Hanka Lewkowiczówna, urodzona w 1918 roku w Krakowie, jest osobą o wyjątkowo bogatym dorobku artystycznym. Jej twórczość obejmowała rzeźbę, malarstwo oraz taniec, co czyniło ją niezwykle wszechstronną artystką.
Na przestrzeni swojego życia Hanka miała okazję rozwijać swoje talenty w różnych dziedzinach sztuki, a jej dziedzictwo artystyczne kontynuowane jest aż do dziś. Zmarła w latach 80. XX wieku w Kazachstanie.
Życiorys
„Hanka Lewkowiczówna była córką Leona Lewkowicza oraz Loli Lewkowicz, znanej z domu Immerglück. Uczyła się w Gimnazjum Hebrajskim mieszczącym się w Krakowie, gdzie jednocześnie zyskała umiejętności taneczne pod okiem Very Zachradnik. Pierwsze swoje prace artystyczne zaprezentowała w roku 1938. W wyniku wybuchu II wojny światowej, wraz ze swoim ojcem, udała się do Rosji, na tereny obecnego Kazachstanu. Po zakończeniu wojny nie wróciła z powrotem do Krakowa, a zamiast tego poświęciła się choreografii oraz baletowi.
Działalność i twórczość artystyczna
Hanka Lewkowiczówna miała znaczący wpływ na życie artystyczne Krakowa. Była aktywną uczestniczką Żydowskiego Towarzystwa Teatralnego, co miało miejsce w mieście, które w tamtych czasach tętniło życiem kulturalnym. W listopadzie 1936 roku brała udział w wydarzeniu artystycznym zorganizowanym z okazji wizyty zespołu Morrisa Schwartza, gdzie jej występ przyciągnął uwagę publiczności.
W grudniu 1938 roku odbyła się jej pierwsza wystawa rzeźby oraz ceramiki, zorganizowana w Żydowskim Domu Akademickim. Obok jej dzieł prezentowano też prace Bera Horowitza oraz jej męża, Leona Lewkowicza. Według relacji krakowskiego Nowego Dziennika, wystawa spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony odwiedzających, co podkreślało wartość artystyczną jej twórczości.
Prace Hanki Lewkowiczówny, dobyte „z samego instynktu i wyczucia”, wykazują duży zmysł dla ruchu i kompozycji rzeźbowej. Lewkowiczówna pod wrażeniem choreografii, pragnie swoim postaciom narzucić bujność ruchu i rozwianie fałd, zacierające plastyczną formę na rzecz pewnej dynamiki. Ulega też silnie ekspresjonistycznym wpływom: w motywach kataryniarzy, upiorności i nędzy.
W lutym 1939 roku wspólnie z H. Voglerem oraz Elisze Weintraubem wystąpiła na wieczorze kukieł, satyry śpiewanej oraz tańców, zatytułowanym Kukły na Stolarskiej. To wydarzenie miało miejsce w lokalu Żydowskiego Towarzystwa Teatralnego, a Lewkowiczówna wykorzystała własną choreografię, by zaprezentować swoje umiejętności taneczne. Jej talent artystyczny był dostrzegany i doceniany, co z pewnością miało wpływ na późniejsze wydarzenia w świecie sztuki.
Kolejne występy miały miejsce w Sali Saskiej, a także w maju 1939 roku, kiedy brała udział w ostatniej wystawie prac obrazów, grafiki oraz rzeźb, w której uczestniczyli artyści żydowscy. Dochód z tego wydarzenia został przeznaczony na Fundusz Obrony Narodowej, co świadczyło o zaangażowaniu artystów w sprawy społeczne i narodowe.
Jej kompozycje o dynamicznym charakterze sprawiały czasem wrażenie nieco przeładowanych. Postaci charakteryzowała wyraziście. Wprowadzała w swoje kompozycje elementy groteski.
Tematyka twórczości Lewkowiczówny była głęboko zakorzeniona w przedstawianiu scen z życia codziennego proletariatu oraz nędzy, co czyniło jej prace wyjątkowymi. Wrażliwość na otaczający świat w połączeniu z silnym wyczuciem formy i dynamiki powodowała, że jej dzieła oszałamiały publiczność i na zawsze zapisały się w historii krakowskiej kultury artystycznej.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Zofia Nakoneczna | Celina Klimczak | Jewgienij T. Olejniczak | Jan Stokłosa | Kazimierz Witkiewicz | Jan Nepomucen Rakowski | Teodor Baltazar Stachowicz | Tadeusz Konczyński | Tomasz Vetulani | Michał Borczuch | Bronisława Rychter-Janowska | Seweryn Eisenberger | Andrzej Haliński | Jan Dziędziora | Maria Straszewska-Rettinger | Marcin Pietuch | Jacek Butrymowicz | Karol Teutsch | Stanisław Grolicki | Leon Dembowski (malarz)Oceń: Hanka Lewkowiczówna