Wiktor Kociuban, urodzony 26 września 1988 roku w Krakowie, jest znaną postacią w świecie muzyki. Jako polski dyrygent, wiolonczelista i kompozytor, jego wkład w sztukę jest nieoceniony.
Pełnił funkcję dyrektora generalnego oraz artystycznego Delirium-Edition:organisation for tomorrow’s art, co podkreśla jego zaangażowanie w rozwój nowoczesnej kultury artystycznej.
Wykształcenie
Wiktor Kociuban, uznany muzyk, zdobył swoje wykształcenie w renomowanej Akademii Muzycznej w Bazylei, gdzie specjalizował się zarówno w grze na wiolonczeli, jak i w pedagogice muzycznej pod okiem Iwana Monighettiego. Jego edukacja muzyczna nie kończyła się na studiach licencjackich, ponieważ z powodzeniem ukończył również studia podyplomowe z zakresu dyrygentury, jednocześnie ucząc się od Jürga Hennebergera.
W ciągu swojej kariery, uzupełniał swoją wiedzę w różnych dziedzinach muzyki, w tym wiolonczeli barokowej pod kierunkiem Petr Skaloka w Schola Cantorum Basiliensis. Dodatkowo, studiował muzykę nową, poszerzając swoje horyzonty pod opieką takich nauczycieli jak Jürg Henneberger, Marcus Weiss oraz Mike Svoboda. Kompozycja była kolejnym aspektem jego edukacji, gdzie uczył się pod okiem Rolanda Mosera, a także zdobył umiejętności w dziedzinie instrumentacji, którą zgłębiał z Georgiem Friedrichem Haasem.
Jako znakomity kameralista, Wiktor miał okazję współpracować z wieloma cenionymi artystami, w tym takimi osobistościami jak: Sofija Gubajdulina, Misha Maisky, Iwan Monighetti, Stephan Schmidt oraz Jürg Henneberger, jak również Marcus Weiss i Mike Svoboda. Jego doświadczenie oraz umiejętności z pewnością przyczyniły się do rozwinięcia jego artystycznej kariery.
Życiorys artystyczny
Wiktor Kociuban jest artystą, który swoją działalnością wzbogacił scenę muzyczną, występując na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych. Jego liczne osiągnięcia obejmują udział w takich wydarzeniach jak Lucerne Festival, gdzie prowadził Sinfonie in einem Satz autorstwa B.A. Zimmermanna w towarzystwie Lucerne Festival Academy Orchestra. Schleswig-Holstein Festival, Schwetzinger Festspiele, Davos Festival, Festiwal Warszawska Jesień, oraz Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena to kolejne istotne miejsca jego scenicznych wystąpień.
Artysta współpracował z wieloma renomowanymi zespołami, takimi jak Ensemble Phoenix Basel, Ensemble Diagonal oraz Ensemble <zone expérimentale>. Ponadto miał zaszczyt współpracować z wybitnymi kompozytorami, w tym z Krzysztofem Pendereckim, Heinzem Holligerem, Georgiem Friedrichhem Haasem, Sofiją Gubajduliną, Peterem Ablingerem, Johannesem Kreidlerem, Rudolfem Kelterbornem, Johannesem Walterem, Jürgiem Wyttenbachem, Rolandem Moserem oraz Lukasem Langlotzem.
W szczególności w sezonach 2015 i 2016 pełnił rolę dyrygenta w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Jego wykonania z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus oraz Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku były znaczącymi momentami w jego karierze. Współpracował również z Filharmonią Krakowską oraz Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach.
W 2017 roku, w ramach swojego autorskiego cyklu dark matter(s), artysta zrealizował szereg prapremier, w tym The Artist’s Way Piotra Peszata (z video autorstwa Grzegorza Marta) oraz Herr ThaddäusPawła Mykietyna, z scenografią autorstwa Mirosława Bałka. Wydarzenia te miały miejsce w Filharmonii w Szczecinie oraz Teatrze im. Słowackiego w Krakowie.
Kolejnymi ważnymi projektami w jego karierze była prapremiera teatru muzycznego Vikarë, stworzonego przez gruzińskiego kompozytora Demetre Gamsachurdii, która miała miejsce w Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Szwajcarii (Neues Theater Dornach) w 2018 roku.
W tym samym roku Kociuban współtworzył koncert/spektakl „Krew w klepsydrze” z Delirium Ensemble, inspirowany wystawą „Krew. Łączy i dzieli” w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, prezentując przy tym 4 polskie oraz 1 światową premierę kompozycji tworzonych na przestrzeni ostatnich lat, które były inspirowane motywem krwi, autorstwa Fausto Romitelliego, Chayi Czernowin oraz Yaira Klartaga.
