Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej


Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej to jeden z najważniejszych i największych wydziałów w strukturze uczelni. Jest integralną częścią Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, która cieszy się renomą wśród szkół wyższych w Polsce.

Na Wydziale Mechanicznym znajduje się siedem katedr oraz trzy laboratoria, które są kluczowe dla prowadzenia badań i kształcenia studentów w zakresie inżynierii mechanicznej.

Żadne z tych osiągnięć nie byłyby możliwe bez wyspecjalizowanej kadry oraz nowoczesnych technologii, które są wykorzystywane w wiodącej dyscyplinie – inżynierii mechanicznej. Dzięki ciężkiej pracy i innowacyjnym podejściu, Politechnika Krakowska otrzymała kategorię naukową A, co potwierdza jej wysoką jakość edukacji oraz badań naukowych.

Kierunki

Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej oferuje różnorodne kierunki studiów, które można podzielić na kilka głównych kategorii. Wśród nich znajdują się zarówno studia stacjonarne, jak i niestacjonarne, na różnych poziomach zaawansowania.

W przypadku studiów stacjonarnych I stopnia, dostępne kierunki obejmują:

  • automatyka i robotyka,
  • informatyka stosowana,
  • inżynieria bezpieczeństwa,
  • inżynieria medyczna,
  • inżynieria produkcji,
  • inżynieria wzornictwa przemysłowego,
  • mechanika i budowa maszyn,
  • mechanika i budowa maszyn (studia w języku angielskim),
  • pojazdy samochodowe,
  • środki transportu i logistyka.

Na studiach niestacjonarnych II stopnia, oferowane są kierunki takie jak:

  • mechanika i budowa maszyn,
  • pojazdy samochodowe,
  • środki transportu i logistyka.

Dla osób interesujących się studiów stacjonarnych II stopnia, programy obejmują:

  • automatyka i robotyka,
  • informatyka stosowana,
  • inżynieria medyczna,
  • inżynieria produkcji,
  • mechanika i budowa maszyn (studia w języku polskim),
  • mechanika i budowa maszyn (studia w języku angielskim),
  • pojazdy samochodowe.

Natomiast studia niestacjonarne II stopnia oferują:

  • automatyka i robotyka,
  • inżynieria produkcji,
  • mechanika i budowa maszyn,
  • pojazdy samochodowe.

Specjalności

W ramach wyżej wymienionych kierunków, istnieje wiele specjalności, które można zrealizować:

  • automatyka i robotyka: Automatyzacja systemów wytwarzania, Sterowanie i monitoring maszyn i urządzeń, Technologie informacyjne w systemach produkcyjnych,
  • inżynieria medyczna: Inżynieria kliniczna, Biomechanika,
  • inżynieria produkcji: Zarządzanie jakością, Zarządzanie produkcją, Technologie przemysłu 4.0,
  • mechanika i budowa maszyn: Mechanika konstrukcji i materiałów, Urządzenia chłodnicze i klimatyzacyjne, Aparatura przemysłowa, Komputerowo wspomagane projektowanie inżynierskie,
  • mechanika i budowa maszyn (w języku angielskim): Computational mechanics, Machine design,
  • pojazdy samochodowe: Budowa i badania pojazdów samochodowych, Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Źródła napędu i mechatronika pojazdów samochodowych,
  • środki transportu i logistyka: Automatyzacja logistycznych systemów transportowych, Bezpieczeństwo i eksploatacja środków transportu, Inżynieria pojazdów szynowych, Logistyka i spedycja.

Historia

Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej ma swoje początki w Akademii Górniczej, która została utworzona na mocy dekretu Rady Ministrów RP z dnia 19 listopada 1945 roku. Oryginalnie nosił nazwę Wydział Komunikacji, na którym kształcenie odbywało się w trzech obszarach: kolejowo-mechanicznym, samochodowym oraz lotniczym. Kadra naukowa w tamtym okresie składała się głównie z nauczycieli związanych z Politechniką Lwowską.

