Podgórze (zajezdnia tramwajowa)


Podgórze to istotny element komunikacji miejskiej w Krakowie, a w szczególności jego zajezdnia tramwajowa. Znajduje się ona pod adresem ulica Jana Brożka 3 w tym malowniczym mieście. Właścicielem zajezdni jest MPK SA, które odgrywa kluczową rolę w organizacji transportu publicznego w Krakowie.

Warto zauważyć, że Podgórze nie tylko pełni funkcję zajezdni, ale także stanowi ważny punkt dla pasażerów korzystających z tramwajów, co czyni je centralnym miejscem dla mieszkańców oraz turystów.

Historia zajezdni

Historia zajezdni tramwajowej w Podgórzu jest bogata i różnorodna, obejmująca wiele istotnych wydarzeń od momentu jej powstania. 25 października 1928 roku Gmina miasta Krakowa przyznała teren przeznaczony na cele budowy remizy tramwajowej, która miała obejmować obszar o łącznej powierzchni 14 ha 52 a 37 m².

Kolejne istotne daty to 11 sierpnia 1937 roku, kiedy to Zarząd Miejski w Krakowie zatwierdził plany budowy zajezdni. Rok 1938 przyniósł ukończenie budowy obiektu, który miał długość 57 m oraz szerokość 48 m, a jego pojemność wynosiła 40 wagonów, podzielonych na 10 torów.

W 1950 roku zajezdnia przeszła rozbudowę, podczas której wydłużono halę do 110 m oraz zwiększono jej pojemność do 100 wagonów tramwajowych. Rok 1968 zaznaczył się przygotowaniem projektu modernizacji, w ramach którego zrealizowano wiele istotnych zmian:

  • wybudowano 10 nowych bram wjazdowych,
  • zamontowano 3 komplety myjni,
  • zainstalowano oświetlenie elektryczne w kanałach przeglądowych,
  • wykonano 530 m torów przeglądowych.

W 1978 roku nastąpiła wymiana szyn w 10 kanałach oraz oddanie do użytku świetlicy zakładowej. W latach 1980–1986 prowadzono szereg prac, w tym:

  • dopuszczenie instalacji gazowej do piaskarni i pomieszczeń socjalnych,
  • wykonanie stanowiska podnośników wagonów typu 105N,
  • wykonanie stanowiska do wymiany silników i rozruszników w wagonach 105N,
  • oddanie magazynu części zamiennych nr 28,
  • ukonstytucjonowanie budynku Dyspozytorni.

W 1987 roku wybudowano nowy budynek Akumulatorni, a budynek Zakładu Sieci i Podstacji został wyburzony, co pozwoliło na stworzenie torów postojowych. Rok 1988 przyniósł nową ogrodzenie od strony ul. Rzemieślniczej.

W 1998 roku zrealizowano remont torów wjazdowych do zajezdni, a w 2000 roku podobne prace miały miejsce po drugiej stronie. W 2001 roku doszło do modernizacji czterech torów w hali zajezdni, dostosowując je do obsługi wagonów typu NGT6, a rok 2004 wprowadził modernizację myjni.

Rok 2007 oznaczał kontynuację modernizacji, w tym także ostatnich dwóch torów w hali. W ten sposób historia zajezdni tramwajowej w Podgórzu ukazuje nieustanny rozwój i dostosowanie do zmieniających się potrzeb transportu publicznego.

Tabor

W zajezdni tramwajowej Podgórze znajduje się zróżnicowany tabor tramwajowy, który jest kluczowy dla zapewnienia efektywnej komunikacji miejskiej. Oto zestawienie poszczególnych składów oraz wagonów, które wchodzą w skład tego taboru:

  • 14 składów SGP Lohner E1 + C3,
  • 5 składów 2x Konstal 105Na,
  • 5 składów 3x Konstal 105Na,
  • 5 wagonów Düwag GT8S,
  • 3 wagony Düwag GT8C,
  • 20 wagonów Düwag GT8N,
  • 50 wagonów NGT6,
  • 24 wagony NGT8,
  • 4 wagony Stadler Lajkonik,
  • 1 wagon 126N,
  • 14 wagonów Pesa Krakowiak.

Każdy z tych składów i wagonów ma swoje unikalne właściwości i zastosowania, co znacząco przyczynia się do sprawności działania transportu tramwajowego w regionie.

Przypisy

  1. Prywatna Strona Miłośnika Komunikacji Miejskiej i Szynowej - Zajezdnia Podgórze [online], krakow.pl [dostęp 25.04.2024 r.]

Oceń: Podgórze (zajezdnia tramwajowa)

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:22