Nowa Huta (zajezdnia tramwajowa)


W Nowej Hucie znajduje się istotny element miejskiego transportu, jakim jest zajezdnia tramwajowa MPK. Ta ważna instytucja ma swoją siedzibę w Krakowie, przy ulicy Ujastek 12, na rogu z ulicą Karola Łowińskiego. To miejsce odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu sprawnej komunikacji tramwajowej w tym rejonie.

Jako jedna z fundamentalnych infrastrukturalnych jednostek transportowych, zajezdnia ta nie tylko wspiera codzienne potrzeby mieszkańców, ale również przyczynia się do rozwoju ekologicznych środków transportu w mieście.

Historia zajezdni

Historia zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie sięga wielu lat wstecz, a kluczowe daty w jej rozwoju są następujące:

  • W 1965 roku rozpoczęto budowę hali głównej, która stała się centralnym punktem zajezdni,
  • W 1969 roku do użytku wprowadzono pierwsze wagony typu 102N/102Na, co znacznie wzbogaciło flotę,
  • W 1975 roku zajezdnia wzbogaciła się o pierwsze wagony typu 105N, które zostały wprowadzone do ruchu,
  • W 1980 roku powstała myjnia oraz akumulatornia, a także druga hala, która była wykorzystywana do napraw i remontów wagonów,
  • W 1989 roku zajezdnia zaczęła eksploatację pierwszych wagonów typu T4+B4,
  • W 1995 roku pojawiły się pierwsze wagony typu GT6,
  • W 2004 roku zajezdnia przyjęła wagony typu E1+c3,
  • W 2006 roku zmodernizowano dwa tory w hali głównej, co poprawiło efektywność operacyjną,
  • W 2015 roku w eksploatacji zaczęły funkcjonować pierwsze wagony typu 2014N,
  • W 2016 roku otworzono nowy budynek administracyjno-biurowy, który zawierał dyspozytornię oraz poczekalnię dla prowadzących pojazdy,
  • W 2016 roku zburzono dotychczasowy budynek administracyjno-biurowy oraz myjni,
  • W 2016 roku rozpoczęto budowę nowej myjni, która zwiększyła możliwości serwisowe,
  • W 2017 roku nowa myjnia została oddana do użytku, co poprawiło warunki pracy,
  • W 2021 roku zakończono prace nad nową halą przeznaczoną do napraw i remontów wagonów,
  • W 2024 roku zaplanowana jest budowa kolejnej hali na potrzeby napraw i remontów wagonów.

Dzięki stałym inwestycjom oraz modernizacjom, zajezdnia w Nowej Hucie z roku na rok rozwija swoje zbiory oraz poprawia standardy obsługi.

Ilostan taboru

Na dzień 2 lutego 2024 roku, przedstawiamy aktualny stan taboru tramwajowego w Nowej Hucie. Poniżej zamieszczona jest tabela ilustrująca ilości oraz rodzaje wagonów i pociągów eksploatowanych w tym rejonie.

Rodzaj taboruIlość wagonówIlość pociągówPoczątek/zakończenie eksploatacji_
Konstal 105Na001975/2023_
SGP/Lohner E111112004_
SGP/Lohner C31111 (doczepy do E1)2004_
MAN N8S552006_
MAN N8C772012_
Rotax/MPK EU8N40402009_
Protram 405N112012_
PESA 2014N22222015_
Stadler Tango Lajkonik seria 135352020_
Stadler Tango Lajkonik seria 245452022_

Oceń: Nowa Huta (zajezdnia tramwajowa)

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:7