Walery Rzewuski


Walery Rzewuski, urodzony 14 kwietnia 1837 roku w Krakowie, a zmarły 18 listopada 1888 roku, to postać, która zapisała się w historii polskiej fotografii i życia społecznego tego miasta. Był towarzyszem licznych wydarzeń oraz ściśle związanym z krakowską społecznością jako radny oraz entuzjasta sztuki fotograficznej.

Rzewuski jest uznawany za jednego z najważniejszych polskich fotografów XIX wieku. Jego twórczość skupiała się głównie na fotografiach portretowych, w których przedstawiał wybitne osobistości ze świata kultury, nauki, a także przedstawicieli szlachty, arystokracji, urzędników i przedsiębiorców. Jego zakłady fotograficzne, zlokalizowane kolejno przy ul. Grodzkiej, Krupniczej, Kopernika oraz Podwale, były miejscami, gdzie klienci mogli skorzystać z usług fotograficznych dostosowanych do ich oczekiwań, odznaczających się przy tym znakomitą jakością.

W przeciwieństwie do komercyjnej fotografii portretowej, osiągnięcia Rzewuskiego w dziedzinie fotografii teatralnej zasługują na szczególną uwagę. Zajmował się uchwyceniem aktorów w dynamicznych pozach, które oddawały charakter ról, w które się wcielali. Warto również zauważyć, że był pionierem w dokumentowaniu naturalnych krajobrazów, bowiem jako pierwszy utrwalił na zdjęciu Tatry oraz wiele historycznych krakowskich zabytków, takich jak m.in. ołtarz mariacki.

Poza działalnością fotograficzną, Rzewuski angażował się również w życie społeczne Krakowa. Jako radny miasta, podejmował się inicjatyw, takich jak zasypywanie koryta Starej Wisły oraz prace nad budową teatru miejskiego. Jego działania pokazują, jak ważne było dla niego nie tylko utrwalanie obrazu, ale także rozwój kultury w jego rodzinnym mieście. Po jego śmierci pozostał testament, w którym Rzewuski w sposób wyraźny wskazał na pragnienie ufundowania nagrody dla autora polskiego podręcznika fotografii oraz stworzenia szkoły fotograficznej w swoim domu.

W jego twórczości widoczna jest sylwetka artysty, który nie tylko podążał za nurtami swojej epoki, ale również wprowadzał własne innowacje, na przykład w zakresie fotografii etnograficznej oraz reprodukcji dzieł współczesnych mu artystów, w tym Jana Matejki.

Życiorys

Walery Rzewuski urodził się jako syn krakowskich mieszczan. Jego ojcem był kupiec Mikołaj (1806–1883), a matką Józefa z Szyszkowskich (1814–1890). W rodzinie Rzewuskich było jeszcze trzech młodszych braci: Stanisław (1840–1907), Lesław (1841–1917) oraz Bolesław (1845–1880), a także siostra Matylda (1847–1876). W młodości uczył się w Instytucie Technicznym w Krakowie, zaś w roku akademickim 1857/58 kontynuował naukę na politechnice w Wiedniu, gdzie zdobył dodatkową wiedzę z chemii. Niestety, problemy zdrowotne zmusiły go do powrotu do rodzinnego miasta.

W 1857 roku Rzewuski wykonał swoje pierwsze zdjęcia, posługując się pożyczonym aparatem. Zawodową karierę fotografa rozpoczął w Krakowie, co miało miejsce w latach 1859 lub 1860, z siedzibą przy ul. Grodzkiej 83 (aktualnie numer 30). W 1861 r. swój zakład przeniósł do ul. Krupniczej 6 (dziś 5), a rok później do rezydencji Adama Stattlera przy ul. Wesołej 29 (obecnie Kopernika 29). W przeciwieństwie do swych dwóch wcześniejszych lokali, zakład przy ul. Kopernika działał już w odpowiednich warunkach.

