Zajezdnia św. Wawrzyńca, usytuowana przy ul. św. Wawrzyńca, to niezwykle cenny zabytek, reprezentujący zespół architektoniczno-budowlany. Obiekt ten, który przez dziesięciolecia pełnił rolę zajezdni tramwajowej oraz autobusowej, znajduje się na rogu ulic przy numerach 12, 13, 15 oraz 17.
Historia tego miejsca jest nie tylko interesująca, ale również istotna dla zrozumienia rozwoju transportu miejskiego w Krakowie. Zajezdnia odgrywała kluczową rolę w zapewnieniu komunikacji w tym regionie, a jej architektura odzwierciedla zmiany, jakie zaszły w urbanistyce miasta na przestrzeni lat.
Obecnie, zajezdnia stanowi ważny punkt na mapie krakowskich atrakcji turystycznych, przyciągając zarówno mieszkańców, jak i turystów, którzy pragną zgłębić historię miejskiego transportu oraz podziwiać unikalne rozwiązania architektoniczne.
Historia
Zajezdnia św. Wawrzyńca, która pełniła kluczową rolę w historii transportu tramwajowego w Krakowie, zyskała swoją ostateczną formę w wyniku czterofazowego rozwoju. Zakład ten przeszedł znaczącą ewolucję na przestrzeni lat.
W pierwszym etapie, w latach 1882–1900, powstała zajezdnia tramwaju konnego. Budowę rozpoczęto latem 1882 roku, a niektóre źródła podają daty od 1882 do 1888 roku. Wozownia została rozbudowana w 1896 roku, bazując na projekcie Zygmunta Hendla oraz Tadeusza Stryjeńskiego. Założenie zakładu z wjazdem dla tramwajów z ul. Gazowej obejmowało trzy główne budynki: wozownię z kuźnią, stajnie ze skrzydłem administracyjnym oraz stajnię dla koni chorych.
W kolejnej fazie, od 1900 do 1912 roku, zajezdnia przekształciła się w zakład tramwaju elektrycznego wąskotorowego. Rozbudowa zespołu rozpoczęła się w 1900 roku według wizji architekta Karola Knausa, który zaprojektował wielofunkcyjny kompleks. Został on jednak dostosowany do potrzeb warsztatów oraz elektrowni. W tym czasie główne obiekty, takie jak wozownia tramwajów konnych, przeszły znaczne adaptacje.
Przez lata 1912–1923 zajezdnia funkcjonowała jako obiekt umożliwiający zarówno normalne, jak i wąskotorowe tramwaje elektryczne. W 1912 roku zespół wzbogacił się o halę wozowni normalnotorowej, co spowodowało znaczące zmiany w konfiguracji terenu. Warto zauważyć, że obiekty wykazywały charakter tymczasowy, dostosowując się do ewolucji współczesnych potrzeb.
W okresie od 1923 do 1938 roku zajezdnia ewoluowała w stronę tramwajów i autobusów. Po wybudowaniu stacji paliw w 1923 roku, w 1928 roku powstał budynek garaży autobusowych przy ul. Gazowej. Nowe obiekty były stopniowo dodawane do istniejącego kompleksu, co doprowadziło do zamknięcia tej fazy rozwoju po wykupieniu kamienicy przy ul. św. Wawrzyńca 13.
Po uruchomieniu nowej zajezdni w Podgórzu w 1939 roku, zajezdnia przy ul. św. Wawrzyńca przestała podlegać znaczącym modyfikacjom. Z czasem utraciła birçok z kluczowych funkcji transportowych, co doprowadziło do zaniku jej pierwotnej świetności. Procedura likwidacji kolejnych tramwajów wąskotorowych zakończyła się w 1953 roku, a normalnotorowych do 1960 roku.
W połowie lat 90. XX wieku, po opuszczeniu zajezdni przez MPK, część obiektów została zwrócona zakonowi. W reakcji na zmiany, Gmina M. Krakowa utworzyła Muzeum Inżynierii Miejskiej, które rozpoczęło działalność w 1998 roku. Prace konserwatorskie postępowały w latach 1997–2010, co podkreśliło wartości historyczne obiektów.
W ramach ekspozycji Muzeum obecnie znajduje się również pamiętany krakowski autobus zabytkowy z 1929 roku, a zajezdnia działa jako miejsce historyczne. Stanowi obiekt nr 10 Krakowskiego Szlaku Techniki. W zajezdni stacjonują różne składy tramwajowe, w tym:
- Sanok SN1 + MAN PN3(replika),
- Sanok SN2 + Sanok PN2,
- Konstal N + Konstal ND + Sanok PN2,
- LH Standard,
- Konstal 102N.
Warto podkreślić, że zajezdnia nie jest tylko miejscem historycznym, ale także punktem, gdzie można podziwiać wyjątkowe środki transportu oraz historię królewskiego miasta. Współpraca z MPK SA zapewnia, że ma on swoje unikatowe miejsce w sercach krakowian oraz turystów.
Przypisy
- Rejestr zabytków nieruchomych – województwo małopolskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r. [dostęp 23.08.2010 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Budynki przemysłowe i magazynowe":
Zespół fabryki Peterseima w Krakowie | ArcelorMittal Poland Oddział w Krakowie | Zajezdnia Na Załęczu | Kompleks fabryczny wytwórni wódek na Dąbiu w Krakowie | Browar Lubicz | Dom Alchemika | Dawny Skład Solny w Krakowie | Dworzec Wodociągowy w Krakowie | Gazownia Miejska w Krakowie | Kwartał św. Wawrzyńca w Krakowie | Wola Duchacka (zajezdnia autobusowa) | Płaszów (zajezdnia autobusowa) | Rzeźnia miejska w Krakowie | Zakład Oczyszczania Ścieków Kujawy | Elektrownia podgórska | Elektrownia krakowska | Nowa Huta (zajezdnia tramwajowa) | Stary Spichlerz w Krakowie | Elektrociepłownia Kraków | Podstacja elektryczna Biskupia w KrakowieOceń: Zajezdnia św. Wawrzyńca