Ludwik Flaszen, ur. 4 czerwca 1930 w Krakowie, zmarł 24 października 2020 w Paryżu, to postać niezwykle znacząca w historii polskiego teatru i literatury.
Był on krytykiem teatralnym i literackim, pisarzem, tłumaczem, eseistą, teatrologiem oraz reżyserem. Jego wszechstronność i talent sprawiły, że stał się jednym z najważniejszych głosów w tej dziedzinie.
Warto podkreślić, że Flaszen był bliskim współpracownikiem Jerzego Grotowskiego, co znacząco wpłynęło na rozwój jego kariery i osiągnięcia artystyczne. Jako współzałożyciel Teatru 13 Rzędów (później znanego jako Teatr Laboratorium), odegrał kluczową rolę w kształtowaniu nowoczesnych form teatralnych w Polsce.
W latach osiemdziesiątych pełnił funkcję dyrektora, co świadczy o jego niekwestionowanym autorytecie w świecie teatru. Jego osiągnięcia pozostają inspiracją dla wielu pokoleń twórców.
Życiorys
Ludwik Flaszen urodził się w Krakowie w 1921 roku, w rodzinie żydowskiej jako syn Feliksa (1893–1975) oraz Józefy z domu Frischer (1900–1992). W czasie II wojny światowej przebywał w Związku Sowieckim, a po wojnie powrócił do Polski w 1946 roku. Po ukończeniu gimnazjum podjął studia z zakresu polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, które zakończył w 1952 roku. Już w 1948 roku zadebiutował literacko na łamach miesięcznika „Przekrój”.
W późniejszych latach pracował w redakcji „Życia Literackiego”, gdzie jego działalność obejmowała lata 1951 – 1956. Prowadził tam rubrykę pod nazwą „Z notatnika szalonego recenzenta”, a jego teksty ukazywały się również w takich pismach jak „Nowa Kultura”, „Przegląd Kulturalny” oraz „Współczesność”. Flaszen był także kierownikiem literackim Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W 1957 roku zastąpił Sławomira Mrożka na stanowisku recenzenta w krakowskim dzienniku „Echo Krakowa”.
Flaszen był znany z inicjowania dyskusji na temat schematyzmu literatury socrealistycznej. Debatował na ten temat w swoim wykładzie „Nowy Zoil, czyli o schematyzmie”, wygłoszonym w 1951 roku podczas zjazdu Sekcji Prozy Związku Literatów Polskich, a publikacja tego tekstu miała miejsce w „Życiu Literackim” rok później. Dodatkowo krytykował uproszczone podejście do rozliczania stalinowskiego okresu w historii Polski, zwłaszcza po roku 1956. W 1953 roku był jednym z sygnatariuszy rezolucji ZLP dotyczącej procesu krakowskiego.
Jego literacki debiut pt. „Głowa i mur” (1958) został zatrzymany przez cenzurę PRL. Niektóre jego teksty pojawiły się w drugim wydaniu „Cyrografu” w 1974 oraz w zmienionej i poszerzonej wersji w 1996 roku. Flaszen należał w tym okresie do tzw. krakowskiej szkoły krytyków obok Jana Błońskiego, Andrzeja Kijowskiego i Konstanty Puzyny. W środowisku teatralnym Krakowa nazywano go Robespierre’em.
W 1959 roku wspólnie z Jerzym Grotowskim założył w Opolu Teatr 13 Rzędów, który potem przekształcił się w Teatr Laboratorium działający od 1965 roku we Wrocławiu. Flaszen pełnił tam rolę dyrektora w latach 1980–1982. Jako wewnętrzny krytyk, regularnie tworzył krótkie komentarze do przedstawień oraz obszerniejsze teksty analityczne. Należał do współtwórców doktryny teatralnej Teatru, wprowadził termin „teatr ubogi” użyty w kontekście przedstawienia „Akropolis”.
