Celina Klimczak


Celina Maria Klimczak, znana w polskim świecie artystycznym, urodziła się 30 maja 1916 roku w Krakowie. Przez całe swoje życie wnosiła niezwykły wkład w kulturę, stając się znaną aktorką teatralną, filmową oraz telewizyjną.

Jej kariera artystyczna obejmowała wiele ważnych ról, które pozostawiły trwały ślad w pamięci widzów. Zmarła 23 października 1977 roku w Łodzi, kończąc w ten sposób swoją twórczą podróż, jednak jej dziedzictwo artystyczne trwa w sercach wielu.

Życiorys

Celina Klimczak była jedną z trzech córek Franciszka Klimczaka, który przyszedł na świat 7 września 1881 roku w Radziechowach, w okolicach Żywca. Franciszek pochodził z licznej rodziny góralskiej, żyjącej w ubóstwie. Jej matka, Maria Schwarzenberg-Czerny, urodziła się 21 marca 1886 roku w Krakowie, skąd pochodzi jej rodzina. Celina przyszła na świat w Dębnikach, w domu przy ulicy Zduńskiej 11, który został sprzedany w 1931 roku. Po tym wydarzeniu przeniosła się z rodziną na Sławkowską 1, w miejscu znanym jako Dom Arcybractwa Miłosierdzia, który wcześniej był zamieszkany przez Goethego w Krakowie.

W 1934 roku rodzina Klimczaków zamieszkała na ulicy Siennej 7. Celina miała wyjątkowe szczęście, gdyż jej ojcem chrzestnym został Bolesław Schwarzenberg-Czerny, brat jej matki. Edukację formalną rozpoczęła w szkole powszechnej w Krakowie w roku szkolnym 1922/23. W 1926 roku przeszła do nauki w gimnazjum, a w 1934 roku zdała maturę w żeńskim gimnazjum im. Św. Urszuli, prowadzonej przez siostry Urszulanki. Już wtedy aktywnie występowała w przedstawieniach szkolnych, grając jedną z ról, w której zmieniała się z motyla w królewicza. W jej klasie uczyły się również trzy uznane później aktorki: Zofia Truszkowska, Irena Orska oraz Zofia Szamotówna.

Rok 1934 to początek jej studiów na wydziale filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie zgłębiała tematykę romanistyki. Niestety, przerwała kształcenie po pierwszym roku nauki, w 1935. W tym czasie związała się z Akademickim Związkiem Morskim, uzyskując stopień żeglarza śródlądowego, co miało miejsce 10 sierpnia 1935 roku w Trokach, podczas jednego z obozów, w których brał również udział Jerzy Putrament.

W 1935 roku zrealizowała eksternistycznie egzamin aktorski u Zelwerowicza w P.I.S.T. Mimo że namawiał ją do pozostania w szkole, Celina postanowiła wybrać karierę aktorską. Uzyskała odpowiednie prawo do angażowania się w sztuki wydane przez Związek Zawodowy Artystów Scen Polskich Z.A.S.P. W tym samym roku zdobyła angaż w przedstawieniu Stare Wino Szumi, które odbyło się w Teatrze Miejskim im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, gdzie zagrała rolę Lissy, a główną rolę odgrywał Kazimierz Junosza-Stępowski.

W 1936 roku wystąpiła w operze narodowej Krakowiacy i Górale Wojciecha Bogusławskiego, a w następnym roku przeniosła się do Teatru Miejskiego w Grodnie. W tym okresie współpracowała z Teatrem Artystów Cricot. W listopadzie 1937 roku brała udział w ich przedstawieniu Trójkąt i koło, opartego na surrealistycznej sztuce Niemy kanarek Georges’a Ribemonta-Dessaignesa. W sezonie 1938–1939 pracowała w Teatrze Objazdowym Ziemi Łuckiej pod kierownictwem Janusza Strachockiego, organizującym objazdowe przedstawienia na Wołyniu. Jej pierwszą rolą tytułową była Dziewczyna z lasu.

W sezonie 1938/39 zagrała również w Szesnastolatce jako Irena, w Teatrze Wołyńskim im. Juliusza Słowackiego, gdzie nawiązała bliską przyjaźń z aktorem i historykiem teatru Stanisławem Dąbrowskim. Ich znajomość zaczęła się w Łucku, gdzie w 1940 roku dedykował jej zeszyty o tańcu i teatrze, pisząc: „Celince poświęcam i spisuję te strzępy myśli o tańcu i balecie”.

W czasie okupacji Celina pracowała w zakładzie fotograficznym, gdzie zdobyła umiejętności w zakresie retuszu i obróbki chemicznej zdjęć. Była również zaangażowana w Rade Główną Opiekuńcza (RGO), pomagając w Dworcu Głównym w Krakowie, gdzie pracowała jako pielęgniarka. Po wojnie, od 20 stycznia do 31 sierpnia 1945, była zatrudniona w Teatrze Starym pod dyrekcją Ronarda Bujańskiego, gdzie zagrała rolę Med w Żeglarzu Szaniawskiego.