W 1863 roku Rzewuski nabył działkę położoną przy ul. Podwale 27B (nazwa ulicy została zmieniona w ok. 1879 na Kolejową, później A. Potockiego, obecnie Westerplatte). Tu wkrótce rozpoczął budowę domu z atelier i laboratorium. Architekt tego projektu, Feliks Księżarski, względem technicznym nadzorował osobiście Rzewuski. Zachowany po dzień dzisiejszy, piętrowy budynek składał się z oficyny, która mieściła pracownię. Atelier było wyposażone w przeszklony sufit oraz rozmaite dekoracje scenograficzne, takie jak meble i rekwizyty. W jego wnętrzach stworzono sztuczną grotę z sadzawką, która służyła przy zdjęciach nawiązujących do plenerowych scenerii. Obiekty te zostały uwiecznione na winietach fotograficznych tworzonych w zakładzie Rzewuskiego.

W 1885 roku, z okazji 25-lecia pracy, zlecił przebudowę swojego zakładu, w ramach której obrazy wykonał Aleksander Mroczkowski. Od roku 1869 do 1888 Rzewuski zasiadał w Radzie Miejskiej, gdzie aktywnie zabiegał o zasypanie koryta Starej Wisły, co na początku zostało odrzucone. Dopiero w 1877 roku Rada podjęła uchwałę, a Rzewuski wydał broszurę na temat tej sprawy. Angażował się również w dążenie do budowy nowego gmachu teatru miejskiego, poruszając tę kwestię po raz pierwszy w 1872 r., a kolejne próby nastąpiły w 1877 roku, kiedy to wskazywał lokalizację przy szpitalu Św. Ducha.

W 1879 r. współautor z Władysławem Anczycem wydał broszurę wspierającą ideę nowego teatru. Ostatecznie, w 1888 r., rada miasta potwierdziła wcześniejsze ustalenia i rozpoczęto prace budowlane, które zostały zakończone inauguracją teatru w 1893 r. (dzisiaj znanego jako Teatr im. Juliusza Słowackiego). Rzewuski był także pomysłodawcą przejęcia gminnej Kasy Oszczędności, co udało się zrealizować w 1873 r. Był zaangażowany w inicjatywę wzniesienia pomnika Adama Mickiewicza w Krakowie, który pierwotnie miał stanąć na Rynku Głównym. W 1882 r. wnosił o lokalizację w pobliżu Collegium Novum. Chociaż wydał kilka broszur, w tej sprawie nie osiągnął sukcesu.

Walery Rzewuski przez całe życie zmagał się z problemami zdrowotnymi związanymi z sercem i nigdy nie założył rodziny. Zmarł w wieku 51 lat oraz został pochowany na cmentarzu Rakowickim w Krakowie. W testamencie zapisał swój dom przy ul. Podwale gminie Krakowa, by z jego środków utworzyć szkołę fotograficzną lub Muzeum techniczno-przemysłowe Baranieckiego, a w razie ich braku – Arcybractwu Miłosierdzia oraz Bankowi pobożnemu w Krakowie. Jego wyposażenie miało być sprzedane zawodom fotografii, a fundusze przeznaczone na polskojęzyczny podręcznik fotografii z organizacją konkursu, którego sędziami byli Konrad Brandel, Aleksander Karol oraz Awit Szubert.

Miasto jednak nie dotrzymało obietnicy w zakresie utworzenia szkoły lub muzeum. Po długotrwałym procesie, pałacyk przeszedł pod zarząd Arcybractwa Miłosierdzia w Krakowie, które uruchomiło szkolę robót ręcznych dla dziewcząt, nazywając ją imieniem matki Walerego. W latach 1934 oraz 1937 budynek przeszedł znaczne przebudowy. Funkcjonowało tam wtedy gimnazjum żeńskie Sebaldy Münnichowej. Po zakończeniu II wojny światowej siedzibę znalazł tam konsulat Związku Radzieckiego. Oficyna, w której mieściło się atelier i pracownia, zniknęła z powierzchni ziemi w 1974 roku.

Po odejściu Rzewuskiego jego brat Lesław kontynuował prowadzenie zakładu. Pod koniec 1893 roku atelier oraz wyposażenie wraz z negatywami zostały zakupione przez Józefa Sebalda, który był uczniem Walerego Rzewuskiego. Miał on za zadanie wykonanie odbitek z klisz swojego mistrza. W 1900 roku przeniósł swój zakład do pałacyku przy ul. Batorego 12. W prasie krakowskiej pojawiło się ogłoszenie, zapowiadające zniszczenie części klisz z braku miejsca. Po latach inne negatywy, które przetrwały, oraz nowe, powstałe po roku 1900, zostały odkryte przez Władysława Klimczaka w piwnicy pałacyku i w 1978 roku trafiły w ręce Krakowskiego Towarzystwa Fotograficznego.

