Małgorzata Szumowska


Małgorzata Szumowska, urodzona 26 lutego 1973 roku w Krakowie, jest uznaną polską reżyserką, scenarzystką i producentką filmową. Jej kariera artystyczna jest świadectwem niezwykłej pasji oraz talentu, które wykazała na przestrzeni lat.

Studia na kierunku filmowym ukończyła w 1998 roku w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, co otworzyło jej drzwi do kariery w przemyśle filmowym. Jej debiutancki film, Szczęśliwy człowiek, miał premierę w 2000 roku, jednak jej prawdziwy sukces przyszedł wraz z filmem 33 sceny z życia z 2008 roku, który odniósł wiele sukcesów na rodzimym rynku filmowym.

W kolejnych latach Szumowska zbudowała solidną reputację, reżyserując takie filmy jak W imię... (2013), Body/Ciało (2015) oraz Twarz (2018). Te tytuły zdobyły uznanie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, a ich tematyka często eksploruje ludzkie emocje i relacje, konfrontując bohaterów z trudnymi aspektami życia, takimi jak choroba i śmierć bliskich.

Choć Szumowska ma na swoim koncie wiele realizacji, warto również wspomnieć o jej współpracy przy filmie Antychryst (2009) w reżyserii Larsa von Triera. Tematyka jej filmów często obejmuje potrzebę miłości, a przy tym nieuchronne zmierzenie się z trudnościami, jakie niesie życie.

Życiorys

Młodość i wykształcenie

Małgorzata Szumowska przyszła na świat 26 lutego 1973 roku w Krakowie. Jest córką uznanej pisarki Doroty Terakowskiej oraz dziennikarza Macieja Szumowskiego. W rodzinie artystycznej wyrosła na siostrę reżysera Wojciecha Szumowskiego oraz przyrodnią siostrę dziennikarki i pisarki Katarzyny T. Nowak. W rodzinnym domu panowała atmosfera sprzyjająca sztuce, przyjmując różnorodnych twórców z krakowskiego środowiska artystycznego. Mimo że rodziła się w takim otoczeniu, Małgorzata miała trudne wspomnienia dotyczące atmosfery rodzinnej, zwracając uwagę na alkoholizm ojca i lęk matki przed anoreksją.

Nigdy nie czuła sympatii do Krakowa, często mówiąc: „To miasto mnie przeraża. Całe to środowisko, w którym obracali się moi rodzice. Total mieszczańskie przy pozorach wyluzowania i szaleństwa.” Pomimo tego uzyskała dyplom z V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie. W 1998 roku zakończyła naukę na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, lecz wcześniej przez rodziców została zmuszona do studiowania historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej debiut filmowy zdołałby jednak ujrzeć światło dzienne przede wszystkim za sprawą Wojciecha Jerzego Hasa, który uczył ją, by unikała „płytkiego realizmu”, zamiast tego skupiając się na metaforze.

Kariera filmowa

Debiut fabularny Szumowskiej zatytułowany Szczęśliwy człowiek (2000) jest znany z wyrafinowanej stylizacji, a tematyką jego jest trudne życie ubogich mieszkańców Krakowa. Główne postacie, syn (Piotr Jankowski) oraz matka (Jadwiga Jankowska-Cieślak), prowadzą grę opartą na kłamstwie, co prowadzi do tragicznych konsekwencji. Film ten przyjął się w Polsce w sposób krytyczny, recenzenci zarzucali Szumowskiej „kiczowatą” symbolikę. Mimo tego, „Variety” dostrzegł w nim potencjał, widząc w nim „dziką kartę” dla reżyserki.

Kolejny projekt, Ono (2004), to dzieło o matce z niechcianą ciążą, które zrealizowano w polsko-niemieckiej współpracy. Recenzje tego filmu skupiły się na jego żeńskim punkcie widzenia, a jego wpływ na karierę Szumowskiej przyspieszył po tragedii osobistej, jaką była śmierć obojga rodziców. Próbę zrozumienia straty podjęła w filmie 33 sceny z życia (2008), w którym w charakterze głównej bohaterki wystąpiła Julia Jentsch. Tadeusz Sobolewski opisał 33 sceny z życia jako „jeden z najwybitniejszych polskich obrazów ostatnich lat”. Film ten zaowocował wieloma nagrodami, w tym Złotą Kaczką dla najlepszego filmu oraz wyróżnieniem za reżyserię.

