Ryszard Szeremeta, urodzony 5 maja 1952 roku w Krakowie, jest postacią znaczącą w polskiej muzyce eksperymentalnej. Jako kompozytor, wyróżnia się w swoim fachu, wprowadzając innowacyjne pomysły i techniki.
Od długiego czasu pełnił funkcję kierownika Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, gdzie był odpowiedzialny za rozwój i realizację projektów z obszaru muzyki elektroakustycznej. Ryszard Szeremeta jest również prekursorem śpiewu scatem, co czyni go pionierem w wykorzystaniu tego stylu w polskim kontekście artystycznym.
Jako producent nagrań, koncertów oraz spektakli, przyczynił się do promocji nowoczesnej muzyki na rodzimym rynku. Dodatkowo, pełnił rolę wydawcy w Arcadia Music Services International, co miało kluczowe znaczenie dla rozwoju sceny muzycznej w Polsce.
Życiorys
W latach 1971-1976 Ryszard Szeremeta uczęszczał do krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, gdzie zgłębiał różnorodne kierunki studiów. Uczył się kompozycji pod okiem profesora Lucjana Kaszyckiego, a jego dyrygentura była kształtowana przez profesora Jerzego Katlewicza. Dodatkowo, Szeremeta miał okazję pogłębiać wiedzę z zakresu muzyki elektronicznej, ucząc się u prof. Józefa Patkowskiego, który był pionierem w tej dziedzinie w Polsce i prowadził Studio Eksperymentalne Polskiego Radia. Ten okres edukacji obfitował w wpływy wybitnych pedagógów, takich jak Zbigniew Bujarski, Mieczysław Drobner, Elżbieta Dziębowska, Aleksander Frączkiewicz, Zbigniew Jeżewski, Tadeusz Machl, Krzysztof Meyer, Krystyna Moszumańska-Nazar, Józef Rychlik, Bogusław Schaeffer, Marek Stachowski, Jacek Targosz oraz Mieczysław Tomaszewski.
W 1982 roku Szeremeta ukończył podyplomowe studia kompozytorskie w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie miał okazję uczyć się od Alfreda Niemana oraz Roberta Saxtona. Dwa lata później odbył staż w Electronic Music Studio w Sztokholmie, gdzie jego mentorem był Lars Gunnar Bodin, a kolejne doświadczenie zdobył w 1991 roku w GMEB w Bourges, ucząc się pod okiem Françoise Barrière.
Jego pierwszym znaczącym krokiem w karierze było wykonanie partytury graficznej w 1971 roku wspólnie z grupą „Laboratorium” Janusza Grzywacza, co zostało zarejestrowane w Telewizji Polskiej. Szeremeta szybko nawiązał bliską współpracę z profesorem Katlewiczem, który wówczas był odpowiedzialny za realizację premier dzieł Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Krakowskiej.
W 1977 roku, zdobywszy Grand Prix Konkursu Związku Kompozytorów Polskich, Szeremeta otrzymał roczne stypendium amerykańskie, co miało wpływ na jego przyszłą współpracę z kwartetem wokalnym Novi Singers. Jego debiut na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień miał miejsce w 1981 roku z utworem symfonicznym „Advocatus Diaboli”, wykonanym pod dyrekcją Andrzeja Markowskiego. Wydarzenie to zbudowało jego renomę, niezależnie od trudności, jakie przyniosły czasy stanu wojennego w Polsce.
Następnie Szeremeta przez osiem lat był częścią kwartetu wokalnego Novi Singers, z którym nagrywał i występował zarówno w kraju, jak i za granicą, m.in. na Festiwalu Jazzowym Jazz Jamboree w Warszawie oraz Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Montreux. W latach 1979-1986 komponował utwory na zlecenie Andrzeja Trzaskowskiego dla jego Orkiestry Jazzowej STUDIO S-1 w Polskim Radiu.
