Most Powstańców Śląskich, znany wcześniej jako most Krakusa, to istotna konstrukcja drogowa zlokalizowana w Krakowie. Stanowi on kluczowy punkt komunikacyjny, łącząc dwie ważne dzielnice - Kazimierz i Podgórze, które są bogate w historyczne oraz kulturowe wartości.
W szczególności, most ten w sposób naturalny prowadzi do ul. Starowiślnej, która jest znana z pięknych kamienic i atmosferycznych budynków, dostępna dzięki ul. Starowiślnej. Z kolei kierując się w stronę Podgórza, przechodzimy przez Podgórze, które zachwyca swoim urokiem i historycznymi śladami.
Most prowadzi do ul. Na Zjeździe, co czyni go ważnym szlakiem dla pieszych oraz zmotoryzowanych, integrując mieszkańców tych dwóch wspaniałych części Krakowa. Więcej informacji o tej ulicy można znaleźć pod tym linkiem: ul. Na Zjeździe.
Nazwa
Chociaż mostowi nadano oficjalnie nazwę mostu Krakusa w roku 1918, mieszkańcy Krakowa w okresie międzywojennym oraz po zakończeniu II wojny światowej wciąż posługiwali się określeniem III most.
W wyniku przeprowadzonego remontu w roku 1971, organizacja ZBOWiD zaproponowała, aby most zyskał imię Powstańców Śląskich. Argumentowano to tym, że zakończenie prac związanych z oddaniem mostu zbiegło się z pięćdziesiątą rocznicą wybuchu III Powstania Śląskiego.
Ostatecznie, decyzję w tej sprawie podjęło Prezydium Rady Narodowej miasta Krakowa w dniu 12 października 1971 roku. Uroczystość nadania nowej nazwy odbyła się wraz z odsłonięciem na wschodnim przyczółku mostu tablicy upamiętniającej to znaczące wydarzenie.
Historia mostu
Rozpoczęcie budowy
Obecny most w tym rejonie ma bogatą historię. W okresie od 1908 do 1913 roku wzniesiono tutaj most Krakusa, który pełnił istotną rolę komunikacyjną, łącząc ulice Starowiślną oraz Juliusza Słowackiego po stronie Podgórza. Projekt opracował austriacki inżynier Edward Zitter, a konstrukcje żelazne zostały wykonane dzięki zakładom Zieleniewskiego. Budowę zainaugurowano w 1908 roku, a nad nią czuwała lwowska firma Sosnowski i Zacharysiewicz, z Walerianem Marcem i inż. Hajdukiem na czołowych pozycjach menedżerskich. Również nadzór nad całością sprawował inż. Warchałowski, któremu później towarzyszył inż. Adolf Schneider.
Zawalenie się w 1911 roku
Niestety, 18 lutego 1911 roku miała miejsce katastrofa – 52-metrowa konstrukcja mostu uległa katastrofalnemu zawaleniu. Powodem tego zdarzenia były nieprzewidziane ruchy lodów oraz niedostateczne zabezpieczenia. W wyniku tego incydentu część środkowa mostu oraz fragment od strony Podgórza mocno ucierpiały, aczkolwiek filary i przyczółki ocalały. Prace mające na celu wydobycie zalanej konstrukcji rozpoczęły się w kwietniu 1911 roku i prowadziła je krakowska firma Zieleniewskiego.
Oddanie do eksploatacji
Most został oddany do użytku 20 stycznia 1913 roku. W dniu tym inauguracja miała również miejsce nowej linii tramwajowej, która prowadziła z III mostu do Salwatora. Linia ta miała dwa tory, przebiegając przez ulice Wawrzyńca, Dajwór oraz Starowiślną, tak aby dotrzeć do placu Dominikańskiego oraz ulicy Zwierzynieckiej. Most był konstrukcją żelazną o formie kratownicy, składającą się z trzech przęseł, co skojarzenia nasuwało z mostami w Budapeszcie. Warto dodać, że 4 lipca 1915 roku na moście odbyła się uroczystość, podczas której Kraków został oficjalnie połączony z Podgórzem. Wzięli w niej udział prezydent Krakowa Juliusz Leo oraz burmistrz Podgórza, Franciszek Maryewski. Dodatkowo w lutym 1917 roku przez most przeprowadzono linię tramwajową, rozbudowując jednocześnie istniejącą linię do Rynku Podgórskiego.
Odbudowa w 1945 roku
W wyniku działań wojennych, most (tak jak i inne mosty w Krakowie) został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie w styczniu 1945 roku. Już w lutym tego samego roku rozpoczęto jego odbudowę, a w Krakowie powstał Komitet Odbudowy Mostów na Wiśle. Proces odbudowy rozpoczęto najszybciej od Mostu Dębnickiego oraz III Mostu. Prace były prowadzone przez Oddziały Techniczne Armii Czerwonej, wsparcie zapewnili również mieszkańcy Krakowa oraz przedsiębiorstwo Zieleniewski. 23 lutego 1945 roku nastąpiło uroczyste otwarcie odbudowanych mostów, które zakończyło się defiladą wojskową oraz odgrywaniem hymnów: polskiego i radzieckiego.