W 2018 roku artysta również poprowadził koncert w NOSPR, gdzie wykonano dzieła takich kompozytorów jak Ravel (La Valse), Debussy (Nocturnes) oraz Prokofiew (Suita Scytyjska). We wrześniu 2019 roku, w ramach Festiwalu Warszawska Jesień, ponownie wykonał w towarzystwie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej The Artist’s Way Piotra Peszata oraz Herr Thaddäus Pawła Mykietyna.
Organizacja „Delirium-Edition”
W 2016 roku Wiktor Kociuban powołał do życia międzynarodową organizację Delirium-Edition, której celem jest promowanie nowoczesnej sztuki. Działa ona pod hasłem „organisation for tomorrow’s art” i w ramach swojej działalności zrealizowała cykl dark matter(s), w którym prezentowane są dzieła symfoniczne i operowe z XX oraz XXI wieku.
Pierwszy koncert nosił tytuł the nature of sound i obejmował utwory takich kompozytorów jak Krzysztof Penderecki, György Ligeti, Giacinto Scelsi oraz Georg Friedrich Haas. Interesujący fakt to, że utwór Natures mortes został wówczas po raz pierwszy wykonany w Polsce. Koncert odbył się w czerwcu 2016 roku we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Całości koncertu towarzyszyły filmy wideo, które przedstawiały sylwetki kompozytorów, a także stworzono film dokumentalny, ukazujący kulisy tego wydarzenia.
Rok 2018 przyniósł premierę projektu Delirium Ensemble Luft w Bazylei, który wykorzystał unikalny instrument – Arciorgano. Ukoronowaniem tego roku był projekt Embody, w ramach którego miało miejsce prawykonanie kompozycji autorstwa Caspara Johannesa Waltera, Aleksandry Kacy, Teoniki Rożynek, Żanety Rydzewskiej i Rafała Ryterskiego. Utwory zaprezentowane zostały podczas Festiwalu Warszawska Jesień.
W 2019 roku miały miejsce ważne wydarzenia związane z premierami autorskich projektów, takich jak Delirium Distillery #1 oraz De(synchronisation. Rok 2020 z kolei to czas prezentacji projektu Delirium Distillery #2, realizowanego w kooperacji z Musik-Akademie Basel, gdzie miały miejsce premiery utworów takich twórców jak Caspar Johannes Walter, Johannes Kreidler, Oliver Rutz, Rafael Belfiore, Gibt Kwon oraz Lina Posecnaite. W tym samym okresie odbyło się także wydarzenie Artifact Armageddon, które miało miejsce w trakcie Festiwalu Nowej Muzyki w Rümlingen.
Dodatkowo, koncerty Delirium Ensemble miały miejsce we Französische Kirche w Bernie, gdzie zaprezentowano projekty takie jak Luft czy Distillery #1. W 2021 roku organizacja kontynuowała swoją działalność, realizując autorskie projekty Delirium Ensemble. W Lokremise (St.Gallen, Szwajcaria) odbył się projekt De(synchronisation), w skład którego weszły utwory autorstwa Balza Trümpy, Piotra Peszata, Olivera Rutza oraz Demetre Gamsachurdii, a także Bergmal Ulricha Kriegera.
Nagrania
W roku 2013 artysta dokonał swojego pierwszego nagrania dzieł wszystkich na wiolonczelę solo Krzysztofa Pendereckiego, łącząc siły z samym kompozytorem, a także z Iannisem Xenakisem. Nagranie to miało duże znaczenie w jego karierze, prezentując bogactwo współczesnej muzyki.
W kolejnych latach, w roku 2015, artysta zrealizował nagranie płyty pod tytułem Oracle’s Blast, która koncentrowała się na muzyce współczesnej. Wspólnie z pianistą Demetre Gamsachurdią, płyta ta zawierała utwory pięciu kompozytorów z różnych stron świata: Lukas Langlotz z Szwajcarii, Johannes Walter z Brazylii, William Dougherty z Japonii, Marcilio Onofre z USA oraz Demetre Gamsachurdia z Gruzji. Artysta wzbogacił swoją dyskografię o różnorodne inspiracje i style, pokazując jednocześnie swoją otwartość na różne kultury.
Inne
Wiktor Kociuban to wybitny artysta, który zdobył uznanie zarówno jako dyrygent, jak i wiolonczelista. W ciągu swojej kariery dokonał około 200 prawykonań nowych utworów, w tym kompozycji wybitnych twórców, takich jak: Yair Klartag, Paweł Mykietyn, Demetre Gamsachurdia, Lukas Langlotz, Johannes Walter, Chanhee Lim, Lina Posecnaite, Oliver Rutz, Marcilio Onofre, William Dougherty, Keitaro Takahashi, Jakob Ullmann, Alexander Knaifel, Sandro Balzarini, Ryan Beppel, Beat Gysin, Żaneta Rydzewska, Anda Kryeziu, Elnaz Sayedi, Matthias Renaud, Piotr Peszat oraz Ivan Gonzalez Escuder.
