UWAGA! Dołącz do nowej grupy Kraków - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Most Kotlarski w Krakowie


Most Kotlarski to niezwykła konstrukcja, która stanowi ważny element infrastrukturły komunikacyjnej Krakowa. Usytuowany na Wiśle, most ten łączy różnorodne dzielnice miasta, tworząc istotne połączenie między Grzegórzkami a Zabłociem.

Obiekt ten nie tylko ułatwia codzienny ruch pojazdów i pieszych, ale także wzbogaca krajobraz miejski, wyjątkowymi ulicami jak Kotlarska oraz Herlinga-Grudzińskiego. Most Kotlarski stanowi zatem ważny element w układzie komunikacyjnym Krakowa, a jego obecność wpływa na komfort i bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Konstrukcja i opis mostu

Most Kotlarski, jako najdłuższy most łukowy w Polsce, wyróżnia się unikalną konstrukcją, która nie wymaga podpory w nurcie rzeki.

Obiekt ten posiada dwie jezdnie dla samochodów, które są dwupasmowe, a także chowając wzdłuż jego boków ścieżki rowerowe oraz chodniki dla pieszych. Dodatkowo, od roku 2010 w centralnej części mostu znajduje się pas przeznaczony dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, co zwiększa jego użyteczność w miejskim transporcie publicznym.

Konstrukcja mostu zbudowana jest z czterech długich stalowych łuków, które są połączone krótkimi łukami od spodu, a dodatkowo wzmocnione ośmioma poprzecznymi żebrami umieszczonymi na górze. W pobliżu podporze od strony Grzegórzek zaaranżowano taras, co stanowi dodatkowy element ułatwiający dostępność oraz widok na okoliczne tereny.

Dane techniczne

  • długość przęsła: 166 m,
  • szerokość: 36,8 m.

Historia

Most Kotlarski należący do kluczowych elementów infrastruktury Krakowa ma swoją ciekawą historię, związana z jego projektowaniem oraz budową. Obiekt powstał z wizji architekta Witolda Gawłowskiego, który współpracował z renomowanym biurem architektonicznym MTWW. Ze względu na cenę włożonego wysiłku, w 2009 roku projekt został uhonorowany tytułem krakowskiego Architekta Roku 2008, chociaż według innego źródła nagrodę designera można datować na 1998 rok.

Most został zrealizowany w latach 2000-2001 i stanowi kluczową część „Trasy Kotlarskiej” na II Obwodnicy Krakowa. Dzięki tej budowli znacznie poprawiło się połączenie Podgórza z Śródmieściem, co przyczyniło się do zmniejszenia natężenia ruchu na lokalnych drogach, takich jak ulica Starowiślna oraz Na Zjeździe, a także na moście Powstańców Śląskich.

W wyniku budowy mostu Kotlarskiego, zlikwidowane zostały stacje kolejowe Kraków Wisła oraz Kraków Grzegórzki, co wpłynęło na lokalną komunikację. Po oficjalnym otwarciu mostu, które miało miejsce 8 grudnia 2001 roku, zamknięto most Lajkonik 2, usytuowany w górę rzeki, co zmieniło sposób, w jaki mieszkańcy podróżowali między różnymi częściami Krakowa.

Całkowity koszt budowy mostu wyniósł 132,7 mln złotych, a odpowiedzialnym za wykonanie tego ambitnego projektu była firma Mostostal Kraków S.A.. W 2021 roku przeprowadzono istotne prace związane z utrzymaniem obiektu, które obejmowały działania antykorozyjne oraz wymianę uszkodzonej izolacji nawierzchni chodników, co podkreśla znaczenie, jakie ma most dla krakowskiego układu komunikacyjnego.


Oceń: Most Kotlarski w Krakowie

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:6