Maja Miro-Wiśniewska


Maja Miro-Wiśniewska, urodzona w Krakowie, to znana postać w świecie muzyki, która zdobyła renomę jako multiflecistka. Specjalizuje się w grze na poprzecznych fletach historycznych, co czyni ją wyjątkową artystką na polskiej scenie muzycznej. Dodatkowo, Maja jest również kompozytorką, co podkreśla jej wszechstronność i talent w dziedzinie muzyki.

Życiorys

Maja Miro-Wiśniewska to utalentowana flecistka, która ukończyła flet barokowy na Akademii Muzycznej w Krakowie. Dodatkowo, zgłębiła wiedzę na temat historycznych fletów poprzecznych w Conservatorium van Amsterdam oraz studiowała psychologię stosowaną na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 2016 roku uzyskała stopień doktora sztuki na Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, gdzie jej praca dotyczyła współczesnych kompozycji na flet barokowy.

Od 2010 roku Maja ma silne związki z miastem Gdańsk. Pełni rolę prezesa Fundacji Silva Rerum, która promuje muzykę wykonywaną na instrumentach historycznych. Jest również flecistką zespołu Silva Rerum arte oraz Goldberg Baroque Ensemble. Maja Miro-Wiśniewska pełni funkcję dyrektor artystycznej festiwalu instrumentów historycznych Cappella Angelica, który odbywa się w bazylice Mariackiej w Gdańsku.

Obecnie wykłada na Akademii Muzycznej w Gdańsku, dzieląc się swoją wiedzą i pasją z kolejnymi pokoleniami muzyków.

Projekty autorskie

Maja Miro-Wiśniewska to artystka, która z pasją łączy muzykę i sztukę performatywną. Poniżej przedstawiamy listę jej autorskich projektów, które cechują się innowacyjnością oraz głębokim związkiem z historią i kulturą.

  • SONABULARIUM. FLET Z DNA BAŁTYKU – projekt wokół XVIII-wiecznej fife, wydobytej z wraku statku General Carleton (2024),
  • HYMNUS AD ORTUM SOLIS – medytatywne improwizacje nawiązujące do archaicznych pieśni z XVI-wiecznych kancjonałów ewangelików reformowanych. Projekt dla Białorusi (2021),
  • PLA EASTE DON’T STOP – improwizowany koncert zrealizowany w czasie kwarantanny związanej z COVID-19, skierowany do przechodniów w Stoczni Cesarskiej w Gdańsku (2020),
  • NIRENSKA – spektakl teatru tańca o życiu Poli Nireńskiej; w projekcie uczestniczyli: Ć/DŹ Teatr Ciała i Dźwięku, Agafia Wieliczko (taneczna choreografia), Maja Miro-Wiśniewska (muzyka, flety), Zbigniew Chojnacki (muzyka, akordeon, elektronika); premiera podczas Festiwalu Kultury Żydowskiej ZBLIŻENIA w Gdańsku (2019),
  • KOŃCZĄ MI SIĘ SŁOWA – spektakl teatru tańca [Ć/DŹ] Teatr Ciała i Dźwięku, z choreografią Agafii Wieliczko i muzyką Mai Miro-Wiśniewskiej; premiera w Teatrze BOTO (2019),
  • SZTUKA ODDYCHANIA – intermedialny spektakl; Joanna Czajkowska i Agafia Wieliczko (taniec, choreografia), Maja Miro-Wiśniewska (flety), Adriana Majdzińska (instalacja); pierwsza prezentacja w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim (2017),
  • KRÓL. SONATY I LISTY – projekt przedstawiający muzykę i korespondencję Fryderyka II; w wykonaniu Mai Miro-Wiśniewskiej (traverso), Małgorzaty Sarbak (klawesyn), Agnieszki Oszańca (wiolonczela barokowa), Renii Gosławskiej (interpretacja tekstów), Marka Zygmunta (video) (2015),
  • SCHOPENHAUER BYŁA KOBIETĄ – muzyczny suplement do gdańskich wspomnień Johanny Schopenhauer; premiera na Festiwalu MUSICALIA BALTICA w Centrum św. Jana w Gdańsku (2014),
  • KRÓTKA HISTORIA DOBREJ MUZYKI NA DWA DREWNIANE FLETY – współpraca Mai Miro-Wiśniewskiej i Elin Olstorpe przy wykorzystaniu historycznych fletów (2011),
  • TANGO NUEVO BAROCCO – ludzie Ludwika XIV z pewnością kochaliby tango, premiera miała miejsce w Centrum Sztuki Manggha w Krakowie (2007),
  • GRY DWORSKIE – utwór na 4 stopy i 5 par rąk z zespołem Chambre 5 (2006),
  • ANATOMIA TAŃCA – prezentacja form tanecznych: Chaconne, Gavotte, Musette (2006).

Każdy z tych projektów odzwierciedla twórczą osobowość Mai Miro-Wiśniewskiej oraz jej zaangażowanie w eksplorację zmieniających się kontekstów muzycznych i kulturowych.

Płyty

W dorobku artystycznym Maji Miro-Wiśniewskiej znajdują się różnorodne albumy, które odzwierciedlają jej pasję do muzyki i sztuki. Oto niektóre z nich:

  • BOISMORTIER OP. 91 (Dux, 2021),
  • HYMNUS AD ORTUM SOLIS (2021),
  • MINIMAL BLOOD. Tradycyjne pieśni o kobietach i krwi (2018),
  • DE ARTE RESPIRANDI. Dawne traktaty medyczne i nowa muzyka na flet barokowy (2017),
  • Muzyka do zaginionego filmu jidysz, Maja Miro | Maria Ka (2017).

Przypisy

  1. sonabularium. flet z dna bałtyku, by Maja Miro [online], Bandcamp Maja Miro [dostęp 28.04.2024 r.] (ang.).
  2. HYMNUS AD ORTUM SOLIS, by Maja Miro [online], Maja Miro [dostęp 26.08.2021 r.] .
  3. 31 sierpnia 2019 wFestiwaleNadchodzące, 8.09 Nirenska, Ć/DŹ teatr ciała i dźwięku [online], Pomorze Kultury. Teatr, 31.08.2019 r. [dostęp 19.05.2020 r.]
  4. MAJA MIRO [online], traverso [dostęp 19.05.2020 r.] (pol.).
  5. Silva Rerum arte – muzyka na instrumentach historycznych [online], Silva Rerum arte [dostęp 19.05.2020 r.] (pol.).
  6. „Minimal Blood”. Tradycyjne pieśni o kobietach i krwi [online], PolskieRadio.pl [dostęp 19.05.2020 r.] .
  7. Młode płyty [online], Co w duszy gra [dostęp 19.05.2020 r.] (pol.).
  8. MAJA MIRO, MARIA KA „MUZYKA DO ZAGINIONEGO FILMU JIDYSZ” Wirtualne Gęśle za rok 2018 [online], www.gesle.folk.pl [dostęp 19.05.2020 r.] .
  9. a, Kończą mi się słowa [online], DOMAGALAsieKULTURY [dostęp 19.05.2020 r.] (pol.).
  10. Zapis koncertu PLEASE, DON’T STOP https://www.youtube.com/watch?v=8hMrzlvHnkY.

Oceń: Maja Miro-Wiśniewska

Średnia ocena:4.93 Liczba ocen:17