Michał Borczuch


Michał Borczuch, urodzony 2 czerwca 1979 roku w Krakowie, to wybitny polski reżyser teatralny oraz twórca adaptacji literackich. Jego prace zyskały uznanie, a on sam został uznany za jednego z najbardziej utalentowanych przedstawicieli młodego pokolenia w polskim teatrze.

W swojej twórczości Borczuch czerpie inspirację z różnych źródeł, w tym baśni Hansa Christiana Andersena, a także z psychoanalizy Zygmunta Freuda oraz powieści Johanna Wolfganga von Goethego. Takie podejście sprawia, że jego spektakle często niosą ze sobą głębokie przesłania i refleksję nad ludzką naturą.

Życiorys

Zanim podjął decyzję o rozpoczęciu studiów z zakresu sztuki teatralnej, Michał Borczuch wybrał kierunek grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zdobył solidne podstawy artystyczne. Ukończył również Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie, co otworzyło mu drogę do tworzenia własnych spektakli. Już w 2005 roku zadebiutował przedstawieniem pt. KOMPOnenty autorstwa Małgorzaty Owsiany, które szybko zyskało uznanie i zostało włączone do repertuaru Starego Teatru.

W trakcie studiów reżyserskich miał okazję asystować uznanym twórcom, w tym Kazimierzowi Kutzowi przy spektaklu „Pieszo” na podstawie dramatów Sławomira Mrożka oraz Pawłowi Miśkiewiczowi podczas realizacji „Niewina” Dei Loher. Dodatkowo, współpracował z Krystianem Lupą nad operą Czarodziejski flet Mozarta, która miała swoją premierę w Theater an der Wien w 2006 roku.

W ramach prestiżowego stypendium The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, Borczuch miał szansę na roczną wymianę doświadczeń z wybitnym reżyserem Patricem Chéreau. Jego prace zdobyły liczne nominacje do Paszportu „Polityki”, a w 2017 roku otrzymał tę wyróżniającą nagrodę, w uznaniu za oryginalne podejście do sztuki, które zarówno fascynowało, jak i potrafiło wprawić widzów w stan niepewności.

Reżyser angażował się w tworzenie spektakli z osobami z grup społecznych wymagających szczególnej uwagi, takimi jak dzieci z rodzin dysfunkcyjnych czy osoby z autyzmem. Efektem tych działań były między innymi spektakle Lepiej tam nie idź oraz Paradiso. W 2013 roku powstało Lepiej tam nie idź, w którym dzieci z Domu Dziecka w Szamocinie współtworzyły scenografię oraz wizualizacje. Poprzez improwizację udało się stworzyć baśniowe przedstawienie, które podejmowało trudne tematy takie jak bieda i społeczna niesprawiedliwość.

W Paradiso, które miało premierę w 2014 roku, odbył się niezwykły dialog pomiędzy profesjonalnymi aktorami a amatorami z różnymi rodzajami autyzmu, co zaowocowało humanistyczną opowieścią o nowatorskiej treści. Monika Świerkosz w Didaskaliach zauważyła: „Czyniąc osoby autystyczne przewodnikami na drodze poznania zaklętej w arcydziele Dantego „doskonałości”, Michał Borczuch proponuje kulturowy i percepcyjny eksperyment”.

W 2007 roku Borczuch po raz pierwszy wprowadził na polską scenę nieocenzurowaną wersję dramatu Franka Wedekinda zatytułowanego Lulu. Spektakl ten był próbą analizy seksualności w kontekście indywidualnym oraz społecznym, co przyciągnęło uwagę krytyków. Po przeprowadzce do Warszawy, w 2009 roku zrealizował Portret Doriana Graya na podstawie powieści Oscara Wilde’a. Spektakl ten, zagrał Piotr Polak w tytułowej roli, był krytyką współczesnych ideałów społecznych i ukazywał lęki związane z utopijnymi aspiracjami artystów.

W 2010 roku powrócił do TR Warszawa z kolejnym dziełem Witkacego Metafizyka Dwugłowego Cielęcia. Ta sztuka była inspirowana egzotycznymi podróżami Witkacego, które posłużyły Borczuchowi jako klucz do zrozumienia międzyludzkich pragnień i potrzeb.

Rok 2012 był momentem debiutu Michała Borczucha na międzynarodowej scenie, gdy w teatrach Schauspielhaus w Düsseldorfie wystawił spektakl oparty na książce Swietłany Aleksijewicz Wojna nie ma w sobie nic z kobiety. Współpraca z dramaturgiem Tomaszem Śpiewakiem zaowocowała wieloma uznawanymi projektami, w tym Zachodnim wybrzeżu. Powrót na pustynię w Teatrze Polskim we Wrocławiu w 2013 roku, które jako złożona narracja, skupiało się na refleksji nad zamkniętymi systemami luster.

