLEKSOWA REALIZACJA PROJEKTÓW [online], ec-e.pl [dostęp 08.02.2022 r.]
- Produkty EC Engineering [online], ec-e.pl [dostęp 08.02.2022 r.]
- Kruszczyńska K. EC Engineering: Pantograf tramwajowy. ec-e.pl. [dostęp 04.04.2016 r.]
- Nowa lokomotywa rozpędzi się do 200 km/h. „EC News”. 36, s. 7, 04.2012 r.
- 2, 2, EC Engineering: Kolej. CAD. ec-e.pl. [dostęp 04.04.2016 r.]
- EC Engineering: Współpraca EC Engineering i Solarisa przy tramwaju dla Olsztyna. kurier-kolejowy.pl, 29.01.2014 r. [dostęp 04.04.2016 r.]
- Pociąg Impuls 31WE przekroczył 210 km/h. „EC News”, 39, s. 4, 04.2013 r.
- EC Engineering otworzył oddział w Czechach. „EC News”, 35, s. 6, 12.2011 r.
- Nowa siedziba EC Engineering. „EC News”, 35, s. 11, grudzień 2011 r.
- Dział lotniczy EC Engineering – osiągnięcia i wyzwania. „EC News”, 40, s. 6-7, grudzień 2013 r.
- INNOTRANS 2012. „EC News”, 38, s. 4, grudzień 2012 r.
- Skrzydła Biznesu 2012. „EC News”, 38, s. 7, grudzień 2012 r.
- EC Engineering: NCBiR. ec-e.pl, 03.02.2017 r. [dostęp 03.02.2017 r.]
- Innowacje w EC Engineering. „EC News”, 44, s. 8-9, kwiecień 2015 r.
- EC Engineering: Zakład Produkcyjny – Mielec. ec-e.pl. [dostęp 04.04.2016 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
One More Level | Biały Kruk (wydawnictwo) | Zakład Wydawniczy Nomos | Edrone eCRM | Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie | Oshee | Gowi Records | Canpack | IIF | Insignis Media | Codete | Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów | Wydawnictwo Literackie | Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas” | Wydawnictwo WAM | Zakłady Budowy Maszyn i Aparatury im. Ludwika Zieleniewskiego w Krakowie | Wytwórnia Sprzętu Elektroenergetycznego Aktywizacja w Krakowie | W. Kruk | Skandynawskie Centrum Biznesu i Kultury Nordic House w Krakowie | Ryvu TherapeuticsOceń: EC Engineering