Wiktor Kociuban miał również okazję współpracować jako asystent z cenionymi dyrygentami, takimi jak Jürg Henneberger, z którym pracował w latach 2012-2013, oraz Heinz Holliger, przy produkcji opery Schneewittchen w Teatrze Operowym w Bazylei w roku 2014. W 2015 roku asystował także Krzysztofowi Pendereckiemu.
Jako wiolonczelista, Wiktor Kociuban zdobył prestiżowe nagrody i wyróżnienia na międzynarodowych konkursach. Jego osiągnięcia obejmują między innymi:
- II Konkurs Wykonawczy Utworów Witolda Lutosławskiego w Drozdowie (2004),
- VI Konkurs Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców w Warszawie (2005),
- Pierwszy Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (2008).
Dyskografia
W dorobku artystycznym Wiktora Kociubana znajdują się znaczące nagrania, które podkreślają jego talent i interpretacyjne umiejętności.
- Penderecki & Xenakis Complete Works for Cello Solo, DUX 0957,
- Oracle’s Blast, DUX 1110.
Przypisy
- BEETHOVEN ACADEMY ORCHESTRA / Kociuban Peszat / Mykietyn [online], archiwum.warsaw-autumn.art.pl [dostęp 02.11.2021 r.]
- Dark Matter(s) & Jeszcze Polska Muzyka: Mykietyn & Peszat - Wydarzenia [online], Filharmonia w Szczecinie [dostęp 01.10.2021 r.]
- LUCERNEL. FESTIVAL LUCERNEL., The Alumni [online], Lucerne Festival [dostęp 30.09.2021 r.]
- Witamy na stronie Centrum Pendereckiego [online], penderecki-center.pl [dostęp 30.09.2021 r.]
- Vikarë [online], Fondation Nestlé pour l’Art [dostęp 30.09.2021 r.]
- KREW. Łączy i dzieli | Muzealnictwo.com [online] [dostęp 30.09.2021 r.]
- DELIRIUM DISTILLERY #1 [online], Delirium-Edition, 12.09.2019 r. [dostęp 30.09.2021 r.]
- Artifact Armageddon [online], Delirium-Edition, 14.08.2020 r. [dostęp 30.09.2021 r.]
- Dark matter(s): the nature of sound | Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Warszawa [online], Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, 18.06.2016 r. [dostęp 30.09.2021 r.]
- VI Konkurs dla Młodych Wykonawców 2005 – Wyniki [online], Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, 18.11.2016 r. [dostęp 30.09.2021 r.]
- Speed S.S.S. C Speed S.S.S., Finał II Konkursu Wykonawczego Utworów Witolda Lutosławskiego [online], ::4lomza.pl:: Regionalny Portal [dostęp 30.09.2021 r.]
- Warszawska Jesień 2005 - program [online], archiwum.warsaw-autumn.art.pl [dostęp 30.09.2021 r.]
- klangbasel.ch: Delirium Ensemble_14.00 [online], www.klangbasel.ch [dostęp 30.09.2021 r.]
- „Embody” / Delirium Ensemble / Kociuban gen~.rate / Walter [online], archiwum.warsaw-autumn.art.pl [dostęp 30.09.2021 r.]
- Lokremise - (DE)SYNCHRONSATION [online], www.lokremise.ch [dostęp 30.09.2021 r.]
- Fata-Morgana, Am Rande des Abgrunds, Preludia
- Opera Marienglas, dedykowany utwór na wiolonczelę solo: Aufenthalt, projekt NUMEN.
- Z kompozycjami Piotra Peszata, Simona Steen-Andersena, Demetre Gamsachurdii, Kaya Duncana i Balza Trümpy, zaprezentowanego w Gare du Nord (Bazylea, Szwajcaria).
- Sonate in einem Satz, https://soundcloud.com/wiktorkociuban/kociuban-gamsachurdia-duo-1
- „Herr Thaddäus” – wkrótce prawykonanie nowego utworu Pawła Mykietyna (PWM aktualności).
- Dark matter(s) : Georg Friedrich Haas on "Natures mortes" (eng sub). [dostęp 30.09.2021 r.]
- a b Kociuban – Gamsachurdia Duo. Oracle’s Blast - Muzyka na poważnie. [online], www.dux.pl [dostęp 30.09.2021 r.]
- a b Penderecki & Xenakis Complete Works for Cello Solo - Muzyka na poważnie. [online], www.dux.pl [dostęp 30.09.2021 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marta Deskur | Zdzisław Zaczyk | Barbara Czarnowieska | Wawrzyniec Brzozowski | Wojciech Jerzy Has | Sławomir Karpowicz | Adam Włodek | Juliusz Krzysztof Warunek | Robert M | Karina Seweryn | Agnieszka Mandat | Wojciech Jahn | Tomasz Mars | Ewa Braun (scenograf) | Jan Sztaudynger | Antonina Krzysztoń | Andrzej Pietsch | Jerzy Zelnik | Rudolf Gołębiowski | Przemysław SokółOceń: Wiktor Kociuban