Maria Fromowicz, znana również jako Maria Nassau i potem jako Maria Simeoni, to wybitna postać, która urodziła się 23 maja 1897 roku w Krakowie. Zmarła po 1974 roku, prawdopodobnie w Mediolanie. Była jedną z pionierskich studentek na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie rozwijała swoje artystyczne umiejętności. W swojej karierze artystycznej zyskała rozgłos jako utalentowana malarka, tworząc dzieła, które do dziś cieszą się uznaniem.
Maria Fromowicz to nie tylko artystka, ale również osoba, która otworzyła drzwi dla przyszłych pokoleń kobiet w sztuce. Jej historia jest inspiracją dla wielu młodych twórczyń, które marzą o wielkiej karierze w świecie artystycznym.
Życiorys
Maria Fromowicz przyszedł na świat w żydowskiej rodzinie, jako druga córka Pepi Liebeskind i Feliksa Fromowicza, którego prawdziwe imię brzmiało Efraim. Feliks był synem Miny Mindel Apsel i Mojżesza, który to był kupcem korzennym. Maria miała również dwie siostry – starszą Henrykę, późniejszą Henrykę Stillerową oraz młodszą Irenę, która po ślubie przyjęła nazwisko Pisek. Ich ojciec, Feliks Fromowicz, był bankowcem, który początkowo pełnił rolę kasjera w banku Alberta Mendelsburga. Przez piętnaście lat był dyrektorem oddziału krakowskiego Wiedeńskiego Banku Związkowego we Lwowie, a później dyrektorem Powszechnego Banku Związkowego SA w Krakowie. Był także aktywnym filantropem.
W 1919 roku Henryka uzyskała stopień doktora filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim, broniąc pracę zatytułowaną „Emalie malarskie z Limoges w zbiorach krakowskich”. Po ukończeniu studiów, sporządzała recenzje wystaw dla „Nowego Dziennika” i zabierała głos w gazetach takich jak „Głos kobiety żydowskiej”. Ponadto, była redaktorką i wydawczynią czasopisma „Okienko na Świat. Pismo dzieci i młodzieży” w latach 1937–1939. Irena natomiast studia na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończyła poślubiając Karola Piska w Krakowie.
Maria rozpoczęła edukację w Prywatnym Gimnazjum Żeńskim im. Królowej Jadwigi w Krakowie, gdzie w latach 1909/1910 była w drugiej klasie. W jej rówieśnikach była Marią Gutkowską, która także zapisuje się na studia artystyczne. Maria Gutkowska, przybrała role jednej z pierwszych studenek w Akademii Sztuk Pięknych.
Początkowo, w czasie I wojny światowej, rodzina Fromowiczów mieszkała w Wiedniu, gdzie Maria zdała maturę w Polskim Liceum. W roku akademickim 1915/1916 zapisała się jako studentka nadzwyczajna na wydział Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wówczas miała zaledwie osiemnaście lat, co czyniło ją jedną z najmłodszych dziewczyn na roku. Kontynuowała naukę do roku 1917. Następnie, w roku akademickim 1919/1920, podjęła naukę malarstwa pod okiem profesora Wojciecha Weissa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Znalazła się na liście studentek, które jako pierwsze kobiety zaliczyły semestr 1919/1920. Mimo uzyskania bardzo dobrych ocen, nie udało się ustalić powodu, dla którego przerwała studia.
W 1923 roku, mając 25 lat, Maria poślubiła doktora Ernesta Nassau, chemika dwa lata starszego od niej. Dwa lata później osiedliła się w Rzymie, gdzie na początku 1926 roku odbyła prestiżową wystawę w rzymskim klubie Lyceum. Na wystawie zaprezentowała 26 obrazów namalowanych we Włoszech, którymi zyskała entuzjastyczne recenzje, zaniżające artykuł Edwarda Kleinlerera w „Nowym Dzienniku”.
„Krakowianka p. Marja Fromowicz-Nassau zaledwie klika miesięcy bawi we Wieczystym Grodzie. A jednak, a jednak w tak krótkim czasie zdołała już pozyskać względy krytyki, pochwały publiczności oraz ogólne uznanie (rzecz już wprost wyjątkowa!) licznej rzeszy artystów, którzy od lat zamieszkują w Rzymie.”
