UWAGA! Dołącz do nowej grupy Kraków - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Ulica Piasta Kołodzieja w Krakowie


Ulica Piasta Kołodzieja to interesujący fragment Krakowa, którego unikalna lokalizacja zasługuje na szczegółowe omówienie. Ulica ta znajduje się w całości w dzielnicy XV Mistrzejowice, regionie, który przyciąga uwagę zarówno mieszkańców, jak i turystów.

Warto zwrócić uwagę na różnorodność obiektów oraz przestrzeni, które można tam znaleźć, co sprawia, że ta ulica jest wielce interesującym miejscem w kontekście krakowskiego krajobrazu miejskiego.

Przebieg

Ulica Piasta Kołodzieja w Krakowie zaczyna swój bieg na Rondzie Piastowskim. Na bardzo krótkim odcinku, zaledwie 100 metrów w kierunku północnym od ronda, zlokalizowane jest istotne skrzyżowanie, które łączy tę ulicę z ulicami Kleeberga (po lewej stronie) oraz Kruszwicką (po prawej). Następnie, w dalszej części ulicy, występuje drugie czterowlotowe skrzyżowanie, które łączy ulicę z ulicami Bitwy nad Bzurą (znajdującą się po lewej) oraz Popielidów (po prawej).

Kiedy kontynuujemy nasz spacer od tego punktu, zauważamy, że po prawej stronie dostępne są dwie nowe przecznice. Pierwsza z nich to ulica Perkuna, a za nią pojawia się ulica Ognistych Wici. Bezpośrednio za skrzyżowaniem z ulicą Ognistych Wici znajduje się przelotowa pętla autobusowa o nazwie „Os. Piastów”, która ułatwia komunikację w tym rejonie.

W dalszej części ulicy Piasta Kołodzieja mamy do czynienia z kolejnymi skrzyżowaniami, gdzie ulica styka się z drogami wyjazdowymi z parkingów, które przynależą do sklepu „Lidl” oraz biurowca „Columbus”. Dodatkowo występują również wyjazdy z pobliskich osiedli oraz z Urzędu Skarbowego Kraków – Nowa Huta. Ostatecznie ulica kończy swój bieg na skrzyżowaniu z ulicą Powstańców, znajdującym się tuż przed torami kolejowymi, obsługującymi linie nr 8 oraz nr 95.

Historia

Ulica Piasta Kołodzieja ma bogatą i interesującą historię, która sięga przełomu lat 60. i 70. XX wieku, kiedy to rozpoczęto jej wytyczanie w kontekście budowy założenia architektoniczno-urbanistycznego Mistrzejowic. W 1976 roku na tym odcinku ulicy oddano do użytku torowisko tramwajowe, prowadzące do pętli „Os. Piastów”. Było to ważne rozszerzenie istniejącej wcześniej trasy tramwajowej, która dwa lata wcześniej została przedłużona z pętli „Bieńczyce” do nowej pętli „Mistrzejowice”.

W kolejnych latach, w 2002 roku, przeprowadzono przystosowanie torowiska tramwajowego, co znacząco poprawiło jego funkcjonalność. Jeszcze większe zmiany zaszły w 2018 roku, kiedy to na całej długości ulicy od Ronda Piastowskiego do przystanku tramwajowo-autobusowego „Os. Piastów” zmodernizowano chodniki. W wyniku tej przebudowy zrealizowano również nową infrastrukturę przystanków autobusowych i tramwajowych. Co więcej, dodano długo oczekiwaną infrastrukturę rowerową, tworząc dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy oraz przejazdy dla rowerzystów.

Infrastruktura

Ulica Piasta Kołodzieja w Krakowie to drogowa arteria, która w znacznej części ma charakter dwupasmowy. Wzdłuż tej drogi, od samego początku przy Rondzie Piastowskim do pętli „Os. Piastów”, ciągnie się torowisko tramwajowe. Pętla ta zlokalizowana jest w pobliżu skrzyżowania ulicy Piasta Kołodzieja z ulicą Ognistych Wici.

Na tej ulicy można znaleźć trzy zespoły przystanków, które są obsługiwane przez MPK Kraków. Są to: „Kleeberga”, znajdujący się przy skrzyżowaniu z ulicami Kleeberga i Kruszwicką, „Piasta Kołodzieja”, usytuowany przy skrzyżowaniu z ulicami Bitwy nad Bzurą i Popielidów oraz „Os. Piastów”, która jest pętlą tramwajowo-autobusową. Co więcej, istnieje również zespół przystanków autobusowych oznaczony jako „Urząd Skarbowy Nowa Huta”.

W sąsiedztwie ulicy, która pełni istotną rolę w komunikacji, znajdują się różne obiekty użyteczności publicznej. Należy do nich m.in. Kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy, Urząd Skarbowy Kraków – Nowa Huta, biurowiec „Columbus”, pawilony handlowe na Osiedlu Bohaterów Września, a także Urząd Pocztowy i Filię 48 Biblioteki Kraków. Ta różnorodność stref działalności handlowej i usługowej sprawia, że ulica jest ważnym punktem w mieście.

W otoczeniu ulicy znajdują się również osiedla, które ją ograniczają – od zachodu usytuowane jest osiedle Bohaterów Września, natomiast od wschodu osiedle Piastów. W planach na przyszłość uwzględniona jest przebudowa układu komunikacyjnego w końcowym odcinku ulicy. W planach przewidziano budowę nowego wiaduktu drogowego, który ma przebiegać nad torami kolejowymi, z ograniczeniem do rond z obu stron. W tym miejscu zaplanowano również utworzenie nowego przystanku dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Co więcej, planowane jest przedłużenie linii tramwajowej, która obecnie kończy bieg na pętli „Os. Piastów”, pół kilometra w kierunku końca ulicy, co wiązałoby się z likwidacją tej pętli.

Przypisy

  1. Inwestycje rowerowe w Krakowie: stojaki, ścieżki i stacje naprawy. [w:] Gazeta Wyborcza [on-line]. 27.09.2018 r. [dostęp 19.05.2019 r.]
  2. Zbyt drogie oferty na budowę wiaduktu łączącego Kraków z Zielonkami. [w:] Gazeta Krakowska [on-line]. 16.05.2018 r. [dostęp 19.05.2019 r.]
  3. Remonty torowisk w 2002 roku. [w:] Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji [on-line]. [dostęp 19.05.2019 r.]

Oceń: Ulica Piasta Kołodzieja w Krakowie

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:24