W latach 90. Szeremeta współpracował z takimi instytucjami jak Besta Film, ARD, ZDF, SDF, Arte oraz 3Sat, a w 1991 roku zaprezentował swoje kompozycje w prestiżowych miejscach, jak Lincoln Center w Nowym Jorku czy Uniwersytet Pensylwanii w Filadelfii. Działał również jako sub-wydawca szwajcarskiego wydawnictwa multimedialnego Arcadia (M.S.I.) od 1989 roku.
W latach 1999-2010 Szeremeta prowadził działalność impresaryjną, współpracując z Wojciechem Kępczyńskim, reformatorem Teatru Muzycznego ROMA. W ramach tej działalności licencjonował w Anglii, Francji i USA popularne musicale, takie jak Miss Saigon, Grease, Koty, Taniec wampirów (Romana Polańskiego), Upiór w Operze oraz Nędznicy.
Jako jeden z prekursorów muzyki elektronicznej, eksperymentalnej i elektroakustycznej w Polsce, Szeremeta pełnił przez wiele lat funkcję kierownika Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie, a jego dokonania obejmują dziewięć prawykonań podczas koncertów Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. W 1995 roku jego „Triple Concerto for 3-tape exposition” zdobyło nagrodę w konkursie EBU (European Broadcasting Union) oraz zostało włączone do programu Światowych Dni Muzyki w Seulu w 1997 roku.
Ponadto, podczas 55. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu zorganizowano koncert „Piosenka Ci nie da zapomnieć. Koncert przebojów stulecia”, w którym zaprezentowano najpiękniejsze polskie kompozycje, w tym utwór „Już nie ma dzikich plaż” skomponowany przez Szeremetę dla Ireny Santor.
Ryszard Szeremeta jest żonaty z Barbarą Bossowską-Szeremeta, ma córkę Martę Szeremeta, która przyszła na świat w 1983 roku.
Debiuty w muzyce poważnej
Ryszard Szeremeta dokonał licznych znaczących debiutów w dziedzinie muzyki poważnej, wprowadzając innowacyjne pomysły oraz style. Jego twórczość zdobyła uznanie wśród krytyków i słuchaczy.
- „Wszytki Płacze” (1975) – utwór skomponowany na chór i perkusję z tekstem Jana Kochanowskiego. Dzieło to zdobyło Nagrodę Główną w Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich, co zaowocowało stypendium na studia kompozytorskie w USA.
- „Capricorn” (1979) – utwór na klawesyn, który przyniósł Szeremecie Nagrodę Główną Konkursu Młodych Polskiego Radia i Telewizji Polskiej; prawykonanie miało miejsce w wykonaniu Leszka Kędrackiego, a nagranie znajduje się w Fonotece Radiowej.
- „Advocatus Diaboli” (1980-1981) – dzieło na wielką orkiestrę symfoniczną, zrealizowane na zamówienie Andrzeja Markowskiego dla Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Łodzi. To właśnie tu miało miejsce prawykonanie i debiut Szeremety, które zostało zaprezentowane podczas Warszawskiej Jesieni tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce w 1981 roku.
- „Points I” (1981) – utwór z interakcją taśmy z elektroniką na żywo, zamówienie Józefa Patkowskiego na koncert w Studiu Eksperymentalnym. Nagranie archiwalne zostało zrealizowane dla Polskiego Radia, gdzie Szeremeta pełnił rolę live performer’a.
- „Points II” (1981) – również interakcja taśmy z elektroniką na żywo, stworzona na zamówienie Józefa Patkowskiego na koncert w Studiu Eksperymentalnym w ramach Warszawskiej Jesieni. Utwór został nagrany archiwalnie dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, w którym Szeremeta również wykonał swoje dzieło na żywo.
Debiuty Szeremety ukazują jego świeże podejście do muzyki, które przyniosło mu uznanie i szereg nagród, a także zapoczątkowało jego rozwijającą się karierę kompozytorską.