Pierwsza siedziba Wydziału Komunikacji mieściła się w budynku „Oleandry” przy ulicy 3-go Maja w Krakowie oraz w gmachu Krakowskiego Towarzystwa Technicznego przy ul. Straszewskiego 28. Z czasem, gdy Politechnika Krakowska uzyskała prawo do dawnych koszar wojskowych zlokalizowanych przy ulicy Warszawskiej, Wydział Komunikacji przeniósł się do budynku na zbiegu ulic Warszawskiej i Szlak.

Początkowo w ramach Wydziału funkcjonowało 20 katedr, jednak liczba ta uległa zmniejszeniu do 12 w 1953 roku. Zmiany te były w wyniku likwidacji katedr związanych z lotnictwem oraz integrowania jednostek zajmujących się pokrewnymi dziedzinami. W tym samym roku Wydział został nazwany Wydziałem Mechanicznym, pod którą to nazwą działa do dnia dzisiejszego.

W latach 70. ubiegłego wieku struktura organizacyjna Politechniki Krakowskiej została przekształcona w instytutową, przez co na Wydziale Mechanicznym powołano pięć instytutów. W tym okresie planowano także przeniesienie całej uczelni do nowej lokalizacji, mieszczącej się blisko dawnego lotniska Kraków-Rakowice-Czyżyny. Na początku lat 80. jako jedyny wydział został przeniesiony Wydział Mechaniczny.

Wysoki poziom działalności akademickiej Wydziału Mechanicznego potwierdza uzyskanie kategorii naukowej A w parametryzacji za lata 2013-2016 i utrzymanie tej oceny w ewaluacji za lata 2017-2021 w dziedzinie naukowej inżynieria mechaniczna.

Główne kierunki działalności naukowo-dydaktycznej

Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej podejmuje różne kierunki badań oraz kształcenia, które są niezwykle istotne w dziedzinie inżynierii mechanicznej.

Prace prowadzone na tym wydziale obejmują:

  • rozwój zarówno teoretycznych, jak i doświadczalnych metod analizujących materiały i konstrukcje mechaniczne oraz ich optymalizację,
  • teoretyczne i doświadczalne badania maszyn oraz urządzeń przepływowych,
  • opracowanie zrównoważonych metod projektowania, badań, diagnostyki i oceny niezawodności proekologicznych pojazdów oraz napędów zarówno samochodowych, jak i szynowych,
  • rozwój precyzyjnych metod pomiarów współrzędnościowych, które są wykorzystywane w automatyzacji produkcji oraz w technikach wzorcowania obiektów i systemów pomiarowych w zakresie od nano do makro-wymiarów,
  • inżynierii i automatyzacji procesów produkcyjnych,
  • metrologii współrzędnościowej,
  • symulacyjnych badaniach dotyczących pojazdów szynowych,
  • nowoczesnych materiałach kompozytowych,
  • inżynierii odwrotnej oraz rekonstrukcyjnej,
  • zastosowaniach druku 3D w medycynie,
  • projektowaniu i badaniach symulacyjnych dotyczących pojazdów, a także badaniach alternatywnych paliw.

Każdy z tych obszarów przyczynia się do postępu technologicznego i innowacji w inżynierii mechanicznej, co ma pozytywny wpływ na rozwój przemysłu i ochrony środowiska.

Struktura

W skład Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej wchodzi szereg specjalistycznych jednostek, których celem jest kształcenie studentów oraz prowadzenie badań naukowych. W ramach tej struktury znajdziemy:

  • Katedra Mechaniki Stosowanej i Biomechaniki (M-01),
  • Katedra Konstrukcji Maszyn i Struktur Kompozytowych (M-03),
  • Katedra Pojazdów Samochodowych (M-04),
  • Katedra Inżynierii Cieplnej i Procesowej (M-05),
  • Katedra Inżynierii i Automatyzacji Produkcji (M-06),
  • Katedra Informatyki Stosowanej (M-07),
  • Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu (M-08),
  • Laboratorium Metrologii Współrzędnościowej (M-10),
  • Laboratorium Badań Technoklimatycznych i Maszyn Roboczych (M-11),
  • Laboratorium Inżynierii Wzornictwa Przemysłowego (M-12).