Korespondencja osobista i dokumentacja zakładu Rzewuskiego znalazły swoje miejsce w zasobach Biblioteki Jagiellońskiej, podczas gdy rękopisy dotyczące jego domu na ul. Podwale oraz testament zostały przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie. Negatywy i odbitki są obecnie rozproszone w różnorodnych muzeach, archiwach oraz kolekcjach prywatnych.

Działalność fotograficzna

Portrety

Fotografia portretowa była kluczowym elementem twórczości Walerego Rzewuskiego, a także głównym źródłem jego renomy za życia. Zajmował się ona wytwarzaniem wysokiej jakości zdjęć portretowych, które miały charakter komercyjny. Rzewuski stosował popularne w tamtych czasach konwencje oraz dostosowywał się do gustów swoich klientów, a jego prace odznaczały się starannością zarówno w aspekcie technicznym, jak i artystycznym. Chociaż w jego archiwum jest niewiele zdjęć portretowych z lat 60., to znacznie więcej przetrwało z późniejszych lat, obejmujących dekady 70. i 80.

Wiele z tych fotografii portretowych przedstawia przedstawicieli szlachty oraz arystokracji, ale również osoby z innych środowisk, takie jak urzędnicy, kupcy, fabrykanci, profesorowie oraz artyści. W gronie jego modeli znajdowali się m.in. Józef Majer, Józef Szujski, Teofil Lenartowicz, François de Rochebrune, Artur Grottger, Parys Filippi, Florian Cynk, Jan Matejko oraz Józef Ignacy Kraszewski.

W okresie powstania styczniowego, Rzewuski zrealizował wiele zdjęć obrazujących jego uczestników, a także odwiedził oboz Langiewicza w Sosnówce, gdzie miał nadzieję sfotografować swojego brata Bolesława. Niestety, fotografie te, o ile w ogóle powstały, nie zachowały się do dziś. Do jego rzec można, że szczególnym gatunkiem jego portretów były zdjęcia kostiumowe – prezentujące modele w strojach sarmackich, cygańskich i egzotycznych.

Fotografie teatralne

Już w młodzieńczych latach, Rzewuski wykazywał zainteresowanie teatrem, angażując się w amatorskie wystawienia. Z biegiem czasu często odwiedzał Teatr Krakowski, gdzie wykonywał zdjęcia aktorów. W opozycji do zwyczajów XIX wieku, kiedy to aktorzy pozowali jedynie w atelier, Rzewuski zrewolucjonizował podejście, rejestrując aktorów w ruchu, naśladujących konkretne sceny, co pozwoliło uchwycić ich emocje i gesty.

W 1867 i 1868 roku, Rzewuski stworzył albumy z fotografia przedstawiającymi Helenę Modrzejewską, Wincentego Rapackiego, Bolesława Ładnowskiego, Feliksa Bendy oraz Antoninę Hoffmann. Z całego materiału do dziś zachował się jedynie album Antoniny Hoffmann, który zawierał 27 portretów przedstawiających ją w różnych rolach. Wiele pozostałych zdjęć krążyło jako luźne odbitki, prawdopodobnie pochodzące z zaginionych albumów. Z fotografiami Rzewuskiego zarejestrowano również sceny ze sztuki Adama Mickiewicza „Konfederaci barscy”, który miał swoją premierę w Krakowie w 1872 roku.

Warto również dodać, że jego prace obejmowały dokumentację wydarzeń parateatralnych, znanych jako żywe obrazy, które zyskiwały na popularności w XIX wieku. Rzewuski zrealizował zdjęcia z przedstawień, organizowanych przez amatorów, w tym ekscytujące sceny z Ogniem i mieczem pokazywane w Teatrze Krakowskim w 1884 roku.