Podczas jej pobytów w Krakowie, Maria brała udział w wielu wystawach, w tym w II i III Wystawie Niezależnych w 1927 roku. W 1930 roku, na I wystawie sztuki żydowskiej w Akademickim Domu Żydowskim, była jedyną kobietą wystawiającą swe prace w gronie szesnastu mężczyzn. Po tej wystawie jej nazwisko niemal zniknęło z prasy.
Tuż przed wybuchem II wojny światowej, Maria wyszła za mąż po raz drugi za Franca Simeoniego w Mediolanie, co potwierdzały różne publikacje, które nieprawidłowo sugerowały, że zmarła w 1939 roku. W trakcie wojny nie prowadziła działalności artystycznej. Po wojnie wróciła do Mediolanu, gdzie wznowiła malarstwo, prowadziła zajęcia, tłumaczyła teksty oraz pisała. W 1951 roku wzięła udział w wystawie „Nagroda Miasta Monza” w Villa Reale. Również przynależała do Societá per le Belle Arti ed Esposizione Permanente, uczestnicząc w licznych wystawach między 1954 a 1969 rokiem. Ostatnie wystawy miały miejsce w 1969 roku, a później jej nazwisko nie pojawiło się w żadnym katalogu wystaw w Mediolanie.
Ponadto, w archiwum jej wnuka, Ireny Pisek, Amichaia Pardo, przechowywany jest włoski dowód osobisty Marii z 1974 roku, gdzie to powróciła do panieńskiego nazwiska Fromowicz. Zawierał on notatkę o stanie cywilnym „wdowa” i adnotacją „Simeoni”. Zawód, jaki widniał, określono jako „gospodyni domowa”. Nie wiadomo, do kiedy żyła Maria, ani kiedy zmarła lub gdzie została pochowana.
Feliks zmarł przed wybuchem II wojny światowej, 12 czerwca 1936 roku w Krakowie. W lecie 1942 roku Henryka została rozstrzelana w Lwowie. Na cmentarzu żydowskim przy ul. Miodowej w Krakowie znajduje się tablica pamiątkowa upamiętniająca Feliksa Fromowicza, Henrykę Stillerową oraz jej męża Alfreda Stillera. Irena wyemigrowała do Tel Awiwu, gdzie jej potomkowie pozostają do dziś.
Wybrane wystawy
Maria Fromowicz, znana z licznych wystaw, zyskała uznanie na arenie artystycznej w różnych miastach. Jej prace były prezentowane w ważnych galeriach oraz na unikalnych wydarzeniach, które z pewnością zasługują na szczegółowe przedstawienie.
- 16 II-20 III 1927 – Druga Wystawa „Niezależnych”, kamienica Józefa Sterlinga przy ul. Sławkowskiej 12,
- V-VI 1927 – Trzecia Wystawa Niezależnych, Gmach Towarzystwa Rolniczego przy placu Szczepańskim 8, Kraków,
- 16 II 1930 (wernisaż) – I Wystawa malarzy żydowskich w salach Żydowskiego Domu Akademickiego, Kraków, ul. Przemyska 3,
- 13-26 II 1954 – Wystawa indywidualna, Galleria d’Arte Gavioli, Mediolan,
- IV-V 1957 – Milano di ieri e di oggi: attraverso d’arte, Societá per le Belle Arti ed Esposizione Permanente, Mediolan,
- 11-20 IX 1962 – Wystawa indywidualna, Galleria „La Cornice”, Werona,
- 21 III – 3 IV 1964 – Maria Simeoni Fromowicz, Galleria Barbaroux, Mediolan,
- 1967 – Premio Nazionale di bianco nero, Villa Reale, Mediolan,
- 11-27 IV 1969 – Maria Simeoni Fromowicz, Galleria d’arte La Guastalla, Mediolan,
- 1969 – IV Mostra d’arte contemporanea, Villa Reale, Mediolan.
Wystawy te, odbywające się w kluczowych lokalizacjach, nie tylko ukazywały talent artystki, ale również jej trud i zaangażowanie w rozwój sztuki.
