Stanisław Teofil Szelichowski, urodzony 3 czerwca 1930 roku w Krakowie, był postacią nie do przecenienia w polskim dziennikarstwie oraz środowisku motoryzacyjnym. Zmarł 27 grudnia 2017 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie istotny ślad w tych dziedzinach.
Jego działalność jako dziennikarz oraz zaangażowanie w motoryzację sprawiły, że stał się znany w całym kraju, a jego prace zyskały uznanie zarówno wśród czytelników, jak i profesjonalistów w tej branży.
Życiorys
W 1949 roku, Stanisław Szelichowski ukończył Państwowe Gimnazjum i Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie. Był absolwentem Wydziału Samochodowego Politechniki Warszawskiej, co stanowiło fundament jego przyszłej kariery. Od połowy lat 50. XX wieku, jego nazwisko wiązało się z redakcją tygodnika Motor, gdzie przez wiele lat pełnił funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Poza tym, znacząco angażował się w działalność Polskiego Związku Motorowego, obejmując stanowisko sekretarza generalnego w latach 1979–1987.
W ostatnich latach życia, uczestniczył w pracach zespołu ds. wyróżnień i odznaczeń przy Zarządzie Głównym PZM. Szelichowski reprezentował również PZM w Międzynarodowej Komisji Sportowej FISA. Jako jeden z współtwórców polskiego kartingu, przez wiele kadencji był wiceprezesem Międzynarodowej Komisji Kartingowej CIK. Jego doświadczenie i pasja do motoryzacji pozwoliły mu obserwować prestiżowe wydarzenia, takie jak Rajd Monte Carlo w 1985 roku czy Rajd Wybrzeża Kości Słoniowej.
W Automobilklubie Polskim pełnił rolę przewodniczącego zespołu historycznego, a w Automobilklubie Warszawskim w latach 60. XX wieku, kierował Komisją Propagandy. Od lat 90. XX wieku, Szelichowski był związany z redakcją magazynu Transport Technika Motoryzacyjna i był członkiem zarządu Auto Klubu Dziennikarzy Polskich. W uznaniu jego wybitnych zasług w dziedzinie dziennikarstwa motoryzacyjnego, 10 listopada 2001 roku, otrzymał Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski oraz inne prestiżowe odznaczenia.
Wybrana bibliografia autorska
Oto wybrane dzieła autorstwa Stanisława Szelichowskiego, które znacząco wpłynęły na rozwój polskiej motoryzacji oraz edukację w tym zakresie:
- 100 porad Motoru dla motocyklistów (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1961),
- 120 lat sportu samochodowego w Polsce (Axis Mundi, cop., Warszawa, 2013; ISBN 978-83-61432-62-3, wspólnie z Robertem Muchą),
- Chcę lepiej prowadzić samochód (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1982; ISBN 83-206-0192-4),
- Dzieje polskiej motoryzacji (Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, Warszawa, 2012; ISBN 978-83-7729-094-1),
- Karting w szkole (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982; ISBN 83-02-01268-8, wspólnie z Zdobysławem Perzyńskim i Januszem Wasiakiem),
- Motoryzacja w Polsce (Carta Blanca. Grupa Wydawnicza PWN, Warszawa, 2012; ISBN 978-83-7705-207-5),
- Sto lat polskiej motoryzacji (Krakowska Oficyna SAB, Kraków 2003; ISBN 83-918699-0-3).
Przypisy
- Stanisław Szelichowski. nekrologi.wyborcza.pl. [dostęp 31.12.2017 r.]
- a b Odszedł Stanisław Szelichowski. newsauto.pl. [dostęp 29.12.2017 r.]
- Edmund Kujawski (red.), Witold Grabski (red.): „Pochodem idziemy...” Dzieje i legenda Szkoły im. Stefana Batorego w Warszawie. Warszawa: Stowarzyszenie Wychowanków Gimnazjum i Liceum im.Stefana Batorego w Warszawie, 2003 r.
- M.P. z 2002 r. nr 7, poz. 132
Pozostali ludzie w kategorii "Media i komunikacja":
Wawrzyniec Smoczyński | Stefan Rieger | Roman Graczyk | Wojciech Tochman | Krzysztof Budziakowski | Juliusz Jerzy Herlinger | Małgorzata Czyńska | Bogusław Chrabota | Michał Koterski | Grzegorz Kurkiewicz | Katarzyna Zimmerer | Tadeusz Górski (dziennikarz) | Tomasz Fiałkowski | Andrzej Mroczek | Piotr Legutko | Michał Zieliński (fotoreporter) | Andrzej Matuszczyk | Grzegorz Tusiewicz | Ryszard Löw | Dominika KozłowskaOceń: Stanisław Szelichowski