Nagrody
Ryszard Szeremeta, wybitny kompozytor, zasłynął z wielu wyróżnień przyznawanych za jego twórczość. Oto istotne nagrody, które otrzymał w swojej karierze:
- w 1977 roku zdobył główną nagrodę w Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich, a nagrodą było roczne stypendium kompozytorskie w USA, które jednak z powodu wprowadzenia stanu wojennego nie mogło zostać zrealizowane,
- w 1979 roku otrzymał nagrodę w Konkursie Radiofonii Polskiej,
- w 1981 roku zdobył nagrodę w Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges,
- w 1984 roku otrzymał wyróżnienie w Konkursie Muzyki Elektronicznej w Varèse,
- w 1987 roku został laureatem nagrody im. Henryka Warsa, przyznawanej za całokształt dorobku kompozytorskiego przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS,
- w 1989 roku zdobył nagrodę w Konkursie Międzynarodowej Trybuny Elektroakustycznej w Oslo,
- w 1995 roku otrzymał nagrodę Trybuny Europejskiej Unii Radiowej w Budapeszcie.
Kompozycje, wykonania oraz nagrania studyjne
Wykonania i nagrania w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia
W twórczości Ryszarda Szeremety znajdziemy wiele fascynujących dzieł, które zostały zarejestrowane w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia. Poniżej przedstawiamy szczegółową numerację w katalogach Fonoteki:
- „Pulse Rate” (1984) Fonoteka: WJ 1986/28 [2-2], WJ 1986/29 [2-2], SE 159 ORYG [3-3], PB 6729 [1-1], SE 475 [0-0],
- „Amphora” (1984) Fonoteka: Arch. SE 159 [2-2], PB 6728 [1-1], E 159 ORYG [0-0], SE 159 KOP [1-4], Taśma solo – SE 478 [0-0],
- „Agent Orange” (1986) Fonoteka: Taśma solo > SE 158 [3-3], Arch. SE 158 [2-2], SE 517 [0-0], PB 8059 [1-1], PB 8059 KOP [1-1],
- „Chamber Music” (1988) Fonoteka: SE 537 [0-0], PB 8909 [0-0], SE 538 [0-0], PB 8910 [0-0],
- „Miraculeo” (1988) Fonoteka: taśma solo SE 158 [1-1], SE 529 [0-0], Arch. SE 159 ORYG [1-1], SE 530 [0-0], PB 853 [1-1],
- „Trickstar” (1989) Fonoteka: taśma solo SE 547 [0-0], Arch. SE 162 [3-3], SE 551 [0-0], PB 9294 [0-0],
- „Mirror I” – Liryki Jamesa Joyce’a (1989) Fonoteka: SE 163 [0-0], PB 9204 [1-1], SE 548 [0-0],
- „Mirror II” – Liryki Jamesa Joyce’a (1989) Fonoteka: SE 164 [0-0], PB 9229 [1-1], SE 549 [0-0],
- „Entering 1990” (1990) Fonoteka: SE 563 [0-0], PB 9990 [1-1],
- „Patchwork” (1990) Festiwal Poznańska Wiosna, Wojciech Michniewski – Fonoteka: FPWM 1990/1 [1-1],
- „M bout M” (1993) Fonoteka: SE 580 [0-0], PC 872 [0-0],
- „SY 99 Message” (1993),
- „Stringplay” (1994) Fonoteka: SE 592 [0-0], SE 592 KOP [0-0],
- „Triple Concerto for 3-tape exposition” (1995) Fonoteka: Arch. DAT 2123 B [0-0], DAT 2123 A [0-0], DA 148 ARCH [4-4], DA 148 [4-4],
- „Hourglass” (1996) – for violin and tape. Fonoteka: Arch Warszawska Jesień DAT 1051 [5-5], WJ 1996/29 [2-2], Nagr.studyjne K.A.Kulka SE 606 [0-0], PC 1524 [0-0], Taśma solo SE 605 [0-0],
- „Triple Concerto per Uno” (1997),
- „Metrograph Future” (1997) Fonoteka: PC 1855 [1-1],
- „Un Morcesu de MAC” (1997) Fonoteka: DAT 83 [5-5], WJ 1997/6 [3-3],
- „Future Music” (1998),
- „Metrograph Words” (1998) Fonoteka: PC 1855 [2-2],
- „Metrograph Touch” (1998),
- „Metrograph 45 ! SE” (2002) Koncert Jubileuszowy 45-lecia Studia Eksperymentalnego. Fonoteka: DA 580 ARCH [4-4], DA 580 [4-4].
