Kościół św. Józefa w Krakowie (Podgórze)


Kościół św. Józefa to zabytkowa perła architektury rzymskokatolickiej, która znajduje się w Krakowie, a dokładnie w dzielnicy XIII Podgórze. Urok tego miejsca przyciąga zarówno mieszkańców jak i turystów, którzy pragną poznać duchowe i kulturowe bogactwo regionu.

Świątynia usytuowana jest przy ul. J. Zamoyskiego 2, co czyni ją łatwo dostępną dla zwiedzających. Kościół pełni rolę sanktuarium św. Józefa Mężnego Opiekuna Rodzin.

Bez wątpienia, Kościół św. Józefa jest nie tylko miejscem modlitwy, ale także ważnym punktem na mapie krakowskich atrakcji turystycznych, gdzie każdy może poczuć atmosferę historii i duchowości.

Historia

W 1832 roku, inżynier Franciszek Brotschneider zrealizował projekt budowy kościoła na Rynku Podgórskim. Z biegiem lat, pod koniec XIX wieku, obiekt okazał się niewystarczający dla rosnącej parafii, która liczyła ponad 17 tysięcy wiernych. W 1905 roku, zdecydowano o jego wyburzeniu.

Nowa świątynia, zaprojektowana przez Jana Sas-Zubrzyckiego, została wzniesiona w latach 1905–1909. Budowa odbyła się na miejscu dawnej klasycystycznej świątyni, stosując wzorce architektury neogotyckiej. Kamień węgielny poświęcił proboszcz Antoni Gruszecki 13 maja 1905 roku, a ceremonia konsekracji miała miejsce 24 października 1909 roku.

W 1999 roku, proboszcz ks. Franciszek Kołacz zlecił przeprowadzenie renowacji świątyni. Modernizacji poddano ołtarz główny, ołtarze boczne, ambonę oraz organy. W trakcie prac, przywrócono również pierwotną kolorystykę, która została zmieniona na czerwono-niebieską w czasach ks. proboszcza Franciszka Mirka. Obecnie, kościół prezentuje się w biało-szarych odcieniach, co pozwoliło na odtworzenie jego historycznego charakteru.

Architektura

Budowla, która przyciąga uwagę, to neogotycki kościół z trzema nawami, posiadający transept oraz ambonę otaczającą prezbiterium. Dodatkowo, na szczególną uwagę zasługują kaplice, które zdobią boki naw oraz ambonę. Jest to obiekt, który harmonijnie wpisuje się w otaczającą przestrzeń, z charakterystyczną wieżą inspirowaną Kościołem Mariackim w Krakowie.

Nie można pominąć faktu, że sylwetka kościoła została w sposób przemyślany i świadomy wyeksponowana nad architekturą Rynku, co czyni go dominantą w tym malowniczym otoczeniu. Z pewnością jest to przykład mistrzowskiego połączenia formy i funkcji, który zachwyca zarówno mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Kraków.

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze kościoła św. Józefa w Krakowie, wykreowane w stylu tzw. gotyku nadwiślańskiego, przypomina majestatyczną katedrę. Zachwyca ono różnorodnością elementów, w tym byłymi ołtarzami oraz ławkami, które w dużej mierze zostały stworzone z drewna.

W okresie powojennym doszło do zmiany lokalizacji niektórych ołtarzy i ambony. Arkady między ambitem prezbiterialnym a dawną kaplicą Serca Jezusowego zostały zamurowane, a kaplica przekształciła się na obecną: Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i Wiecznej Adoracji. Prace nad pierwszymi ołtarzami: głównym i Zwiastowania miały miejsce w latach 1908–1909. Ołtarz główny, umiejscowiony w prezbiterium, był pierwotnie zaprojektowany bez nastawy, stanowiąc jedynie zestawienie mensy z tabernakulum oraz figurą św. Józefa.

Both mensa ołtarza głównego oraz tabernakulum, wykonane przez znanego artystę Zygmunta Langmana, stanowią jedne z niewielu źródłowo potwierdzonych dzieł Sas-Zubrzyckiego, wkomponowanych w to wnętrze. Mensa została wykuta przez lokalnego kamieniarza Bodnickiego, a tabernakulum, jak głosi umieszczony na nim napis, stworzył Piotr Seip w 1909 roku. Wnętrze dopełnia figura św. Józefa, dłuta krakowskiego rzeźbiarza.

Obok ołtarza głównego, w zachodnim transepcie, wzniosły się ołtarze Zwiastowania NMP, które, w przeciwieństwie do swojego głównego odpowiednika, posiadały rozbudowaną nastawę. Prace nad ich stworzeniem wykonali krakowscy rzeźbiarze: Wit Wisz, Maksymilian Krzyk oraz Jan Józef Górecki. Wspomniane postacie przyczyniły się także do powstania innych elementów wyposażenia kościoła, takich jak nekropolia z 1910 roku, boczne ołtarze Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Antoniego oraz ołtarz Matki Boskiej Częstochowskiej. W 1917 roku stworzono ołtarz św. Wincentego Ferreriusza, a w kaplicy Adoracji znalazł się neogotycki ołtarz Najświętszego Serca Jezusowego, zakupiony od oo. Franciszkanów z Krakowa.

Organy

Początkowo kościół nie posiadał organów. Na początku posługiwano się fisharmonią, która została ufundowana przez przeszłego proboszcza Szczepana Kaczmarskiego. W 1920 roku, pod przewodnictwem Józefa Niemczyńskiego, utworzono Komitet Obywatelski mający na celu zbiórkę funduszy na nowe organy. Zebrano wówczas 70 000 koron, lecz trwająca wojna polsko-bolszewicka przerwała ten proces. W 1921 roku zreorganizowano Komitet, co pozwoliło na zebranie reszty potrzebnych pieniędzy. Warszawska firma A. Homann zaproponowała organy w stylu gotyckim, które miał zarezerwowane do kościoła w Baku na Kaukazie, lecz wojna uniemożliwiła ich odbiór. Całkowity koszt wyniósł 7 500 000 Mkp.

W dniu 16 kwietnia 1922 roku dokonano poświęcenia organów oraz wmurowania specjalnej tablicy upamiętniającej, że parafianie zgromadzili fundusze na ich zakup „na chwałę Boga i na pamiątkę zmartwychwstania Polski”.

Ambona

Na styku transeptu i prezbiterium, znajduje się neogotycka ambona z drewna dębowego. Ta elegancka konstrukcja została stworzona przez Wita Wisza, Maksymiliana Krzyka oraz Jana Józefa Gureckiego w 1910 roku. Jest ona repliką kazalnicy, która znajduje się w Kościele Mariackim w Krakowie, zaprojektowanej przez Wisza. Ośmiobok ambony zdobią figury ewangelistów oraz doktorów Kościoła, usytuowane pod małymi baldachimami.

Pod korpusem możemy dostrzec, wśród akantowych liści, atrybuty ewangelistów oraz personifikacje Wiary, Nadziei i Miłości. Zapleczem ambony jest polichromowana płaskorzeźba przedstawiająca Jezusa jako Dobrego Pasterza, otoczona ornamentem nawiązującym do delfinów. Baldachim ambony wzbogacono o bogate motywy rzeźbiarskie, a nad całością unosi się rzeźba Ducha Świętego w formie gołębicy. Do mównicy prowadzą kręcone schodki, na których płaskorzeźbione są wyobrażenia siedmiu grzechów głównych, przedstawionych w formie zwierząt:

  • żółw – lenistwo,
  • pies i kot – gniew,
  • ryba pożerająca mniejszą – łakomstwo,
  • smok – chciwość,
  • dwie małpy – nieczystość,
  • wąż trzymający w paszczy jabłko – zazdrość,
  • paw – pycha.

W trakcie budowy kościoła odkryto jaskinię, w której znajdowały się ślady prac alchemicznych, które według badaczy mogą pochodzić od mistrza Twardowskiego, czyli historycznego alchemika króla Zygmunta Augusta – Niemca Laurentiusa Dhura.


Oceń: Kościół św. Józefa w Krakowie (Podgórze)

Średnia ocena:4.62 Liczba ocen:10