Remont w 1971 roku
W 1971 roku most przeszedł gruntowną modernizację, której projektantem był Józef Szulc z krakowskiego „Mostostalu”. Obok tradycyjnego III mostu zbudowano nową konstrukcję. 19 marca, w godzinach nocnych, zamknięto ruch, przystępując do demontażu jezdni starego mostu, aby na rano móc ustawić nowy most na oryginalnych filarach. Remont zakończono 20 lipca 1971 roku. Wskutek tej pracy, wykonawca, krakowski Mostostal, otrzymał złotą odznakę „za pracę społeczną dla miasta Krakowa” przyznaną przez Prezydium Rady Narodowej m. Krakowa. Zdemontowana stare konstrukcja mostu została przetransportowana barkami do portu w Nowej Hucie, gdzie miała być następnie przekazana do Leżajska. W 1978 roku zakończono remont, umożliwiając dojazd do mostu od strony Zabłocia ulicą Na Zjeździe.
Dane techniczne
Most, którego długość wynosi 148 metrów, a szerokość 19 metrów, jest imponującą konstrukcją stalową, której charakterystyka opiera się na zastosowaniu powłokowej płyty ortotropowej.
Konstrukcja mostu oparta jest na czterech filarach, z czego dwa z nich znajdują się w nurcie rzeki, a dwa przy nabrzeżu. Ciekawostką jest fakt, że podczas przebudowy przeprowadzonej w 1971 roku pozostawiono oryginalne filary pochodzące z 1913 roku.
W przypadku ruchu pojazdów, most jest dostosowany do jednokierunkowego ruchu samochodowego, przy czym w każdą stronę prowadzi jeden pas, które są rozdzielone torowiskiem tramwajowym. Dodatkowo, po obu stronach mostu znajdują się chodniki przeznaczone dla pieszych.
Przypisy
- PRECYZYJNE POMIARY DRGAŃ BUDOWLI PRZY UŻYCIU NAZIEMNEGO RADARU INTERFEROMETRYCZNEGO, „Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji” (14), 2009, s. 123-142.
- Przejazd przez most Powstańców Śląskich Dziennik Polski 16.12.1978 r. nr 285
- Uroczyste otwarcie mostów na Wiśle Dziennik Polski 25.02.1945 r. nr 22
- Przystępujemy do odbudowy mostów Dziennik Polski 08.01.1945 r. nr 18
- Operacja most! Dziennik Polski 18.03.1971 r. nr 65
- Jak powstawał Wielki Kraków. 100 lat od przyłączenia Podgórza [online] [dostęp 13.10.2018 r.]
- Nowa linia tramwajowa w Krakowie Nowości Illustrowane 20.01.1913 r. nr 4 s. 3
- Nowy most – nowy tramwaj Czas 21.01.1913 r. nr 31 s. 2
- Runięcie mostu na Wiśle Czas 20.02.1911 r. nr 82 s. 2
- Trzeci most na Wiśle, Kuryer Lwowski (Lemberger Courier) 28.04.1911 r. s. 9 [online], anno.onb.ac.at [dostęp 14.10.2018 r.]
- Budowa trzeciego mostu na Wiśle, Kuryer Lwowski (Lemberger Courier) 27.08.1908 r. s. 10 [online], anno.onb.ac.at [dostęp 14.10.2018 r.]
- Otwarcie trzeciego mostu Ilustowany Kurier Codzienny 21.01.1913 r. nr 16 s. 4
- Pamięci Powstańców Śląskich Dziennik Polski 19.09.1971 r. nr 243 s. 6
- III most otrzyma imię Powstańców Śląskich Dziennik Polski 20.09.1917 r. nr 223 s. 8
- Rożek M. Wokół mostów Krakowa s. 42 W: Mosty Krakowa Kraków 2002
- Encyklopedia Krakowa, Antoni Henryk A.H. Stachowski (red.), Elżbieta E. Adamczyk, Warszawa: PWN, 2000
- Adamczewski J. Mała encyklopedia Krakowa Kraków 1999
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Retmański w Krakowie | Stopień Wodny Przewóz | Wiadukt kolejowy w Krakowie-Grzegórzkach | Estakada tramwajowa Lipska – Wielicka w Krakowie | Kładka Ojca Bernatka | Most Wandy | Przekop Talowskiego i wiadukt kolejowy | Estakada im. Generała Tadeusza Rozwadowskiego w Krakowie | Most Grunwaldzki w Krakowie | Most im. kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie | Most kolejowy na małej obwodnicy Krakowa | Most Dębnicki w Krakowie | Estakada im. gen. pil. Mateusza Iżyckiego w Krakowie | Diabelski Most w Krakowie | Czerwony Most w Krakowie | Estakada Jacka Kaczmarskiego w Krakowie | Estakada Obrońców Lwowa w Krakowie | Stopień Wodny Dąbie | Most Zwierzyniecki w Krakowie | Most Nowohucki w KrakowieOceń: Most Powstańców Śląskich w Krakowie