Od 1 września 1945 do 31 sierpnia 1946 występowała w Teatrze Lalki i Maski Groteska w Krakowie. Później, w sezonie 1946/47, przeniosła się do Państwowego Teatru im. J. Słowackiego, gdzie dyrektorem był Juliusz Osterwa. Po jego śmierci wyjechała do teatrów w Bydgoszczy i Toruniu, a w latach 1947/48 występowała w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, grając m.in. w sztuce Obrona Ksantypy autorstwa Ludwika Morstina.

Jej znakomite występy w roli Ksantypy przyniosły jej wiele pozytywnych recenzji. Wśród nich znalazły się słowa o uznaniu jej umiejętności artystycznych, co świadczyło o jej talencie i pracy. W 1949 roku zagrała w filmie Za wami pójdą inni Antoniego Bohdziewicza, zaczynając tym samym swoją karierę filmową.

W sezonie 1949/50 do 30 września 1959, występowała w Państwowym Teatrze Powszechnym w Łodzi. Została zaproszona przez dyrektora Karola Adwentowicza. W tym czasie zagrała w takich dziełach jak Niemcy Kruczkowskiego, w Moralności pani Dulskiej jako Hanka oraz w Zwykłej Sprawie jako Hotchkins. Recenzje z tego okresu świadczyły o jej głębi artystycznej i emocjonalności w kreowanych postaciach.

W 1955 roku na świat przyszła jej córka, a w sezonie 1959/60 została zaangażowana do nowo powstałego Teatru Nowego w Zabrzu, gdzie zagrała w Maria Stuart. W tym teatrze zetknęła się z młodym zespołem artystycznym oraz Danutą Bleicherówną, jako młodym kierownikiem artystycznym i reżyserem.

Od 1 października 1961 do 28 maja 1964 była związana z Państwowym Teatrem im. Wandy Siemiaszkowej w Rzeszowie, gdzie zagrała m.in. jako Elwira w sztuce Mąż i żona Fredry oraz jako Medea w dziele Eurypidesa. Jej rolę Medei uznano za niezwykle udaną i tragiczną zarazem, z wieloma emocjonalnymi niuansami. Wraz z końcem maja 1964 roku, Celina osiedliła się na stałe w Łodzi, gdzie występowała aż do końca swojego życia w Państwowym Teatrze Nowym.

Pochowana została na cmentarzu Rakowickim w Krakowie, co stanowi symboliczne zakończenie jej pasjonującej artystycznej drogi oraz świadectwo jej ogromnego wkładu w polski teatr.

Odznaczenia

Celina Klimczak otrzymała liczne wyróżnienia za swoje osiągnięcia. W szczególności 1 października 1977 roku została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi. Ponadto, w lipcu 1977 roku przyznano jej Honorową Odznakę Miasta Łodzi, która została nadana przez Biuro Rady Narodowej Miasta Łodzi.

Filmografia

Filmy

Rok produkcjiNazwaPostaćKomentarze
1977Ciuciubabkakioskarka
1977Pokój z widokiem na morzematka Michała Jurkowskiego
1975Koniec babiego lataZosia, ciotka Józka
1975Wieczór u AbdonaKobieta Podróżna
1975Czerwone i białewdowa
1974Zapis zbrodnimatka Kazka
1974Dwoje bliskich obcych ludzikasjerka Jadzia Majewska
1972Palec Bożymatka
1955Ucieczkamatka
1954Karieranauczycielka
1951Pierwsze dninauczycielka Marysia
1951Młodość Chopinachłopka, siostra Ani
1949Za wami pójdą innizecerka KatarzynaPierwszy tytuł Drukarnia na Grzybowskiej. W roli Władka wystąpił Adam Hanuszkiewicz

Seriale

  • 1974 siedem stron świata (odc. 6),
  • 1973 droga (stara Lewandowska, matka doktor Marii),
  • 1970 doktor Ewa.

Teatr (wybór)

W tej sekcji przedstawione są informacje dotyczące osiągnięć artystycznych, z szczególnym uwzględnieniem ról odgrywanych przez Celinę Klimczak w teatrze.

