Piotr Orzechowski


Piotr Orzechowski, bardziej rozpoznawalny pod pseudonimem artystycznym Pianohooligan, przyszedł na świat 31 grudnia 1990 roku w Krakowie. Jest uznawanym polskim kompozytorem oraz pianistą jazzowym, a także eksploruje możliwości kreatywne jako doktor sztuk muzycznych.

Edukację muzyczną rozwijał na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz w prestiżowym Berklee College of Music w Walencji. Szybko zasłynął jako laureat pierwszej nagrody na Montreux Jazz Solo Piano Competition w 2011 roku w Szwajcarii. Nieustannie doceniany za swoje osiągnięcia, wielokrotnie otrzymywał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz był wyróżniany Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Jego nazwisko pojawia się wśród laureatów wielu prestiżowych konkursów, jak Jazz Hoeilaart, Jazz Juniors, Jazz nad Odrą i Krokus Jazz Festiwal.

Orzechowski, znany ze współpracy z najwybitniejszymi postaciami muzyki, koncertował z Krzysztofem Pendereckim, Zygmuntem Krauze, Agatą Zubel, Cezarym Duchnowskim, czy Leszkiem Możdżerem. Jego muzyka magicznie splata się z dźwiękami kreowanymi przez Janusza Muniaka, Jana Ptaszyna Wróblewskiego oraz Alka Nowaka. Zwłaszcza jego wspólne występy z Michałem Urbaniakiem czy Motion Trio ukazują bogactwo i różnorodność jego repertuaru.

W roli solisty był zapraszany do współpracy z najlepszymi orkiestrami w Polsce, takimi jak Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Polskiego Radia, a także Orkiestra Filharmonii Szczecińskiej. Pod batutą Marka Mosia czy Michała Klauzy, Orzechowski zaprezentował się jako nietuzinkowy artysta klasy międzynarodowej.

Jako lider formacji jazzowej High Definition Quartet, Piotr Orzechowski zasłynął również z licznych tras koncertowych na całym świecie, odwiedzając Belgię, Wielką Brytanię, Francję, Holandię, Szwajcarię, a także dalekie kraje Azji i Ameryki. Charakteryzuje go zdolność do kreowania muzycznej przestrzeni, która harmonizuje ze słuchaczem na każdym kontynencie. To właśnie dzięki temu staje się jednym z najbardziej uznawanych pianistów swojego pokolenia.

Życiorys

1998–2010

W wieku pięciu lat rozpoczął swoją przygodę z fortepianem. Jako utalentowany uczeń OSM I st. im. Ignacego Paderewskiego w Krakowie, odnosił sukcesy, wygrywając Ogólnopolski Festiwal Instrumentalistów i Multiinstrumentalistów w Krakowie w latach 1998 i 1999, na którym prezentował swoje kompozycje. W roku 2004 rozpoczął z kolei naukę pod okiem Olgi Łazarskiej, rozwijając umiejętności w pianistyce oraz w zakresie kompozycji, pod okiem Kazimierza Pyzika w POSM II st. im. Fryderyka Chopina w Krakowie.

W międzyczasie, jako członek zespołu „Piotr Orzechowski Quintet”, zabłysnął na wielu krakowskich konkursach jazzowych, zdobywając przy tym indywidualne nagrody za swoje umiejętności instrumentalne. Od 2006 roku uczęszczał na lekcje fortepianu jazzowego u Piotra Wyleżoła.

W listopadzie 2007 roku zaprezentował się ze swoim kwintetem na międzynarodowym Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze, gdzie został wyróżniony pierwszą nagrodą indywidualną, wręczoną przez przewodniczącego jury Zbigniewa Namysłowskiego. W marcu 2008 roku z kwartetem dotarł do finału konkursu indywidualności jazzowej podczas 44. Wrocławskiego Festiwalu Jazzowego Jazz nad Odrą, zdobywając również prestiżowe nagrody.

