Most Dębnicki to istotny element infrastruktury Krakowa, usytuowany nad malowniczą rzeką Wisłą. Ten imponujący most, łączący Stare Miasto oraz Zwierzyniec (przez Aleje Trzech Wieszczów), z łatwością prowadzi do Dębnik, gdzie ulokowana jest, między innymi, ul. Marii Konopnickiej.
Jako część II Obwodnicy Krakowa, most ten nie tylko ma znaczenie komunikacyjne, ale także dostarcza zapierających dech w piersiach widoków. Z jego powierzchni można podziwiać malownicze zakole Wisły oraz słynne Wzgórze Wawelskie, które od wieków stanowi symbol tego pięknego miasta.
Na północnym brzegu Wisły, blisko mostu, znajduje się przystanek tramwaju wodnego, co umożliwia mieszkańcom oraz turystom łatwy dostęp do pobliskich atrakcji.
Historia
W latach 1887–1888 na miejscu obecnego mostu Dębnickiego powstała niezwykle interesująca budowla. Był to trójprzęsłowy most o konstrukcji kratowej, który miał na celu wspomaganie budowy kolei obwodowej. Oprócz torów kolejowych, most ten oferował również przejazd dla ruchu kołowego oraz chodnik dedykowany pieszym.
W 1911 roku doszło do likwidacji kolej obwodowej, co skutkowało usunięciem torowiska z mostu. Niestety, most ten, jak wiele innych budowli w Krakowie, padł ofiarą działań wojennych. W styczniu 1945 roku, wojska niemieckie zniszczyły most, przez co został on przeznaczony do rozbiórki.
Odbudowa obiektu miała miejsce w 1951 roku, a jego nowy kształt opracowali inżynierowie Władysław Borusiewicz, Zbigniew Wzorek oraz Stefan Serafin. Uroczystość otwarcia mostu odbyła się w styczniu 1951 roku i była połączona z akademią w Filharmonii. Warto również zaznaczyć, że podczas tej ceremonii technicy A. Dzierzę oraz W. Bębenek zostali odznaczeni krzyżami zasługi.
W 1998 roku most przeszedł gruntowny remont, który całkowicie wyłączył go z ruchu. W tym czasie jego miejsce zajmował składany most wojskowy, znany jako Lajkonik, zlokalizowany tuż obok. Po zakończeniu prac remontowych, ten tymczasowy most został zdemontowany, a my mogliśmy cieszyć się z odnowionego mostu Dębnickiego.
Dane techniczne
Most Dębnicki w Krakowie charakteryzuje się imponującymi wymiarami, osiągając 157 metrów długości oraz 19 metrów szerokości. Jego konstrukcja opiera się na dwóch filarach, które zapewniają stabilność i bezpieczeństwo.
Na moście funkcjonują w każdą stronę po dwa pasy ruchu dla pojazdów, a z każdej strony znajdują się chodniki dla pieszych, co dodatkowo zwiększa komfort użytkowania. Warto zauważyć, że wśród mostów na Wiśle w Krakowie, Most Dębnicki jest szczególny, ponieważ wyróżnia się najniższym prześwitem między lustrem wody a jego konstrukcją. To sprawia, że jest to obiekt szczególnie narażony na wpływ powodzi oraz zatorów lodowych.
W czasie powodzi w 2010 roku, poziom wody w Wiśle wzrósł na tyle, że na pewien czas prześwit między lustrem wody a przęsłami zniknął. Tak niskie usytuowanie mostu, które może budzić wątpliwości, zostało zaprojektowane z uwagi na chęć minimalizowania wpływu na panoramę otoczenia, aby nie przysłonić widoku na bulwary wiślane oraz Wzgórze Wawelskie.
Przypisy
- Wisła zalewa Kraków – miasto sparaliżowane Rzeczpospolita.
- Odbudowa mostu Dębnickiego ukończona! W niedzielę odbyło się uroczyste otwarcie, „Echo Krakowskie” (19), 22.01.1951 r., s. 1.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most kolejowy na małej obwodnicy Krakowa | Most Powstańców Śląskich w Krakowie | Most Retmański w Krakowie | Stopień Wodny Przewóz | Wiadukt kolejowy w Krakowie-Grzegórzkach | Estakada tramwajowa Lipska – Wielicka w Krakowie | Kładka Ojca Bernatka | Most Wandy | Przekop Talowskiego i wiadukt kolejowy | Estakada im. Generała Tadeusza Rozwadowskiego w Krakowie | Estakada im. gen. pil. Mateusza Iżyckiego w Krakowie | Diabelski Most w Krakowie | Czerwony Most w Krakowie | Estakada Jacka Kaczmarskiego w Krakowie | Estakada Obrońców Lwowa w Krakowie | Stopień Wodny Dąbie | Most Zwierzyniecki w Krakowie | Most Nowohucki w Krakowie | Most Kotlarski w Krakowie | Most kolejowy na linii średnicowej w KrakowieOceń: Most Dębnicki w Krakowie