RokTytułRolaTeatrUwagi
1935Stare wino szumiLissa (pokojówka)Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego w KrakowieCzęść cyklu z Kazimierzem Junoszą-Stępowskim, włoska komedia
1936Krakowiacy i GóraleZosia, przyjaciółka BasiTeatr Miejski im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
1937/38Woźny i ministerMona Courtois, dziennikarkaTeatr Miejski Z.A.S.P. w GrodnieObjazdowy teatr w ziemi grodzieńskiej i białostockiej
1937/38Ciotka KarolaElla DelahayTeatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie
1937/38Walący się domPanna JadziaTeatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie
1937/38Dzieje grzechuKelnerkaTeatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie
1937/38Mąż z grzecznościHonorata, służącaTeatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie
1937/38Gdzie diabeł nie może (R. Niewiarowicz)WązdeckaTeatr Miejski Z.A.S.P. w Grodnie
1938/39Szesnastolatka (Filip i Aimee Stuartowie)IrenaTeatr Wołyński im. Juliusza SłowackiegoTeatr objazdowy
1938/39Dziewczyna z lasu (Jerzy Szaniawski)AnnaTeatr Wołyński im. Juliusza Słowackiego
1938/39Królowa przedmieścia (K. Krumłowski)ManiaTeatr Wołyński im. Juliusza SłowackiegoMuzyczna komedia
1945Mąż doskonały (Jerzy Zawiejski)IitaniTeatr i studio „Stary Teatr” w KrakowieSpektakle od 1 kwietnia 1945
1945/46Żeglarz (Jerzy Szaniawski)MedTeatr i studio „Stary Teatr” w Krakowie
1945/46Dom otwarty (Michał Bałucki)KamilaTeatr im. Juliusza Słowackiego w KrakowieScenariusz Juliusz Osterwa
1947/48Obrona Ksantypy (Ludwik Hieronim Morstin)KsantypaTeatr Miejski w BydgoszczyRola z Józefem Kondratem
1947/48Świerszcz za kominem (Charles Dickens)Córka KalebaTeatr Miejski w BydgoszczyRola z Jerzym Kordowskim
1948/49Lisie gniazdo (Lilian Hellman)Birdie HubbardaTeatr Ziemi Pomorskiej w ToruniuReżyseria Leonia Barwińska
1948/49Żołnierz i bohater (Florian Sobieniowski)RainaTeatr Ziemi Pomorskiej (dyr. Aleksander Rodziewicz)
1950/51Przyjaciele (Byli tri druzja) (Andrzej Uspieński)Aleksandra Kurnikowa, lotnik podbiegunowyPaństwowy Teatr Powszechny w ŁodziPremiera 7 grudnia 1950, reżyseria Zygmunt Urbański, akcja w Moskwie w 1947 roku
1950/51Eugenia Grandet (Honoriusz Balzak)EugeniaPaństwowy Teatr Powszechny w ŁodziReżyseria Krzysztof Opaliński
1954/55Las (Aleksandr Nikołajewicz Ostrowski)AksjuszaPaństwowy Teatr Powszechny w Łodzi
1966/67Śluby panieńskie (Aleksander Fredro)Pani DobrójskaPaństwowy Teatr Nowy w ŁodziPremiera 16 lutego 1967, reżyseria Tadeusz Bryski

Teatr TV

  • 1979: Czerwone róże dla mnie, w roli pani Breydon,
  • 1974: Biografia (Behrman S.N.), jako Minnie,
  • 1974: Mienie, w roli wdowy Arwy, matki Marii,
  • 1973: Powroty,
  • 1971: Jesień,
  • 1970: Chłopi, w roli Kowalowej,
  • 1969: Rewizor,
  • 1967: Ziemia obiecana, w roli chłopki,
  • 1965: Dragon, w roli Szuster E.

Przypisy

  1. Zarząd Cmentarzy Komunalnych w Krakowie. Internetowy lokalizator grobów. Celina Klimczak. rakowice.eu. [dostęp 12.09.2019 r.]
  2. Śmigielski Bogdan: Teatr Wołyński im. Juliusza Słowackiego: 1930–1939. Lublin: Tow. Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2002 r., s. 189.
  3. Berger B i inni: Słownik biograficzny teatru polskiego. T. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1994 r.
  4. Wilam Horzyca, Dialog, RSW „Prasa”, 1984 r., tom 29, str. 124.
  5. Lau Jerzy: Teatr Artystów „Cricot”. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1967 r., s. 221.
  6. Chyliński Zbigniew. Las bracie, prawdziwy las.... „Głos Robotniczy Łódź”. 27.05.1954 r.
  7. H. R.. Świerszcz za kominem. „Ziemia”. 12.01.1948 r.
  8. Maśliński Józef. Obrona Ksantypy. „Arkona - Życie Kulturalne”. XI,XII, 1947 r.
  9. ka. Celina Klimczakówna. „Ilustrowany Kurier Polski”. 20.10.1949 r.
  10. Hertel Józef. W Zabrzu powstał teatr i co dalej?. „Trybuna Ludu”. 24.05.1960 r.
  11. Wróblewski Andrzej. Rzeszów. „Teatr”. 22, 1962 r.

Oceń: Celina Klimczak

Średnia ocena:4.83 Liczba ocen:11