Adam Rzepecki


Adam Rzepecki, urodzony 4 grudnia 1950 roku w Krakowie, to uznany polski artysta, który wyróżnia się różnorodnością swoich działań artystycznych. Jego twórczość obejmuje performance, rzeźbę, a także instalacje, co sprawia, że jest postacią niezwykle wszechstronną na polskiej scenie artystycznej.

Rzepecki jest również znanym fotografem oraz autorem filmów, co podkreśla jego umiejętność pracy w różnych mediach. Jego bogaty dorobek artystyczny świadczy o innowacyjnym podejściu do sztuki oraz ciągłym poszukiwaniu nowych form wyrazu.

Życiorys

Adam Rzepecki, artysta o bogatym dorobku, w latach 1973–1979 studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jednym z najważniejszych nauczycieli był profesor Mieczysław Porębski, który znacząco wpłynął na jego rozwój artystyczny oraz podejście do sztuki.

Początki jego twórczości związane były z fotografią, gdzie realizował różne projekty poszerzające jego wiedzę o medium. W 1979 roku powstała jedna z jego pierwszych prac – Autoportret, będąca istotnym krokiem w rozwoju jego kariery artystycznej.

Rzepecki od września 1978 do grudnia 1981 roku pełnił rolę kuratora Jaszczurowej Galerii Fotografii w Krakowie, na co uzyskał zgodę członków Grupy Twórczej SEM. W tym czasie zaprosił do współpracy wielu znakomitych artystów, w tym Marka Janiaka, Andrzeja Kwietniewskiego, Jerzego Beresia, Władysława Kaźmierczaka oraz Ewę Partum. W galerii miała także miejsce jedna z pierwszych wspólnych wystaw Łodzi Kaliskiej, zorganizowana podczas Forum Fotografii Ekspansywnej w październiku 1979 roku.

W roku 1979 Rzepecki, w towarzystwie Andrzeja Świetlika, Andrzeja „Makarego” Wielogórskiego oraz innych twórców, założył nowatorską grupę Łódź Kaliska. Grupa ta od początku lat 80. była znana z działalności w ramach tzw. „Kultury Zrzuty”. Rzepecki regularnie występował w roli performera, jak miało to miejsce w przypadku pracy „Sztuka męska i inne” z 1980 roku. Jako współtwórca wielu haseł związanych z Kulturą Zrzuty, jego wpisy takie jak „Artyście trzeba wierzyć na słowo” oraz „Życie jest poważne, chyba Sztuka musi być radosna albo i nie” stały się fundamentem tej ruchu.

W 1981 roku powstał Projekt Pomnika Ojca Polaka – uznawany za pionierską polską pracę poruszającą zagadnienia genderowe, która kwestionuje tradycyjne schematy postrzegania płci i roli kobiet i mężczyzn w kulturze.

W latach 90. Rzepecki stał się jednym z założycieli grupy Stacja Pi, w której działał razem z Zygierem, Pochrzęstem oraz Filasem. Jego twórczość skupiała się na szokujących i kontrowersyjnych projektach, takich jak „Matka Boska z domalowanymi wąsami” z 1982 roku, która zyskała ogromną popularność po bruksiejskiej wystawie „Irreligia” w 2001 roku.

Rzepecki brał udział w wielu znaczących wystawach, w tym „Wystawa dla krasnoludków” (1985), „Feminismus” (2006, II Łódź Biennale) oraz „Preferuję bardziej zrzutę niż kulturę” (2013, BWA Sokół). Jego prace znalazły się także na wystawach, takich jak „Xoted/Kywdo” (2018, Galeria Bielska BWA) i „Stary Rzepecki patrzy na młodego Rzepeckiego” (2020, Bunkier Sztuki, Kraków).

Obecnie Adam Rzepecki kontynuuje współpracę z Grupą Łódź Kaliska. Jego indywidualną twórczość reprezentuje Galeria Dawida Radziszewskiego w Warszawie, wcześniej Galeria Pies w Poznaniu. Jego dzieła są obecne w prestiżowych kolekcjach, w tym w CSW Zamek Ujazdowski oraz Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, a także w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Muzeum Sztuki w Łodzi.

Przypisy

  1. Adam Rzepecki [online], zasoby.msl.org.pl [dostęp 27.05.2021 r.]
  2. a b Rzepecki Prace z lat 70-tych i 80-tych [online], www.rzepecki.lodzkaliska.pl [dostęp 27.05.2021 r.]

Oceń: Adam Rzepecki

Średnia ocena:4.95 Liczba ocen:8