Bolesław Własnowolski


Bolesław Andrzej Własnowolski, znany również pod pseudonimem „Vodka”, to postać niezwykle ważna w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 29 listopada 1916 roku w Krakowie, a swoje życie zakończył tragicznie 1 listopada 1940 roku w Liphook Game Farm, w pobliżu Stoughton.

Pełnił zaszczytną funkcję podporucznika pilota Wojska Polskiego, czym przyczynił się do obrony ojczyzny w trudnych czasach. W późniejszym okresie kariery służył jako porucznik, zwany also Flying Officer, w Królewskich Siłach Powietrznych. W 1940 roku Własnowolski zdobył zaszczytny tytuł asa myśliwskiego Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie, co potwierdza jego wysokie umiejętności w pilotażu i walce powietrznej.

Jego odwaga i poświęcenie zostały uhonorowane Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari, co czyni go postacią niezwykle szanowaną w historii Polski.

Życiorys

Bolesław Własnowolski przyszedł na świat w Krakowie, gdzie spędził swoje młodzieńcze lata, uczęszczając do lokalnych szkół. W 1936 roku zdał maturę w Państwowym IV Gimnazjum im. Henryka Sienkiewicza. Po zakończeniu edukacji zdecydował się na ochotniczy wstęp do wojska, co zaowocowało skierowaniem na kurs podchorążych przy 82 Pułku Piechoty w Brześciu nad Bugiem.

W lutym 1937 roku został przeniesiony do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa, gdzie rozpoczął podstawowe szkolenie w zakresie pilotażu na lotnisku w Sadkowie. 28 września 1937 roku, po ukończeniu odpowiedniego kursu, otrzymał przydział do eskadry treningowej 2 pułku lotniczego w Krakowie, uzyskując stopień plutonowego podchorążego. Już 22 października 1937 roku zaliczył kolejny krok w swojej karierze wojskowej, wstępując do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie, gdzie zajął 102. lokatę w XII promocji.

18 czerwca 1939 roku, na cztery miesiące przed promocją, Własnowolski został skierowany do 122 eskadry myśliwskiej w Krakowie, aby odbyć praktyki w locie na nowoczesnych samolotach PZL P.11c. W Conclusie kampanii wrześniowej, będąc częścią Armii „Kraków”, uczestniczył w zaciętych walkach powietrznych. 2 września podczas starcia w rejonie Krakowa, współpracując z plut. Władysławem Majchrzykiem, udało mu się zestrzelić niemiecki samolot Dornier Do 17. Mimo udziału w kilku innych misjach bojowych, nie doświadczył więcej bezpośrednich zwycięstw. 17 września 1939 roku razem z całą eskadrą przekroczył granicę rumuńską.

Na przełomie 1939 roku dotarł do Francji, gdzie 8 września otrzymał awans na stopień podporucznika z datą 1 września 1939 roku. Z entuzjazmem zgłosił się na ochotnika do służby w Wielkiej Brytanii, gdzie w styczniu 1940 roku dołączył do polskiego ośrodka szkoleniowego w Eastchurch.

8 sierpnia 1940 roku rozpoczął swoją służbę w 32 dywizjonie myśliwskim RAF, który stacjonował na lotnisku Biggin Hill pod Londynem, i wkrótce rozpoczął loty bojowe na samolocie Hawker Hurricane. 14 sierpnia uległ zestrzeleniu, jednak na szczęście nie odniósł żadnych obrażeń, szybko wracając do swojego dywizjonu. Następnego dnia w trakcie kolejnego lotu zestrzelił niemiecki myśliwiec Bf 109 w rejonie Harwich. 18 sierpnia zaliczył dwa kolejne zwycięstwa, zestrzeliwując nad Kenley średni bombowiec Do 215 oraz myśliwiec Bf 109 nad Canterbury.

13 września 1940 roku przeniesiono go do 607 dywizjonu myśliwskiego RAF w Tangmere. Już 15 września ponownie zestrzelił samolot Do 17, przyczyniając się do sukcesu tego oddziału. 17 września 1940 roku znów zmienił jednostkę i dołączył do 213 dywizjonu myśliwskiego RAF, również stacjonującego w Tangmere. W składzie tej jednostki walczył do samego końca bitwy o Anglię, w której 15 października odniósł kolejne zwycięstwo, zestrzeliwując Bf 109 nad Christchurch.

Tuż po formalnym zakończeniu bitwy o Anglię, 1 listopada 1940 roku, w czasie kolejnych misji bojowych doszło do starcia 213 dywizjonu z niemieckimi myśliwcami Bf 109. W trakcie tego konfliktu, samolot ppor. Własnowolskiego (Hurricane I, kod AK-V, numer N2608) został zestrzelony w rejonie Stoughton i uległ zniszczeniu w okolicy Liphook Game Farm. Niestety, pilot nie przeżył tego tragicznego zdarzenia.

Pochowany został na cmentarzu w Chichester, gdzie pozostanie w pamięci jako odważny i zasłużony aviator.

Zestrzelenia

Bolesław Własnowolski został sklasyfikowany na 35. miejscu na liście Bajana z imponującą liczbą 5 i ½ samolotu Luftwaffe, które zestrzelił na pewno.

  • 1/2 x Ju 87 – 2 września 1939,
  • Bf 109 – 15 sierpnia 1940,
  • Do 17 – 18 sierpnia 1940,
  • Bf 109 – 18 sierpnia 1940,
  • Do 17 – 15 września 1940,
  • Bf 109 – 15 października 1940.

Ordery i odznaczenia

Bolesław Własnowolski, bohater z licznych wojen, zostawił po sobie niezatarte ślady w historii Polski. Poniżej przedstawione są ważne odznaczenia, które zostały mu nadane.

  • Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 8988 – przyznany pośmiertnie 1 lutego 1941,
  • Krzyż Walecznych – przyznany pośmiertnie 31 października 1946,
  • Medal Lotniczy,
  • Polowy Znak Pilota nr 421.

Przypisy

  1. Wlasnowolski, Boleslaw Andrzej "Vodka" - TracesOfWar.com [online], www.tracesofwar.com [dostęp 27.07.2022 r.]
  2. według Aircrew Remembrance Society - P/O, Pilot Officer

Oceń: Bolesław Własnowolski

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:6