Na wzrost popularności Szumowskiej wpływały również współprace z duńską wytwórnią Zentropa. W 2009 roku zaowocowała produkcją Antychrysta Larsa von Triera. Kolejnym dziełem było Sponsoring (Elles, 2011) – opowieść o reportażu na temat prostytucji wśród studentek, w którym rolę główną zagrała Juliette Binoche. Chociaż film podzielił opinię krytyków, wiele uwag dotyczyło umiejętności aktorskiej Binoche oraz współpracujących z nią Joanny Kulig i Anais Demoustier.

Międzynarodowe uznanie przyniosła Szumowskiej produkcja W imię… (2013), w której ksiądz odkrywa w sobie pociąg homoseksualny do jednego z wychowanków. Film zdobył nagrodę za reżyserię w Gdyni i wyróżnienie od społeczności LGBT na Berlinale. Kolejny film Body/Ciało (2015) jest pozycją istotną w karierze Szumowskiej, przedstawiającą historię prokuratora (Janusz Gajos) oraz jego córki zmagającej się z anoreksją. Film przyjęty ciepło przez widownię, zdobył Złote Lwy w Gdyni, a za reżyserię Szumowska otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale.

W 2018 roku na Berlinale zadebiutowała z kolejnym dziełem Twarz, które dało jej kolejnego Srebrnego Niedźwiedzia. Film przedstawia losy robotnika po transplantacji twarzy po tragicznym wypadku. Część krytyków oceniała go jako satyrę na polską mentalność, co nie każdemu przypadło do gustu. W 2019 roku zrealizowała Córkę boga (The Other Lamb), która miała premierę na Netflixie. Opowieść o patriarchalnej wspólnocie zyskała uznanie w Stanach Zjednoczonych, szokując jednocześnie polskich krytyków. Kolejny film Śniegu już nigdy nie będzie (2020) odniósł sukces na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, ale nie zdobył nominacji do Oscara.

Na koniec, w 2022 roku, na światło dzienne wyszedł anglojęzyczny Infinite Storm, opowiadający o samotnej wspinaczce, która ratuje obcego podczas burzy. Film zadebiutował na 10. miejscu amerykańskiego box office’u, co czyni go pierwszym polskim dziełem o takiej pozycji. Chociaż ogólne recenzje były mieszane, pojawiły się również głosy krytyczne wobec artystycznych decyzji Szumowskiej.

W 2023 roku na 80. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji zadebiutowała jej nowa produkcja Kobieta z…, przedstawiająca życie osoby transpłciowej w Polsce. Opinia krytyków była różnorodna, niektórzy zwracali uwagę na emocjonalną siłę opowiadanej historii, a inni na nierówności dramaturgiczne.

Poza reżyserią

W 2016 roku zasiadała w jury głównego konkursu na 66. MFF w Berlinie, którego przewodniczyła amerykańska aktorka Meryl Streep. Następnie, w 2018 roku, była członkiem jury na 75. MFF w Wenecji, które prowadzono przez znanego meksykańskiego reżysera Guillermo del Toro. Szumowska jest również aktywną członkinią Gildii Reżyserów Polskich.

Życie prywatne

W 2001 roku Małgorzata połączyła swoje życie małżeńsko z operatorem filmowym Michałem Englertem, jednak po stracie obojga rodziców, ich związek się rozpadł. Kolejny partner, montażysta filmowy Jacek Drosio, zechciał z nią wspólnie wychować syna Macieja. W 2011 roku wzięła ślub z aktorem Mateuszem Kościukiewiczem, z którym mają córkę Alinę, urodzoną w 2012 roku.

Poglądy

Małgorzata Szumowska w 2015 roku zaznaczyła, że „nie mam skrystalizowanych poglądów i dlatego nie umiem wyrażać jednoznacznych opinii”, co odzwierciedla jej poglądy na złożone i brutalne kwestie społeczne. W lipcu 2017 roku stała się sojuszniczką osób LGBT, angażując się w akcję „Ramię w ramię po równość” Kampanii Przeciw Homofobii. Podkreśliła znaczenie publicznego głosu w obronie praw osób LGBT w obecnej rzeczywistości w Polsce. Dodatkowo, wzięła udział w kampanii Anji Rubik #sexedpl, gdzie wystąpiła w filmie poruszającym kwestie masturbacji.

