Most Grunwaldzki w Krakowie


Most Grunwaldzki to znana konstrukcja w Krakowie, która łączy dwa ważne punkty na mapie miasta – Stare Miasto oraz Dębnikami. Wraz z tranzytem przez ulicę Józefa Dietla, most ułatwia podróżowanie z ronda Grunwaldzkiego do obrzeży stolicy Małopolski.

Z tego mostu można podziwiać niesamowity widok na Wawel oraz kościół św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa, znany również jako kościół Na Skałce. Most Grunwaldzki wpisuje się w trasę Małopolskiej Drogi św. Jakuba, łączącą Sandomierz z Tyńcem.

Nie można zapomnieć o przystankach tramwaju wodnego, które znajdują się w pobliżu mostu – „Most Dębnicki” oraz „Paulińska”. Te punkty komunikacyjne dodatkowo zwiększają atrakcyjność tego miejsca, oferując mieszkańcom i turystom możliwość relaksującej przejażdżki po Wiśle.

Historia

„Opracowaniem projektu mostu zajęli się mgr inż. Stefan Filipiuk, mgr inż. Andrzej Topolewicz oraz Józef Malinowski, którzy reprezentowali pracownię mostową gdańskiego „Transprojektu”. Budowa mostu miała miejsce w latach 1968–1972. Projekt charakteryzował się kompaktowym kształtem, co miało na celu ograniczenie wpływu na otoczenie Wawelu. Nazwa mostu została nadana w związku z podjętą w 1972 roku decyzją o rekonstrukcji Pomnika Grunwaldzkiego, który został zniszczony podczas II wojny światowej.

Początkowo rozważano nazwę most Mikołaja Kopernika, aby uczcić 500-lecie urodzin znanego astronoma, jednak postanowiono pozostawić pierwotną nazwę roboczą. Budowę mostu zrealizowało Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych, a kierownictwo nad projektem sprawował inż. Czesław Kwietniewski.

Parametry mostu

Most Grunwaldzki w Krakowie to imponująca budowla o długości 153 metry oraz szerokości 31,40 metra. Struktura mostu opiera się na dwóch filarach, co zapewnia mu stabilność. Ruch na moście został zorganizowany w sposób, który uwzględnia potrzeby zarówno kierowców, jak i pieszych. W każdą stronę prowadzą po dwóch pasach ruchu samochodowego, które są oddzielone od torowiska tramwajowego. Po bokach również zadbano o komfort podróżujących pieszo oraz rowerzystów, instalując chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe.

Most ten jest drugim pod względem zagrożenia falą powodziową oraz zatorami lodowymi w Krakowie, zaraz po moście Dębnickim. Zjawisko to jest związane z relatywnie niskim prześwitem, który istnieje pomiędzy lustrem wody a dolną częścią mostu. Taki stan rzeczy stwarza ryzyko obstrukcji lub zalania w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych.

W związku z obserwowanym osiadaniem konstrukcji mostu, władze planują w przyszłości jego wyburzenie oraz wzniesienie nowej konstrukcji, a termin realizacji tych prac przewidziano na do roku 2035.

Przypisy

  1. Kraków. Najpierw remont, potem wyburzenie mostu Grunwaldzkiego. Będzie nowa przeprawa. tvn24.pl, 22.02.2024 r. [dostęp 23.02.2024 r.]
  2. Filipiuk S. 50 lat Pracowni Mostowej Gdańsk Transprojekt Gdański, 2005 r., s. 30 [dostęp 12.10.2018 r.]
  3. Ukończenie mostu Grunwaldzkiego - dopiero w czerwcu 1972 r. Dziennik Polski, 25/26.07.1971 r., nr 175, s. 8

Oceń: Most Grunwaldzki w Krakowie

Średnia ocena:4.85 Liczba ocen:11