Maria Grossek-Korycka


Maria Grossek-Korycka, znana również pod panieńskim nazwiskiem Nowicka, to postać, która odcisnęła niezatarte piętno na polskiej literaturze. Urodziła się 8 grudnia 1864 roku w Krakowie i zmarła 15 kwietnia 1926 roku w Warszawie. Była poetką, tłumaczem oraz publicystką, co czyni ją niezwykle wszechstronną osobą w świecie literatury.

Jej twórczość obejmowała różnorodne gatunki, w których umiejętnie łączyła swoją wrażliwość poetycką z umiejętnością przełożenia tekstów na język polski. Dzięki jej dokonaniom, możemy lepiej poznać zarówno polską, jak i obcą literaturę. Maria Grossek-Korycka pozostaje inspiracją dla wielu współczesnych twórców.

Zarys biograficzny

Maria Grossek-Korycka była osobą o wszechstronnych talentach, która zdobywała wiedzę w różnych dziedzinach. Rozpoczęła swoje studia w Petersburgu, gdzie zajmowała się zarówno medycyną, jak i matematyką, a następnie kontynuowała naukę w Krakowie, kładąc nacisk na filologię.

Po ukończeniu studiów osiedliła się na Ukrainie, gdzie pełniła rolę nauczycielki, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodzieżą.

Po nagłej śmierci swojego pierwszego męża w 1908 roku, postanowiła zmienić otoczenie i przeprowadziła się z Kijowa nad Wisłę. W tym czasie mieszkała w różnych miejscach, m.in. w Warszawie oraz Jędrzejowie. Po tej przeprowadzce skierowała swoją uwagę na publicystykę, angażując się w działalność literacką i dziennikarską.

Twórczość

W twórczości lirycznej Maria Grossek-Korycka zajmowała istotne miejsce jako przedstawicielka ekspresjonizmu, który w jej przypadku wyrastał z korzeni polskiej tradycji romantycznej. Przykładem njej dorobku jest poemat Hafciarka, zamieszczony w tomie Niedziela palm, a potem wydany w nowej wersji pod tytułem Wieszczka w 1928 roku.

W kolejnych latach twórczości zaczęły się na nią wyraźnie wpływać idee bergsonizmu, a także pism mistyków, co można zauważyć w takim utworze, jak Orzeł oślepły, a także w niektórych tekstach z pośmiertnego zbioru Pamiętnik liryczny.

W swoich Medytacjach z 1913 roku Grossek-Korycka jasno wyraziła swoje poglądy etyczne, podejmując krytykę filozofii Nietzschego i łącząc myśli Henriego Bergsona z elementami chrześcijaństwa.

Tom Z krainy piękna zawiera reportaże z Włoch oraz artykuły stanowiące refleksję na temat nowatorstwa w sztuce oraz estetyki ekspresjonizmu, zawierające takie teksty jak Dialogi i Italiana.

W dziele Świat kobiecy zebrano natomiast felietony, które traktują o kwestiach społeczno-obyczajowych. Autorstwo powieści Serce, która początkowo w 1902 roku ukazała się jako Prawda, również należy do jej zasług.

Co więcej, Maria Grossek-Korycka była tłumaczką poezji Émile’a Verhaerena, a jej prace, choć dziś często zapomniane, ukazują różnorodność i niespójność artystyczną, stanowiąc ciekawy przykład początków ekspresjonizmu w polskiej literaturze.

Ważniejsze prace

Maria Grossek-Korycka miała znaczący wpływ na polską literaturę, a jej twórczość obejmowała wiele istotnych dzieł. Wśród najważniejszych publikacji, które zasługują na szczególną uwagę, można wymienić:

  • Pisma t 1. Poezye, Warszawa 1904,
  • Medytacje, 1913: tom 1, tom 2 (wydanie drugie pt. O supremacji zła, 1930),
  • Orzeł oślepły, Kraków 1913,
  • Hymn zmartwychwstania, 1918,
  • Niedziela palm, Kraków 1919,
  • Pamiętnik liryczny, Warszawa 1928,
  • Wieszczka. Poezje, Warszawa 1928,
  • Z krainy piękna, 1929,
  • Świat kobiecy, Warszawa 1929.

Te prace odzwierciedlają jej niezwykłe umiejętności literackie oraz głębokie zrozumienie ludzkich emocji.

Przypisy

  1. MariaM. Grossek-Korycka MariaM., Z krainy piękna, wyd. 1929. [online], polona.pl [dostęp 12.09.2018 r.]
  2. MariaM. Grossek-Korycka MariaM., Niedziela palem: [poezje], wyd. 1919. [online], polona.pl [dostęp 12.09.2018 r.]
  3. Notka biograficzna na wstępie książki podaje rok urodzenia: 1868, patrz: Maria Grossek-Korycka - Z krainy piękna, 1929
  4. W starej pisowni także: Marja Grossek-Korycka.

Oceń: Maria Grossek-Korycka

Średnia ocena:4.78 Liczba ocen:23