W Nowej Hucie znajduje się istotny element miejskiego transportu, jakim jest zajezdnia tramwajowa MPK. Ta ważna instytucja ma swoją siedzibę w Krakowie, przy ulicy Ujastek 12, na rogu z ulicą Karola Łowińskiego. To miejsce odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu sprawnej komunikacji tramwajowej w tym rejonie.
Jako jedna z fundamentalnych infrastrukturalnych jednostek transportowych, zajezdnia ta nie tylko wspiera codzienne potrzeby mieszkańców, ale również przyczynia się do rozwoju ekologicznych środków transportu w mieście.
Historia zajezdni
Historia zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie sięga wielu lat wstecz, a kluczowe daty w jej rozwoju są następujące:
- W 1965 roku rozpoczęto budowę hali głównej, która stała się centralnym punktem zajezdni,
- W 1969 roku do użytku wprowadzono pierwsze wagony typu 102N/102Na, co znacznie wzbogaciło flotę,
- W 1975 roku zajezdnia wzbogaciła się o pierwsze wagony typu 105N, które zostały wprowadzone do ruchu,
- W 1980 roku powstała myjnia oraz akumulatornia, a także druga hala, która była wykorzystywana do napraw i remontów wagonów,
- W 1989 roku zajezdnia zaczęła eksploatację pierwszych wagonów typu T4+B4,
- W 1995 roku pojawiły się pierwsze wagony typu GT6,
- W 2004 roku zajezdnia przyjęła wagony typu E1+c3,
- W 2006 roku zmodernizowano dwa tory w hali głównej, co poprawiło efektywność operacyjną,
- W 2015 roku w eksploatacji zaczęły funkcjonować pierwsze wagony typu 2014N,
- W 2016 roku otworzono nowy budynek administracyjno-biurowy, który zawierał dyspozytornię oraz poczekalnię dla prowadzących pojazdy,
- W 2016 roku zburzono dotychczasowy budynek administracyjno-biurowy oraz myjni,
- W 2016 roku rozpoczęto budowę nowej myjni, która zwiększyła możliwości serwisowe,
- W 2017 roku nowa myjnia została oddana do użytku, co poprawiło warunki pracy,
- W 2021 roku zakończono prace nad nową halą przeznaczoną do napraw i remontów wagonów,
- W 2024 roku zaplanowana jest budowa kolejnej hali na potrzeby napraw i remontów wagonów.
Dzięki stałym inwestycjom oraz modernizacjom, zajezdnia w Nowej Hucie z roku na rok rozwija swoje zbiory oraz poprawia standardy obsługi.
Ilostan taboru
Na dzień 2 lutego 2024 roku, przedstawiamy aktualny stan taboru tramwajowego w Nowej Hucie. Poniżej zamieszczona jest tabela ilustrująca ilości oraz rodzaje wagonów i pociągów eksploatowanych w tym rejonie.
Rodzaj taboru | Ilość wagonów | Ilość pociągów | Początek/zakończenie eksploatacji | _ |
---|---|---|---|---|
Konstal 105Na | 0 | 0 | 1975/2023 | _ |
SGP/Lohner E1 | 11 | 11 | 2004 | _ |
SGP/Lohner C3 | 11 | 11 (doczepy do E1) | 2004 | _ |
MAN N8S | 5 | 5 | 2006 | _ |
MAN N8C | 7 | 7 | 2012 | _ |
Rotax/MPK EU8N | 40 | 40 | 2009 | _ |
Protram 405N | 1 | 1 | 2012 | _ |
PESA 2014N | 22 | 22 | 2015 | _ |
Stadler Tango Lajkonik seria 1 | 35 | 35 | 2020 | _ |
Stadler Tango Lajkonik seria 2 | 45 | 45 | 2022 | _ |
Pozostałe obiekty w kategorii "Budynki przemysłowe i magazynowe":
Elektrownia krakowska | Elektrownia podgórska | Zakład Oczyszczania Ścieków Kujawy | Rzeźnia miejska w Krakowie | Płaszów (zajezdnia autobusowa) | Wola Duchacka (zajezdnia autobusowa) | Zajezdnia św. Wawrzyńca | Zespół fabryki Peterseima w Krakowie | ArcelorMittal Poland Oddział w Krakowie | Zajezdnia Na Załęczu | Stary Spichlerz w Krakowie | Elektrociepłownia Kraków | Podstacja elektryczna Biskupia w Krakowie | Podgórze (zajezdnia tramwajowa) | Kwartał św. Wawrzyńca w Krakowie | Gazownia Miejska w Krakowie | Dworzec Wodociągowy w Krakowie | Dawny Skład Solny w Krakowie | Dom Alchemika | Browar LubiczOceń: Nowa Huta (zajezdnia tramwajowa)