Fotografie Krakowa

Rzewuski wyraził swoje zamiłowanie do fotografowania swojego rodzinnego miasta w licznych wspomnieniach. Opisywał, jak jeszcze na wykładach z fizyki u profesora Tomaszewskiego dostrzegł urok Krakowa, wyrażając pragnienie uchwycenia jego historycznych momentów. Już na początku swojej kariery, w 1860 roku, wykonał jedne z pierwszych fotografii ołtarza Mariackiego, a także dokumentował wnętrze tegoż kościoła i widok miasta. Ponadto uchwycił dramatyczne momenty związane z burzeniem części Collegium Maius (lata 60. XIX wieku) oraz otoczenia Sukiennic w 1868 roku.

Był również jedynym, który utrwalił wygląd szczątków króla Kazimierza Wielkiego oraz artefaktów z jego grobowca, co miało miejsce w 1869 roku. W 1877 roku zarejestrował sarkofag Stefana Batorego. Część jego prac znalazła się na łamach prasy i były reprodukowane, np. w drzeworytach w piątym wydaniu publikacji „Kraków i jego okolice” autorstwa Ambrożego Grabowskiego z 1866 roku.

Fotografie dzieł sztuki

Rzewuski realizował fotograficzne reprodukcje obrazów współczesnych sobie artystów. Odbitki z tych zdjęć były dostępne w jego zakładzie oraz w niektórych księgarniach, chociaż ich zakup był możliwy głównie dla osób zamożnych. Oprócz tego reprodukcje te były wykorzystywane przez drzeworytników do ilustracji. W latach 1864–1874 współpracował z Janem Matejką, zawierając umowę na wykonywanie fotografii jego prac, co było realizowane tuż po zakończeniu tworzenia nowego dzieła. Rzewuski otrzymywał należność za każdą sprzedaną odbitkę, a także zajmował się fotografowaniem płócien innych malarzy, takich jak Aleksander Gryglewski, Wilhelmina Stein, Juliusz Kossak i Andrzej Grabowski.

Fotografie Tatr

Według Walerego Eljasza-Radzikowskiego, w jego przewodniku z 1870 roku można znaleźć informację, że Rzewuski był pierwszym, który w 1859 roku uwiecznił Tatry na zdjęciach. Wkrótce za nim podążył Marcin Olszyński, a później Franciszek Wyspiański, Awit Szubert oraz wielu innych fotografów. Rzewuski powrócił w Tatry dwa lata później, przywożąc z nich zestaw zdjęć z Kościelisk, Zakopanego oraz okolic, które uwieczniały piękno tych terenów.

Nie ma jednak pewności, czy Rzewuski kontynuował swoją działalność fotograficzną w Tatrach w kolejnych latach, lecz wiadomo, że prawdopodobnie zaprzestał jej w połowie lat 60.

Fotografie etnograficzne

Fotografie o charakterze etnograficznym Rzewuski wykonywał raczej sporadycznie. Wiadomo, że zrealizował kilka zdjęć przedstawiających folklor tatrzański, takie jak oczepiny czy zwóz żętycy, które później zyskały popularność w„Tygodniku Ilustrowanym”. Co więcej, w 1870 roku, na zlecenie Oskara Kolberga, fotografował typy i stroje podkrakowskie, a efekty tej pracy zostały wykorzystane w tablicach drzeworytniczych w serii „Lud” wydanej w 1871 i 1873 roku. Wciąż zachowały się również niektóre fotografie przedstawiające chłopów oraz zaaranżowane scenki, uchwycone w jego atelier.

Technika i organizacja pracy

Od początku swojej kariery Rzewuski wykorzystywał technikę mokrego kolodionu, w której negatywy przygotowywano na szklanych płytach. Odbitki tworzył, m.in. na papierze albuminowym, ale w 1882 roku przestawił się na technikę bromo-żelatynową, która była bardziej praktyczna i nie wymagała użycia mokrej substancji światłoczułej. W latach 60. zaczęto także stosować ręczne kolorowanie odbitek, a retuszowanie zaczęto w kolejnej dekadzie.

W pierwszych dwóch zakładach Rzewuski realizował wszystkie czynności samodzielnie. Pomoc przychodziła mu jedynie od jednego z braci w atelier przy ul. Kopernika, a w jego domu przy ul. Podwale pracowało już kilku pracowników, w tym fotografowie oraz introligatorzy. Retuszem odbitek zajmowali się również studenci Szkoły Sztuk Pięknych. Rzewuski osobiście korespondował z klientami, wykonywał zdjęcia oraz nadzorował całe przygotowanie klisz, ich wywołanie oraz produkcję odbitek. Kierował zakładem uczestnicząc w każdej jego fazie, powierzając innym osobom zadania jedynie w okresie choroby lub podczas wyjazdów.

