Wiesław Wiatrak


Wiesław Wiatrak, urodzony 11 lipca 1933 roku w Krakowie, był znanym polskim konstruktorem oraz wynalazcą.

Przez całe swoje życie zawodowe związany był z nauką i edukacją, pełniąc funkcję nauczyciela akademickiego.

Jego wkład w dziedzinę nauki i techniki był znaczący, co potwierdza fakt, że zmarł 17 listopada 2017 roku w Jaworzu.

Życiorys

Wiesław Wiatrak, znany inżynier, był absolwentem Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie. W latach 1951–1957 kształcił się na Wydziale MechanicznymPolitechniki Krakowskiej, gdzie już od 1954 roku pełnił rolę młodszego asystenta w Zakładzie Teorii Mechanizmów i Rysunku Technicznego.

Po ukończeniu studiów, rozpoczął pracę jako konstruktor, a od 1961 roku został głównym konstruktorem w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie. Jego prace obejmowały konstruowanie silników motorowerowych, motocyklowych oraz łodziowych. Efekty jego pracy to m.in. seryjna produkcja silników takich jak S01-Z, S-38 oraz Wiatr-2/W-2/.

Od 1972 roku Wiesław Wiatrak pełnił obowiązki kierownika Zakładu Konstrukcji Rozwojowych w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W tej roli pracował nad różnymi projektami, w tym konstrukcją modeli takich jak Syrena Bosto oraz inwalidzkie wersje Polskiego Fiata 126p. Opracowywał także modyfikacje modeli Fiata 126, w tym wersje „Long”, „Bombel” oraz „Combi”.

W latach 1980–1981 zaprojektował samochód koncepcyjny FSM 106 Beskid, jednak jego produkcja nie doszła do skutku z powodu uwarunkowań ekonomiczno-politycznych. Udało się jednak zachować kilka egzemplarzy, a jeden z nich pozostaje w rękach inż. Wiatraka, który jego osobiście użytkował.

W okresie 1983–1999 Wiatrak był wykładowcą filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej, obecnie znanej jako Akademia Techniczno-Humanistyczna. W latach 1975–1979 zasiadał w Zarządzie Głównym SIMP-Sekcja Samochodowa. Jego wiedza i doświadczenie były cenione na międzynarodowych konferencjach naukowych, takich jak „FISITA 1980” oraz „Engine 99” w Hamburgu, a także na VII FIA – Estoril „Engine” – Brno w 1997 roku.

Podczas konferencji „KONES” w Jastrzębiej Górze w 2001 roku przedstawił innowacyjną metodę zgazowywania węgla na ekologiczne paliwo wodorowe. Jego prace zostały docenione poprzez przyznanie kilkunastu patentów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Otrzymał szereg nagród, w tym od Naczelnej Organizacji Technicznej oraz Ministra Przemysłu Maszynowego. Wiatrak był również kawalerem Srebrnego Krzyża Zasługi oraz został uhonorowany przez American Biographical Institute w Detroit, wpisującym go na listę dwóch tysięcy intelektualistów XX wieku, którzy wnieśli znaczący wkład w rozwój techniki samochodowej.

Ponadto, w 1974 roku był jednym z założycieli oraz pierwszym przewodniczącym Zarządu Koła Łowieckiego „TUR” w Bielsku-Białej, z którym to stowarzyszeniem pozostawał związany przez całe swoje życie.

Przypisy

  1. Muzeum Inżynierii i Techniki - MIT Kraków [online], mim.krakow.pl [dostęp 26.04.2024 r.]
  2. KŁ "Tur" [online], www.rajcza.pl [dostęp 03.12.2017 r.]
  3. Jubileusz [online], pzljeleniagora.republika.pl [dostęp 03.12.2017 r.]
  4. a b Zmarł konstruktor legendarnego auta. bielsko.biala.pl. [dostęp 23.11.2017 r.]
  5. Zmarł Wiesław Wiatrak. Inżynier, który mógł uratować polską motoryzację. moto.wp.pl. [dostęp 23.11.2017 r.]
  6. a b c d Wiesław Wiatrak. sites.google.com. [dostęp 23.11.2017 r.]
  7. "Wydawnictwo pt. 40-lecie Koła Łowieckiego TUR, 1974-2014, Bielsko-Biała 2015"

Oceń: Wiesław Wiatrak

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:21