Most Kotlarski to niezwykła konstrukcja, która stanowi ważny element infrastrukturły komunikacyjnej Krakowa. Usytuowany na Wiśle, most ten łączy różnorodne dzielnice miasta, tworząc istotne połączenie między Grzegórzkami a Zabłociem.
Obiekt ten nie tylko ułatwia codzienny ruch pojazdów i pieszych, ale także wzbogaca krajobraz miejski, wyjątkowymi ulicami jak Kotlarska oraz Herlinga-Grudzińskiego. Most Kotlarski stanowi zatem ważny element w układzie komunikacyjnym Krakowa, a jego obecność wpływa na komfort i bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Konstrukcja i opis mostu
Most Kotlarski, jako najdłuższy most łukowy w Polsce, wyróżnia się unikalną konstrukcją, która nie wymaga podpory w nurcie rzeki.
Obiekt ten posiada dwie jezdnie dla samochodów, które są dwupasmowe, a także chowając wzdłuż jego boków ścieżki rowerowe oraz chodniki dla pieszych. Dodatkowo, od roku 2010 w centralnej części mostu znajduje się pas przeznaczony dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, co zwiększa jego użyteczność w miejskim transporcie publicznym.
Konstrukcja mostu zbudowana jest z czterech długich stalowych łuków, które są połączone krótkimi łukami od spodu, a dodatkowo wzmocnione ośmioma poprzecznymi żebrami umieszczonymi na górze. W pobliżu podporze od strony Grzegórzek zaaranżowano taras, co stanowi dodatkowy element ułatwiający dostępność oraz widok na okoliczne tereny.
Dane techniczne
- długość przęsła: 166 m,
- szerokość: 36,8 m.
Historia
Most Kotlarski należący do kluczowych elementów infrastruktury Krakowa ma swoją ciekawą historię, związana z jego projektowaniem oraz budową. Obiekt powstał z wizji architekta Witolda Gawłowskiego, który współpracował z renomowanym biurem architektonicznym MTWW. Ze względu na cenę włożonego wysiłku, w 2009 roku projekt został uhonorowany tytułem krakowskiego Architekta Roku 2008, chociaż według innego źródła nagrodę designera można datować na 1998 rok.
Most został zrealizowany w latach 2000-2001 i stanowi kluczową część „Trasy Kotlarskiej” na II Obwodnicy Krakowa. Dzięki tej budowli znacznie poprawiło się połączenie Podgórza z Śródmieściem, co przyczyniło się do zmniejszenia natężenia ruchu na lokalnych drogach, takich jak ulica Starowiślna oraz Na Zjeździe, a także na moście Powstańców Śląskich.
W wyniku budowy mostu Kotlarskiego, zlikwidowane zostały stacje kolejowe Kraków Wisła oraz Kraków Grzegórzki, co wpłynęło na lokalną komunikację. Po oficjalnym otwarciu mostu, które miało miejsce 8 grudnia 2001 roku, zamknięto most Lajkonik 2, usytuowany w górę rzeki, co zmieniło sposób, w jaki mieszkańcy podróżowali między różnymi częściami Krakowa.
Całkowity koszt budowy mostu wyniósł 132,7 mln złotych, a odpowiedzialnym za wykonanie tego ambitnego projektu była firma Mostostal Kraków S.A.. W 2021 roku przeprowadzono istotne prace związane z utrzymaniem obiektu, które obejmowały działania antykorozyjne oraz wymianę uszkodzonej izolacji nawierzchni chodników, co podkreśla znaczenie, jakie ma most dla krakowskiego układu komunikacyjnego.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Nowohucki w Krakowie | Most Zwierzyniecki w Krakowie | Stopień Wodny Dąbie | Estakada Obrońców Lwowa w Krakowie | Estakada Jacka Kaczmarskiego w Krakowie | Czerwony Most w Krakowie | Diabelski Most w Krakowie | Estakada im. gen. pil. Mateusza Iżyckiego w Krakowie | Most Dębnicki w Krakowie | Most kolejowy na małej obwodnicy Krakowa | Most kolejowy na linii średnicowej w Krakowie | Most Józefa Piłsudskiego w Krakowie | Most im. kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie | Most Grunwaldzki w Krakowie | Estakada im. Generała Tadeusza Rozwadowskiego w Krakowie | Przekop Talowskiego i wiadukt kolejowy | Most Wandy | Kładka Ojca Bernatka | Estakada tramwajowa Lipska – Wielicka w Krakowie | Wiadukt kolejowy w Krakowie-GrzegórzkachOceń: Most Kotlarski w Krakowie