Styl filmowy

Małgorzata Szumowska w swoich wypowiedziach podkreśla wpływ, jaki na jej twórczość wywarły dwie ważne postacie polskiego kina: Wojciech Jerzy Has oraz Kazimierz Karabaś. W sposób ironiczny odnosi się również do ikonografii zrealizowanej przez Krzysztofa Kieślowskiego, nawiązując do jego specyficznego stylu w portretowaniu kobiet, szczególnie widocznym w pracach takich jak Dekalog oraz trylogia Trzy kolory.

Według Magdaleny Podsiadło, reżyserka filmu Body/Ciała portretuje swoje bohaterki jako „ostentacyjnie niemodne, wychudzone i aseksualne”, przy tym przypisując im cechy irracjonalności oraz psychicznego rozchwiania. Taki zestaw atrybutów kobiecych, według Podsiadło, jest w filmie pozytywnie waloryzowany, co pozwala przekształcić tradycyjne stereotypowe podejście na temat kobiet oraz mężczyzn.

Piotr Pławuszewski zwraca uwagę na dwa kluczowe wątki pojawiające się w filmach Szumowskiej: po pierwsze, to pragnienie miłości, które często przynosi bohaterom jedynie cierpienie, a w ekstremalnych przypadkach prowadzi do ich wyniszczenia; po drugie, zmaganie się z nieuchronnością choroby oraz śmierci bliskich osób, co jest istotnym elementem ludzkiego doświadczenia.

Janusz Wróblewski oraz Barbara Kaczmarczyk z „Polityki” opisali Szumowską jako „artystkę przekorną”, która wyraźnie narusza granice tego, co może być uznawane za społecznie akceptowalne. Jej przemyślenia dotyczące takich tematów jak życie, macierzyństwo czy homoseksualizm często budzą kontrowersje i sprzeciw w szerszym społeczeństwie.

Jakub Popielecki z portalu Filmweb wskazał, że Szumowska jest reżyserką intuicyjną i emocjonalną, co prowadzi zarówno do jej największych zalet, jak i wad. Poszukując atrakcyjnych elementów wizualnych, czasami mija się z celem, co prowadzi do powstawania sytuacji banału czy nawet kiczu. Z kolei Marta Kąsiel zauważa, że chociaż filmy Szumowskiej nie osiągają jeszcze poziomu arcydzieł, są one dostrzegane na międzynarodowej scenie filmowej i co najważniejsze: stanowią wartościową wizytówkę Polski.

Filmografia

W tej sekcji znajduje się kompleksowa filmografia Małgorzaty Szumowskiej, znanej polskiej reżyserki i scenarzystki. Jej prace obejmują wiele różnych gatunków filmowych, od etiud szkolnych po documenty, które przyciągają uwagę zarówno krytyków, jak i widzów.

RokTytułReżyserkaScenarzystkaProducentkaUwagi
1995Niemcyetiuda szkolna
1996Zanim zniknęetiuda szkolna
1997Ciszaetiuda szkolna
Jeden dzień z życia Tomka Karatafilm dokumentalny
1999Siedem lekcji miłościfilm dokumentalny
2000Wniebowstąpienieetiuda szkolna
Ślub w domu samotnościfilm dokumentalny
Szczęśliwy człowiek
2001Dokument…film dokumentalny
2004Ono
2004Wizje Europyfilm krótkometrażowy
2005Ojciecsegment filmu Solidarność, Solidarność…
Mój tata Maciekfilm dokumentalny
2006A czego tu się bać?film dokumentalny
200833 sceny z życiakoproducentka
2009Antychrystreż. Lars von Trier
2011Sponsoringkoproducentka
2013W imię…koproducentka
2015Body/Ciało
2017Twarz
2019Córka boga
2020Śniegu już nigdy nie będzie
2022Infinite Stormproducentka wykonawcza
2023Kobieta z…

Nagrody

Małgorzata Szumowska, uznana polska reżyserka i producentka filmowa, zdobyła wiele prestiżowych nagród za swoje dzieła w ciągu swojej kariery. Poniższa tabelka przedstawia nagrody, które otrzymała za swoje filmy na różnych festiwalach filmowych.