Wykonania i nagrania jazzowe, Orkiestra „STUDIO S-1” Andrzeja Trzaskowskiego
Numeracja w katalogach fonoteki Polskiego Radia również obejmuje jazzowe wykonania:
- „A Windless Day” (1980) Fonotek LC 2548 [6-6],
- „Break smash” (1984) Fonoteka: AR 3302 [0-0], LB 7521 [0-0],
- „GO” (1984) Fonoteka: LB 7433 [0-0], AR 3226 [1-1],
- „Just a moment” (1984) Fonoteka: AR 3077 [3-3], JA 5726 [0-0],
- „CLAM” (1984) – Fonoteka: AR 3910 [0-0], LB 9108 [0-0],
- „At Full Speed” (1981) Fonoteka: AR 2275 [0-0], LB 3089 [0-0], L 4885 [6-6],
- „Sax, sax” (1984) Fonoteka: AR 3910 [0-0], LB 9109 [0-0],
- „Swiss cottage” (1984) Fonoteka: AR 3082 [0-0], LB 6976 [0-0], LB 6976 ARCH [0-0],
- „The ancient guildhall” (1983) Fonoteka Radiowa AR 2957 [0 – 0],
- „ENTERTAINER” (1984),
- „The FROG” (1984) Fonoteka: AR 3302 [0-0], LB 7520 [0-0],
- „Zambo” (1981) Fonoteka: AR 2388 [3-3], LB 3683 [0-0], L 4989 [3-3],
- „SIGISMUND” (1983) Fonoteka: AR 2976 [0-0], LB 6627 [0-0], LB 6627 ARCH [0-0], L 6147 [10-10].
Wykonania i nagrania kameralne, kwartet wokalny „Novi Singers”
Ryszard Szeremeta nie unikał także form kameralnych, co znajduje odzwierciedlenie w takich utworach jak:
- „God is born” – na kolędę,
- „When Christ is born” – na kolędę,
- „Mazurka a-minor” – na Chopina,
- „Mazurka C-major” – na Chopina,
- „Merry-go-round”,
- „Music of the Polish Renaissance” – na taneczne rytmy,
- „ON A SLOW FIRE”,
- „You remember that autumn” – na popowy utwór,
- „Prelud A major” – na Chopina,
- „The Holly Experiment”,
- „The Sleeping Beauty”.
Publikacje i wydania CD
Ryszard Szeremeta jest także autorem licznych publikacji, które znalazły swoje miejsce w katalogach wydawnictw POLJAZZ oraz ARCADIA-MSI:
- DON ROBERTO AND DONA MERCEDES (1989) (POLJAZZ CD PSJ-5) nakład 500 egz.,
- CONSTELLATION (1989) – IN TUNE VOCAL GROUP (POLJAZZ CD-PSJ-6),
- VISION AND UTOPIA (1990) Arcadia MSI DELUX DL – 77.007,
- EXTRATERRESTRIALS (1995) Arcadia MSI Esovision EV – 30,
- CELTIC CIRCLES (2001) Arcadia MSI Esovision EV – 76,
- LEGENDARY CREATURES (2004) Arcadia MSI Esovision EV – 89,
- VOODOO-CULTS (2006) Arcadia MSI Esovision EV-99,
- DRUIDS” KNOWLEDGE (2008) Arcadia MSI Esovision EV – 107,
- BALLET OF THE ELECTRONS (2010) Arcadia MSI Esovision EV – 174),
- MICROCOSMOS MACROCOSMOS (2012) Arcadia MSI Esovision EV – 177,
- THE ART OF GENETICS (2014) Arcadia MSI Esovision EV – 179,
- SOUL SOLUTION (2016) Arcadia MSI LifeStyle LS-514-2.
