Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej (WIL PK) jest jednym z najstarszych oraz największych wydziałów tej uczelni, który oferuje kształcenie w różnorodnych formach, zarówno stacjonarnych, jak i niestacjonarnych, obejmujących studia I i II stopnia oraz programy w Szkole Doktorskiej.
Oferta edukacyjna Wydziału obejmuje następujące kierunki:
- Studia stacjonarne I stopnia:
- budownictwo (w języku polskim),
- budownictwo (w języku angielskim),
- gospodarka przestrzenna (kierunek międzywydziałowy),
- inżynieria czystego powietrza (kierunek międzywydziałowy),
- transport (w języku polskim).
- Studia stacjonarne II stopnia:
- budownictwo (w języku polskim),
- budownictwo (w języku angielskim),
- gospodarka przestrzenna (kierunek międzywydziałowy),
- transport.
- Studia niestacjonarne I stopnia:
- budownictwo,
- budownictwo (w języku ukraińskim),
- transport.
- Studia niestacjonarne II stopnia:
- budownictwo,
- transport.
Wydział Inżynierii Lądowej dysponuje nowoczesną infrastrukturą, w tym zmodernizowanymi laboratoriami, wśród których wyróżnia się Małopolskie Laboratorium Budownictwa Energooszczędnego oraz Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej. Rada Przedsiębiorców, działająca na wydziale, składa się z ekspertów z czołowych firm związanych z branżą budowlaną i transportową, co ma kluczowe znaczenie dla zgodności programów nauczania z rynkowymi oczekiwaniami.
WIL PK angażuje się także w różnorodne projekty badawcze, współpracując z przedsiębiorstwami oraz instytucjami samorządowymi. Dzięki programowi Erasmus, wydział nawiązał relacje z 90 partnerami z całego świata, co sprzyja międzynarodowej wymianie i podnoszeniu jakości kształcenia.
Historia wydziału
Dzień 5 października 1945 roku to przełomowa data, markująca rozpoczęcie działalności Wydziału Inżynierii. Został on powołany na mocy dekretu z dnia 6 września 1946 roku. W tym czasie stanowił jeden z głównych Wydziałów Politechnicznych przy Akademii Górniczej. W skład wydziału wchodziły trzy oddziały: lądowy, wodny oraz geodezyjny.
Na podstawie uchwały Rady Ministrów z 7 lipca 1954 roku doszło do reorganizacji, w efekcie której Politechnika Krakowska powstała z Wydziału Budownictwa Lądowego, oddzielając oddział wodny oraz geodezyjny, które utworzyły osobny Wydział Budownictwa Wodnego. W owym czasie Wydział Budownictwa Lądowego kształcił około 840 studentów.
W 1970 roku, w wyniku kolejnej reorganizacji, nastąpiły znaczące zmiany również w strukturze wydziału. Zlikwidowane katedry zostały zastąpione instytutami, które funkcjonują do dziś, aczkolwiek ich struktura została wzbogacona o katedry oraz zakłady. Ponadto, w obrębie wydziału, powołano także samodzielne zakłady, co z kolei przyczyniło się do urozmaicenia oferty edukacyjnej.
Ostatecznie, w 1987 roku, wydział przyjął nową nazwę – Wydział Inżynierii Lądowej, co podkreśliło jego rozwój i specjalizację w dziedzinie inżynierii lądowej.
Główne kierunki działalności naukowo-badawczej
W zakresie działalności naukowo-badawczej jednostki na Politechnice Krakowskiej realizowane są różnorodne kierunki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju inżynierii lądowej.
