UWAGA! Dołącz do nowej grupy Kraków - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Rondo Piekarza Ochwata w Krakowie


Rondo Piekarza Ochwata jest kluczowym skrzyżowaniem w Krakowie, które znajduje się na północy od Starego Miasta. Położone w Dzielnicy IV Prądnik Biały, rondo leży u zbiegu ulic Dominika Ździebły-Danowskiego, Generała Stanisława Sosabowskiego oraz Opolskiej. Stanowi ono jeden z kluczowych elementów komunikacyjnych w mieście, ponieważ jest częścią III obwodnicy i głównej arterii, która łączy Prądnik Biały z Zielonkami.

Rondo Piekarza Ochwata charakteryzuje się dwupoziomową infrastrukturą, gdzie na powierzchni znajduje się torowisko Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Oprócz ruchu tramwajowego i samochodowego, rondo oferuje także przestrzeń dla pieszych oraz rowerzystów. Ulice Ździebły-Danowskiego i Sosabowskiego również znajdują się na poziomie powierzchni, a z tego miejsca możliwe są zjazdy oraz wjazdy na ul. Opolską.

Warto zaznaczyć, że główny przebieg ul. Opolskiej odbywa się w tunelu drogowym o długości około 100 metrów, co znajduje się na dolnym poziomie ronda. Ta innowacyjna konstrukcja sprawia, że rondo Piekarza Ochwata pełni niezwykle istotną rolę w krakowskiej sieci komunikacyjnej, wpływając na komfort oraz bezpieczeństwo podróżujących.

Historia

Na przełomie wieków, w początkowych latach XXI, stworzono ambitny projekt nowej arterii komunikacyjnej, która miała połączyć Prądnik Biały z Zielonkami. Niestety, z powodu ograniczonych funduszy oraz problemów formalnych, plany budowy nie zostały zrealizowane. Dodatkową przeszkodą na drodze do ukończenia inwestycji był przebieg ulicy Opolskiej, która znajdowała się w obrębie zaplanowanego torowiska tramwajowego oraz nowej drogi. Rozwiązaniem tego problemu, które pojawiło się w trakcie budowy, stało się dwupoziomowe skrzyżowanie znane jako Rondo Piekarza Ochwata. Górny poziom ronda stanowi główną arterię prowadzącą do Zielonek oraz trasę Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, natomiast dolny poziom oraz fragment górnego obejmują ulicę Opolską, będącą częścią III obwodnicy.

Inwestycja związana z budową ronda rozpoczęła się w lipcu 2020 roku i obejmowała także konstrukcję torowiska tramwajowego oraz ulic, takich jak Ździebły-Danowskiego oraz Sosabowskiego. Po intensywnych pracach, budowa ronda została zakończona po trzech latach, a dokładnie we wrześniu 2023 roku. Uroczysta inauguracja nowego ronda miała miejsce 4 września 2023 roku, co stanowiło istotny moment w historii komunikacji w tej okolicy.

Infrastruktura

Rondo Piekarza Ochwata stanowi kluczowy punkt komunikacyjny, ponieważ to właśnie przez nie odbywa się jedyny wjazd dla tramwajów do Górki Narodowej. To strategicznie położone rondo znajduje się na głównej trasie, która łączy Prądnik Biały z Zielonkami.

W bezpośrednim sąsiedztwie ronda można znaleźć różnorodne obiekty, w tym:

Przypisy

  1. Nazwa skweru, nazwa ronda – Magiczny Kraków [online], krakow.pl [dostęp 26.04.2024 r.]
  2. Cały tunel wzdłuż ul. Opolskiej otwarty dla ruchu – Magiczny Kraków [online], krakow.pl [dostęp 26.04.2024 r.]
  3. Fragment Trasy Wolbromskiej ma już patronów [online], LoveKraków, 03.03.2024 r. [dostęp 26.04.2024 r.]
  4. Blisko 1,6 mln pasażerów tramwaju do Górki Narodowej – Magiczny Kraków [online], krakow.pl [dostęp 26.04.2024 r.]
  5. Tramwaj do Górki Narodowej: nowa organizacja ruchu na skrzyżowaniach – Magiczny Kraków [online], krakow.pl [dostęp 26.04.2024 r.]
  6. Krakowski Szybki Tramwaj między Krowodrzą Górką a Górką Narodową [online], Ministerstwo Infrastruktury [dostęp 26.04.2024 r.]
  7. Mapy i schematy KMK. [w:] Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie [on-line]. ztp.krakow.pl. [dostęp 26.04.2024 r.]
  8. a b c d Praca zbiorowa: Kraków plan miasta. Kraków: 2024. ISBN 978-83-8184-589-2. Brak numerów stron w książce

Oceń: Rondo Piekarza Ochwata w Krakowie

Średnia ocena:4.54 Liczba ocen:22