Celina Maria Klimczak, znana w polskim świecie artystycznym, urodziła się 30 maja 1916 roku w Krakowie. Przez całe swoje życie wnosiła niezwykły wkład w kulturę, stając się znaną aktorką teatralną, filmową oraz telewizyjną.
Jej kariera artystyczna obejmowała wiele ważnych ról, które pozostawiły trwały ślad w pamięci widzów. Zmarła 23 października 1977 roku w Łodzi, kończąc w ten sposób swoją twórczą podróż, jednak jej dziedzictwo artystyczne trwa w sercach wielu.
Życiorys
Celina Klimczak była jedną z trzech córek Franciszka Klimczaka, który przyszedł na świat 7 września 1881 roku w Radziechowach, w okolicach Żywca. Franciszek pochodził z licznej rodziny góralskiej, żyjącej w ubóstwie. Jej matka, Maria Schwarzenberg-Czerny, urodziła się 21 marca 1886 roku w Krakowie, skąd pochodzi jej rodzina. Celina przyszła na świat w Dębnikach, w domu przy ulicy Zduńskiej 11, który został sprzedany w 1931 roku. Po tym wydarzeniu przeniosła się z rodziną na Sławkowską 1, w miejscu znanym jako Dom Arcybractwa Miłosierdzia, który wcześniej był zamieszkany przez Goethego w Krakowie.
W 1934 roku rodzina Klimczaków zamieszkała na ulicy Siennej 7. Celina miała wyjątkowe szczęście, gdyż jej ojcem chrzestnym został Bolesław Schwarzenberg-Czerny, brat jej matki. Edukację formalną rozpoczęła w szkole powszechnej w Krakowie w roku szkolnym 1922/23. W 1926 roku przeszła do nauki w gimnazjum, a w 1934 roku zdała maturę w żeńskim gimnazjum im. Św. Urszuli, prowadzonej przez siostry Urszulanki. Już wtedy aktywnie występowała w przedstawieniach szkolnych, grając jedną z ról, w której zmieniała się z motyla w królewicza. W jej klasie uczyły się również trzy uznane później aktorki: Zofia Truszkowska, Irena Orska oraz Zofia Szamotówna.
Rok 1934 to początek jej studiów na wydziale filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie zgłębiała tematykę romanistyki. Niestety, przerwała kształcenie po pierwszym roku nauki, w 1935. W tym czasie związała się z Akademickim Związkiem Morskim, uzyskując stopień żeglarza śródlądowego, co miało miejsce 10 sierpnia 1935 roku w Trokach, podczas jednego z obozów, w których brał również udział Jerzy Putrament.
W 1935 roku zrealizowała eksternistycznie egzamin aktorski u Zelwerowicza w P.I.S.T. Mimo że namawiał ją do pozostania w szkole, Celina postanowiła wybrać karierę aktorską. Uzyskała odpowiednie prawo do angażowania się w sztuki wydane przez Związek Zawodowy Artystów Scen Polskich Z.A.S.P. W tym samym roku zdobyła angaż w przedstawieniu Stare Wino Szumi, które odbyło się w Teatrze Miejskim im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, gdzie zagrała rolę Lissy, a główną rolę odgrywał Kazimierz Junosza-Stępowski.
W 1936 roku wystąpiła w operze narodowej Krakowiacy i Górale Wojciecha Bogusławskiego, a w następnym roku przeniosła się do Teatru Miejskiego w Grodnie. W tym okresie współpracowała z Teatrem Artystów Cricot. W listopadzie 1937 roku brała udział w ich przedstawieniu Trójkąt i koło, opartego na surrealistycznej sztuce Niemy kanarek Georges’a Ribemonta-Dessaignesa. W sezonie 1938–1939 pracowała w Teatrze Objazdowym Ziemi Łuckiej pod kierownictwem Janusza Strachockiego, organizującym objazdowe przedstawienia na Wołyniu. Jej pierwszą rolą tytułową była Dziewczyna z lasu.
W sezonie 1938/39 zagrała również w Szesnastolatce jako Irena, w Teatrze Wołyńskim im. Juliusza Słowackiego, gdzie nawiązała bliską przyjaźń z aktorem i historykiem teatru Stanisławem Dąbrowskim. Ich znajomość zaczęła się w Łucku, gdzie w 1940 roku dedykował jej zeszyty o tańcu i teatrze, pisząc: „Celince poświęcam i spisuję te strzępy myśli o tańcu i balecie”.
W czasie okupacji Celina pracowała w zakładzie fotograficznym, gdzie zdobyła umiejętności w zakresie retuszu i obróbki chemicznej zdjęć. Była również zaangażowana w Rade Główną Opiekuńcza (RGO), pomagając w Dworcu Głównym w Krakowie, gdzie pracowała jako pielęgniarka. Po wojnie, od 20 stycznia do 31 sierpnia 1945, była zatrudniona w Teatrze Starym pod dyrekcją Ronarda Bujańskiego, gdzie zagrała rolę Med w Żeglarzu Szaniawskiego.