Prace w zbiorach
W zbiorach artystycznych znajduje się wiele zanim, które zwracają uwagę. Jednym z nich jest wazon z georginiami autorstwa Marii Fromowicz, który powstał w 1924 roku. Obraz ten został stworzony techniką olejną na tekturze, co nadaje mu niezwykły charakter i fakturę. Aktualnie dzieło to można podziwiać w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu w Pracowni Ikonografii, gdzie otrzymało numer inwentarzowy 2857. Praca ta jest doskonałym przykładem umiejętności artystki oraz jej doboru motywów.
Przypisy
- Iwona Demko, Walka kobiet o prawo do studiowania w Akademii, „Wiadomości ASP”, kwiecień 2018, s. 46.
- IwonaI. Demko IwonaI., Walka kobiet o prawo do studiowania w Akademii, „"Wiadomości ASP"”, kwiecień 2018, s. 46, ISSN 1505-0661 [dostęp 26.03.2020 r.]
- From Krakow to Tehran to Jerusalem: One Jewish Family’s Story [online], IranWire | خانه [dostęp 27.03.2020 r.]
- Henryka Fromowicz Stillerową [online], geni_family_tree [dostęp 26.03.2020 r.]
- Maria Fromowicz Nassan/Nasson/Nassau / Simeoni [online], geni_family_tree [dostęp 26.03.2020 r.]
- HenrykaH. Fromowicz-Stillerowa HenrykaH., Emalje malarskie z Limoges w Muzeum ks. Czartoryskich w Krakowie, Polska Akademia Umiejętności, 1924 [dostęp 26.03.2020 r.]
- Kleinlerer Edward, Wielki sukces artystyczny malarki krakowskiej w Rzymie. Wystawa p. Marji Fromowicz-Nassau. „Nowy Dziennik” 1926, nr 20, z 25.01.1926 r., s. 3
- Kronika artystyczna, „Sztuki Piękne” 1926/1927, r. 3, nr 7, s. 277
- Mojżesz Waldman, Trzecia Wystawa „Niezależnych”. „Nowy Dziennik” 1927, nr 143, z 02.06.1927 r., s. 7
- Mojżesz Waldman, Trzecia Wystawa „Niezależnych”, „Nowy Dziennik” 1927, nr 143, z 02.06.1927 r., s. 6
- St. M., II Wystawa Niezależnych w Krakowie, „Ilustrowany Kurier Codzienny” nr 79 z dnia 21.03.1927 r., s. 3
- Kto wystawia?, „Nowy Dziennik” 1930, nr 42, z 16.02.1930 r., s. 4
- Katalog w posiadaniu spadkobiercy Amichi Pardo (Tel Aviv).
- Materiały do dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 1895-1939, oprac. Józef E. Dutkiewicz, Jadwiga Jeleniewska-Ślesińska, Władysław Ślesiński, Wrocław–Warszawa–Kraków 1969, s. 270.
- Sprawozdanie dyrekcji Prywatnego Gimnazjum Żeńskiego im. Królowej Jadwigi w Krakowie („Pałac Spiski”) z lat 1909/1910, s. 87
- Prace Komisji Historii Sztuki, Tom III, Wydawnictwo Polskiej Akademii Umiejętności, Kraków 1923, s. 38-72
- Słownik Artystów Polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, tom II, D-G, Fromowicz-Nassau Maria. Hasło oprac. Maria Łodyńska-Kosińska. T.2. Wrocław 1975, Wydawnictwo PAN, 1975, s. 251.
- Kronika artystyczna, „Sztuki Piękne” 1930, r. 6, nr 3, s. 110
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Wojciech Solarz (reżyser) | Ryszard Apte | Jarosław Śmietana | Jan Mancewicz | Wacław Borowiec | Paulina Bisztyga | Roma Ligocka | Dominika Kachlik | Piotr Łukasz Studziński | Jan Nepomucen Bobrowicz | Tadeusz Boruta | Kazimierz Adamski (rzeźbiarz) | Gabriela Oberbek | Andrzej Pluszcz | Mieczysław Grąbka | Antoni Pleszowski | Adam Augustyn | Krzysztof Gradowski | Józef Piotrowski (malarz) | Antoni ŻulińskiOceń: Maria Fromowicz