Muzyka w filmie dokumentalnym (TVP, ZDF, ARTE, ARD, 3SAT)
W twórczości filmowej Szeremety można odnaleźć wiele znakomitych kompozycji:
- Krok od przepaści (1985),
- Po obu stronach muru (1987),
- Witkacego wywoływanie duchów (1989),
- Kadisz. Ostatni Żydzi z Szargorodu (1992),
- Pośmiertny triumf Władysława Strzemińskiego (1993),
- Dzieci Tundry (1994),
- Dzika Syberia (1994),
- Przeszłość dla przyszłości. Rodzina Czartoryskich (1996),
- Okrutny talent. Fiodor Dostojewski (2000),
- Ural – granica między Europą a Azją (2000),
- Lew Tołstoj (2002),
- Lew Tołstoj większy od innych (2002),
- Żołnierze wyklęci (2006).
Wybrane piosenki
Oto przykłady wybranych piosenek związanych z Szeremetą:
- „Człowiek, człowiek” – Maryla Rodowicz, słowa Jan Wołek – Fonoteka: LC 1655 [0-0], L 6986 [7-7], AR 6422 [3-3],
- „Duet liryczny” – wyk. Irena Santor & Zbigniew Wodecki, słowa Ewa Żylińska – Fonoteka: AR 5109 [0-0], LC 197 [0-0], L 6828 [4-4],
- „Firma ja i ty” – wyk. Krystyna Prońko & Janusz Panasewicz, słowa Andrzej Mogielnicki – Fonoteka: L 6539 [17-17], AR 3300 [0-0], LB 7566 [0-0], B 4322/3 [1-1], L 6540 [3-3],
- „Już nie ma dzikich plaż” – wyk. Irena Santor, słowa Krzysztof Logan Tomaszewski – Fonoteka: L 6585 [8-8], AR 3537 [8-8], LB 8270 [0-0],
- „Wolniej” – wyk. Andrzej Zaucha, słowa Jan Wołek – Fonoteka: AR 4340 [7-7], LB 9497 [0-0],
- „Wsiadaj na miotłę” – wyk. Danuta Błażejczyk, słowa Wojciech Młynarski – Fonoteka: AR 3784 [10-10], LB 9047 [0-0], L 6725 [10-10],
- „Wyznanie gwiazdy” – wyk. Irena Santor, słowa Ryszard Marek Groński – Fonoteka: AR 4358 [4-4], LB 9564 [0-0], L 6767 [11-11].
Przypisy
- TVP, Ifi Ude – „Już nie ma dzikich plaż”, „festiwalopole.tvp.pl” [dostęp 18.06.2018 r.]
- Ryszard Szeremeta w bazie polmic.pl. [dostęp 31.05.2017 r.]
- Ryszard Szeremeta w bazie polmic.pl. [dostęp 30.05.2017 r.]
- a b Małgorzata Kosińska: Ryszard Szeremeta w bazie culture.pl. [dostęp 30.05.2017 r.]
- Marek Zwyrzykowski: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia i początki muzyki elektroakustycznej w Polsce. [dostęp 30.05.2017 r.]
- Ryszard Szeremeta. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi, 2017. [dostęp 30.05.2017 r.]
- Piotr Królikowski: NOVI Sing Chopin – NOVI Singers. Bemowskie Centrum Kultury, 2012. [dostęp 30.05.2017 r.]
- Dionizy Piątkowski: NOVI Singers – My Own Revolution – Polskie Radio. [dostęp 30.05.2017 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Krzysztof Lenczowski | Małgorzata Markiewicz (artystka wizualna) | Mariusz Saniternik | Anna Morawiec | Janusz Muniak | Adam Marczyński | Małgorzata Maślanka | Piotr Pilitowski | Jan Aleksander Gorczyn | Helena Ceysinger | Andrzej Celiński (reżyser) | DJ Krime | Józef Karbowski | Piotr Ferster | Adam Grzanka | Gromee | Dorota Kober | Ewa Krakowska | Nizioł | Aleksander KotsisOceń: Ryszard Szeremeta