Te jednostki odgrywają kluczową rolę w edukacji i badaniach związanych z zaawansowanym inżynieringiem oraz nowoczesnymi technologiami.

Władze (kadencja 2021–2024)

W strukturze Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, który działa w kadencji 2021–2024, znajdują się następujące osoby na kluczowych stanowiskach:

  • prof. dr hab. inż. Jerzy Sładek – dziekan,
  • prof. dr hab. inż. Marek S. Kozień – prodziekan,
  • dr hab. inż. Ksenia Ostrowska, prof. PK – prodziekan,
  • dr hab. inż. Bogdan Szybiński, prof. PK – prodziekan,
  • dr inż. Stanisław Walczak, prof. PK – prodziekan.

Koła naukowe

Na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej działa wiele interesujących kół naukowych, które umożliwiają studentom rozwijanie swoich pasji oraz zdobywanie praktycznych umiejętności. Poniżej przedstawiamy listę tych organizacji:

  • KN Inżynierii Biomedycznej „CANCRICAT”,
  • Studenckie Koło Naukowe Mechaniki „Konstruktor”,
  • KN Pojazdy Samochodowe,
  • Studenckie Koło Naukowe „Silniki Spalinowe”,
  • Koło Naukowe Inżynierii i Aparatury Przemysłowej,
  • Koło Naukowe Automatyki i Robotyki,
  • – Sekcja: Roboty Mobilne,
  • – Sekcja: Roboty przemysłowe i użytkowe,
  • – Sekcja: Pojazdy podwodne,
  • Koło Naukowe Inżynierii Produkcji,
  • – Sekcja: Zarządzanie Innowacjami i Systemy Jakości,
  • – Sekcja: Mikro i Nano technologii,
  • – Sekcja: Systemy CAD/CAM,
  • – Sekcja: Obróbka i Obrabiarki CNC,
  • KN Grafiki Komputerowej i Modelowania,
  • Koło Naukowe Programistów i Miłośników Informatyki,
  • Koło Naukowe TRANSPORT,
  • Koło Naukowe Metrologii Współrzędnościowej,
  • KN Maszyny Robocze,
  • KN Systemów i Urządzeń Transportu Bliskiego,
  • KN IWP Form&Function,
  • Studenckie Koło Naukowe Data & AI.

Przypisy

  1. Informator Politechniki Krakowskiej, Dział Promocji, Kraków 2023 r., s. 25
  2. a b Politechnika Krakowska w gronie trzech najlepszych uczelni w Polsce – po ewaluacji już wszystko jasne, pk.edu.pl [dostęp 04.01.2024 r.]
  3. Wykaz kierunków prowadzonych na Politechnice Krakowskiej, pk.edu.pl [dostęp 04.01.2024 r.]
  4. Jednostki wchodzące w skład Wydziału, mech.pk.edu.pl [dostęp 04.01.2024 r.]
  5. Kolegium Dziekańskie, mech.pk.edu.pl [dostęp 04.01.2024 r.]
  6. Wykaz kół naukowych działających na Politechnice Krakowskiej, pk.edu.pl [dostęp 04.01.2024 r.]
  7. a b Błażej Skoczeń (red.), 70 lat Politechniki Krakowskiej, Magdalena Kozień-Woźniak, Kraków: Wydawnictwo PK, 2015 r., s. 352, ISBN 978-83-7242-795-3.

Oceń: Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej

Średnia ocena:4.58 Liczba ocen:5