Przypisy

  1. Marek Żukow-Karczewski, Pałace Krakowa. Pałac Walerego Rzewuskiego, „Echo Krakowa”, 1990 r.
  2. Wanda Mossakowska, Walery Rzewuski (1837-1888) fotograf. Studium warsztatu i twórczości, Wrocław 1981 r., s. 210.
  3. Wanda Mossakowska, Walery Rzewuski (1837-1888) fotograf. Studium warsztatu i twórczości, Wrocław 1981 r., s. 197.
  4. Wanda Mossakowska, Walery Rzewuski (1837-1888) fotograf. Studium warsztatu i twórczości, Wrocław 1981 r., s. 175.
  5. Wanda Mossakowska, Walery Rzewuski (1837-1888) fotograf. Studium warsztatu i twórczości, Wrocław 1981 r., s. 168.
  6. Wanda Mossakowska, Walery Rzewuski (1837-1888) fotograf. Studium warsztatu i twórczości, Wrocław 1981 r., s. 160.
  7. Wanda Mossakowska, Walery Rzewuski (1837-1888) fotograf. Studium warsztatu i twórczości, Wrocław 1981 r., s. 151-152.
  8. Wanda Mossakowska, Walery Rzewuski (1837-1888) fotograf. Studium warsztatu i twórczości, Wrocław 1981 r., s. 30.
  9. Jan Matula, Czy można zasypać Starą Wisłę, Kraków 1877 r.
  10. Władysław Ludwik Anczyc, O potrzebie budowy teatru w Krakowie, Walery Rzewuski, Ze względu na stan majątkowy miasta Krakowa w roku 1879 co budować wprzódy teatr czy wodociągi?, Kraków 1879 r.
  11. Walery Rzewuski, Gdzie postawić pomnik Mickiewicza, Kraków 1883 r.
  12. Walery Rzewuski, Jeszcze kilka uwag i dokumentów w sprawie pomnika Mickiewicza, Kraków 1883 r.
  13. Antoni Kleczkowski, Walery Rzewuski. Obywatel m. Krakowa, Radca miejski. Rys jego życia i działalności publicznej na podstawie dokumentów i zebranych materjałów, Kraków 1895 r., s. 24-25.
  14. Antoni Kleczkowski, Walery Rzewuski. Obywatel m. Krakowa, Radca miejski. Rys jego życia i działalności publicznej na podstawie dokumentów i zebranych materjałów, Kraków 1895 r., s. 23.
  15. Antoni Kleczkowski, Walery Rzewuski. Obywatel m. Krakowa, Radca miejski. Rys jego życia i działalności publicznej na podstawie dokumentów i zebranych materjałów, Kraków 1895 r., s. 103-112.
  16. Został on zburzony w latach 60. XIX w. i na jego miejscu na przełomie lat 60. i 70. stanął Theatrum Anatomicum (za: Jacek Purchla, Jeszcze o pracowni fotograficznej Walerego Rzewuskiego, „Rocznik Krakowski”, t. LV, 1989 r., s. 259, 261).
  17. Cytat z niezachowanych wspomnień Rzewuskiego, za: Antoni Kleczkowski, Walery Rzewuski. Obywatel m. Krakowa, Radca miejski. Rys jego życia i działalności publicznej na podstawie dokumentów i zebranych materjałów, Kraków 1895 r., s. 24-25.
  18. „Czas” nr 209, 12.09.1861 r., s. 3.
  19. „Tygodnik Ilustrowany” nr 50, 26.08.-07.09.1860 r., s. 464.
  20. „Tygodnik Ilustrowany” nr 52, 10-22.09.1860 r., s. 484-485.
  21. Zdjęcia te znajdują się w dwóch albumach w zbiorach Muzeum Etnograficznego w Krakowie.
  22. Album ten, noszący tytuł Album sceniczne A. Hoffmann, artystki Teatru Krakowskiego, znajduje się w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, nr inw. MHK-Fs420/VI/1-27.

Oceń: Walery Rzewuski

Średnia ocena:4.58 Liczba ocen:7