RokFilmFestiwalNagroda
1998CiszaMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w AngersNagroda Specjalna Jury w kategorii filmów szkolnych
Europejski Festiwal Szkół Filmowych w BoloniiNagroda Specjalna Jury
Krakowski Festiwal FilmowyDyplom Honorowy
Międzynarodowy Festiwal Szkół Filmowych i Telewizyjnych „Mediaschool” w ŁodziGrand Prix
Dokument-Art w NeubrandenburguGrand Prix
Tel-Aviv International Student Film FestivalI Nagroda w kategorii filmu dokumentalnego
1999Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych w TampereNagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego
Festiwal Filmowy w MeksykuGrand Prix
Siedem lekcji miłościKrakowski Festiwal FilmowyDyplom Honorowy
2000Szczęśliwy człowiekMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w SalonikachArtistic Achievement Award
2001Tarnowska Nagroda FilmowaNagroda Specjalna za scenariusz
Dokument…Krakowski Festiwal FilmowyDyplom Honorowy
2005OnoFestiwal Filmów z Europy Środkowej i Wschodniej w WiesbadenNagroda za reżyserię
2007A czego tu się bać?Krakowski Festiwal FilmowyNagroda Jury Studentów Miasta Krakowa
Lubuskie Lato FilmoweZłote Grono w Konkursie Filmów Dokumentalnych
Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Nowe Horyzonty”Nagroda w kategorii filmów dokumentalnych
200833 sceny z życiaFestiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda za reżyserię
Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych
Nagroda Dziennikarzy
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w LocarnoNagroda Specjalna Jury
2009TVP KulturaNagroda w kategorii: film
Polska Akademia FilmowaOrzeł za najlepszy film
Nagroda Publiczności
„Polityka”Paszport „Polityki”
Tarnowska Nagroda FilmowaNagroda Jury Młodzieżowego
Grand Prix
„Film”Złota Kaczka dla najlepszego filmu
Złota Kaczka za najlepszy scenariusz
Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w MoskwieNagroda Publiczności
2012SponsoringMiędzynarodowy Festiwal Filmowy „Eurasia” w Ałma-AcieNagroda za reżyserię
2013W imię…Międzynarodowy Festiwal Filmowy w BerlinieTeddy Awards
Romania International Film Festival w BukareszcieNagroda sekcji „Woman in Cinema”
Festiwal Filmu Polskiego w AmeryceNagroda Specjalna Przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego Festiwalu
Międzynarodowy Festiwal Filmów Kobiecych w DortmundzieNagroda Główna
Festiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda za reżyserię
Srebrne Lwy
Gwiazda Gwiazd Elle
Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Mołodist” w KijowieSunny Bunny
Międzynarodowy Festiwal Filmów LGBT Mix MilanoNagroda dla najlepszego filmu
Nyski Festiwal Filmowy w ŻytawieNagroda dla najlepszego filmu fabularnego
2015Body/CiałoMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w BerlinieSrebrny Niedźwiedź za reżyserię
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w BrukseliNagroda Jury
Festiwal Polskich Filmów FabularnychZłote Lwy
Nagroda Festiwali i Przeglądów Filmu Polskiego za Granicą
TVP KulturaGwarancja Kultury
Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego „Off Camera” w KrakowieNagroda Główna w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych
Al Este de LimaNagroda Główna
Lubuskie Lato FilmoweZłote Grono
Tarnowska Nagroda FilmowaGrand Prix
Nagroda Jury Młodzieżowego
2016Europejska Nagroda FilmowaNagroda Publiczności
Gildia Reżyserów PolskichNagroda im. Krzysztofa Krauzego
The New York Polish Film FestivalNagroda „Ponad Granicami” im. Krzysztofa Kieślowskiego
Polska Akademia FilmowaOrzeł za najlepszy film
Orzeł za najlepszą reżyserię
Koło Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców PolskichZłota Taśma
2018TwarzMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w BerlinieSrebrny Niedźwiedź
Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego „Off Camera”Nagroda Główna w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych

Wyróżnienia i odznaczenia

Małgorzata Szumowska została odznaczona wieloma prestiżowymi wyróżnieniami za swoje zasługi dla kultury polskiej. W dniu 16 czerwca 2015, na mocy postanowienia prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, uhonorowano ją Złotym Krzyżem Zasługi, co stanowi znaczące uznanie jej osiągnięć.

W późniejszym czasie, 2 listopada 2015 roku, Szumowska otrzymała Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, który dodatkowo potwierdza jej wkład w polską kulturę oraz sztukę.