Od 1 września 1945 do 31 sierpnia 1946 występowała w Teatrze Lalki i Maski Groteska w Krakowie. Później, w sezonie 1946/47, przeniosła się do Państwowego Teatru im. J. Słowackiego, gdzie dyrektorem był Juliusz Osterwa. Po jego śmierci wyjechała do teatrów w Bydgoszczy i Toruniu, a w latach 1947/48 występowała w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, grając m.in. w sztuce Obrona Ksantypy autorstwa Ludwika Morstina.
Jej znakomite występy w roli Ksantypy przyniosły jej wiele pozytywnych recenzji. Wśród nich znalazły się słowa o uznaniu jej umiejętności artystycznych, co świadczyło o jej talencie i pracy. W 1949 roku zagrała w filmie Za wami pójdą inni Antoniego Bohdziewicza, zaczynając tym samym swoją karierę filmową.
W sezonie 1949/50 do 30 września 1959, występowała w Państwowym Teatrze Powszechnym w Łodzi. Została zaproszona przez dyrektora Karola Adwentowicza. W tym czasie zagrała w takich dziełach jak Niemcy Kruczkowskiego, w Moralności pani Dulskiej jako Hanka oraz w Zwykłej Sprawie jako Hotchkins. Recenzje z tego okresu świadczyły o jej głębi artystycznej i emocjonalności w kreowanych postaciach.
W 1955 roku na świat przyszła jej córka, a w sezonie 1959/60 została zaangażowana do nowo powstałego Teatru Nowego w Zabrzu, gdzie zagrała w Maria Stuart. W tym teatrze zetknęła się z młodym zespołem artystycznym oraz Danutą Bleicherówną, jako młodym kierownikiem artystycznym i reżyserem.
Od 1 października 1961 do 28 maja 1964 była związana z Państwowym Teatrem im. Wandy Siemiaszkowej w Rzeszowie, gdzie zagrała m.in. jako Elwira w sztuce Mąż i żona Fredry oraz jako Medea w dziele Eurypidesa. Jej rolę Medei uznano za niezwykle udaną i tragiczną zarazem, z wieloma emocjonalnymi niuansami. Wraz z końcem maja 1964 roku, Celina osiedliła się na stałe w Łodzi, gdzie występowała aż do końca swojego życia w Państwowym Teatrze Nowym.
Pochowana została na cmentarzu Rakowickim w Krakowie, co stanowi symboliczne zakończenie jej pasjonującej artystycznej drogi oraz świadectwo jej ogromnego wkładu w polski teatr.
Odznaczenia
Celina Klimczak otrzymała liczne wyróżnienia za swoje osiągnięcia. W szczególności 1 października 1977 roku została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi. Ponadto, w lipcu 1977 roku przyznano jej Honorową Odznakę Miasta Łodzi, która została nadana przez Biuro Rady Narodowej Miasta Łodzi.
Filmografia
Filmy
Rok produkcji | Nazwa | Postać | Komentarze |
---|---|---|---|
1977 | Ciuciubabka | kioskarka | – |
1977 | Pokój z widokiem na morze | matka Michała Jurkowskiego | – |
1975 | Koniec babiego lata | Zosia, ciotka Józka | – |
1975 | Wieczór u Abdona | Kobieta Podróżna | – |
1975 | Czerwone i białe | wdowa | – |
1974 | Zapis zbrodni | matka Kazka | – |
1974 | Dwoje bliskich obcych ludzi | kasjerka Jadzia Majewska | – |
1972 | Palec Boży | matka | – |
1955 | Ucieczka | matka | – |
1954 | Kariera | nauczycielka | – |
1951 | Pierwsze dni | nauczycielka Marysia | – |
1951 | Młodość Chopina | chłopka, siostra Ani | – |
1949 | Za wami pójdą inni | zecerka Katarzyna | Pierwszy tytuł Drukarnia na Grzybowskiej. W roli Władka wystąpił Adam Hanuszkiewicz |
Seriale
- 1974 siedem stron świata (odc. 6),
- 1973 droga (stara Lewandowska, matka doktor Marii),
- 1970 doktor Ewa.
Teatr (wybór)
W tej sekcji przedstawione są informacje dotyczące osiągnięć artystycznych, z szczególnym uwzględnieniem ról odgrywanych przez Celinę Klimczak w teatrze.
