Płaszów to interesujący obszar Krakowa, który jest częścią Dzielnicy XIII Podgórze. Przeszłość tej lokalizacji sięga czasów, gdy była ona wieś położoną na prawym brzegu Wisły, dokładnie na południowy wschód od Krakowa. Płaszów został przyłączony do miasta w 1912 roku, co uczyniło go częścią XXI dzielnicy katastralnej.
Warto również podkreślić, że w drugiej połowie XVI wieku Płaszów był uznawany za wieś królewską, znajdującą się w powiecie szczyrzyckim w województwie krakowskim. Należał do wpływowych wielkorządów krakowskich, co odzwierciedla jego bogatą historię i znaczenie.
Historia
Nazwa Płaszów, która ma swoje źródło w przezwisku Płasz, ma bogatą historię sięgającą średniowiecza.
Pierwsze wzmianki o tej miejscowości pojawiają się w dokumentach z czasów Bolesława Wstydliwego, gdzie w 1254 roku została ona wymieniona jako własność klasztoru zwierzynieckiego. W XIV wieku część obszaru Płaszowa przeszła w ręce prywatne, podczas gdy pozostałe lasy były króla, a inne tereny zarządzane były przez klasztor w Koprzywnicy.
W 1421 roku król Władysław Jagiełło przekształcił prawo własności wsi z polskiego na niemieckie, a siedem lat później zakupił Płaszów za 500 grzywien. W dokumentach Jana Długosza z Liber Beneficiorum, Płaszów występuje jako wieś królewska przynależąca do parafii Bożego Ciała na Kazimierzu. W XVI wieku miejscowość przeszła w ręce krakowskich wielkorządców po wielu zmianach własności z XIV i XV wieku.
Po I rozbiorze Polski w 1773 roku Płaszów znalazł się pod zaborem austriackim, co znacząco wpłynęło na struktury własności w tej okolicy. W latach 1854-1856 Austriacy przystąpili do budowy trzech szańców, które dzisiaj już nie istnieją. Również w 1855 roku zrealizowano projekt budowy linii kolejowej Kraków-Lwów przechodzącej przez Płaszów. Przyczyniło się to do rozkwitu przemysłu dzięki aktywizacji gospodarki Galicji, powiązanej z budową Twierdzy Kraków.
Z danych z 1887 roku wynika, że w Płaszowie Wielkim znajdowało się 127 domów, w których mieszkało 750 ludzi, a w Płaszowie Małym, odłączonym od głównej części miejscowości, było 22 domy zamieszkane przez 131 mieszkańców. Dodatkowo, na obszarze zakola Wisły, gospodarz Aleksander Zdzieński miał swoje zabudowania oraz 6 domów z 80 osobami.
W końcu XIX wieku rozbudowano forty Twierdzy Kraków, w tym Fort 50a Lasówka. Do najważniejszych przedsiębiorstw w Płaszowie wówczas należały Płaszowska Fabryka Cegieł i Dachówek, utworzona w 1896 roku, oraz węzeł kolejowy Podgórze-Płaszów. Ludność Płaszowa wzrosła z 1408 osób w 1900 roku do 2239 w 1910 roku. Gromada Płaszów posługiwała się herbem Rawicz, zwieńczonym koroną z niedźwiedziem w klejnocie.
W 1903 roku w Płaszowie miała miejsce powódź, a władze austriackie myślały o budowie kanału Dunaj-Wisła. Szukano wówczas najbardziej odpowiedniego miejsca pod budowę portu rzecznego. Władze Krakowa prowadziły w tym czasie rozmowy na temat włączenia Płaszowa do granic miasta, które zakończyły się sukcesem 1 lutego 1912 roku, kiedy to do Krakowa przyłączono 4,88 km² obszaru gminy oraz 2,84 km² ziem dworskich Płaszowa.
30 października 1918 roku, w Płaszowie rozpoczęto proces odbierania Krakowa z rąk austriackich. Z stacji Kraków-Płaszów, porucznik Antoni Stawarz rozesłał polecenia wstrzymania transportu z Galicji w związku z powstaniem rządu polskiego.
W 1921 roku w Płaszowie wprowadzono nazwy ulic. W międzywojniu, przy ulicy Saskiej 2, powstał kościół księży sercanów oraz klasztor według projektów Franciszka Mączyńskiego.
W 1934 roku z inicjatywy lokalnych działaczy, utworzono klub sportowy Płaszowianka Kraków. Chociaż w początkach 1969 roku klub przyjął nazwę Energetyk, to po jego przejęciu przez Budostal-8 w 1975 roku, działał wyłącznie jako zakładowy ośrodek rekreacyjny do 1991 roku. Klub został reaktywowany 29 marca 1991 roku.
Ekspansja Płaszowa obejmuje także fort „Lasówka”, który znajduje się w jego wschodniej części, nad brzegiem Wisły, i stanowi element systemu Twierdzy Kraków.
Komunikacja
W obrębie Płaszowa zlokalizowana jest stacja kolejowa Kraków Płaszów, co znacząco ułatwia dostępność komunikacyjną tej okolicy. Dodatkowo, dostępna jest pętla autobusowo-tramwajowa nosząca nazwę Mały Płaszów, która obsługuje różne linie transportowe. Warto również wspomnieć o parkingu Park&Ride Mały Płaszów, który sprzyja wygodnemu przesiadaniu się z transportu prywatnego na publiczny.
Przypisy
- Relacja: Płaszów(3245752). Openstreetmap. [dostęp 17.01.2020 r.]
- a b c d e Adam Sasinowski: Płaszów – w 100. rocznicę przyłączenia do Krakowa. Stowarzyszenie Podgorze.pl, 14.06.2012 r. [dostęp 30.05.2018 r.]
- Małgorzata Klimas, Bożena Lesiak-Przybył, Anna Sokół: Wielki Kraków. Rozszerzenie granic miasta w latach 1910–1915. Kraków: Archiwum Państwowe w Krakowie, 2010 r., s. 255.
- Województwo krakowskie w drugiej połowie XVI wieku; Cz. 1, Mapy, plany, Warszawa 2008 r.
- Franciszek Leśniak, Wielkorządcy krakowscy XVI-XVIII wieku, Kraków 1996 r., s. 18-19.
Pozostałe obiekty w kategorii "Dzielnice":
Pychowice | Rajsko (Kraków) | Stare Miasto w Krakowie | Wola Duchacka | Zwierzyniec (Kraków) | Podgórze (dawna dzielnica Krakowa) | Bieżanów | Bronowice (Kraków) | Gródek (Kraków) | Przylasek Rusiecki | Przylasek Wyciąski | Przegorzały | Olszanica (Kraków) | Lubocza | Nowy Świat (Kraków) | Mydlniki | Łuczanowice | Kopanina (Kraków) | Łobzów (Kraków) | Krzesławice (Kraków)Oceń: Płaszów