- przeprowadzanie pomiarów zużycia nośników energii w budynkach przy skorzystaniu z wybranych technologii oraz instalacji, a także badanie wpływu różnych systemów ogrzewania, chłodzenia i wentylacji pomieszczeń na parametry komfortu użytkowania, co obejmuje również pomiary komfortu cieplnego i akustycznego w obiektach,
- analiza charakterystyk cieplnych badanych przegród budowlanych, modelowanie wewnętrznych zysków ciepła od promieniowania słonecznego przez przegrody zarówno przeźroczyste, jak i nieprzeźroczyste,
- ocena oddziaływania automatyki, układów regulacji oraz inteligentnego sterowania na zużycie energii i jakość klimatu wewnętrznego,
- metody szacowania kosztów eksploatacji poszczególnych systemów z uwzględnieniem przewidywanych kosztów inwestycyjnych w kontekście badanych technologii, dynamika modelowania efektywności energetycznej budynków energooszczędnych przy użyciu specjalistycznych programów komputerowych,
- fizyka budowli, projektowanie budynków energooszczędnych oraz poszukiwanie niekonwencjonalnych źródeł energii do ogrzewania budynków,
- projektowanie i eksploatacja budynków nowej generacji, tzw. budynków inteligentnych oraz automatyczne sterowanie procesami w budowlach,
- badania dotyczące inżynierii materiałów budowlanych, udoskonalanie metod badania materiałów oraz konstrukcji budowlanych, analiza trwałości wykorzystywanych materiałów oraz elementów konstrukcyjnych, ochrona przed korozją, nowe technologie realizacji budowli, wzmocnienie oraz rekonstrukcja obiektów, technologia betonu oraz prefabrykacji, w tym betonowe konstrukcje sprężone i żelbetowe,
- mobilnej analizy komputerowej dotyczącej konstrukcji betonowych, żelbetowych, murowych, drewnianych oraz prefabrykowanych, wykorzystywanie probabilistycznych metod projektowania, badanie konstrukcji metalowych oraz problematyki projektowania mostów i tuneli,
- inżynieria ruchu, obejmująca badania procesów ruchu, analizy przepustowości dróg i skrzyżowań, zagadnienia związane z bezpieczeństwem ruchu oraz infrastrukturą transportową, a także zagadnienia ochrony środowiska w transporcie oraz ulepszanie metod projektowania infrastruktury transportowej,
- planowanie systemów komunikacyjnych, w tym opracowywanie studiów techniczno-ekonomicznych dla korytarzy transportowych, planowanie sieci transportowych, organizacja miejskiej komunikacji zbiorowej oraz transportu lotniczego,
- budownictwo drogowe i kolejowe z akcentem na problemy technologiczne i mechanikę nawierzchni drogowej, kolejowej oraz lotniskowej,
- analiza statyczna i dynamiczna budowli, uwzględniająca wpływy sejsmiczne i parasejsmiczne oraz obciążenia wiatrem,
- mechanika materiałów sprężystych, lepkich oraz plastycznych, a także szczegółowe omówienie zagadnień związanych z zniszczeniem lub kontaktem,
- zastosowanie metod obliczeniowych w teorii konstrukcji oraz mechanice materiałów, wykorzystanie sztucznej inteligencji w mechanice konstrukcji oraz komputerowe symulacje wspierające proces projektowania,
- formułowanie oraz rozwiązywanie problemów związanych z optymalnym kształtowaniem oraz sterowaniem konstrukcji,
- systemy informacyjne, grafika komputerowa oraz modelowanie w budownictwie,
- zarządzanie infrastrukturą transportową, systemy sterowania ruchem, niezawodność oraz bezpieczeństwo w transporcie lotniczym oraz eksploatacja lotnisk,
- zarządzanie firmami transportowymi i logistycznymi, projektowanie inteligentnych systemów transportowych, aplikacja telematyki w ruchu drogowym oraz systemy logistyki miejskiej,
- organizacja i zarządzanie procesami budowlanymi, prowadzenie symulacji dotyczących metody normowania procesów budowlanych, zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi, a także kształtowanie strategii oraz polityki rynkowej,
- analiza kosztów w cyklu życia obiektów budowlanych (LCC) oraz modelowanie informacji o budynku w systemie BIM, uwzględniające projektowanie w 3D, czasowe w 4D, koszty w 5D oraz użytkowanie w 6D.
Struktura organizacyjna
Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej składa się z wyspecjalizowanych jednostek, które prowadzą badania oraz kształcenie w różnorodnych aspektach inżynierii budowlanej.
- Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych,
- Katedra Inżynierii Materiałów Budowlanych,
- Katedra Konstrukcji Mostowych, Metalowych i Drewnianych,
- Katedra Budownictwa Ogólnego i Fizyki Budowli,
- Katedra Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu,
- Katedra Systemów Transportowych,
- Katedra Zarządzania w Budownictwie,
- Katedra Mechaniki Budowli i Materiałów,
- Katedra Geotechniki i Wytrzymałości Materiałów,
- Katedra Technologii Informatycznych w Inżynierii,
- Centrum Certyfikacji Budowlanej,
- Laboratorium Badawcze Materiałów i Konstrukcji Budowlanych,
- Małopolskie Laboratorium Budownictwa Energooszczędnego,
- Laboratorium Inżynierii Wiatrowej,
- Laboratorium Badania Odkształceń i Drgań Budowli.
Każda z wymienionych jednostek odgrywa kluczową rolę w realizacji projektów badawczych, jak również w kształceniu przyszłych specjalistów w zakresie budownictwa.
Dziekani wydziału
Wydział Inżynierii Lądowej i Wodnej (1945 – 1953)
W okresie od 1945 do 1953 roku, na czołowej pozycji wydziału stał Edmund Wilczkiewicz w roku akademickim 1945/46. Kolejnymi dziekanami w następnych latach byli Marian Kamieński (1946/47), a także Włodzimierz Roniewicz pełniący swoje obowiązki od roku 1947/48 do 1951/52. Ostatnim dziekanem tego okresu był Mieczysław Wrona, który sprawował funkcję w roku akademickim 1952/53.
