Most kolejowy na małej obwodnicy Krakowa


Most kolejowy na małej obwodnicy Krakowa to wyjątkowy obiekt inżynieryjny, który stanowi kluczowy element związku między różnymi częściami miasta. Usytuowany na Wiśle, most ten znajduje się na trasie obwodowej linii kolejowej nr 100, która unikalnie łączy stację Kraków Mydlniki z stacją Kraków Bieżanów. Budowa tego mostu, która zakończyła się w 1959 roku, była realizowana przez Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 15, co podkreśla znaczenie wykonawcy w kontekście jego historii.

Warto zaznaczyć, że most ten posiada wyjątkową konstrukcję, na którą składają się małe przęsła stanowiące oddzielne pod każdym torem blachownice. Największe przęsło, o eleganckiej formie, to kratownica paraboliczna z jazdą na dole, mająca imponującą rozpiętość wynoszącą 98 metrów. Całość obiektu jest dwutorowa, co umożliwia efektywną obsługę ruchu towarowego.

Usytuowanie mostu na linii kolejowej nr 100 ma istotne znaczenie dla transportu towarowego, gdyż pozwala ominąć zatłoczony dworzec Kraków Główny. W ramach modernizacji małej obwodnicy, w okresie od Kraków Olsza do Kraków Płaszów, most przeszedł istotną renowację w 2012 roku, która została przeprowadzona przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie oraz Mostostal Kraków S.A. Zakres tego remontu był dość szeroki, obejmując:

  • wymianę elementów konstrukcji mostu z przebudową nawierzchni chodników,
  • czyszczenie konstrukcji mostu z zabezpieczeniem antykorozyjnym,
  • wymianę nawierzchni torowej na długości obiektu.

Rezultatem przeprowadzonych prac było przywrócenie ruchu po obu torach, co jest szczególnie istotne, ponieważ od 2005 roku jeden z torów pozostawał nieużywany z powodu złego stanu zachodniej części mostu. Ten most to niezaprzeczalny symbol nowoczesnej infrastruktury Krakowa, łączący nie tylko miejsca, ale również ludzi.


Oceń: Most kolejowy na małej obwodnicy Krakowa

Średnia ocena:4.86 Liczba ocen:7