Ewa Mirowska


Ewa Mirowska, urodzona 17 października 1940 roku w Krakowie, to wybitna polska aktorka teatralna i filmowa, a także pedagog. Jej niezwykła kariera artystyczna rozpoczęła się w jednej z najbardziej renomowanych instytucji w kraju.

Jest absolwentką krakowskiej PWST, gdzie zdobyła fundamentalne umiejętności sceniczne, które z powodzeniem wykorzystuje przez lata w swojej pracy. Jej talent wokalny i dramatyczny zaowocował długoletnią współpracą z Teatrem im. S. Jaracza w Łodzi, gdzie zagrała w wielu pamiętnych rolach, zyskując uznanie zarówno wśród widzów, jak i krytyków.

Oprócz kariery aktorskiej, Ewa Mirowska pełni również funkcję profesora na wydziale aktorskim łódzkiej filmówki, co pozwala jej dzielić się wiedzą i doświadczeniem z młodymi adeptami sztuki teatralnej i filmowej.

Role teatralne

Ewa Mirowska ma na swoim koncie wiele znaczących ról teatralnych, które miały wpływ na polską scenę teatralną. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich:

  • Mirandolina w sztuce Carla Goldoniego, reżyseria Wanda Laskowska,
  • Gertruda w „Hamlecie” Williama Szekspira, reżyseria Jan Maciejowski,
  • Antygona w dramacie Sofoklesa, reżyseria Jerzy Grzegorzewski,
  • Stara kobieta w „Starej kobiecie wysiaduje” Tadeusza Różewicza, reżyser Ewa Bułhak,
  • Okapi w sztuce Stanisława Grochowiaka, reżyseria Jan Maciejowski,
  • Blanche w „Tramwaju zwanym pożądaniem” Tennessee Williamsa, reżyser Jan Bratkowski,
  • Julia w „Pannie Julii” Augusta Strindberga, reżyser Wojciech Szulczyński,
  • Sekretarka w „Kartotece” Tadeusza Różewicza, reżyser Ryszard Major,
  • Maestro w „Trans-Atlantyku” Witolda Gombrowicza, reżyser Mikołaj Grabowski,
  • Radczyni w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego, reżyser Bohdan Hussakowski,
  • Tamora w „Tytusie Andronikusi” Williama Szekspira, reżyser Maciej Prus,
  • Muza w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego, reżyser Maciej Prus,
  • Królowa Śniegu w adaptacji Hansa Christiana Andersena, reżyser Waldemar Zawodziński,
  • Orbánova w „Zabawie w koty” Istvána Örkényego, reżyser Waldemar Zawodziński.

Każda z wymienionych ról podkreśla ogromne umiejętności aktorskie Ewy Mirowskiej oraz jej zaangażowanie w różnorodne projekty teatralne, które wzbogacają kulturę polską.

Filmografia

Ewa Mirowska zyskała uznanie w polskim kinie dzięki szeregowi zróżnicowanych ról filmowych, które zrealizowała w ciągu swojej kariery. Poniżej przedstawiamy jej wybrane osiągnięcia filmowe:

  • Gąszcz (1997), reż. Małgorzata Burzyńska – Matka Andrzeja,
  • Profesor na drodze (1973), reż. Zbigniew Chmielewski – Halina Pawlakowa,
  • Tabliczka marzenia (1968), reż. Zbigniew Chmielewski – Ekspedientka w sklepie,
  • Julia, Anna, Genowefa… (1967), reż. Anna Sokołowska – Urzędniczka PCK,
  • Beata (1964), reż. Anna Sokołowska – Ewa.

Odznaczenia

Ewa Mirowska, w swojej karierze, otrzymała wiele prestiżowych odznaczeń, które świadczą o jej znaczącym wkładzie w kulturę i społeczność. Poniżej przedstawiono listę nagród, które uświetniają jej osiągnięcia:

  • 1972 Honorowa Odznaka miasta Łodzi,
  • 1975 Srebrny Krzyż Zasługi,
  • 1977 Odznaka „Zasłużony Działacz Kultury”,
  • 1985 Złoty Krzyż Zasługi,
  • 1998 Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski,
  • 1999 Odznaka za zasługi dla Łodzi,
  • 2006 Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Przypisy

  1. Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. www.gov.pl. [dostęp 05.07.2020 r.]
  2. 5.10.1998 r. M.P. z 1998 r. nr 43, poz. 608

Oceń: Ewa Mirowska

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:13