Ten sam zespół zajął się dalszymi występami, w tym w finale konkursu Jazz Hoeilaart w Belgii. Za te wybitne osiągnięcia artystyczne, otrzymał w listopadzie 2008 roku stypendium od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podczas 32. Międzynarodowego Konkursu Młodych Zespołów Jazzowych Jazz Juniors wraz z „Venosa Quartet” został wyróżniony jako najlepszy instrumentalista. W kwietniu 2009 roku zrealizował sukces w małopolskim konkursie „To co ulepsza” w sabatcie Festiwalu Filmów Andrzeja Wajdy, zdobywając pierwsze miejsce oraz uznanie za własny film, do którego napisał muzykę.

2010–2013

W latach 2010-2013 kontynuował edukację w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie uczył się pod okiem Piotra Wyleżoła oraz Joachima Mencla w klasie fortepianu jazzowego. W roku 2011, jako pierwszy Polak, zdobył ogromne uznanie wygrywając prestiżowy Montreux Jazz Solo Piano Competition w Szwajcarii, co otworzyło przed nim liczne możliwości artystyczne.

W ciągu kolejnych miesięcy, jako członek High Definition Quartet, odnosił sukcesy na międzynarodowych festiwalach, takich jak Jazz Heoilaart w Belgii, czy Krokus Jazz w Jeleniej Górze. Swoje wybitne osiągnięcia artystyczne uwiecznił stypendiami, jak na przykład stypendium artystyczne „Młoda Polska”. W 2011 roku miał także zaszczyt współpracować ze znanym amerykańskim gitarzystą Adrianem Utleyem (Portishead) na festiwalu Sacrum Profanum, wykonując utwory Steve’a Reicha.

Pracował również z artystami takimi jak Sławek Jaskułke, Dorota Miśkiewicz, Jacek Kochan oraz Adam Bałdych. Pośród licznych wyróżnień, jako debiut roku zdobył pierwsze miejsce w rankingu „Jazz Top” na portalu jazzarium.pl, a także tytuł artysty roku w plebiscycie „Kulturalne odloty” organizowanego przez „Gazetę Wyborczą”.

Jego debiutancki album „Experiment: Penderecki” z aranżacjami i utworami inspirowanymi twórczością Krzysztofa Pendereckiego ukazał się w listopadzie 2012 roku nakładem Decca Classics/Universal Music Polska. Album ten uzyskał wiele pozytywnych recenzji i nominacji, w tym do nagrody Fryderyk 2013 w kategorii Jazzowego fonograficznego debiutu roku. Współpraca z High Definition Quartet doprowadziła do zwycięstwa w konkursie „Jazzowy debiut fonograficzny” organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca, a także do zorganizowania trasy koncertowej z Randy’m Breckerem w Polsce.

W roku 2013 odbyła się jego trasa z zespołem i Breckerem, która obejmowała kraje Zatoki Perskiej, w tym Kuwejt oraz Doha. Dodatkowo, zarejestrował album „Hopasa”, za który zdobył nagrodę na gali Grand Prix Jazz Melomani w Łodzi. W tym samym okresie współpracował z duetem Skalpel, oraz nagrał z Marcinem Maseckim album „Bach Rewrite”, z koncertami klawesynowymi J.S. Bacha wykonywanymi na instrumentach elektroakustycznych. Jego występy obejmowały zarówno grę solo, jak i współpracę z zespołem High Definition i duetem z Adamem Bałdychem.

2013–2017

We wrześniu 2013 roku podążył na studia magisterskie na Berklee College of Music w Walencji, gdzie nie tylko uczestniczył w licznych koncertach, ale też w zagranicznych trasach z grupami takimi jak Daniel Toledo Trio, Victor Mendoza Quintet oraz Perico Sambeat Quintet. Udało mu się również być zaproszonym przez amerykańskiego kompozytora Philip Glass, z którym miał przyjemność wystąpić na festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. W swojej pracy magisterskiej skupił się na tematyce polskiej muzyki tradycyjnej w modern jazz.

Po zakończeniu kształcenia, wydał drugi solowy album „15 Studies For The Oberek”, który zyskał uznanie wśród krytyków i wzmocnił jego reputację jako „najbardziej kreatywnego i bezkompromisowego artysty młodego polskiego jazzu”. W 2015 roku z zespołem High Definition Quartet zaprezentował album „Bukoliki”, oparty na kompozycji Witolda Lutosławskiego. Ta płyta została uznana za jazzowy album roku, zarówno przez „Polish Jazz”, jak i „Rzeczpospolitą”. Zespół z powodzeniem prezentował materiał na festiwalach jazzowych w USA, Kanadzie, Indiach oraz Indonezji.

Warto również zauważyć, że w tym okresie Pianista działał z Radosławem Krzyżowskim, Marcinem Olesiem i Bartłomiejem Olesiem w projekcie o nazwie „Jazzformance”. We wrześniu 2015 roku miał także przyjemność wystąpić w Krakowskiej Filharmonii jako solista, wykonując Koncert na fortepian i orkiestrę Henryka Warsa. W listopadzie wystąpił w duecie z izraelskim trębaczem Avishai Cohenem w programie „Warsaw Standards” dla Muzeum POLIN.

Na przełomie 2016 oraz 2017 roku koncertował jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, a także z Polską Orkiestrą Radiową oraz innymi zespołami kameralnymi, grając repertuar koncertów fortepianowych takich kompozytorów jak J.S. Bach, P. Glass, H.M. Górecki oraz Aleksander Nowak.

W marcu 2017 roku dla Orzechowskiego skomponowali utwory na Rhodes Piano i orkiestrę kameralną Sławomir Kupczak, Marcin Stańczyk oraz Zygmunt Krauze, które pianista z sukcesem wykonał na 7. Festiwalu Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza.

2017–2022

Po sukcesie z albumem „24 Preludes & Improvisations”, który jego zespół prezentował podczas serii solowych recitali w Polsce, USA (Chicago, Nowy Jork, Waszyngton) oraz na Węgrzech, w Ekwadorze, Rumunii, Niemczech i Tanzanii, Orzechowski prowadził warsztaty i wykłady o improwizacji muzycznej i procesie twórczym. Równocześnie pracował nad doktoratem w Akademii Muzycznej w Krakowie, zatytułowanym „»24 Preludia i Improwizacje« jako egzemplifikacja autorskiej koncepcji »twórczej gry«.”

W lipcu 2021 roku obronił swoją pracę i uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych, a dysertacja została doceniona przez grono akademickie. W latach 2015-2019 studiował także Etykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie napisał pracę licencjacką dotyczącą „Moralnego wymiaru twórczości muzycznej na przykładzie solowej improwizacji instrumentalnej”.

W listopadzie 2019 roku, z zespołem High Definition Quartet, wydał album „Dziady”, który zdobył uznanie i nagrody. Współpraca z Igorem Boxxem, Krzysztofem Knittlem, Fenneszem oraz Robertem Richa zaowocowała albumem, który odniósł sukces w ankietach na najlepszy album roku. Koncerty z kwartetem i igorem odbywały się zarówno w kraju, jak i za granicą, w tym w Włoszech i Chinach.

Oprócz działalności wydawniczej, Orzechowski zagrał szereg koncertów z Markiem Mosiem i orkiestrą AUKSO oraz brał udział w projektach na albumie „Works For Rhodes Piano & Strings”, które także zostały docenione przez krytyków oraz nominowane do Fryderyków w kategorii album roku – muzyka współczesna. W 2020 roku zaprezentował „Waterfall: Music of Joe Zawinul”, który zdobył wysokie noty w plebiscytach dzienników i portali jazzowych.

Występując w różnych miejscach z Dorotą i Henrykiem Miśkiewiczami na gościnnych albumach oraz z Danielem Toledo, Kubą Więckiem i Michałem Miśkiewiczem, artysta wciąż poszerza swoje horyzonty. Uwieńczeniem jego działalności w latach 2017-2022 były występy z Natalią Nykiel na gali Fryderyków, interpretacje muzyki Krzysztofa Komedy oraz uczestnictwo w jubileuszowej gali Henryka Miśkiewicza.

Wielokrotnie występował z polskimi orkiestrami, dostosowując program do różnorodnych koncepcji, a także grając solowe koncerty, które zyskały uznanie w środowisku muzycznym. Na zlecenie Polskiego Radia odtworzył Koncert fortepianowy Stefana Kisielewskiego w Sali Koncertowej im. Witolda Lutosławskiego. Wspólnie z Kubą Więckiem zaczęli tworzyć muzyczny duet, który prezentował program oparty na oryginalnych utworach, improwizacjach oraz tradycyjnych kompozycjach różnych twórców. W listopadzie 2021 ich występ na Off Festivalu był kolejnym sukcesem, prezentując muzykę do filmu „Dracula” autorstwa Wojciecha Kilara.

Na zakończenie, w listopadzie 2021 roku, na festiwalu Auksodrone zaprezentował swój 14-częściowy utwór „Missa sine verbis”, skomponowany na zespół jazzowy, orkiestrę kameralną oraz elektronikę. Dzieło to miało swoje powtórzenie na festiwalu Romaeuropa 2022 w Rzymie, a jego występy solowe z najnowszym programem Critique of Swing przyciągnęły wiele pozytywnej uwagi.

Nagrody i wyróżnienia

Piotr Orzechowski, utalentowany muzyk jazzowy, zdobył szereg prestiżowych nagród oraz wyróżnień przez całą swoją karierę. Poniżej przedstawiono listę jego osiągnięć na przestrzeni lat:

  • 2005 „Swing” – I Nagroda + wyróżnienie indywidualne dla najlepszego instrumentalisty,
  • 2006 „Latin Jazz” – I Nagroda,
  • 2007 „Krokus Jazz” – I Nagroda Indywidualna,
  • 2008 „Novum Jazz” – Nagroda Publiczności,
  • 2008 „Jazz nad Odrą” – III Nagroda,
  • 2008 „Jazz Juniors” – Nagroda Indywidualna (tytuł najlepszego instrumentalisty),
  • 2008 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
  • 2009 „To co ulepsza” w ramach Festiwalu Filmów Andrzeja Wajdy – I Nagroda za film i muzykę,
  • 2011 „Montreux Jazz Piano Competition” – I Nagroda,
  • 2011 „Jazz Hoeilaart” – I Nagroda,
  • 2011 „Krokus Jazz” – I Nagroda,
  • 2011 Stypendium Twórcze Miasta Krakowa,
  • 2011 Stypendium SAPERE AUSO,
  • 2011 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
  • 2012 Debiut Roku 2011 w rankingu Jazz Top Jazzarium.pl,
  • 2012 Plebiscyt Gazety Wyborczej „Kulturalne Odloty” – I Miejsce,
  • 2012 „Jazz nad Odrą” – Nagroda Specjalna w kategorii Kompozycja,
  • 2012 „Ogólnopolski Przegląd Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych” – I Nagroda,
  • 2012 Plebiscyt magazynu Zwierciadło „Kryształki Zwierciadła” – I Miejsce,
  • 2012 Nagroda „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii Osobowość Roku – Nominacja,
  • 2012 Stypendium MŁODA POLSKA,
  • 2012 Program stypendialny YOUNG JAZZ PROJECT,
  • 2012 Program stypendialny JAZZOWY DEBIUT FONOGRAFICZNY,
  • 2012 Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
  • 2012 Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
  • 2013 Debiut Roku 2012 w rankingu Jazz Top Jazzarium.pl,
  • 2013 Plebiscyt Gazety Wyborczej „Kulturalne Odloty” – Nominacja,
  • 2013 Nagroda TVP Kultura „Gwarancje Kultury” – Nominacja,
  • 2013 Nagroda Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2013” w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku – Nominacja za album „Experiment: Penderecki”,
  • 2013 Stypendium Berklee College of Music w Bostonie,
  • 2013 Nagroda „Grand Prix Jazz Melomani” w kategorii Nadzieja Roku 2012,
  • 2013 Stypendium SAPERE AUSO,
  • 2014 Nowa Nadzieja w rankingu Jazz Top 2013 magazynu Jazz Forum,
  • 2014 Nagroda Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2014” dla „High Definition Quartet” w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku za album „Hopasa” – Nominacja,
  • 2014 Nagroda „Grand Prix Jazz Melomani” dla „High Definition Quartet” w kategorii Płyta Roku 2013 za album „Hopasa”,
  • 2014 Stypendium Twórcze Miasta Krakowa,
  • 2014 Płyta Roku 2014 w jazzowym rankingu Rzeczpospolitej za album „15 Studies For The Oberek”,
  • 2015 Nagroda „Grand Prix Jazz Melomani” w kategorii Artysta Roku 2014 – Nominacja,
  • 2015 Album Roku 2015 w rankingu POLISH JAZZ TOP TEN ALBUMS portalu Polish-Jazz-Blogspot za album „Bukoliki” High Definition Quartet,
  • 2016 Artysta Roku 2015 w jazzowym rankingu Rzeczpospolitej,
  • 2016 Płyta Roku 2015 w jazzowym rankingu Rzeczpospolitej za album „Bukoliki” High Definition Quartet,
  • 2018 Nagroda portalu Onet.pl „O!lśnienia 2017” za płytę „24 Preludes & Improvisations”,
  • 2018 Nagroda Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2018” w kategorii Jazzowy Artysta Roku – Nominacja,
  • 2018 Nagroda „Grand Prix Jazz Melomani” w kategorii Artysta Roku 2017 – Nominacja,
  • 2020 Polski Jazzowy Wykonawca Roku w rankingu JAZZ 2019 magazynu JazzPRESS i RadioJAZZ.FM,
  • 2020 Polska Jazzowa Płyta Roku w rankingu JAZZ 2019 magazynu JazzPRESS i RadioJAZZ.FM za album „Dziady” High Definition Quartet,
  • 2020 Album Roku 2019 w rankingu POLISH JAZZ TOP TEN ALBUMS portalu Polish-Jazz-Blogspot za album „Dziady” High Definition Quartet,
  • 2020 Nagroda Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2020” dla albumu „Works For Rhodes Piano & Strings” w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna – Nominacja,
  • 2021 Polska Jazzowa Płyta Roku w rankingu JAZZ 2020 magazynu JazzPRESS i RadioJAZZ.FM za album „Waterfall: Music of Joe Zawinul” Oleś Brothers & Piotr Orzechowski,
  • 2021 Album Roku 2020 w rankingu POLISH JAZZ TOP TEN ALBUMS portalu Polish-Jazz-Blogspot za album „Waterfall: Music of Joe Zawinul” Oleś Brothers & Piotr Orzechowski,
  • 2021 Najlepsza Polska Płyta Jazzowa Roku 2020 w plebiscycie portalu Ether Jazzu za album „Waterfall: Music of Joe Zawinul” Oleś Brothers & Piotr Orzechowski.

Dyskografia

Piotr Orzechowski, znany polski pianista, kompozytor oraz aranżer, ma na swoim koncie bogaty zbiór nagrań, które pokazują jego różnorodne muzyczne zainteresowania oraz umiejętności. Poniżej przedstawiamy szczegółową listę jego albumów:

  • 2012 „Experiment: Penderecki” (Decca Classics),
  • 2013 „Hopasa” z High Definition Quartet (EmArcy Records),
  • 2013 „Bach Rewrite” z Marcinem Maseckim i Capellą Cracoviensis (Decca Classics),
  • 2014 „15 Studies for the Oberek” (Decca Classics),
  • 2015 „Bukoliki” z High Definition Quartet (For Tune),
  • 2016 „Concerto for Harpsichord and String Orchestra, Symphony No. 4 Tansman Episodes Op. 85″ z Alexandrem Liebreichem i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR),
  • 2017 „24 Preludes & Improvisations” (Decca Classics),
  • 2019 „Dziady” z High Definition Quartet (Polskie Wydawnictwo Muzyczne),
  • 2019 „Works for Rhodes Piano & Strings” z Orkiestrą Aukso (Polskie Wydawnictwo Muzyczne),
  • 2022 „Themes of Dracula” z Kubą Więckiem (Polskie Wydawnictwo Muzyczne),
  • 2024 „Critique of Swing in Two Parts”.