Podczas zakończenia programu mentorskiego Rolexa, Michał Borczuch miał zaszczyt zaprezentować w Wenecji przygotowania do spektaklu Apokalipsa, który zadebiutował w Nowym Teatrze w Warszawie w 2014 roku. Spektakl inspirowany był ostatnią rozmową Piera Paolo Pasoliniego oraz twórczością Oriany Fallaci, w której kluczową postacią był Kevin Carter, fotograf, znany z kontrowersyjnego zdjęcia przedstawiającego wygłodzoną dziewczynkę obok sępa. Ta faktograficzna warstwa stanowi tylko tło do głębszej analizy kultury i społeczeństwa w jego twórczości.

Realizacje teatralne

Michał Borczuch to artysta teatralny, którego dorobek jest imponujący i różnorodny. Jego realizacje teatralne przyciągają uwagę zarówno krytyków, jak i widzów. Wśród jego znaczących dzieł znajdują się:

  • Przemiany w Teatrze Studio w Warszawie (premiera 19 września 2021),
  • Żaby w Teatrze Studio w Warszawie (premiera 6 maja 2018),
  • Zew Cthulhu w Nowym Teatrze w Warszawie (premiera 24 marca 2017),
  • Wszystko o mojej matce w Teatrze Łaźni Nowej w Krakowie (premiera 22 kwietnia 2016),
  • Faust w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (premiera 14 marca 2015),
  • Apokalipsa w Nowym Teatrze w Warszawie (premiera 29 września 2014),
  • Paradiso w Teatrze Łaźni Nowej (premiera 21 czerwca 2014),
  • Zachodnie Wybrzeże. Powrót na pustynię w Teatrze Polskim we Wrocławiu, Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego (premiera 4 października 2013),
  • Lepiej tam nie idź w siedzibie Społecznego Stowarzyszenia Edukacyjno-Teatralnego „Stacja Szamocin” (premiera 3 września 2013),
  • Wojna nie ma w sobie nic z kobiety w Schauspielhaus Düsseldorf (premiera 21 grudnia 2012),
  • Królowa Śniegu w Stadzie Ogierów Książ (premiera 30 czerwca 2012),
  • Hans, Dora i Wilk w Teatrze Polskim we Wrocławiu, Scena na Świebodzkim (premiera 9 marca 2012),
  • Brand. Miasto. Wybrani w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (premiera 2011),
  • Metafizyka Dwugłowego Cielęcia w TR Warszawa (premiera 17 września 2010),
  • Wieczór Trzech Króli w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu (premiera 27 marca 2010),
  • Werter w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Scena Kameralna (premiera 30 października 2009),
  • Portret Doriana Greya w TR Warszawa (premiera 3 marca 2009),
  • Wieczór Sierot na Festiwal Dialogu Czterech Kultur w Łodzi (premiera 8 września 2008),
  • Lulu w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Duża Scena (premiera 26 października 2007),
  • Leonce i Lena w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy (premiera 10 marca 2007),
  • Wielki Człowiek do Małych Interesów w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej Kraków, Nowa Scena (premiera 22 września 2005).

Przypisy

  1. #OdkrywamySię. Michał Borczuch: nie każdy gej jest porządny, jak chciałyby polskie seriale [online], Onet Kultura, 23.09.2021 r. [dostęp 30.09.2021 r.]
  2. Informacja o „Apokalipsie” na culture.pl.
  3. Recenzja spektaklu „Zachodnie wybrzeże...”.
  4. Dyskusja na temat tego, czym jest dramaturg w tygodniku „Polityka”.
  5. Wydarzenie na culture.pl.
  6. Recenzja spektaklu „Metafizyka dwugłowego cielęcia”.
  7. Wypowiedź Anety Kyzioł.
  8. Recenzja „Lulu”.
  9. Recenzja spektaklu „Paradiso”.
  10. Strona spektaklu „Paradiso”.
  11. Recenzja spektaklu „Lepiej tam nie idź”.
  12. Strona spektaklu „Lepiej tam nie idź”. [dostęp 25.11.2014 r.]
  13. Strona spektaklu „Portret Doriana Greya”. [dostęp 25.11.2014 r.]
  14. Recenzja spektaklu „Portret Doriana Greya”.
  15. Patrice Chéreau and Michał Borczuch on rolexmentorprotege.com.
  16. Uzasadnienie kapituły Paszportów Polityki.
  17. Dziennik stypendiów Rolexa.
  18. Strona spektaklu „Apokalipsa”.
  19. Dea Loher na dramatwspolczesny.pl. [dostęp 25.11.2014 r.]
  20. Cyfrowe Muzeum Starego Teatru.
  21. Warszawa. Borczuch reżyseruje „Zew Cthulhu” w Nowym Teatrze [online], www.e-teatr.pl [dostęp 09.12.2017 r.]

Oceń: Michał Borczuch

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:17