Jan Rajmund Paśko, urodzony 1 stycznia 1943 roku w Krakowie, to postać o wielu talentach i osiągnięciach. Jest cenionym pedagogiem w dziedzinie chemii, a także znanym chemikiem organicznym. Jego zaangażowanie w edukację młodzieży sprawiło, że zyskał reputację skutecznego wychowawcy i mentora.
Prof. Paśko jest związany z Uniwersytetem Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej, gdzie podejmuje wysiłki na rzecz kształcenia przyszłych pokoleń. Równocześnie, jego działalność akademicka obejmuje Małopolską Wyższą Szkołę im. Józefa Dietla, gdzie również wpływa na rozwój wiedzy i pasji młodych ludzi w dziedzinie chemii.
Życiorys
Jan Rajmund Paśko, urodzony w XX wieku, rozpoczął swoją edukację w latach 1957–1961 w XIII Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Następnie, w latach 1961–1966, kontynuował naukę na kierunku Chemii na Wydziale Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego. W trakcie studiów napisał pracę magisterską zatytułowaną „Deuterowanie etoksybenzamidopirydyn i fenetydydów kwasów karboksypirydynowych i ich widma w podczerwieni” pod opieką doc. dr. hab. Juliana Mirka. Jego osiągnięcie zaowocowało publikacją tego tekstu w „Rocznikach Chemii”. W czasie studiów działał jako instruktor społeczny w chemicznym laboratorium w Młodzieżowym Domu Kultury.
Po uzyskaniu tytułu magistra rozpoczął pracę w Katedrze Chemii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. W 1977 roku obronił pracę doktorską na Uniwersytecie Jagiellońskim, której temat brzmiał „Poszukiwanie nowych biologicznie czynnych połączeń z grupy anilidów kwasów 2-, 3- i 4-chinolinokarboksylowych”. Po uzyskaniu stopnia doktora przeniósł swoje zainteresowania na badania w zakresie dydaktyki chemii. W 1982 roku podjął również pracę jako nauczyciel chemii w Szkole Podstawowej nr 33.
W latach 1986–1999 był zaangażowany w działalność Międzywojewódzkiej Komisji Kwalifikacyjnej Stopni Specjalizacji zawodowej nauczycieli w Nowym Sączu, a w czasie jej przewodniczenia w latach 1999-2000.
Dodatkowo, w latach 1989–1990 prowadził wykłady dla nauczycieli-metodyków w kursokonferencjach organizowanych przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie. W 1996 roku uzyskał uprawnienia do oceny podręczników szkolnych jako ekspert powołany przez Ministra Edukacji Narodowej.
Granty
W 1995 roku Paśko uzyskał grant na badania związane z „Modernizacją programów nauczania chemii w szkole podstawowej i ogólnokształcącej”. W następnych latach, w latach 2001-2002, był kierownikiem grantu finansowanego przez KBN, który badał wprowadzenie pełnych definicji pojęć chemicznych w programie „Przyroda” dla klas IV-VI szkoły podstawowej. W 2006 roku kierował międzynarodowymi badaniami w ramach grantu wyszehradzkiego, które dotyczyły wpływu komputerowych modeli dynamicznych na rozumienie procesów zachodzących w mikroświecie przez uczniów krajów Trójkąta Wyszehradzkiego.
Koncepcje naukowe i poglądy
Jako długoletni egzaminator z chemii na uniwersytetach doszedł do wniosku, że niskie wyniki na egzaminach wstępnych na kierunek biologia oraz słabe osiągnięcia studentów pierwszego roku są wynikiem niedostatków w edukacji chemicznej na wcześniejszych etapach nauczania. Powstała koncepcja, że źródłem tych problemów jest pomijany wpływ transferu ujemnego podczas uczenia chemii. Aby to zweryfikować, przeprowadził badania w szkołach podstawowych, które potwierdziły projektowaną hipotezę i były podstawą do modernizacji programu nauczania chemii.
W 1990 roku zyskał zgodę MEN na wprowadzenie własnego programu nauczania, a eksperymentalny program, który prowadził, został zatwierdzony w 1993 roku. W 1999 roku po pracach badawczych opracował innowacyjny program nauczania chemii w gimnazjum, wyróżniający się holistycznym podejściem do zagadnień chemicznych.
Działalność
W trakcie swojej kariery naukowej pełnił liczne funkcje, w tym: opiekuna lat, pełnomocnika dziekana ds. studenckich, rektora ds. kultury studenckiej, a także długoletniego członka Rady Wydziału Mat-Fiz-Tech. Uczestniczył również jako aktywny członek sekcji dydaktycznej chemii przy Centralnym Ośrodku Metodycznym Studiów Nauczycielskich oraz obecnie jest aktywnym członkiem Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego.
Od lat propagował ideę kształcenia nauczycieli przedmiotowych w ramach studiów przygotowawczych. Współpracował z ośrodkami naukowymi w Czechach i na Słowacji, a jego dorobek obejmuje ponad 300 artykułów, kilkanaście skryptów, 20 książek i podręczników szkolnych oraz bycie redaktorem wielu monografii. Jego działania koncentrują się na pojęciu transferu ujemnego oraz badaniach dotyczących reprezentacji mikroświata wśród uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.
Odznaczenia
W 1998 roku Paśko został uhonorowany Medalem Komisji Edukacji Narodowej, a w 1987 roku przyznano mu Nagrodę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Złoty Krzyż Zasługi.
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Ludwik Gumplowicz | Maria Korytowska | Andrzej Tadeusz Rosner | Andrzej Łędzki | Anna Luchter | Antoni Bielak (nauczyciel) | Ludwik Stefański | Kinga Paraskiewicz | Jerzy Silberring | Józef Kolowca | Tadeusz Grega | Janusz Kurtyka | Franciszek Błoński (historyk) | Irena Cabejszek | Ferdynand Zweig | Roman Ciesielski (profesor) | Andrzej Klimek | Emanuel Rostworowski | Jakub Friedel | Anna Kutrzeba-PojnarowaOceń: Jan Rajmund Paśko