Przypisy

  1. Piotr Orzechowski [online], Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie [dostęp 22.09.2023 r.]
  2. Greenroom, Polska Jazz | FAZIOLI Nights | Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ [online], BMC – Budapest Music Center [dostęp 22.09.2023 r.]
  3. JazzPRESS – Oleś Brothers & Piotr Orzechowski – Waterfall: Music of Joe Zawinul [online], jazzpress.pl [dostęp 22.09.2023 r.]
  4. FilipF. Beben, Summer Jazz Festival in Sankt Augustins Kirke 9 – 13 of July, 2018 [online] [dostęp 22.09.2023 r.]
  5. Krakowskie Wianki 2013 dla melomanów. krakow.gazeta.pl.
  6. Pianohooligan i pogmatwany fortepianowy Kisiel – Dwójka – polskieradio.pl [online], polskieradio.pl [dostęp 22.09.2023 r.]
  7. High Definition Quartet – Dziady! | Jazz Forum [online], jazzforum.com.pl [dostęp 22.09.2023 r.]
  8. Piotr Orzechowski „Pianohooligan” z warsztatami na Zanzibarze [online], JazzSoul.pl, 24.11.2018 r. [dostęp 22.09.2023 r.]
  9. Adam Bałdych Quartet feat. Dana Hawkins w Blue Note. www.jazzpress.pl. [dostęp 26.11.2012 r.]
  10. Masterfully / Piotr Orzechowski „Pianohooligan” / / Critique of Swing – NOSPR [online], nospr.org.pl, 13.03.2022 r. [dostęp 22.09.2023 r.]
  11. History of Montreux Jazz Festival. www.montreuxjazzfestival.com. [dostęp 26.11.2012 r.]
  12. Górecki, Orzechowski, Liebreich i NOSPR – Klasyczna Płytoteka [online], 24.03.2018 r. [dostęp 22.09.2023 r.]
  13. Pianohooligan | Piotr Orzechowski • Muziek Biennale Niederrhein [online], Muziek Biennale Niederrhein [dostęp 22.09.2023 r.]
  14. Pianohooligan „15 Studies For The Oberek” – 12on14 Jazz Club, „12on14 Jazz Club - Miejsce miłośników muzyki jazzowej” [dostęp 02.03.2018 r.]
  15. Missa sine verbis | 2022 | Romaeuropa [online], 04.05.2022 r. [dostęp 22.09.2023 r.]
  16. Polish-Jazz: POLISH JAZZ 2019 TOP TEN ALBUMS [online], Polish-Jazz, 18.01.2020 r.
  17. High Definition nagrodzone przez Fundację Maestro. jazzarium.pl.
  18. Jazz w Polsce w roku 2011 oczami krytyków Jazzarium.pl. jazzarium.pl.
  19. Moralny wymiar twórczości muzycznej na przykładzie solowej improwizacji instrumentalnej [online], 14.10.2019 r. [dostęp 22.09.2023 r.]
  20. Znamy utwór Polski! Posłuchaj piosenki, którą Tulia wykona w Tel Awiwie – Eurowizja.org – najwięcej o Eurowizji [online], Eurowizja.org, 08.03.2019 r. [dostęp 22.09.2023 r.]
  21. Dariusz Pawłowski, dem: Grand Prix Jazz Melomani 2013. Gala w Teatrze Wielkim w Łodzi. lodz.naszemiasto.pl.
  22. PIANOHOOLIGAN – EXPERIMENT: PENDERECKI. jazzforum.com.pl.
  23. Nasza Miłość | Jazz Forum [online], jazzforum.com.pl [dostęp 22.09.2023 r.]
  24. High Definition triumfuje w kolejnym konkursie. jazzarium.pl.

Oceń: Piotr Orzechowski

Średnia ocena:4.58 Liczba ocen:13