Wydział Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej (1954 – 1984)
W latach 1954-1984, wydział ten prowadził różne działania akademickie pod przewodnictwem Bronisława Kopycińskiego, który pełnił funkcję dziekana w latach 1953/54 – 1955/56. Następnie, Michał Fuksa sprawował tę rolę w latach 1956/57 – 1957/58, a po nim Kazimierz Sokalski od 1958/59 do 1964/65. Dalszymi dziekanami byli: Jan Wątorski (1965/66 – 1967/68), Stefan Piechnik (1968/69 – 1972/73), Krzysztof Piwowarski (1973/74 – 1977/78), oraz Władysław Muszyński (1978/79 – 1983/84).
Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej (1985 – obecnie)
Od 1985 roku, na wydziale odbywały się dalsze zmiany w zarządzie. Pierwszym dziekanem w tym okresie był Stefan Piechnik, który pełnił funkcję od 1984/85 do 1989/90. Następnie, Antoni Stachowicz sprawował obowiązki dziekana w latach 1990/91 – 1995/96, a Kazimierz Furtak w latach 1996/97 – 2001/02. W kolejnych latach, dziekanem był Jacek Śliwiński (2002/03 – 2007/08), a następnie Tadeusz Tatara (2008/09 – 2016/17). Obecnym dziekanem jest Andrzej Szarata, który objął stanowisko w roku 2016/17 i pełni je do chwili obecnej.
Władze (kadencja 2021–2024)
W kadencji 2021–2024 na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej pełnią swoje funkcje następujące osoby:
- dr hab. inż. Lucyna Domagała, prof. PK – dziekan,
- dr inż. Aleksandra Faron – prodziekan,
- dr hab. inż. Dorota Jasińska, prof. PK – prodziekan,
- dr hab. inż. Agnieszka Leśniak, prof. PK – prodziekan,
- dr inż. Marcin Tekieli – prodziekan.
Koła naukowe
Na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej działa szereg aktywnych kół naukowych, które pozwalają studentom rozwijać swoje umiejętności oraz zdobywać doświadczenie w różnych dziedzinach inżynierii. Wśród istniejących grup możemy znaleźć:
- Koło Naukowe Inżynierii Materiałów Budowlanych Footprint,
- Koło Naukowe Konstrukcji Żelbetowych CONKRET,
- Koło Naukowe Konstrukcji Mostowych,
- Koło Naukowe Dróg Kolejowych,
- Koło Naukowe Geologów KWARC,
- Koło Naukowe Mechaniki Budowli,
- BIMcepcja Koło Naukowe Zastosowań Informatyki,
- Koło Naukowe Transportu TRANSIT,
- Koło Naukowe Organizacji Budownictwa,
- Koło Naukowe Budownictwa Innowacyjnego InBud,
- Koło Naukowe Konstrukcji Drewnianych i Innych Surowców Tradycyjnych „Korniki”,
- Koło Naukowe ECOPOWER,
- Koło Naukowe Drogowców WIRAŻ,
- Koło Naukowe Konstrukcji Metalowych „Metalowcy”,
- Interdyscyplinarne Koło Naukowe (WIL PK – wydział wiodący) Koło Naukowe FutureLab 3D Masters.
Te organizacje stanowią doskonałe platformy do nauki oraz współpracy między studentami z różnych specjalności, podnosząc tym samym poziom wiedzy i innowacyjności w inżynierii lądowej.
Przypisy
- Wykaz Kół Naukowych działających na Wydziale Inżynierii Lądowej.
- Władze Dziekańskie. wil.pk.edu.pl. [dostęp 25.02.2016 r.]
- UrszulaU. Czarska UrszulaU., Dziekani Wydziału w latach 1945–2008 [online], www.wil.pk.edu.pl [dostęp 25.02.2016 r.]
- Struktura Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. www.wil.pk.edu.pl. [dostęp 25.02.2016 r.]
- UrszulaU. Czarska UrszulaU., Historia wydziału [online], www.wil.pk.edu.pl [dostęp 25.02.2016 r.]
- UrszulaU. Czarska UrszulaU., Informacje ogólne o studiach [online], www.wil.pk.edu.pl [dostęp 25.02.2016 r.]
- BiankaB. Siwińska BiankaB., Informator Maturzystów PERSPEKTYWY 2015, wrzesień 2014 r.
- Wielu, Informator Wydziału Inżynierii Lądowej, 2015 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Uczelnie":
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | Wyższa Szkoła Ekonomii i Informatyki w Krakowie | Wyższe Seminarium Duchowne Archidiecezji Krakowskiej | Wyższe Seminarium Duchowne Zakonu Paulinów | Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki Politechniki Krakowskiej | Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Krakowskiej | Collegium Zoologicum Uniwersytetu Jagiellońskiego | Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie | Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej Politechniki Krakowskiej | Wydział Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej | Wydział Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Krakowskiej | Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie | Uniwersytet Ignatianum w Krakowie | Theatrum Anatomicum w Krakowie | Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki | Ośrodek Akademicki BarbakanOceń: Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej