Adam Kurbiel


Adam Kurbiel, urodzony 15 listopada 1935 roku w Krakowie, był nie tylko wybitnym konstruktor lotniczym, ale także znakomitym pilotem, który zasłynął w dziedzinie lotnictwa szybowcowego, samolotowego oraz lotniowego.

Przez swoją karierę, Kurbiel związał się z Szybowcowym Zakładem Doświadczalnym w Bielsku-Białej, gdzie zdobył cenne doświadczenie i przyczynił się do rozwoju technologii lotniczej.

Jego życie, zakończone 29 czerwca 2000 roku, pozostawiło znaczący ślad w świecie lotnictwa, inspirując kolejne pokolenia entuzjastów i profesjonalistów w tej dziedzinie.

Życiorys

Adam Kurbiel, syn Władysława i Kataryny z d. Kalwa, przyszedł na świat 15 listopada 1935 roku w Krakowie. Następnie, w 1953 roku, zdobył maturę w Jeleniej Górze. W 1960 roku ukończył studia na Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej, otrzymując dyplom magistra inżyniera lotnictwa.

W roku 1961 podjął pracę w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku-Białej, gdzie sprawował funkcję konstruktora szybowców. W trakcie swojej kariery kierował zespołami odpowiedzialnymi za projektowanie pierwszych w Polsce szybowców wyczynowych o konstrukcji laminatowej, takich jak SZD-37 Jantar, SZD-38 Jantar 1, SZD-42 Jantar 2 i SZD-52 Krokus. Te innowacyjne maszyny przyniosły polskim pilotom liczne sukcesy na międzynarodowych mistrzostwach świata, a Jantary były produkowane w rozpiętościach 17,5, 19,0 oraz 20,5 metra, zdobywając uznanie na rynkach zagranicznych.

W 1984 roku, we współpracy z Wiesławem Gębalą, skonstruował jednomiejscowy samolot ultralekki ULM-1B Moskito, który następnie był produkowany przez firmę Konsuprod w Bielsku-Białej. Pięć lat później, w 1989 roku, stworzył dwumiejscowy model ULM-2 Moskito 2, produkowany w zakładzie, który sam założył, Zakładzie Produkcji Konstrukcji Lekkich. Kolejnym jego osiągnięciem był ultralekki samolot Eol-2, skonstruowany w 1992 roku w nowo powstałej przez niego Wytwórni i Naprawie Konstrukcji Lekkich Adam Kurbiel. Zakład ten ewoluował w Zakłady Lotnicze „3Xtrim” Sp. z o.o., które obecnie zajmują się produkcją samolotów z rodziny Eol, takich jak Eol-2, Gemini, Mirage czy 3Xtrim.

Do 2006 roku zbudowano ponad 450 szybowców oraz samolotów opartych na jego konstrukcjach. Kurbiel brał również udział w projektowaniu samolotu akrobacyjnego Acro-Viper od 1992 roku. Jego osiągnięcia zostały docenione licznymi odznaczeniami, w tym Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem im. Czesława Tańskiego w 1973 roku oraz Dyplomem Paula Tissandiera (FAI) w 1978 roku. Otrzymał również „Błękitne Skrzydła” redakcji „Skrzydlatej Polski”, a także posiadał złotą odznakę szybowcową.

Adam Kurbiel zginął tragicznie w wypadku samochodowym 29 czerwca 2000 roku i został pochowany w Bystrej k. Bielska.

Przypisy

  1. Kurbiel Adam. [dostęp 13.06.2018 r.]
  2. Andrzej Glass, Tomasz Murawski (praca zbiorowa), Polskie szybowce 1945–2011. Problemy rozwoju, Wydawnictwo SCG, Bielsko-Biała 2012 r., ISBN 978-83-932826-0-9.

Oceń: Adam Kurbiel

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:25