Zbysław Ciołkosz, urodzony 23 marca 1902 roku w Krakowie, to postać, która zapisała się w historii jako wybitny konstruktor lotniczy. Jego prace i osiągnięcia w dziedzinie lotnictwa przyczyniły się do rozwoju technologii w tej branży.
Warto zaznaczyć, że zmarł on 25 czerwca 1960 roku w Seattle, gdzie pozostawił po sobie znaczący dorobek, który nadal inspiruje kolejnych pokolenia inżynierów.
Życiorys
Urodziny Zbysława Ciołkosza miały miejsce w Krakowie, gdzie zdobył wykształcenie inżynierskie na Wydziale Mechanicznym Politechniki Lwowskiej. W 1926 roku rozpoczął swoją karierę zawodową w Podlaskiej Wytwórni Samolotów (PWS) z siedzibą w Białej Podlaskiej. Już w pierwszym roku pracy brał udział w projektowaniu myśliwca eskortowego PWS-1 pod kierunkiem Stanisława Cywińskiego, czym przyczynił się do jednego z pierwszych polskich projektów samolotów wojskowych.
W 1928 roku zrealizował pierwszy polski samolot pasażerski PWS-20, który zwyciężył w ogólnokrajowym konkursie Ministerstwa Komunikacji, niestety nie trafił do produkcji seryjnej. Również w 1929 roku, współpracując z Antonim Uszackim, zaprojektował samolot sportowy PWS-52. Następnie w 1930 powstał projekt samolotu rozpoznawczo-bombowego, znanego jako PWS-19, a w 1931 zrealizowano projekt szybkiego samolotu pasażerskiego PWS-54.
Pomimo twórczego zaangażowania, żadne z jego konstrukcji w PWS nie zaczęły seryjnej produkcji. Pod koniec lat dwudziestych Ciołkosz zakończył również studia uzupełniające na temat konstrukcji lotniczych w Stanach Zjednoczonych. Poza projektowaniem samolotów, angażował się w popularyzację sportu lotniczego, z szczególnym uwzględnieniem szybownictwa.
W 1933 roku Zbysław Ciołkosz podjął pracę w Państwowych Zakładach Lotniczych (PZL) w Warszawie. Tam opracował projekt trzysilnikowego samolotu pasażerskiego PZL.27, który w 1934 roku był pierwszym polskim samolotem z chowanym podwoziem, mimo to nie odniósł sukcesu rynkowego. W PZL rozpoczął także prace nad samolotem pasażerskim PZL-30, który na późniejszym etapie został rozwinięty do średniego bombowca LWS-6 Żubr, zbudowanego w niewielkiej serii 15 sztuk w 1938 roku.
W 1936 roku inż. Ciołkosz objął w LWS stanowisko dyrektora technicznego, gdzie opracował projekty wstępne efektywnego samolotu sanitarnego LWS-2 oraz samolotu rozpoznawczego LWS-3 Mewa. W 1938 roku znów wrócił do PWS, obejmując stanowisko kierownika Wydziału Studiów. Tu w 1939 roku zrealizował projekt wstępny lekkiego, dwukadłubowego bombowca PWS-46, którego konstrukcja miała drewnianą skorupę.
W trakcie II wojny światowej udało mu się dotrzeć do Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuował pracę jako konstruktor w firmie Aero Mechano Ltd. W 1943 roku stanął na czele Wydziału Lotniczego Ministerstwa Przemysłu, Handlu i Żeglugi w polskim rządzie na uchodźstwie, planując rozwój polskiego przemysłu lotniczego po wojnie. Był zaangażowany w działalność w organizacjach lotniczych oraz w organizowanie konferencji naukowo-technicznych.
Po zakończeniu działań wojennych, pozostał na emigracji, pracując w firmach lotniczych w Anglii, a od 1948 roku także w Stanach Zjednoczonych. W USA pracował jako konstruktor w wytwórniach śmigłowców, takich jak Piasecki Helicopter i Hiller Aircraft Corporation. Od 1959 pracował w kanadyjskim oddziale Boeinga. Zmarł 25 czerwca 1960 roku w Seattle, a jego bratem był działacz PPS, Adam Ciołkosz.
Przypisy
- M.P. z 1936 r. nr 263, poz. 470 „za zasługi na polu przemysłu wojennego”.
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Emil Taszner | Karol Kremer | Teresa Chmura-Pełech | Józef Kaban | Henryk Lamensdorf | Salomon Jonkler | Józef Fiszer | Tadeusz Kostia | Adam Kurbiel | Stanisław Filipkiewicz | Kazimierz Sołtykowski | Feliks Radwański (1789–1861) | Maria Jaworska-Michałowska | Ludwik Zagórny-Marynowski | Juliusz Żórawski (architekt) | Leon Burnat | Jan Sztobryn | Samuel Baum | Jozue Oberleder | Tadeusz Andrzej BroniewskiOceń: Zbysław Ciołkosz