Od roku 1984 mieszkał w Paryżu, gdzie prowadził staże teatralne i reżyserował różne spektakle. Jego debiut reżyserski miał miejsce w 1989 roku w Théâtre La Chamaille w Nantes, gdzie zrealizował przedstawienie „Le Reveurs” (Marzyciele), do którego napisał także scenariusz. W swoim dorobku ma także inscenizacje takie jak „Białe noce” według Fiodora Dostojewskiego oraz „Prometeusz” według Ajschylosa. W Polsce wyreżyserował „Biesy albo Mały Plutarch żywotów nieudanych” według Fiodora Dostojewskiego w Teatrze Starym w Krakowie w 1995 roku.
Flaszen współpracował z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego, prowadząc cykl spotkań seminaryjnych oraz był współpracownikiem miesięcznika „Odra”. W 2009 roku znalazł się w komitecie honorowym Roku Grotowskiego 2009. Ponadto, był autorem wielu szkiców o teatrze takich jak „Cyrograf” (1971, 1974, 1996) i „Teatr skazany na magię” (1983). W 2001 roku, wraz z Carlą Pollastrelli i Renatą Molinari, zredagował antologię pt. „Il Teatr Laboratorium di Jerzy Grotowski 1959–1969. Testi e materiali di Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen con uno scritto di Eugenio Barba”, która także ukazała się w języku portugalskim w 2007 roku.
Ludwik Flaszen był również znanym tłumaczem, zwłaszcza literatury rosyjskiej. Jako pierwszy w Polsce przetłumaczył teksty Michała Bachtina, fragmenty „Problemów poetyki Dostojewskiego” oraz „Wesołą materię”. W jego dorobku znalazły się także „Bajki rosyjskie” oraz opowiadania dziewiętnastowiecznych autorów rosyjskich. Tłumaczył także teksty Jerzego Grotowskiego, w tym „Wschód – Zachód” i „Tu es le fils de quelqu’un”.
8 listopada 2020 roku został pochowany na nowym cmentarzu żydowskim w Krakowie.
Nagrody
W historii twórczości Ludwika Flaszen można wyróżnić wiele ważnych osiągnięć, które zostały uhonorowane licznymi nagrodami. W 1984 roku otrzymał nagrodę „Odry” za swoje eseje, a szczególnie za książki Cyrograf i Teatr skazany na magię, które stanowią dowód jego inspirującej działalności w Teatrze Laboratorium.
10 maja 2000 roku, za swoje zasługi, odznaczony został przez prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
Następnie, 12 stycznia 2009 roku, minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski wręczył mu Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, co było kolejnym ważnym krokiem w jego karierze.
W 2014 roku, uczelnia z Turynu przyznała mu tytuł doktora honoris causa, co potwierdza jego znaczące miejsce w polskiej kulturze i sztuce.
Publikacje
Ludwik Flaszen to wybitna postać polskiej literatury i teatru, którego publikacje stanowią nieocenioną wartość dla kultury. Oto zestawienie jego ważniejszych dzieł:
- – Ludwik Flaszen: Głowa i mur. Wydawnictwo Literackie, 1958. Książka ta nie zawiera numerów stron, ponieważ jej wydanie zatrzymane zostało przez cenzurę w PRL,
- – Ludwik Flaszen: Cyrograf. Kraków: Wydawnictwo Literackie, pierwsze wydanie w 1971 roku, zaś rozszerzone w 1996 roku. ISBN 83-08-02662-1. Podobnie jak w poprzedniej publikacji, brak numerów stron. Wydanie francuskie to: Le Chirographe, przetłumaczone i przedstawione przez Adrien Le Bihan, Paris, La Découverte, 1990, ISBN 2-7071-1991-1,
- – Ludwik Flaszen: Teatr skazany na magię. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1983. ISBN 83-08-00967-0. Także tutaj brakuje numerów stron w książce,
- – Ludwik Flaszen: Teatr – sztuka antraktu; Marzyciele. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2003. ISBN 83-917448-1-7. Publikacja ta została wydana z okazji spotkania otwartego z Flaszenem, które miało miejsce w Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, 18 grudnia 2003. Przedrukowana w: Ludwik Flaszen: Grotowski & Company. Źródła i wariacje, wstęp Eugenio Barba, Instytut im. Jerzego Grotowskiego 2014, s. 144–150,
- – Grotowski & Company. Źródła i wariacje, wstęp autorstwa Eugenio Barba, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2014. Istnieją różne wydania tego dzieła: w języku angielskim, włoskim, francuskim, portugalskim oraz hiszpańskim, ukazujące znaczenie pracy Flaszen w kontekście międzynarodowym.
