Teatr 38


Teatr 38 to krakowska sceniczna instytucja, która w 1957 roku zainaugurowała swoje działania pod wodząWaldemara Krygiera. Jest to teatr, który zyskał renomę jako eksperymentalny teatr dramatyczny, łącząc w swoich przedstawieniach nowatorskie podejście do sztuki teatralnej oraz wyraziste interpretacje literackie.

Od początku swojego istnienia, Teatr 38 stał się miejscem, gdzie odbywały się poszukiwania artystyczne oraz innowacyjne eksperymenty, wpływając na rozwój sceny teatralnej w Krakowie i w całym kraju.

Historia

Historia Teatru 38 jest pełna niezwykłych wydarzeń, które miały istotny wpływ na rozwój krakowskiej sceny teatralnej. W 1959 roku Mały Teatr Akademicki z siedzibą przy Uniwersytecie Jagiellońskim przeszedł transformację, stając się Teatrem 38. To wtedy Waldemar Krygier znalazł nową lokalizację dla teatru, mieszczącą się w kamienicy nr 8 na Rynku Krakowskim. Jednak w wyniku buntu w zespole, w 1960 roku Krygier ustąpił miejsca swojemu następcy, aktorowi Andrzejowi Skupieniowi.

Okres największej świetności Teatru 38 przypadał na lata 1959–1968. Niestety, w roku 1974 teatr zawiesił swoją działalność. Po kilku latach, w 1979 roku, został reaktywowany przez Piotra Szczerskiego, lecz szybko wstrzymał swoje funkcjonowanie w grudniu 1981 roku, tuż po ogłoszeniu stanu wojennego. Jednak już w lutym 1982 roku Teatr 38 wznowił działalność, niejako pod opieką Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W lipcu 1989 roku, teatr utracił swoją siedzibę, decydując się na gościnne występy w CK Rotunda. W 1992 roku Piotr Szczerski objął stanowisko dyrektora Teatru im. Żeromskiego w Kielcach, co spowodowało, że Teatr 38, borykając się z problemami kadrowymi, był zmuszony do rozwiązania się.

Jednakże, pomimo burzliwej przeszłości, Teatr 38 przetrwał i dziś funkcjonuje pod egidą Instytutu Sztuki, który także patronuje krakowskiemu klubowi Pod Jaszczurami. Współczesna forma Teatru 38 kontynuuje tradycję awangardowego przedstawiania sztuk, stając się ważnym elementem na kulturalnej mapie Krakowa.

W historii teatru pojawiły się wybitne osobistości, w tym Małgorzata Grzesik (obecnie Małgorzata Jasiak), Henryk Jasiak oraz Krzysztof Kowalski, który zagrał istotną rolę w adaptacji „Procesu”, co przyniosło mu uznanie w środowisku teatralnym tamtych czasów. Z Teatrem 38 byli związani również tacy artyści jak Jan Güntner, Jan Kaiser oraz Ryszard Przewłocki.

Przypisy

  1. Piotr Szczerski | Życie i twórczość | Artysta [online], Culture.pl [dostęp 03.08.2021 r.]
  2. a b Janusz M.J.M. Paluch Janusz M.J.M., Dzieje studenckiego Teatru 38, „Alma Mater” (215-216), s. 105-108.

Oceń: Teatr 38

Średnia ocena:4.59 Liczba ocen:8