W 2020 roku miesięcznik „Twój Styl” przyznał jej zaszczytne miano jednej z sześciu „Kobiet 30-lecia”, w towarzystwie wybitnych postaci takich jak Irena Eris, Janina Ochojska, Dorota Soszyńska oraz Olga Tokarczuk, a także Martyna Wojciechowska.

Przypisy

  1. Tomasz-Marcin Wrona, Festiwal w Wenecji 2023. Premiera filmu "Kobieta z..." Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta [online], TVN24, 08.09.2023 r.
  2. Guy Lodge, ‘Woman Of…’ Review: Heartfelt Polish Character Study Unpacks a Trans Woman’s Life, From Cradle to Rebirth [online], Variety, 08.09.2023 r.
  3. Kuba Armata, "Kobieta z...": Obcy we własnym ciele. Jak Andrzej został Anielą [online], film.interia.pl, 04.04.2023 r.
  4. Aleksandra Kupras, „Infinite Storm” Małgorzaty Szumowskiej hitem w Stanach Zjednoczonych [online], Vogue Polska, 31.03.2022 r.
  5. Michał Piepiórka, Sztuka przetrwania, „Czas Kultury”, 10, 2022 [dostęp 01.06.2022 r.] .
  6. Michael O'Sullivan, Review | ‘Infinite Storm’ movie: Most of the bad weather is in these two characters’ heads, „The Washington Post”, 23.03.2022 r.
  7. Critic Reviews for Infinite Storm [online], Metacritic [dostęp 01.06.2022 r.] .
  8. Infinite Storm (2022) [online], Mediakrytyk.pl [dostęp 01.06.2022 r.] .
  9. Małgorzata Szumowska o masturbacji dla #sexedpl [online], elle.pl [dostęp 04.05.2019 r.] .
  10. Gośka Szumowska: w obecnej Polsce trzeba bronić praw osób LGBT [online], Kampania Przeciw Homofobii, 27.07.2017 r.
  11. Grzegorz Kapla, Małgorzata Szumowska: „Życie jest brutalne i nie do zniesienia” [online], UrodaŻycia.pl, 04.01.2019 r.
  12. Krzysztof Kwiatkowski, Szumowska po festiwalu w Wenecji: W polskim kinie dzieje się mnóstwo, ale dla świata jesteśmy zbyt hermetyczni [online], Gazeta Wyborcza, 10.09.2018 r.
  13. Bartosz Godziński, Srebrny Niedźwiedź dla polskiej reżyserki. Małgorzata Szumowska znów zachwyciła jury Berlinale [online], naTemat.pl, 24.02.2018 r.
  14. Krzysztof Varga, O, w mordę! czyli Szumowska wali na odlew [online], Gazeta Wyborcza, 26.03.2018 r.
  15. Michał Kurdupski, Film „The Other Lamb” Małgorzaty Szumowskiej dostępny w Netfliksie [online], Wirtualne Media, 27.05.2020 r.
  16. Dagmara Romanowska, „The Other Lamb”: Na styku kina grozy i poezji [online], Interia Film, 20.03.2020 r.
  17. Piotr Guszkowski, Kobiety to „zepsute rzeczy”? Zaskakująca premiera filmu polskiej reżyserki na Netfliksie [online], Gazeta Wyborcza, 27.05.2020 r.
  18. Michael O’Sullivan, Leaves you with an empty feeling, „The Washington Post”, 27.04.2012 r.
  19. Peter Bradshaw, Elles 2/5, „The Guardian”, 25.04.2012 r.
  20. Marta Kąsiel, Małgorzata Szumowska – królowa jest naga? [online], MF Cinerama, 07.11.2015 r.
  21. Janusz Wróblewski, Barbara Kaczmarczyk, Małgorzata Szumowska: artystka bezkompromisowa [online], Polityka, 2015 [dostęp 11.07.2020 r.] .
  22. Piotr Pławuszewski, Małgorzata Szumowska – A Few Scenes from a Filmmaker’s Life (2000–2008), „Images” (20), 2012, s. 212–216 .
  23. Magdalena Podsiadło, Filmy reżyserek generacji lat 60. i 70. wobec kina Krzysztofa Kieślowskiego, „Kwartalnik Filmowy” (103), 2018, s. 101 .

Oceń: Małgorzata Szumowska

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:6