Publikacje Flaszen’a nie tylko otwierają nowe perspektywy na teatr, ale także ukazują bogactwo i różnorodność jego twórczości, która wpływa na kolejne pokolenia artystów.
Filmy dokumentalne
Ludwik Flaszen zasługuje na szczególne uznanie jako postać dokumentalnych produkcji filmowych.
- Cyrograf nie podpisany… Ludwik Flaszen i jego wędrówki, scenariusz i realizacja Elżbieta Sitek (TVP S. A. Oddział we Wrocławiu 1997),
- Grotowski ← Flaszen Małgorzaty Dziewulskiej (produkcja Narodowy Instytut Audiowizualny 2010).
Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Od 12 października 2018 roku w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego funkcjonuje Czytelnia im. Ludwika Flaszena. To miejsce gromadzi imponujący zbiór, który liczy ponad 6 tysięcy woluminów. W tej wyjątkowej kolekcji znajdują się pierwsze wydania takich dzieł jak Akropolis, Ferdydurke, Narkotyki oraz Pożegnanie jesieni autorstwa Witkacego. Ponadto, znajdziemy tam tomiki poezji z osobistymi dedykacjami znakomitych polskich twórców, w tym Czesław Miłosz, Wisława Szymborska, Julian Tuwim, Mieczysław Jastrun, Julian Przyboś, Tadeusz Różewicz, Tadeusz Nowak, Jerzy Harasymowicz oraz Urszula Kozioł.
W szczególności wyróżniają się unikatowe wydania dziewiętnastowieczne, z najstarszym egzemplarzem, którym jest dzieło Maurycego Mochnackiego Powstanie narodu polskiego w r. 1830 i 1831 z wydania z 1850 roku. Księgozbiór Czytelni jest niezwykle różnorodny i zawiera publikacje nie tylko w języku polskim, ale również w takich językach jak rosyjski, francuski, włoski, niemiecki, angielski, węgierski, hebrajski, słoweński, uzbecki oraz łaciński.
Przypisy
- Pogrzeb Ludwika Flaszena [online], Gmina Wyznaniowa Żydowska w Krakowie [dostęp 11.11.2020 r.]
- Paryż. Nie żyje Ludwik Flaszen | e-teatr.pl [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 26.10.2020 r.]
- W wieku 90 lat odszedł Ludwik Flaszen [online], Instytut im. Jerzego Grotowskiego [dostęp 26.10.2020 r.]
- Tadeusz Sobolewski: Trzewik Montaigne’a. Gazeta Wyborcza. Duży Format, 17.01.2010 r. [dostęp 08.10.2010 r.]
- Odznaczenia w Pałacu Prezydenckim. prezydent.pl, 10.05.2000 r. [dostęp 27.11.2012 r.]
- Inauguracja Roku Grotowskiego. mkidn.gov.pl, 12.01.2009 r. [dostęp 27.11.2012 r.]
- Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny. Tom drugi. C-F, wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994, s. 319.
- Zob. Goście Starego Teatru. Spotkanie dziesiąte, z Ludwikiem Flaszenem rozmawia Jerzy Jarocki, 13.02.1994 r., spisała Maryla Zielińska, „Teatr” 1994 nr 10, s. 6.
- Zob. Nagrania ze spotkań seminaryjnych na grotowski.net w zakładce Mediateka:Nagrania audio.
- 2009 Rok Grotowskiego. [dostęp 15.01.2009 r.]
- Ludwik Flaszen w bazie filmpolski.pl
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Tomasz Augustynowicz (aktor) | Kinga Syrek | Dorota Deląg | Olga Chrobra | Emilia Terenkoczy | Józef Matecki (1776–1819) | Lech Bijałd | Antoni Piekarski | Przemek Dyakowski | Walery Rzewuski | Dorota Terakowska | Dominika Bednarczyk | Andrzej Popiel (aktor) | Adam Szengut | Witold Wnuk (impresario) | Tomasz Lem | Bartosz Tomaszek | Krzysztof Litwin | Janina Katz | Maria MalickaOceń: Ludwik Flaszen