Rok | Tytuł | Rola | Teatr | Uwagi |
---|---|---|---|---|
1935 | Stare wino szumi | Lissa (pokojówka) | Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego w Krakowie | Część cyklu z Kazimierzem Junoszą-Stępowskim, włoska komedia |
1936 | Krakowiacy i Górale | Zosia, przyjaciółka Basi | Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego w Krakowie | – |
1937/38 | Woźny i minister | Mona Courtois, dziennikarka | Teatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie | Objazdowy teatr w ziemi grodzieńskiej i białostockiej |
1937/38 | Ciotka Karola | Ella Delahay | Teatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie | – |
1937/38 | Walący się dom | Panna Jadzia | Teatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie | – |
1937/38 | Dzieje grzechu | Kelnerka | Teatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie | – |
1937/38 | Mąż z grzeczności | Honorata, służąca | Teatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie | – |
1937/38 | Gdzie diabeł nie może (R. Niewiarowicz) | Wązdecka | Teatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie | – |
1938/39 | Szesnastolatka (Filip i Aimee Stuartowie) | Irena | Teatr Wołyński im. Juliusza Słowackiego | Teatr objazdowy |
1938/39 | Dziewczyna z lasu (Jerzy Szaniawski) | Anna | Teatr Wołyński im. Juliusza Słowackiego | – |
1938/39 | Królowa przedmieścia (K. Krumłowski) | Mania | Teatr Wołyński im. Juliusza Słowackiego | Muzyczna komedia |
1945 | Mąż doskonały (Jerzy Zawiejski) | Iitani | Teatr i studio „Stary Teatr” w Krakowie | Spektakle od 1 kwietnia 1945 |
1945/46 | Żeglarz (Jerzy Szaniawski) | Med | Teatr i studio „Stary Teatr” w Krakowie | – |
1945/46 | Dom otwarty (Michał Bałucki) | Kamila | Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie | Scenariusz Juliusz Osterwa |
1947/48 | Obrona Ksantypy (Ludwik Hieronim Morstin) | Ksantypa | Teatr Miejski w Bydgoszczy | Rola z Józefem Kondratem |
1947/48 | Świerszcz za kominem (Charles Dickens) | Córka Kaleba | Teatr Miejski w Bydgoszczy | Rola z Jerzym Kordowskim |
1948/49 | Lisie gniazdo (Lilian Hellman) | Birdie Hubbarda | Teatr Ziemi Pomorskiej w Toruniu | Reżyseria Leonia Barwińska |
1948/49 | Żołnierz i bohater (Florian Sobieniowski) | Raina | Teatr Ziemi Pomorskiej (dyr. Aleksander Rodziewicz) | – |
1950/51 | Przyjaciele (Byli tri druzja) (Andrzej Uspieński) | Aleksandra Kurnikowa, lotnik podbiegunowy | Państwowy Teatr Powszechny w Łodzi | Premiera 7 grudnia 1950, reżyseria Zygmunt Urbański, akcja w Moskwie w 1947 roku |
1950/51 | Eugenia Grandet (Honoriusz Balzak) | Eugenia | Państwowy Teatr Powszechny w Łodzi | Reżyseria Krzysztof Opaliński |
1954/55 | Las (Aleksandr Nikołajewicz Ostrowski) | Aksjusza | Państwowy Teatr Powszechny w Łodzi | – |
1966/67 | Śluby panieńskie (Aleksander Fredro) | Pani Dobrójska | Państwowy Teatr Nowy w Łodzi | Premiera 16 lutego 1967, reżyseria Tadeusz Bryski |
Teatr TV
- 1979: Czerwone róże dla mnie, w roli pani Breydon,
- 1974: Biografia (Behrman S.N.), jako Minnie,
- 1974: Mienie, w roli wdowy Arwy, matki Marii,
- 1973: Powroty,
- 1971: Jesień,
- 1970: Chłopi, w roli Kowalowej,
- 1969: Rewizor,
- 1967: Ziemia obiecana, w roli chłopki,
- 1965: Dragon, w roli Szuster E.
Przypisy
- Zarząd Cmentarzy Komunalnych w Krakowie. Internetowy lokalizator grobów. Celina Klimczak. rakowice.eu. [dostęp 12.09.2019 r.]
- Śmigielski Bogdan: Teatr Wołyński im. Juliusza Słowackiego: 1930–1939. Lublin: Tow. Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2002 r., s. 189.
- Berger B i inni: Słownik biograficzny teatru polskiego. T. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1994 r.
- Wilam Horzyca, Dialog, RSW „Prasa”, 1984 r., tom 29, str. 124.
- Lau Jerzy: Teatr Artystów „Cricot”. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1967 r., s. 221.
- Chyliński Zbigniew. Las bracie, prawdziwy las.... „Głos Robotniczy Łódź”. 27.05.1954 r.
- H. R.. Świerszcz za kominem. „Ziemia”. 12.01.1948 r.
- Maśliński Józef. Obrona Ksantypy. „Arkona - Życie Kulturalne”. XI,XII, 1947 r.
- ka. Celina Klimczakówna. „Ilustrowany Kurier Polski”. 20.10.1949 r.
- Hertel Józef. W Zabrzu powstał teatr i co dalej?. „Trybuna Ludu”. 24.05.1960 r.
- Wróblewski Andrzej. Rzeszów. „Teatr”. 22, 1962 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Jewgienij T. Olejniczak | Jan Stokłosa | Kazimierz Witkiewicz | Jan Nepomucen Rakowski | Teodor Baltazar Stachowicz | Tadeusz Konczyński | Tomasz Vetulani | Michał Borczuch | Zofia Jasińska-Filipowska | Danuta Michałowska | Zofia Nakoneczna | Hanka Lewkowiczówna | Bronisława Rychter-Janowska | Seweryn Eisenberger | Andrzej Haliński | Jan Dziędziora | Maria Straszewska-Rettinger | Marcin Pietuch | Jacek Butrymowicz | Karol TeutschOceń: Celina Klimczak