Aleja Powstania Warszawskiego jest jednym z kluczowych elementów urbanistycznych w Krakowie, położoną w dzielnicy II Grzegórzki. Znajduje się na dzielnicy II Grzegórzki, która charakteryzuje się nie tylko bogatą historią, ale także nowoczesną architekturą.
Ta aleja rozciąga się od Ronda Mogilskiego, prowadząc w kierunku południowym, aż do Ronda Grzegórzeckiego. Grzegórzki, poprzez swoje Grzegórzki, stanowią doskonały punkt wyjścia do odkrywania uroków Krakowa.
Historia
Obecnie ta arteria przebiega po trasie dawniej wojskowej drogi strategicznej.
Droga ta zlokalizowana była wzdłuż linii starych okopów, które zostały wzniesione w latach 1849–1855 między Fortem Mogilskim a Lunetą Grzegórzecką.
W 1912 roku nadano drodze miano ul. Okopy.
Jej obecny kształt nadano w 1. połowie lat 50. XX wieku, co było ściśle związane z realizacją projektu budowy Ronda Mogilskiego oraz odcinka linii tramwajowej, która powstała w latach 1955–1957, łącząc Rondem z ulicą Grzegórzecką.
W latach 1961–1991 arteria była znana jako aleja Powstańców Warszawy.
Przebieg ulicy uległ drobnym zmianom w rezultacie budowy Ronda Grzegórzeckiego.
W latach 2007–2008 miała miejsce modernizacja, która była częścią przebudowy całego układu komunikacyjnego w tej lokalizacji.
W poprzednich latach, w szczególności od 2006 do 2007 roku, zrealizowano przebudowę Ronda Mogilskiego, a w 2008 roku Rondo Grzegórzeckie.
W trakcie tych prac zmieniono szerokość jezdni, transformując ją z dwóch pasów na trzy pasy ruchu.
Dodatkowo, gruntownie zmodernizowane zostało torowisko, które zostało wyposażone w nawierzchnię asfaltową przeznaczoną dla autobusów komunikacji miejskiej.
Przebieg
Aleja Powstania Warszawskiego w Krakowie to imponująca arteria komunikacyjna, która wyróżnia się swoją strukturą. Stanowi ona dwujezdniową drogę, gdzie każde z kierunków ruchu jest wyposażone w trzy pasy.
Pomimo dużej ilości pasów, przestrzeń między jezdniami została zagospodarowana na torowisko dla tramwajów, co umożliwia zintegrowany transport publiczny. Obok torów, zaprojektowano jezdnię, przystosowaną dla autobusów miejskich, co zapewnia wygodę pasażerom komunikacji.
Wzdłuż alei, zarówno z prawej, jak i z lewej strony, dostępne są chodniki i ścieżki rowerowe, co znacząco podnosi komfort poruszania się zarówno pieszych, jak i cyklistów. Ruch drogowy pomiędzy Rondami jest prowadzone w sposób bezkolizyjny, co oznacza, że na tej trasie nie natrafimy na przystanki komunikacji publicznej, pełne skrzyżowania ani przejścia dla pieszych.
Otoczenie alei
W pobliżu alei możemy znaleźć wiele interesujących obiektów, które wzbogacają to miejsce i nadają mu wyjątkowy charakter. W szczególności uwagę zwracają:
- Budynki biurowe „Żyletkowce”,
- Ogród Botaniczny,
- zabytkowy kompleks fabryczny dawnej fabryki maszyn rolniczych Marcina Peterseima,
- Małopolski Urząd Wojewódzki,
- Urząd Miasta Krakowa,
- Sąd Okręgowy.
Te obiekty sprawiają, że Aleja Powstania Warszawskiego jest istotnym punktem na mapie Krakowa, łączącym historię z nowoczesnością.
Przypisy
- miejsca gdzie kiedyś jeździły tramwaje – ul. Grzegórzecka. [w:] kmk.krakow [dostęp 02.05.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Gołębia w Krakowie | Aleja Przyjaźni w Krakowie | Aleja Solidarności w Krakowie | Ulica Grzegórzecka w Krakowie | Ulica Hugona Kołłątaja w Krakowie | Ulica Ignacego Krasickiego w Krakowie | Ulica Ignacego Paderewskiego w Krakowie | Ulica Izydora Stella-Sawickiego w Krakowie | Ulica Jagiellońska w Krakowie | Ulica Jana Brożka w Krakowie | Aleja płk. Władysława Beliny-Prażmowskiego w Krakowie | Ulica gen. Mieczysława Boruty-Spiechowicza w Krakowie | Ulica gen. Leopolda Okulickiego w Krakowie | Aleja Marszałka Ferdynanda Focha w Krakowie | Ulica Garbarska w Krakowie | Aleja Jerzego Waszyngtona w Krakowie | Ulica Franciszka Bohomolca w Krakowie | Aleja Adama Mickiewicza w Krakowie | Ulica Felicjanek w Krakowie | Plac Juliusza Kossaka w KrakowieOceń: Aleja Powstania Warszawskiego w Krakowie